מדוע בחג השבועות אוכלים מאכלי חלב ולובשים לבן

tamarhp

New member
מאכלי חלב -

יש בערך 6 טעמים, אני זוכרת רק אחד - כי התורה (שניתנה בשבועות) נמשלה לחלב ודבש ("דבש וחלב תחת לשונך").. בכל מקרה צריך לזכור שאכילת מאכלי חלב היא מנהג בלבד, בעוד אכילת בשר בחג היא מצווה - ולכן צריך להקפיד שתהיה לפחות ארוחה אחת בשרית ולא לעשות חג חלבי לגמרי. בגדי לבן - אני בכלל לא חושבת שזה מנהג דתי, לדעתי זה משהו שנוצר כאן בארץ כשהפכו את חג מתן תורה לחג הביכורים בלבד.. אבל אני ממש לא יודעת..
 

לקשמי

New member
אכילת בשר היא מצווה???

מאיפה הבאת את זה? עד כמה שידוע לי בתורה, ניתן היתר לאכילת בשר אך היא בהחלט לא מצווה. יתירה מזאת, כשמדברים על אכילת בשר בתורה, מדובר על הקרבת הבשר כקורבן, ולא על אכילה לשם האכילה. ידוע לי שאנשי דת רבים תומכים בצמחונות ורואים בה דרגה רוחנית גבוהה. איך זה מתיישב עם ה"מצווה" לאכול בשר?
 

arriy80

New member
אכן

כמו שכתבתי בתגובתי הקודמת, שמעתי על דעתו של הרב קוק ז"ל. היות ולא קראתי את דעתו במקורה, מנוע אני מלנסות לדון עליה. אך ממבט ראשון נראה כי קיימות כמה סתירות לדעתו זו מדעת חז"ל. אך אי אפשר לדון על הדברים, עד שרואים את מכוללם. צריך לקרוא את דעתו במקורה, להבין את כוונתו, ואז לדון על כך.
 

arriy80

New member
בשבתות וחגים וסעודות מצווה.

אתה צודק שאין "מצווה מהתורה" לאכול בשר. אך יש מצווה מהתורה לשמוח בחג ("ושמחת בחגך") וכן בשבת. בימים אלו הסעודות הן חיוב (בחג-2 ובשבת-3) בכדי לדאוג גם להנאת הגוף, מלבד העבודה הרוחנית. הגמרא אומרת: אין שמחה אלא בבשר ויין. מכאן שבשר הוא מרכיב חשוב בהנאה מסעודה. ולכן אוכלים בשר בסעודות מצווה, שבתות וחגים, חתונות ובריתות וכדומה. אינני יודע מיהם "אנשי הדת" אליהם התכוונת שתומכים בצמחונות ורואים בה דרגה רוחנית גבוהה. אמנם שמעתי כך בשם הרב ראי"ה קוק ז"ל, אך לא ראיתי את דעתו במקור, כך שאיני יכול לדון עליה.
 

לקשמי

New member
מי קבע שבשר זו שמחה?

מה אם יש אנשים מסויימים שבשבילם אכילת פגרים מתים זה לא בדיוק שיא ההנאה? האם גם אז הם צריכים לקיים את ה"מצווה" של אכילת בשר ואולי אפילו להעמיד פנים שחלקי הגופות המרוטשות מסבים להם הנאה מרובה באכילתם?
 

לקשמי

New member
מקור נוסף:

ציטוט: "לפי עשרת המצוות, בעלי חיים, כמו אנשים, מצווים לנוח ביום שבת (שמות, כ', 8-10, דברים, ה', 12-14). על פי רש"י, משמעות מצווה זו היא שבעלי חיים צריכים להיות חופשיים לשוטט ביום שבת ולרעות בחופשיות". האם אכילת בשר בשבת גם כן נותנת את החופש הזה לבעלי החיים?
 

arriy80

New member
מצטער, לא מצאתי את המקור!

נראה כי מביא הציטוט לא התיחס אליו ברצינות הראויה, ושלף פסוק בלי לדעת את משמעותו. טיב ידיעתו מתגלה כבר בתחילת הציטוט שהבאת: "לפי עשרת המצוות". לפי היהדות, קיימות 613 מצוות ולא 10. כמובן שהכוונה היא ל"עשרת הדברות", וטעות זו משקפת במעט את ידיעותיו של המצטט בתורת ישראל. ולגופו של ענין. בדקתי בשני המקומות (שהבאת) של "עשרת הדברות" המדברים על איסור עשיית מלאכה בשבת בבעלי החיים שברשות היהודי. שים לב! בחומש שמות, אין התיחסות של רש"י לאיסור העבודה בבע"ח, ובמקום השני (דברים ה) אין כלל רש"י על הפסוק הכולל ענין זה!!! מאיפה אנשים ממציאם רש"י ועוד מבססים עליו את השקפתם??? [אולי יש להם רש"י נעלם שלא הודפס עדיין בחומשים???]
 

arriy80

New member
הנה מאמר על כך

בקישור הזה. משם אפשר ללמוד על כך שהשקפת היהדות על צער בעלי החיים היא שיש איסור בדבר, ואנו מצווים לדאוג לרווחתם של בעלי החיים. עם זאת, האדם קיבל רשות להשתמש בבע"ח לצרכיו, תוך התחשבות בצערם.
 

arriy80

New member
התאוריםי שלך אינם מתאימים...

אכן, השקפת היהדות היא שהאדם הוא "נזר הבריאה", הוא קיבל מהבורא את השלטון על היצורים האחרים בבריאה, והוא קיבל רשות להשתמש בהם לצורכו. ידוע היחס המיוחד של התורה לבע"ח, ובכללו המצוות המיוחדות הנוהגות בבע"ח, האיסור לצערם וכו'. וגם ארגוני זכויות בע"ח מציינים זאת. ארגוני זכויות בעלי החיים, כמו בקישור שהבאת, מערבים את כל הנושאים ולדעתי - גורמים לבלבול לא מוצדק. הם מערבים את ענין אכילת בשר, בענין גידול בעלי החיים. כלומר, אם מגדלים אותם בתנאים מזעזעים, זו סיבה לא לאכול בשר... - מסקנה ללא קשר לטענה. ברצונם - שיאבקו על תנאי הגידול, אך לא על ענין אכילת בע"ח.... ענין צער בעלי החיים מוסכם על הכל. השאלה היא פילוסופית: האם השימוש בבע"ח כולל אכילתם, הוא ענין מוסרי. אכן, כמו שכתבתי למעלה, לפי התורה, יוצר העולם נתן רשות לבני-האדם להשתמש ואף לאכול את בע"ח כחלק מצרכיהם!
 

לקשמי

New member
הכל טוב ויפה אבל -

עדיין, מה הקשר למצווה? לא סתרתי את העניין שיש היתר לאכילת בשר. עם זה אני מסכימה. מה שנראה לי תמוה כאן הוא העניין של המצווה. נכון שיש מצווה לשמוח ולהתענג בשבתות ובחגים. אך נראה לי קצת שרירותי לומר באופן גורף ש"בשר ויין זו שמחה". זוהי בוודאי פרשנות של בני אדם, בשר ודם (יהיו צדיקים וגדולים בתורה ככל שיהיו) ולא דבר האלוהים. אנשים שונים נהנים ושמחים מדברים שונים. אולי השמחה היא מצווה אך כאמור, אם הולכים לפי ההיגיון והשכל הישר, מבינים שכל אחד מפרש שמחה בצורה אחרת.
 

arriy80

New member
נכון

הענין של שמחה בבשר ויין הוא לא מהאלוקים, אלא מחכמים שהבינו כי לשמח (לענג) את הגוף במאכל שהוא לא מותרות, אלא חלק מהסעודה זה בבשר ויין. מי שלא מתענג בבשר ויין, כנראה שלא מתאים לו סוג זה של תענוג. הענין הוא ענין מוסרי: האם מוסרי הדבר להשתמש בבע"ח ואף לאכלם - לצורך האדם. התשובה היא: כן! את הרשות לכך קיבלנו מיוצר העולם.
 
אתה מתכוון לזה שיש רבנים שבעד צמחונות?

אתה מתכוון לזה שיש רבנים שבעד הצמחונות והטבעונות? אם כן, זה בהחלט יכול להיות טוב למי שרוצה להפסיק לאכול בשר מטעמי מצפון של הריגת בעלי חיים ו"תנו לחיות לחיות"(לא שאני מתכוון לוותר על אכילת בשר כי אין כמו המבורגר ושווארמה, אבל אם יש רבנים שבעד צמחונות זה באמת יכול להיות טוב לצמחוניים).
 

לקשמי

New member
בוודאי שיש רבנים כאלה

וכפי שאפשר לראות מהקישורים שהבאתי היהדות אפילו תומכת בזה. לכן זה לא מסתדר עם מה שנטען כאן, שאכילת בשר היא מצווה. (גם אם הכוונה רק לשבתות ולחגים). זה לא יכול להיות נכון כי אם זה נכון, אז יש הרבה רבנים שמפרים מצוות. כפי שהובן כאן בהמשך השרשור, על פי היהדות, אכילת בשר היא היתר, אך בהחלט לא מצווה. וחבל להטעות אנשים לחינם.
 

אופירA

New member
מנהל
מצווה לאכול בשר בשבת וביום טוב

ומצווה מן המובחר לאכול בשר בהמה ביום טוב. זהו בכלל שמחת החג ועונג שבת. מצווה לענג את השבת והחג במאכלים משובחים מבשר ודגים. מותר להימנע מלאכול בשר או דגים בשבת או בחג, למי שמעוניין להיות צמחוני, לכן אין זו עבירה שלא לאכול בשר בשבת או בחג. אבל זו מצווה להשתדל לאכול ולטעום דווקא מאכלי בשר בשבת ובחג. אכילת בשר מעלה את הבהמה, העוף והדג לדרגתם הרוחנים כמהויות רוחניות, ומקדשת את מהותם הרוחנית. דברי חז"ל בגמרא, המורים לנו שעונג שבת וחג הוא בבשר ויין - הם פירוש התורה שהיא רצון האלוקים. האלוקים רצה שהאדם הראשון טרם החטא יהיה צמחוני, ובאותה המידה הוא רצה שאחרי החטא הוא יאכל בשר ויתקן אותו ע"י אכילתו בקדושה. וכל אחז צריך לנהוג בחיוב זה עפ"י דרגתו, כאשר המתעקשים על צמחונות אינם חייבים לשנות את טבעם ולהתעקש לאכול בשר בשבת וחג, ובפרט כאשר לא הפנימו את המעלה שבאכילת בשר לעונג שבת, כדברי הגמרא. אבל אין הם יכולים להטעות אנשים לחינם, ולטעון שאכילת בשר אינה מצווה, ושהיהדות תומכת בצמחונות. היהדות אינה מתנגדת לצמחונות אבל אינה תומכת בה. הובאה דעת יחיד של הרב קוק בעניין הצמחונות, אבל כנגדה יש את גישת רוב פוסקי ההלכה, ואת דברי הגמרא המפורשים בעניין אכילת בשר לעונג שבת, ואת דברי הזוהר בעניין העלאת הבהמות. כאשר אכילת בשר נחוצה לאנשים מסוימים מסיבות של בריאות - היא חובה עפ"י היהדות גם ממצוות ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. אכילת בשר מספקת כוח, ויש אנשים שזקוקים לכוח, והיהדות מכירה בעובדה זו ומלמדת שהם צריכים לדאוג לאכול בשר וטוב שיאכלו בשר (כגון תלמידי חכמים המכלים כוחות הנפש שלהם בלימוד התורה, מבריאים למיניהם, ילדים ועוד כל מיני סוגים של אנשים שצריכים כוחות).
 

arriy80

New member
מאכלי חלב

אעתיק את שכתבתי באשכול באותו הנושא (מהעמוד הקודם): לפני שעמ"י קיבלו את התורה, לא נצטוו על שחיטת בשר ועל איסור אכילת בעלי חיים טמאים. כשקיבלו את התורה ונצטוו על השחיטה ועל האיסור לאכול בעלי חיים טמאים, ממילא נאסרו גם כליהם שהשתמשו בהם עד עתה, והיו צריכים להגעילם (להכשיר אותם). ולא היו יכולים מפני שיום מתן תורה היה בשבת. לכן אכלו באותו היום מאכלי חלב. מה אפשר ללמוד מכך? עמ"י לא אמרו: "רגע, רק עכשיו שמענו על זה, תן לנו כמה ימים להתרגל לרעיון, אח"כ נתחיל לאכול בשר כשר". הם מיד "קפצו למים" - כמו שהבטיחו "נעשה ונשמע" - והחלו מיד ביישום המצוות. כמובן שזוהי היתה דרגתם אז, לעומת נחיתות דרגתינו כיום.
 
בנוגע לעניין הצמחונות -

היה לנו פה פעם אשכול מענים בנושא, כדאי לחפש אותו. בכל אופן מומלץ גם לעיין במאמר הזה:
 
למעלה