מדווחת: פגישה בנושא חזון העיר

מדווחת: פגישה בנושא חזון העיר

בימים אלו רצות קבוצות מיקוד בהנחיית פסיכולוג ארגוני בשם טוני (לא קלטתי את שם משפחתו, שנבלע בדבריו - ועימו הסליחה). השתתפתי בקבוצה כזו של פעילים בעיר. בתחילה הוצגה לנו מצגת המדברת על שלושה מרכיבים מרכזיים בחזון (סליחה אם לא מדייקת - זה מזכרון) - תושבים, טכנולוגיה וזרימת מידע. כ"כ הושם דגש רב במצגת על עניין העיר החכמה, הטכנולוגיה, כרטיס חכם וכיו"ב. כ"א מאיתנו אמר/ה את דברו/ה. בגדול, המשותף בין הדברים היו הדגשים על תכנון אורבני (וחשיבות מעורבותו של מתכננ/ת אורבני/ת בתהליך), תשתית תחבורתית לגידול באוכלוסייה, בנייה גבוהה לפחות במרכז העיר (היה קול אחד נגד, אולי שניים), מרחב ירוק בתכנון המרווח בין הבניינים, פינוי בינוי לחלקים נרחבים ממרכז העיר, משיכת צעירים, תעסוקה, ובעיקר - לי זה קפץ לעיניים מלכתחילה - הבלבול בין עיקר לטפל ובין מטרה לאמצעים במה שהוצג לנו. למשל - טכנולוגיה היא אמצעי, לא מטרה ולא חזון. הטכנולוגיה תיושם ממילא, החזון ינתב אותה באופן ממוקד יותר להגשמתו. אני חייבת לסייג ולומר שיש לי כאן נקודת מבט מקצועית מובהקת, ולכן אולי אני מוטה לכיווני חשיבה מקצועיים. בכל מקרה, מדובר בחצי עבודה ולכן לא חיוויתי עליה את דעתי אלא ציינתי מה הדגשים שאני חושבת שיש לשים. אני בהחלט רואה בחזוני מבנה קהילתי הדוק וחלוקה לשכונות שתתמוך בתרבות קהילתית שתתפתח כאן. אני מסכימה עם תומכי הבנייה הגבוהה במרכז (סביב אחוזה) מתוך פרגמטיות - אם זה לא יכלל בתכנון, זה יקרה ממילא - רק יבנה כטלאי על טלאי במקום בתכנון מסודר. אי אפשר לעצור מגמות ארציות ובינלאומיות שכאלו וסביבה אורבנית (בייחוד במצוקת אדמות כפי שיש ברעננה) תמצא לבסוף את השמיים
אשמח עם ש ק 1, מולנר ואחרים שהיו שם או בקבוצות מיקוד דומות שהיו ויהיו בנושא, יחוו גם הם את דעתם. וגם כל הגולשות והגולשים, כמובן
חנה
 

גור 2

New member
בקשר עם המשפט האחרון...חוות דעת הגולשים.

נדרש מידע מפורט יותר כדי לחוות דעה. את הודעתך אני יכול לראות כדיווח ראשוני גולמי והתרשמותך הכללית מהפגישה. מי היו קבוצות המיקוד? הם חתך מיצג כלשהו של התושבים? השימוש בביטויים: "עיר חכמה", "טכנולוגיה", "זרימת מידע" ו"כרטיס חכם" אינו מבשר טובות אלה ביטויים גבוהים מדי, עד כדי סתמיות. אם יש מאחוריהם משהו ממשי הרי שזה משהו טכני שבמילא נגיע אליו. כמו שיש לנו טלפון סלולרי ואינטרנט. השאלה מה נעשה עם העיר החכמה ובעיקר, איך תוגדר העיר כחכמה. כרטיס חכם אני מניח קשור ביחסי התושב עם אגפי הרשות השונים...יפה. זרימת מידע: למה הכוונה? האם הוא יהיה דו כיווני? האם פורום כזה או דומה שיוקם ויקבל הכרה רשמית לא עושה את העבודה? מה שחסר לי אלה העינינים הלחלוטין נטולי טכנולוגיה ותחכום אבל, הבסיסיים ביותר בהסדרת החיים בחברת בני אדם.התקנת תקנות עזר עירוניות שחסרות (ע"ע מסיבות רועשות בגנים ציבוריים), אכיפת חוקים קיימים ברצינות ובעקביות. ההפקרות שמתחילים להרגיש בה, מקורה בין היתר בהגדלת מס' התושבים וההתעלמות מהצורך בהרחבת התשתיות בהתאם. אם חושבים על בינוי לגובה באזורי המרכז (אני בעד), המשמעות היא תוספת תושבים ועסקים, יותר צפיפות וחיכוך. את זה צריך לגבות בתשתית הולמת ובשמירה הדוקה על החוק. בלי אלה, חוששני, יהיה כאן לא נעים. שני דברים בסיסיים שאני מקווה לראות ברעננה: 1 נתיבי אופניים בלעדיים בכל העיר. 2 תעסוקה הולמת, מאורגנת לתלמידים בימי החופשה: בילוי, חוגי העשרה, עבודה. רק שלא יתגוללו ברחובות. שום טוב לא יוצא מזה. זהו בינתיים.
 
גור, אני מזדהה לחלוטין עם המשפט

"מה שחסר לי אלה העינינים הלחלוטין נטולי טכנולוגיה ותחכום אבל, הבסיסיים ביותר בהסדרת החיים בחברת בני אדם". תכנון אורבני אינו נוגע ב"איך" אלא ב"מה". מה חשוב לתושבים, מה יביא אותם, מה ישאיר אותם, מה יגרום להם לשביעות רצון, מה יאפשר להם להתפרנס בכבוד, מה יגרום להם לאהוב את מערכת החינוך, וכיו"ב. אחד המשפטים שאמרתי אתמול הוא, שתכנון אורבני הוא בעיני תכנון מוטה א/נשים ולא מוטה-טכנולוגיות. הטכנולוגיה היא כלי ואמצעי להשגת סוג ואיכות הקיום אליה שואפים התושבים. באיכות הזו נכללים הפרמטרים הרגילים, שירות לאזרח בכללם. עוד משהו שגרם לי להגיב היתה דוגמא לערים מודרניות שמתופעלות טכנולוגית, מה שהוריד את מס' עובדי העירייה. אולי זו תפיסת העולם החברתית שלי, אבל אין לי עניין כתושבת בהורדת מס' העובדים אלא במיקוד עבודתם. ג'וליאני הוכיח, בעניין השוטרים (שהם עובדי עיריית ניו יורק), שהתכנון האורבני הצדיק את עצמו ומשך תושבים רק כשעלה מס' העובדים. וניו יורק היא עיר מודרנית בכל קנה מידה.
 

גור 2

New member
מה שמוצא חן בעיני, זה להיווכח

שלא פסו מן העולם אנשים בעלי מבט מפוכח שלא קונים ביטויים (עיר חכמה) בעיניים עצומות, בעלי חשיבה רציונלית ויכולת הבחנה בין טפל לבין עיקר....כפי שעולה מדבריך. אני מקוה שקולך נשמע לא רק כאן אלא גם במקומות בהם יוכל להשפיע.
 

ש ק 1

New member
חזון העיר ואו רעננה לאן

השתתפתי אמש בישבה שדנה בחזון העיר ל10 עד 20 השנים הבאות הינו קבוצה אחת מבין קבוצות שונות שהוזמנו ע"י ראש העירייה לדון ולהעלות רעיונות לחזון העיר בעתיד הקרוב למסקנה אחת היגענו והיסכמנו כולם סביב השולחן כי חזון העיר הינו איכות חיים ומכאן ואילך אין לנו אלה לחפש את את הדרכים והאמצעים אשר יביאו את איכות החיים אשר לה אנו שואפים להגיע. מגורים,חינוך,תרבות,תחבורה,שרותים מונציפלים,וכו' וכאן אנסה לחוות את דעתי בנושא כפי שהצגתי אותה בפגישה.אני סבור כי תכנון אורבני הוא המפתח לתיכנון עתידי של עיר הצבת יעד של גידול מבוקר במספר התושבים אליה אנו שואפים להגיע כדי שהעיר תוכל להתקיים ולתת לתושבים את מלוא השרותים ובמילה אחרת הכנסות עירייה ללא הכנסות לא תוכל לשרת את התושבים ולמלא את צורכי התושבים. מהכרותי את העיר והשטחים העומדים לבנייה אין מנוס אלה לבנות בעיר בתים גבוהים ושימו לב למינוח לא רבי קומות ולא מגדלים אלה בתים גבוהים בניינים של 10 עד 12 קומות עפ"י תכנון נכון ,השארת שטחים ירוקים בין הבניינים, הרחבת הרחובות,הקמת חניונים תת קרקעים,בניית תשתיות חדשות העברת קווי החשמל הטלפון מתחת לקרקע.הכנת תשתיות לצרכים טכנולוגים עתידים כמו קווי אינטרנט תיכנון והקמה של גני ילדים ובתי ספר שיהיו נגישים וקרובים לבתי המגורים, בניית מרכזים שכונתיים. לדעתי כל הרעיונות שהעלתי ובוודאי הועלו גם ע"י אחרים מצריכים בעלי מקצוע ומומחים בתחומים הרלוונטים ואין להשאירם בידי חובבים ואפילו הם חברי מועצה ואנשים בעלי כוונות טובות.
 

dmo2

New member
חזון העיר

בגדול תהליך יצירת חזון עיר הוא נכון, אבל החזון של העיר צריך להתגבש בעיקר מהלקוחות היינו התושבים ולא מתוך ספקי השרות המקצועיים היינו בעלי התפקידים בעיריה. הבעיה העיקרית בקביעת חזון לשנת 2020 שאין לנו נתונים על מה שיהיה והשינויים הדמוגרפיים,סוציולוגיים וביחוד טכנולוגיים הינם בלתי צפויים.לכן ההתמקדות בחזון הינה איך הייתי רוצה לראות את העיר אם לא היו לי מגבלות פיזיות וכספיות ולאחר מכן לסדר עדיפויות גם בהתאם לחשיבות מרכיבי החזון וגם לפי יכולת מימושם. הנוסחה שהתקבלה ע'י הרוב הינה שהעיר צריכה להיות עם איכות חיים גבוהה,עיר ירוקה עם יחס מאוזן של צעירים ודור המשך באוכלוסיה. מבחינה ערכית הערכים החשובים הינם חינוך טוב,סובלנות וחיי קהילה עשירים. הוסכם עחל כולם שצריך לאחר גיבוש החזון להכין פרורמה שתהווה בסיס לתכנון אורבאני לשנים הבאות.לאור המגבלות בקרקע לבניה באזור,חיבים לקחת בחשבון בתכנון הוזלת עלויות הקרקע והבניה ע'י בניה לגובה,תוך שימור מרכז אחוזה כבעל אופי של מושבה. לצעירים צריכים למצוא פתרונות ע'י בנית שכונות קהילתיות עם כל השרותים במגדלי מגורים עם יחדות דיור קטנות שיאפשרו רכישתן או שכירתן ע'י זוגות צעירים. השאלה הינה אם יש מישהו שיכול להוביל להגשמת החזון ולהקצות משאבים לתכנון לטווח ארוך כאשר לא ברור מספר השנים שהוא יכהן בתפקיד.
 
למעלה