מבנים ערביים בת"א-יפו - במצב הזנחה

מבנים ערביים בת"א-יפו - במצב הזנחה

מבנים ערביים בת"א-יפו - במצב הזנחה מחפיר תולדות האוכלוסיה הערבית של הארץ, מונות קרוב לאלף וארבע מאות שנה, מאז כיבושי האיסלם בשנות ה-30 וה-40 של המאה השביעית; וזה, לא כולל עובדה, שגם קודם לכן, בארץ ובארצות סמוכות לה, חיו שבטים ערביים, כמו: נבאטים ויטורים. מאז נכבשה הארץ בידי ערבים, התיישבו בה שבטים וקבוצות אוכלוסיה ערביות, שברבות השנים, הארץ הפכה עבורם לבית ולמולדת, הן מבחינה תרבותית חברתית, והן מבחינת הקשר אל האדמה. ברחבי הארץ, נשתמרו אין ספור מבנים; אתרי קבורה מקודשים ומקומות אחרים שקשורים לאוכלוסיה הערבית של הארץ, אשר חלק נכבד ממנה, גורש במסגרת הנכבא במלחמת-48. אחד הריכוזים הגדולים של אתרים היסטוריים ערביים בישראל, מצוי בשטחה של תל-אביב-יפו ובסביבתה הקרובה. בתור אחד, שמרבה לבקר בסביבה, אני יכול לומר, כי הדבר שהכי מנקר את עיניי, זה הזנחה וחוסר שימור מחפיר, של חלק גדול מהמבנים. מי שעובר ברחוב יפת - אחד רחובותיה הראשיים של יפו, בוודאי שם לב, למבנים לא מעטים, שמטים ליפול. מדובר במבנים בעלי ערך ארכיטקטוני רב, שבחלקם הגדול, נבנו בין המחצית השנייה של המאה ה-י"ט למחצית הראשונה של המאה ה-כ. עיריית תל-אביב, לא טורחת לאכוף את חוקי העזר העירוניים הנוגעים לשימור מבנים היסטוריים וארכיטקטוניים בשטחה של העיר. להערכתי הגסה ביותר, ברחבי יפו, יש קרוב למאה בתים בעלי ערך היסטורי- ארכיטקטוני, שמצבם מוזנח ושאינם משומרים. דוגמא נוספת וכואבת הרבה יותר, זאת דוגמתם של כפרים שנהרסו במלחמת העצמאות של 1948 ושיושביהם גורשו. חלק מאותם הכפרים, היה ממוקם בשטח, שהיום בנויות עליו שכונותיהן של תל-אביב ורמת-גן; בין היתר, זה כולל כפרים: שיח'-מואניס; ג'רישה; ג'אמוסין, וכו'. לא בלבד, שכפרים הללו נהרסו כליל, בלי שמישהו דאג לשמר לפחות חלק מהמבנים, אלא שהרשויות, ששטחם של הכפרים עבר לשיפוטן, לא טרחו אפילו לשים שלטים, שיספרו את עברם ההיסטורי של המקומות. הרשויות, כולל עיריית תל-אביב-יפו, בלהטן אחר איזה פרוייקט נדל"ני רווחי ומכניס, לא משקיעות בשימור מבנים, שבימים עבָרו, הייתה נודעת להם תהילה ארכיטקטונית. חלף זאת, המבנים מועברים לבעלותם של כל מיני קבלנים רודפי בצע, שעל אף שלפי חוקי עזר עירוניים של עיריית ת"א-יפו, חלה עליהם חובה לדאוג לשימורם של הנ"ל, מזניחים בכוונה את המבנים, כדי שייהרסו מעצמם ויפנו שטח לאיזה פרוייקט יוקרה תורני. דוגמא מובהקת לכך, זה המבנה יחיד מכפר שיח' - מואניס, שנותר לעמוד על תלו, ושקבלנים בעלי אינטרסים בתחום נדל"ן, מתעקשים להורסו לשם הקמת איזה פרוייקט נושא רווחים. לדעתי, אחת הסיבות, שעיריית תל - אביב, בדיוק, כמו מרבית הרשויות בישראל, אינה דואגת לשימורם של מבנים ערביים דווקא, בעת כאשר המצב עם שימורם של אתרי ההתיישבות הציונית הרבה יותר טוב, זה רצונו של הממסד להשכיח את עברה הערבי של הארץ; להשכיח את ההיסטוריה והתרבות שלהם. לסיום, ברצוני להביע תקווה, כי בסופו של דבר, בקרב הציבור התל-אביבי, תתעורר הבנת חשיבות שימורו של העבר ההסטורי על כל היבטיו, ושסוף סוף, יימצא כוח, שיהיה בידו להניע את הפעולות, הדרושות לשימור האתרים והמבנים, שקשורים בתולדות האוכלוסיה הערבית של הארץ.
 

טיימר

New member
שכונת מנשיה בתל-אביב

בתל-אביב היה ממש כפר ערבי בשם : " מנשיה " באזור שבו נימצא היום הדולפינריום ז"ל . בשנות ה-60' עיריית תל-אביב החלה להרוס בתים ושכונות ישנות , בעיקר שכונות ערביות : 1- שכונת שייח' מונס בצפון תל-אביב נהרסה ברובה הגדול וניבנתה עליה האוניברסיטה ברמת-אביב . 2- שכונת מנשיה בדרום תל-אביב , ליד יפו העתיקה נהרסה לגמרי .
 

ש מים

New member
איך אתה מעז../images/Emo35.gif

תגיד, איך אתה מעז להלך על קרקע כבושה?? בעצם ישיבתך כאן אתה למעשה גזלן, חמסן ועושק כבשת הרש! עם מצפון כמו שלך, הייתי מצפה ממך למעט יותר יושרה, ולנטישת הקרקע הגזולה, למען מגורים בסיביר, אלסקה או על רפסודה בים (שם בטוח לא תגזול את פיסת הקרקע של אף אדם/חיה או כל יצור אחר. לפעמים אני מתפלא על תופעת ה- NIMBY הזו. לצביעות אין גבול!!
 

טיימר

New member
מה אתה אומר !!!!!!!!!!!!!../images/Emo46.gif

העם היהודי עוד ישב כאן 2000 שנה עוד לפני ש-מוחמד עוד נולד בכלל , וחוץ מזה ארץ ישראל הייתה ריקה 200 שנה בגלל שהייתה הגלייה של יהודים לארצות אחרות בזמן שהטורקים שלטו כאן . וחוץ מזה הערבים היתיישבו בכל ארץ ישראל אז אי אפשר להחזיר להם שום דבר ושיילכו ל- 21 ארצות ערב שכבר יש להם , כולל " מכה "
 

טיימר

New member
על הכותל המערבי ../images/Emo104.gif שמעת ?????

נ.ב. - עכשיו זה יתחיל להיות מכוער .........................
על בית המיקדש והבית הלאומי ליהודים בארץ ישראל ו-ירושלים אתה שמעת ? , קראת בספרי היסטוריה ? . אם לא אז תיפתח ותיקרא בכל ספרייה קרובה לביתך ! .
 

mucool2

New member
סרקאזם -

זה שאומרים דבר, אבל מתכוונים להיפוכו. כך היו דברי ש מים למעלה, וחבל שלא הבנת את זה.
 

גולי מ

New member
מה בדבר השכונה היהודית בחברון?

כן, זו שנטבחה... נמאס לי מצדקנות ייתר. הכרזתם מלחמה? הפסדתם? אל תבואו בטענות!
 

גולי מ

New member
בקיצור, יש מציאות, כדאי ללמוד לחיות

איתה. אין טעם לנבור בפצעים (עדיין טריים) מהעבר. אתה רוצה להזכיר את ההיסטוריה הערבית-מוסלמית, אז אותו הדין יכול על ההיסטוריה היהודית, גם באותם מקומות שיש עליהם מחלוקת. כל עוד לא מתקיים עקרון ההדדיות (מוסר כפול?), ידאג הזר לזרותו. אני ישראלית, אני יהודיה - גם בדת וגם בלאום, אני פטריוטית ואני פמיניסטית. אני (אנו) כאן, כי כאן ההסטוריה שלי (שלנו), כאן המורשת שלי (שלנו), וכאן העתיד שלי (שלנו - מגולם בדורות לבוא)*. זכותי כאן, קדומה לכל נוכחות שבטית חסרת לאום שהיתה כאן בעבר, ומקדשת (כן, כן - "מקדשת"), בראש ובראשונה את עצמה. הסבלנות שלי כלפי הזר שבקרבי, תחומה על ידי החוק, ונפרשת ככל שהזר מאפשר לי להכיל אותו, וזה מצידו מוכן להכיל אותי. באשר לעניין השימור. לא כל מבנה עם מרפסת הוא הוא "סגנון בינלאומי" ראוי לשימור, ולא כל גיבוב אבנים עם קמרון או כיפה הינו "בית ערבי אותנטי" ראוי לשימור. הרשויות - הציבור - אינן יכולות לשמר רכוש פרטי. הלוואי שהיה זה אפשרי, אבל זה לא המצב (גם לא ברכוש יהודי). *לשון רבים מכוונת לאלו אשר מוצאים (או יכולים למצוא) עצמם מזדהים עם הכתוב.
 

ש מים

New member
../images/Emo39.gif../images/Emo140.gif

ובקשר לאהבה: אני הייתי ראשון!
 

6bcad

New member
../images/Emo67.gif

אז באו היהודים והרסו לערבים את הבתים. אז הלכו הערבים ליהודים, ובנו להם בתים. וחזרו לכפרים ובנו לעצמם בתים כמו של היהודים. אבל מה, בינתים בא ה"טרנד" והיהודים הביאו תאילנדים ורומנים שבונים להם בתים של ערבים..... עאלק פטרויטים. ימין, שמאל, רק חול וחול.
 

ש מים

New member
עבודה שחורה

לכל החכמולוגים: מי עושה את עבודות הבניה/העבודות השחורות בארה"ב? בצרפת? בהולנד? בגרמניה? בסעודיה? בכויית? בואדי ערה?? תמיד, אבל תמיד "עובדים זרים". סה לה וי, ואין בזה כדי להעיד על שום דבר שמריח "פוליטיקה" וכיו"ב. לא שאני בעד "עבודה זרה" (ההיפך הוא הנכון!!), אבל שמעת פעם על "הגלובליזציה"??
 

ש מים

New member
ולעניין: "העתקת אופנות"

דווקא זה משמח אותי באופן אישי (עם כל "חוסר החיבה" שלי לאדריכלות נובו-רישית ושאינה הרמונית עם הסביבה): דווקא זה מעיד על הדיפוזיה ההדדית (ביננו לבין שכנינו). דיפוזיה של רעיונות, דיפוזיה של תרבות, דיפוזיה של ארכיטקטורה ועוד. הדיפוזיה, לדעתי, היא תחילתה של הבנה והשלמה.
 

טיימר

New member
אז בשנת תרפ"ט 1929 באו הערבים .....

כן , בשנת תרפ"ט ( 1929 ) וגם תר"צ ( 1930 ) ............ באו ערבים ביחד עם בדואים ופשוט רצחו ואנסו יהודים . וזה עוד לפניי שהייתה כאן מדינה בכלל !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! . ולא רק זה !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! אלא גם גירשו את כל " היהודים " מ- חברון , מ-שכם , ומ- צפת
 

giba70

New member
יש לי שאלה אליך

כמה דציבלים מייצג כל סימן קריאה בהודעתך?
 
למעלה