"מדד המהירות" - גרסת אוקטובר 2014
"מדד המהירות" - גרסת אוקטובר 2014
תקציר הפרק הקודם:
לפני כ-9 חודשים הצגתי כאן לראשונה את "מדד המהירות" של רכבת ישראל - ניסיון למצוא קשר בין אורך קטע המסילה למהירות הנסיעה בו, וחשוב לא פחות - לאפיין בדרך זו את הקטעים הבעייתיים שבהם הרכבות נוסעות לאט מדי ביחס למצופה עפ"י אורך הקטע.
השבוע, בעקבות הודעה שפרסם כאן הספקן החיפאי ובאיחור קל (ביחוד מבחינת חברנו הספקן), החלטתי לחזור על הניסוי עבור הלו"ז הנוכחי ("לו"ז המהפכה") שנכנס לתוקף לפני למעלה מ-4 חודשים. התוצאות בהמשך השרשור.
הסבר קצר על השיטה: הנתונים מבוססים על לוח הזמנים שפורסם באתר הרכבת ליום שלישי האחרון, ה-28/10 ולא על נתוני זמן אמת כלשהם. בסך הכל "נדגמו" 74 קטעי נסיעה שונים - אך ורק קטעים שאינם כוללים עצירות. המהירות בכל קטע נמדדה בנפרד לכיווני הנסיעה השונים (צפון-דרום, דרום-צפון) ע"י חילוק אורך הקטע בזמן הנסיעה בו (ממוצע לאורך היום) כפי שהופיע בלוח הזמנים באתר הרכבת לאותו יום.
נמצא שהקשר בין אורך הקטע למהירות מוסבר בצורה טובה באמצעות פונקציה לוגריתמית בעזרת נוסחת הרגרסיה הבאה:
s = a + b*log(d)
כאשר s המהירות, d הוא אורך הקטע, ו-a ו-b נקבעים על-סמך הנקודות בגרף.
"מדד המהירות" עצמו הוא ההפרש שבין המהירות בפועל בקטע (ובכיוון הנסיעה) לבין המהירות החזויה עפ"י הנוסחה. מדד חיובי אומר שהמהירות בקטע "גבוהה מדי" ומדד שלילי אומר מהירות "נמוכה מדי" (הכול יחסי). אנחנו כמובן מתעניינים בנקודות עם המדד השלילי ביותר...
"מדד המהירות" - גרסת אוקטובר 2014
תקציר הפרק הקודם:
לפני כ-9 חודשים הצגתי כאן לראשונה את "מדד המהירות" של רכבת ישראל - ניסיון למצוא קשר בין אורך קטע המסילה למהירות הנסיעה בו, וחשוב לא פחות - לאפיין בדרך זו את הקטעים הבעייתיים שבהם הרכבות נוסעות לאט מדי ביחס למצופה עפ"י אורך הקטע.
השבוע, בעקבות הודעה שפרסם כאן הספקן החיפאי ובאיחור קל (ביחוד מבחינת חברנו הספקן), החלטתי לחזור על הניסוי עבור הלו"ז הנוכחי ("לו"ז המהפכה") שנכנס לתוקף לפני למעלה מ-4 חודשים. התוצאות בהמשך השרשור.
הסבר קצר על השיטה: הנתונים מבוססים על לוח הזמנים שפורסם באתר הרכבת ליום שלישי האחרון, ה-28/10 ולא על נתוני זמן אמת כלשהם. בסך הכל "נדגמו" 74 קטעי נסיעה שונים - אך ורק קטעים שאינם כוללים עצירות. המהירות בכל קטע נמדדה בנפרד לכיווני הנסיעה השונים (צפון-דרום, דרום-צפון) ע"י חילוק אורך הקטע בזמן הנסיעה בו (ממוצע לאורך היום) כפי שהופיע בלוח הזמנים באתר הרכבת לאותו יום.
נמצא שהקשר בין אורך הקטע למהירות מוסבר בצורה טובה באמצעות פונקציה לוגריתמית בעזרת נוסחת הרגרסיה הבאה:
s = a + b*log(d)
כאשר s המהירות, d הוא אורך הקטע, ו-a ו-b נקבעים על-סמך הנקודות בגרף.
"מדד המהירות" עצמו הוא ההפרש שבין המהירות בפועל בקטע (ובכיוון הנסיעה) לבין המהירות החזויה עפ"י הנוסחה. מדד חיובי אומר שהמהירות בקטע "גבוהה מדי" ומדד שלילי אומר מהירות "נמוכה מדי" (הכול יחסי). אנחנו כמובן מתעניינים בנקודות עם המדד השלילי ביותר...