מגילת אסתר -
פניני חסידות

הלכה יומית - יום ב

לכבוד המגילה יש ללבוש בגדי שבת מבערב. וכשיבוא מביהכ``נ ימצא בביתו נרות דולקות ושולחן ערוך ומטה מוצעת.
 
מגילת אסתר - ../images/Emo142.gif פניני חסידות

בס"ד לאחדות עם ישראל, לחזרה בתשובה של כל עם ישראל ולגאולת עם ישראל.
"גידל המלך את המן" (פרק ג' פסוק א') מדוע זכה המן הרשע לגדלות והתנשאות שכזו? בחסידות מבואר כי ההשפעה המוענקת לכוחות הטומאה, אינה אלא השפעה 'חיצונית', מבחינת 'אחוריים' של כוחות הקדושה; לפיכך, אין לשפע זה כל קיום עצמאי, וסופו להתכלות. יתירה מזו, כיון שההשפעה היא חיצונית בלבד, לכן היא משמשת מאוחר יותר כזרז למפלתו. במדרש מובא משל על כך: כפרי אחד גידל בביתו חמור, סוס וחזיר. פנה החמור אל הסוס והתלונן בפניו על כך שהכפרי נותן לחזיר מנת אוכל כפולה מזו שהוא מעניק להם, לחמור ולסוס. השיב לו הסוס: הסר דאגה מלבך, כל השפע שניתן לו לחזיר עוד יעמוד לו לרועץ. ואכן כך היה - כאשר החזיר היה מפוטם ושמן, נחר אותו הכפרי, חתכו ואכלו לתיאבון... ומסיים המדרש: כל אותה גדולה שבאה לו להמן, נועדה להגדיל ולהעצים את מפלתו. (אור התורה, שמות עמ' ב' תרנו)
"לא יכרע ולא ישתחווה" (פרק ג' פסוק ב') אחד המסרים המרכזיים של חג פורים הוא הגבורה ומסירות הנפש של העם היהודי - "ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה": מרדכי היה מודע היטב לגודל הסכנה שבמעשה זה, ולמרות זאת לא כרע ולא השתחווה, ובכך מסר את נפשו על קידוש השם. גם כל בני אותו הדור, מסרו את עצמם למיתה במשך כל השנה ההיא בה שלטו גזירותיו של המן, ואף לא עלתה בדעתם המחשבה לכפור באלוקים. (תורת מנחם תשנ"א, ח"ב, עמ' 258)
"כי הגידו לו את עם מרדכי" (פרק ג' פסוק ה') מדוע לא בחר המן להעניש רק את מרדכי על מעשיו? מה גרם לו להשליך ממעשיו של מרדכי מסקנות כלפי כל העם? אלא, כאשר ראה המן שמרדכי אינו כורע ומשתחווה, חקר ובדק מה הסיבה לכך? - האם הסיבה לכך היא כבודו העצמי, או משהו עמוק יותר מסתתר כאן. משהתברר להמן, שמרדכי הוא יהודי - ויהודי באופן עקרוני אינו משתחווה לשום דבר, מלבד להקב"ה - הבין המן שמלחמתו האמיתית היא נגד 'נקודת היהדות' הקיימת אצל מרדכי, ולמעשה נגד כוח האמונה של העם היהודי כולו, ולכן ביקש להשמיד את כל עם מרדכי. (ליקוטי שיחות, חכ"א, עמ' 208)
"הפיל פור הוא הגורל" (פרק ג' פסוק ז') הפלת הגורל על ידי המן, הונעה ממחשבה מעמיקה מאוד; המן הכיר בגדולתו של עם ישראל, והיה מודע היטב שאין אפשרות לכלות את עם ישראל באופן רגיל, שהרי "בנים אתם לשם אלוקיכם"! ואולם, הוא היה סבור כי באמצעות התעלותו למדרגה רוחנית גבוהה ביותר - המיוצגת על ידי ה'גורל' - יתאפשר לו חלילה לכלות את עם ישראל. ההגיון שבדבר: במדרגה רוחנית כה גבוהה - עליה נאמר "אם חטאת מה תפעל בו, אם צדקת מה תתן לו" - שום חשבון של "מעלות" אינו תופס מקום. דרגה אלוקית זו נקראת 'גורל'; כשם שאת ה'גורל' מטילים כדי לבחור בין שני דברים שווים וזהים לחלוטין - כך בדרגה נעלית זו הכל חסר ערך בצורה שווה... הכל, טוב ורע, נחשבים שווים באותה מידה. המן רצה איפוא להעפיל ולעלות לבחינת 'גורל', שם אין כל אכפיות לישראל, ובאופן זה יתנו לו משמים הזדמנות לכלותם. אלא שאת האמת הגדולה המן לא ידע: היהודים מושרשים בעצמיותו של האלוקים "כי חלק ה' עמו". ישראל נמצאים בדרגה גבוהה בהרבה מאשר הדרגה של ה'גורל', ושום דבר אינו מסוגל לכלות את העם הזה, המהווה חלק מהבורא. (סה"מ מלוקט, ח"ה, עמק קצב)
"ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין כל העמים" (פרק ג' פסוק ח') הסבר טיעון זה של המן בעבודת האדם ועל פי פנימיות העניינים, כך הוא: שורשם של עם ישראל נעוץ בדרגה נעלית ביותר - בבחינת 'אחד', שם אין דבר החוצץ בינם לבין הקב"ה. לכן, העבודה היה סבור, שאם יצליח להעפיל לדרגה נעלית זו - יוכל לגבור על מרדכי, שהרי במדרגה זו נאמר "כחשיכה כאורה". נס פורים מלמד אותנו, שגם בדרגה זו היהודי קשור ומושרש באופן נצחי, ואילו המן נענש ונתלה. (סה"מ מלקוט, ח"א, עמ' קצו) בעזרת השם משיח בן דוד
ונהפוכו
במהרה בימינו עכשיו ו ב ר ח מ י ם.
 
המשך

נוהגין ליתן קודם פורים מחצית מן המטבע הקבוע באותו מקום ובאותו זמן, זכר למחצית השקל שהיו נותנים באדר לצורך קרבנות ציבור. ומנהג ליתן ג` מחציות, משום דבפ` כי תשא כתוב ג` פעמים תרומה. ונותנין בערב לפני קריאת המגילה. ומחלקין אותם לעניים.
 
מגילת אסתר ../images/Emo142.gif פניני חסידות

בס"ד לאחדות עם ישראל, לחזרה בתשובה של עם ישראל = גאולת עם ישראל.
"בלילה ההוא נדדה שנת המלך" (פרק ו' פסוק א') באופן גלוי החל מפסוק זה מתחילים להתרחש ארועי הנס וההצלה. כרמז לכך דרשו חז"ל: "נדדה שנת המלך - מלכו של עולם", כלומר שנתו של הקב"ה, כביכול, "נדדה" והגלגל התחיל להסתובב לכיוון ההפוך. יש להוסיף כי 'לילה' רומז על תקופת הגלות: "בלילה ההוא" - דווקא מתוך החושך וההעלם, כאשר צרה איומה התרחשה ובאה, דווקא אז: "נדדה שנת המלך" - החל לבצבץ ולהנץ אור אלוקי ו 'מלכותי' נעלה ביותר, אשר כלפיו החושך והגלות אינם תופסים מקום, ומיד החל 'ונהפוך הוא'. (לקוטי שיחות, ח"ז, עמ' 41)
"להביא את ספר הזכרונות" (פרק ו' פסוק א') השם שתל בלבו של אחשוורוש את הרצון לשמוע את המסופר בספר הזכרונות שלו, ולשמע המסופר שם נזכר המלך בכל הטוב והחסד אשר עשה עמו מרדכי, והנס של "נהפוך" החל להתחולל. הסיבה לכך היא, שהשם רצה שהמלך אחשוורוש הוא שיבטל את גזירתו "להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים", ואף יגזור בעצמו כליה על שונאי ישראל "לאבד את כל חיל.. הצרים אותם". ההסבר לחשיבותו הרבה של תהליך זה דווקא: קיימים שני דרכים בעבודת השם - (א) 'אתכפיא' - כאשר אדם 'כופה' את יצרו הרע ואינו שומע לעצתו. (ב) 'אתהפכא' - כאשר האדם 'הופך' את יצרו ותאוותיו ורותם אותם לצורך צד הקדושה והטוב. מובן מאליו שהדרך השניה - שהמנגד עצמו הופך למסייע - היא עבודה נעלית ביותר. גם בענייננו, לשלמות נס הנצחון חשוב היה שדווקא אחשוורוש - זה שחתם על גזירת השמדת עם ישראל - הוא הוא שנרתם לסייע בהצלתם. (תורת מנחם, חי"ג, עמ' 300)
"לבוש מלכות אשר לבש בו המלך...כתר מלכות בראשו" (פרק ו' פסוק ח') על פי תורת הסוד, פסוק זה רומז לעבודתה של הנשמה: עליה לשאוף להתחבר עם המלך, עם הקב"ה ולרצות ללבוש את לבושיו. אכן, בתורת חסידות חב"ד מבוארים בהרחבה שלוש הדרגות 'לבוש', 'סוס' ו'כתר', כפי שהם מתייחסים לאלוקים. יהודי צריך לדעת, שביכולתו להתאחד עם הבורא, לא רק עם מדרגת ה"לבוש אשר לבש בו המלך", ולא רק עם ה"סוס אשר רכב בו המלך" - אלא ביכולתו אפילו לקבל את "כתר מלכות אשר ניתן בראשו" כל אחד ואחד יכול להגיע למדרגות רוחניות נעלות ביותר, וזאת באמצעות לימוד פנימיות התורה, תורת החסידות. אולם כדי להשיג זאת עליו לשאוף לכך. כשיהודי רוצה באמת - הקב"ה מעניק לו שפע ברוחניות ובדרך ממילא גם בגשמיות. (תורת מנחם, חט"ז, עמ' 165)
"אם מזרע היהודים" (פרק ו' פסוק יג') יועציו של המן וזרש אשתו ידעו היטב שמרדכי הוא מזרע היהודים, שהרי כבר לפני כן מסופר ש"הגידו (להמן) את עם מרדכי, אשר הוא יהודי". מדוע איפוא הם מתבטאים בחוסר וודאות ואומרים לו: "אם מזרע היהודים...נפל תיפול לפניו"? אלא שכוונתם באמירה זו היתה שלא די בקשר הגנטי לעם ישראל. והמבחן הנוסף הוא אם מרדכי אכן נוהג כיהודי, באופן המוגדר על ידי חז"ל ש"כל הכופר בעבודה זרה - נקרא יהודי", עד כדי מוכנות למסור על כך את הנפש. אם אכן כך פני הדברים, אזי ברור הדבר שהמן יפול לפני מרדכי, מבלי יכולת של תקומה. (שיחות קודש תשכ"ז, ח"א, עמ' 453) בעזרת השם משיח בן דוד
ונהפוכו
במהרה בימינו עכשיו ו ב ר ח מ י ם.
 
למעלה