מדביר הרב קוק

Mr Adam

New member
מדביר הרב קוק

"שאיפתי הגדולה היא לחבר.מי שאמר עלי כי נשמתי קרועה, יפה אמר, בודאי היא קרועה. אי אפשר לנו לתאר בשכלנו איש שאין נשמתו קרועה. רק הדומם הוא השלם. אבל האדם הוא בעל שאיפות הפכיות, ומלחמה פנימית תמיד בקרבו. וכל עבודת האדם הוא לאחד את הניגודים שבנפשו על ידי רעיון כללי, שבגדולתו ורוממותו הכול נכלל ובא לידי הרמוניה גמורה. כמובן אין זה אלא אידיאל שאנו שואפים אליו, אבל להגיע לידי זה אי אפשר לכל יליד אישה. אלא בהשתדלותנו אנו יכולים להתקרב אליו יותר ויותר, וזהו מה שהמקובלים קוראים בשם 'ייחודים'." (הראי"ה קוק, חדריו מהדורה ראשונה עמ' קטז)
 

ינוקא1

New member
שבוע טוב !

אכן , סוד הבריאות הרוחנית והגשמית הוא כיצד לעשות שלום בתוכינו. כי גם בבריאות הגשמית יש באדם ארבע היסודות , וכאשר אחד מתגבר יתר על המידה , יש באדם חולי. גם בשבירת הכלים - הם נשברו לפי שהיו מסודרים זה תחת זה ולא היו מקובצים לרעיון כללי , ולא עבדו ביחד בהרמוניה. ככל שאדם יגיע יותר להרמוניה ולשלום בתוכו , וידע איך ליישב בתוכו את כל הצדדים הסותרים , יאריך ימים גם בגשמי וגם ברוחני ויזכה ליום שכולו ארוך וטוב. שבוע טוב.
 

Mr Adam

New member
תודה רבה

הרי שבירת הכלים לא מתבטלת משום שחיסרון האדם הוא סיבת הבריאה שבגללה יכול הבורא להטיב לנבראיו,בגלל החיסרון שלהם לאומתו..לכן אומרים שלפי חוכמה זאת שום דבר לא מתבטל אף פעם והעניין כאן הוא בעצם לדעת להשתמש בכל רצון בעל מנת לפחות לנסות השפיע נחת רוח לבורא ולבראיות שלו בחזרה.לכן האדם צריך לעבוד על תיקונו למרות הסתירות והחיסרונות שלו תוך כדי שהוא מוצא את הדרך איך להשתמש בכל הרצונות בצורה מאוחדת כלפי תוכנת ההשפעה,יותר נכון להגיד בונה לו את הדרך לפי החוקים של חוכמת הקבלה וגדולי המקובלים . שבוע טוב .
 

ינוקא1

New member
שבירת הכלים לכאורה כן מתבטלת.

זאת אומרת שהיתה השבירה , והתחיל עולם התיקון בו נבנו הפרצופים. אבל הם לא נתקנו לגמרי , והקב"ה הניח מקום עבודה לאדם להשלים התיקון. כאשר הםם יסתיימו להיתקן - זו הגאולה.
 

Mr Adam

New member
זה נקרא גמר התיקון

ותפקיד האדם הוא לאחד את השבירה למרות החיסרון(הרצון לקבל לעצמו,סיבת הבריא) לא מתבטל אלה מתהפך,"עולם הפוך ראיתי עליונים למטה ותחתונים למעלה" . זאת אומרת שהשבירה או החיסרון מתוקנים על ידי רצון האדם למרות שהם נשארים חסרים רק שלחיסרון שלהם יש בגמר התיקון מילוי מושלם של אור ואת האמת שבכל פעם שבעל השגה עובר מדרגה הוא טועם מן גמר התיקון . "וכבר ידעת שאין העדר ברוחני, ולפי"ז, אי אפשר כלל לומר, שאותו הגילוי, דהיינו האור המחודש, המשתלשל דרך המדרגות, נעדר ממדרגה ראשונה בעת ביאתו לשניה, ונעדר מהשניה בעת ביאתו לשלישית, כדרך דבר גשמי העובר ממקום למקום, שזה לא יתכן ברוחני כלל, כי אין העדר נוהג בו, אלא בהכרח שהוא נשאר בכל מדרגה ומדרגה בדרך עוברו במדרגה, וענין ביאתו למדרגה השניה, דומה למדליק נר מנר, שאין הראשון חסר כלל. באופן, שגילוי האור, הבא לאיזו מדרגה שבעולם העשיה, זכו בו מקודם כל המדרגות שבעולמות, שבין הא"ס שלמעלה מצמצום עד המקבל הנמצא בעולם העשיה. ולפי"ז נמצא שהארת הקו הישר, מוכרחת לעבור דרך הכלים דעגולים, להיות שבחינת הכלים דעגולים קדמו לקו, שהכלים דעגולים יצאו תיכף עם הצמצום, אבל הכלים דיושר יצאו אח"כ עם הקו, וע"כ הארה זו העוברת ביניהם, לא זזה משם לעולם, כמ"ש, שאין העדר ברוחני." (תלמוד עשר הספירות,חלק ב',פרק א' אור פנימי)
 

ינוקא1

New member
אכן כל ההדרגות קיימות

חוץ מעולם הנקודים שהיה ונתבטל. וכן לשון הרמח"ל בקלח פתחי חכמה : ". . . ואמנם בדרך זה ממש היה ענין זה של האצילות, כי התחיל הרצון העליון לציירו למעלה במחשבה העליונה, ובעוד שהיה מתחיל להצטייר, ולא השלים צורתו, היו יוצאים אורות הנקודים, והם לפי בחינת האצילות בלתי מושלמת. אחר כך השלים להצטייר, ויצא הוא עצמו בציור היפה, שהוא התיקון כדלקמן. ושתי ידיעות יש בענין זה, א' - שעולם הנקודים נמצא מהתחלת הצטייר עולם האצילות, קודם שהיה נשלם, דהיינו שהיה האצילות ככלי שעדיין לא נשלם צורתו. ב' - שאין עולם הנקודים עולם האצילות עצמו, אלא מה שיצא לפי בחינת צורת האצילות הבלתי מושלמת. והוא הסוד שפירש באד"ז, כד אכתיש אומנא בפרזלא. ופירוש הענין זה הוא, כי בשלמא שאר ההדרגות שקודם עולם הנקודים, נוכל לקרוא אותם הדרגות ממש לעולם האצילות, כי הרי יש להם מהות מה שיש להם תמיד. וכשנבחין אותו - נמצאהו מהות אחד מתקרב לענין דמות אדם של האצילות, אך רחוק ממנו מעט, כפי שיעור ההדרגה. אך עולם הנקודים לא נוכל לקרא אותו כך, כי הרי אין מציאותו קיים, אלא היה ונתבטל, ועכשיו במקומו יש אצילות ממש. אם כן אין הנקודים הדרגה לאצילות, שהרי אם היתה הדרגה - צריכה היתה להתקיים תמיד. דאם לא כן, הרי יש דילוג - שחסרה מדרגה אחת, והכוונה העליונה להעמיד כל האורות בסדר זה תחת זה. ואם עכשיו אינה צריכה להדרגה זאת - גם מתחלה לא הוצרכה. אלא צריך לומר, שאין זה לפי טעם ההדרגה, אלא ענין אחר. והוא ענין הזיקין ניצוצין שזכר הרשב"י זללה"ה, וענינם הוא מה שנבדל מגוף הברזל בשעת התקנתו, מפני כח ההכאה המתקנת ענינה. לפי זה, באצילות הוא - שהמחשבה העליונה היתה לוקחת סוד דמות אדם להעמידו על מכונו, ואז היתה מבררת מה שצריך להסיר משם, ומהו שצריך להסיר - אלא ענין הרע, דהיינו שהאורות ההם היו עומדים להוציא הרע, כי כבר הגיע ההעלם למדרגה זאת שאפשר לצאת הרע משם. והנה אין זאת הכוונה בדמות האדם - שיהיו אורותיו מוציאים הרע, אדרבא, שיהיו טהורים ומתוקנים כדלקמן. ואז זה מה שעומד להוציא הרע - נבדל מגוף דמות אדם, שהוא העומד להכין הדברים בהכנה ראויה, ואז הוציא מן הדמות זה הענין, וזה הענין יצא ונראה בפני עצמו, והם הם זיקין דאתלהטו ואתדעכו. והנה עשו שלהם, שבתחלה יצאו בדרך להיטה, כאילו גם הם מנהיגים, שהרי מהנהגתם בא הרע, ואם לא היה להם מקום בהנהגה, ולא היו פועלים כלום, לא היו כלום. אלא נתלהטו ונראו ושלטו, ומפני הרע נחרבו. וזאת היא פעולת הס"א - לגרום חורבן לזה השורש, וזה שאמרו, מחשבה זריקת ניצוצין לש"ך עיבר, שהוא כללות כל המלכין האלה. נמצא הענין כך, האצילות היה הולך ומצטייר, והנה בתחלה קבל ציור אחד שהיה בו ענין זה של הוצאת הרע, וזהו המצב הבלתי שלם שלו, וזה בהיות בו כחות עומדים במצב בלתי נשלם, ראוי להוציא הרע. ומצב זה הוא המצב הנראה אחר כך במלכים עצמם, דהיינו הג"ר בלתי מתוקנות לצורך התחתונות, והתחתונות בלתי מתקיימות כלל. ונמצא שבהיות בדמות האדם ענין זה, היה מוציא הרע. מה עשתה המחשבה העליונה? הוציאה ענין זה ממנו, והיינו זה הכח שהיה כלול בו לעשות הענין הזה, והוציאו לבדו, ואינו העיקר, אלא כח קטן מן הדמות, שעיקרו לעשות דברים מתוקנים. וזה הכח מתחלק גם כן לפרטים רבים, ואז הוציאה המחשבה כל הפרטים האלה לבד, ונתן להם ענין השליטה, כדלקמן. אך אם היה רוצה הרצון העליון, היה יכול להוציא הדמות מתוקן מתחלה, שלא יהיה בו ענין זה כלל. אלא רצה שיהיה בו, ושיצא ממנו בדרך זה, וישאר מתוקן רק בסוף, שהיא הצורה השלמה אחר שהוסר כל מה שהיה מונע אותה. ומה היא הצורה הזאת השלמה - תראה לקמן בס"ד:"
 

Mr Adam

New member
מה שאני אומר ששבירת הכלים ותיקון הכלים

זה תהליך שחוזר על עצמו כל הזמן מצד הנבראים בלבד(ידוע כבר שהאור במנוחה מוחלטת) עד גמר התיקון, זה נקרא גם עליות וירידות רק שחוכמת הקבלה לוקחת את זה גם למובן הטכני יותר של ספירות ועולמות מההתחלה ועד אין סוף וצריך לזכור גם שברוחניות אין זמן ולכן התהליך הזה חוזר על עצמו כל הזמן מצד המתבונן,הנברא שמתקדם בהתאם לרשימו הפרטי שלו פנימה . ובנוסף לזה גם בתוך גמר התיקון ישאר חיסרון מצד הרצון לקבל רק שהוא יהיה מתוקן לחלוטין ומכוון כלפי תוכונת ההשפעה בלבד,מן מערכת ארמוניה רוחנית מושלמת .
 
אתה קצת סותר את עצמך

בדבריך האלו - "ובנוסף לזה גם בתוך גמר התיקון ישאר חיסרון מצד הרצון לקבל רק שהוא יהיה מתוקן לחלוטין " כי החיסרון של הרצון לקבל הוא רק כאשר הוא "רצון לקבל לעצמו" אבל אחרי גמר התיקון שהוא יהיה "רצון לקבל על מנת להשפיע" הוא כבר לא נקרא חיסרון אלא השפעה גמורה.
 

Mr Adam

New member
בחוכמת הקבלה הרבה דברים נשמעים לך סותרים

ותפקידנו הוא לברר .. אם סיבת הבריא היא להטיב לנבראיו וכאשר הם מקולקלים הוא לא יכול להטיב להם כיו יכול..אז מתי שהם יתוקנו הם כן יוכלו לקבל את התענוג הנצחי זאת אומרת ישארו חסרים..רק מתוקנים ככה שיוכלו לקבל מלוי נצחי וגם לחזיר בחזרה את העונג למי שברא אותם ככה שמדובר כאן על שלמות.."אני לדודי ודודי לי" . זאת אומרת שהנבראים הגיעו להשגה גמורה אחרי שהחיסרון שלהם היה מקולקל ועכשיו שהוא מתוקן החיסרון(הרצון לקבל המתוקן,האדם המתוקן)מכוון להשפעה לחלוטין . אולי זה יותר ברור
 
אתה אומר דברים נכונים

כולל בדבריך הקודמים. רק שהניסוח של המילים שאתה משתמש הוא קצת מבלבל ונשמע כמו תרתי וסתרי, כאשר אתה אומר ש-"בגמר התיקון ישאר חיסרון מצד הרצון לקבל רק שהוא יהיה מתוקן לחלוטין". ועוד צריך להדגיש ש"הרצון לקבל" בפני עצמו הוא לא חיסרון, אלא רק מצבו הראשוני של "רצון לקבל לעצמו" הוא חיסרון וצריך תיקון, אבל כאשר הוא "רצון לקבל על מנת להשפיע" אין ב"רצון לקבל" הזה כבר שום חיסרון, ולכן בגמר התיקון לא ישאר חיסרון מצד הרצון לקבל בכלל, כי לרצון לקבל אין חיסרון מצד עצמו כאמור. בכל מקרה אנו אומרים את אותו הדבר רק במילים אחרות.
 
למעלה