מבקשת ליישב ויכוח המתנהל

dorgad

New member
מבקשת ליישב ויכוח המתנהל

ביני לבין חברה לעבודה. השאלה: איזוהי המשמעות התלמודית-המקורית לביטוי "מכל מלמדיי השכלתי"? האם היא "למדתי מכל מלמדיי והשכלתי"? או: "אני משכיל יותר מכל מי שלימדו אותי"? דור
 
לעניות דעתי ...

או כמו שהיטיב לנסח דה גול "לעניות דעתי הקובעת" ...
כשאומרים מכל מלמדי השכלתי, הכוונה היא שהשכלתי (יותר) אפילו מאלה אשר לימדו אותי
 

dorgad

New member
אימא של פיצית, תודה, אבל - הוויכוח

הוא לגבי הפרשנות התלמודית. דור
 

or99

New member
אבשלום קור דיבר על זה פעם..

זהו פסוק מתהילים: מָה-אָהַבְתִּי תוֹרָתֶךָ: כָּל-הַיּוֹם, הִיא שִׂיחָתִי. מֵאֹיְבַי, תְּחַכְּמֵנִי מִצְו‍ֹתֶךָ: כִּי לְעוֹלָם הִיא-לִי. מִכָּל-מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי: כִּי עֵדְו‍ֹתֶיךָ, שִׂיחָה לִי. מִזְּקֵנִים אֶתְבּוֹנָן: כִּי פִקּוּדֶיךָ נָצָרְתִּי. (תהילים קיט, צז-ק) בן זומא גם הוא השתמש בביטוי: "בן זומא אומר: איזה הוא חכם--הלמד מכל אדם, שנאמר 'מכל מלמדיי השכלתי'." (משנה מסכת אבות, פרק ד משנה א) לפי פירוש בן זומא הכוונה היא שיש ללמוד אפילו מן התלמידים. מצד שני, לא בטוח שזהו פשט הפסוק, וב-"דעת מקרא" מובא גם פירוש שהכוונה היא שבזכות התורה המשורר החכים אפילו יותר ממוריו. (אותו הדבר גם לגבי הפסוק הבא - מזקנים אתבונן. להתבונן = להשיג בינה).
 

אסופית02

New member
אבטיח מקראי

כשהייתי קטנה תמיד שרתי "מה אהבתי תורתך, כל היום היא שמחתי"
ואם כבר, למה הפסוק הזה מתחבר לי אוטומטית לשיר-פסוק: "תורת ה' תמימה 3X משיבת נפש; עדות ה' נאמנה מחכימת פתי" הם תמיד באים ברצף בשיר? או שהבעיה אצלי?
 

or99

New member
נדמה לי ששמעתי פעם...

ששתי המנגינות הן של ר' מאיר שפירא מלובלין. הוא גם חיבר אותן ברצף, ובאמת כך שרים. אז ברצף הבעיה לא אצלך. לעומת זאת, לעניין האבטיח...
 

אסופית02

New member
נצל"ש ניקוד מקראי

אור, תוכדי תפילות יוה"כ, צדה את עיני הכ"ף הסופית, ועוררה תמיהה: האם יש חוקיות לניקודה בדגש? יש התניה של טעם/הפסק? ניסיתי לחפשה במכון ממרא המנוקד, אבל לא צלחתי.. כנראה לא ניתן לחפש אות בודדת.
 

or99

New member
בקישור שהבאת...

(שהוא דרך גוגל) את צריכה לבחור למעלה ב-"חיפוש דרך FreeFind.com". אלא שכבר עשיתי בשבילך את העבודה הקשה. והנה גם כל צורות ההפסק שבאות ללא דגש. ועכשיו נשארה לך העבודה הקלה של מציאת הכלל פה... (אם יש בכלל).
 

אסופית02

New member
מאוד אצילי מצדך להחזיר לי את השאלה

יפה! את החיפוש הזה לא ניסיתי ולא הכרתי.. אה, ותודה!! כיוון שאני קצת חולה, סובלת מהצטננות וכאב ראש טורדני, אאלץ בכאב לב להשאיר נושא מחקרי זה לעבודת המאסטר של סטודנט משועמם באחת מהאוני' בארץ... לא חבל?! נזכרתי בסמינריון שלי בל' המקרא, אולי תתעניין... בניין הסביל הקל- צורות כמו לֻקָחָה, טׂרף. ערכתי מיון של כל המופעים, בדקתי את ההתניות והוכחתי את זהות הצורות, והכל בטבלאות ואפילו היה גם תרשים זרימה (מתה על הדברים האלה).
 
למעלה