מצווה לאכול בשר בשבת וביום טוב
ומצווה מן המובחר לאכול בשר בהמה ביום טוב. זהו בכלל שמחת החג ועונג שבת. מצווה לענג את השבת והחג במאכלים משובחים מבשר ודגים. מותר להימנע מלאכול בשר או דגים בשבת או בחג, למי שמעוניין להיות צמחוני, לכן אין זו עבירה שלא לאכול בשר בשבת או בחג. אבל זו מצווה להשתדל לאכול ולטעום דווקא מאכלי בשר בשבת ובחג. אכילת בשר מעלה את הבהמה, העוף והדג לדרגתם הרוחנים כמהויות רוחניות, ומקדשת את מהותם הרוחנית. דברי חז"ל בגמרא, המורים לנו שעונג שבת וחג הוא בבשר ויין - הם פירוש התורה שהיא רצון האלוקים. האלוקים רצה שהאדם הראשון טרם החטא יהיה צמחוני, ובאותה המידה הוא רצה שאחרי החטא הוא יאכל בשר ויתקן אותו ע"י אכילתו בקדושה. וכל אחז צריך לנהוג בחיוב זה עפ"י דרגתו, כאשר המתעקשים על צמחונות אינם חייבים לשנות את טבעם ולהתעקש לאכול בשר בשבת וחג, ובפרט כאשר לא הפנימו את המעלה שבאכילת בשר לעונג שבת, כדברי הגמרא. אבל אין הם יכולים להטעות אנשים לחינם, ולטעון שאכילת בשר אינה מצווה, ושהיהדות תומכת בצמחונות. היהדות אינה מתנגדת לצמחונות אבל אינה תומכת בה. הובאה דעת יחיד של הרב קוק בעניין הצמחונות, אבל כנגדה יש את גישת רוב פוסקי ההלכה, ואת דברי הגמרא המפורשים בעניין אכילת בשר לעונג שבת, ואת דברי הזוהר בעניין העלאת הבהמות. כאשר אכילת בשר נחוצה לאנשים מסוימים מסיבות של בריאות - היא חובה עפ"י היהדות גם ממצוות ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. אכילת בשר מספקת כוח, ויש אנשים שזקוקים לכוח, והיהדות מכירה בעובדה זו ומלמדת שהם צריכים לדאוג לאכול בשר וטוב שיאכלו בשר (כגון תלמידי חכמים המכלים כוחות הנפש שלהם בלימוד התורה, מבריאים למיניהם, ילדים ועוד כל מיני סוגים של אנשים שצריכים כוחות).