מדוע החרדים לומדים גמרא ולא תורה?

AreYouReady

New member
מדוע החרדים לומדים גמרא ולא תורה?

(אני לא אדם חרדי. הפנו אותי לפה מפורום "שאלה קטנה", בהנחה שפה ידעו לענות לי)

מדוע החרדים שלומדים בישיבות
עוסקים בעיקר בלימוד הגמרא
ולא בלימוד התורה או התנ"ך?
 
התשובה לשאלה שלך היא

כל מה שכתוב בתורה הוא אמת אבסולוטית; את התורה ניתן לפרש רק על בסיס התורה שבעל-פה, כפי שהועברה על ידי חז"ל והפוסקים המקובלים לאורך הדורות במסגרת התלמוד ושאר ספרי היהדות וההלכה. האמונה בי"ג העיקרים של הרמב"ם מהווה אבן יסוד בהשקפת עולם זו.
 

פורטיו

New member
כי בגמרא יש יותר פריסטיז'ה

אם בישיבה אתה יושב עם גמרא או יושב עם ילקוט מעם לועז תופסים אותך אחרת לגמרי, הראשון מתמיד ותלמיד חכם והשני עם הארץ
 

קליט

New member
ודאי שעוסקים בלימוד התורה שבכתב !

יש את קריאת הפרשה של השבוע בכל שבת בבוקר, וקטעים ממנו בשני וחמישי, יש הלכה פסוקה שיש לקרוא את הפרשה של השבוע `שניים מקרא ואחד תרגום`, ויש הרבה שלומדים כל שבוע את הפרשה עם פירוש רש"י, ויש שלומדים אותה עם מפרשים שונים כמו "הרמב"ן" וה"אור החיים". נכון שלרוב לא מתעמקים בתורה שבכתב, מתעמקים בגמרא שמנתחת סוגיות מסוימות בתורה שבכתב, הסיבה לכך היא העובדה ש"אלף נכנסים לתלמוד, ואחד מהם יוצא להוראה" כדי להגיע לדרגת רב פוסק מורה הוראה בישראל - נדרשת התעמקות רבה ושנים רבות של לימוד, אהבת תורה, התמדה רבה, יגיעה ונכונות להתעמק ולהקיף את הסוגיה מכל צדדיה, ולהגות בתורה יומם ולילה, ע"י לימוד הגמרא הראש מתחדד, היצירתיות וכושר החשיבה הניתוח ההתעמקות והלימוד מתפתחת לעין שיעור, (לא לחינם התלמוד מתורגמת לשפות רבות ונלמדת באוניברסיטאות בעולם כולו) והכישורים מתחשלים להורות הלכה, מה גם שמורה הוראה טוב חייב לדעת את כל הגמרא בכלל ותלמוד בבלי בפרט כדי להגיע לפסיקת הלכה, לוקח לא מעט שנים עד שיחידי סגולה ספורים מגיעים לגמר והיא ; להורות הלכה בישראל, או לעסוק בהרבצת תורה ברמה הגבוהה ביותר, ולכן 15% של אברכים בציבור החרדי זה הכרח וסביבה תומכת כדי שאחד מאלף יגיע להוראה וכו` . ולא זו אף זו, לימוד הגמרא יש בה עונג עליון, סיפוק, ואושר רוחני רב, לימוד הגמרא מעדנת את הבן אדם, מזככת ומטהרת את מוחו ליבו ונפשו לחזות בנועם ה` , לימוד הגמרא היא כמו `לחם` לנשמה - והיא מסייעת לאדם לשפר ולתקן את התכונות שלו, ואף להגיע לדרגות רמות בטוב לב סבלנות נעימות בחיים התמדה וכל התכונות הטובות, ה`ישיבה` היא בית היוצר לבני אדם מעודנים ומיוחדים, אשר היושר האמת והשלום היא נר לרגליהם
 
קליט, בלי להציץ, מה כתוב בהפטרה?


באיזה ישיבות מגיעים אי פעם ללמוד נ"ך בצורה מסודרת?

לא מזמן העברתי שיעור על מצוות שנעקרו מחשש לחילול ה' וקידוש ה'.
הבאתי את הגבעונים כדוגמא* והופתעתי לגלות שרוב המשתתפים בשיעור לא הכירו את סיפור הוקעת בני שאול על החומה ע"י הגבעונים.
חלק אפילו למדו את הקטע שהבאתי מיבמות על הפרק (שמואל ב כ"א) אבל את הפרק עצמו לא הכירו.

תורה לומדים בגילאים צעירים ודרך פרשת השבוע.
נביאים וכתובים כמעט ולא לומדים בצורה מסודרת.



========
אני אוהב את הדוגמא הזאת מכיון שהגבעונים נכנסו ויצאו מישראל בגלל חילול וקידוש ה'.
 
אכן תשובה מתחמקת למופת

במקום לענות ולנסות לחשוב ולנמק אתה נתלה בטיעון "מישהו גדול חשב על זה, אין לי מושג מה היו הסיבות אבל זה בטוח נכון ואיך אתה מעז לשאול שאלות".

עם כל הכבוד, זאת הגישה הנוצרית.
לנוצרים יש אפיפיור שלעולם אינו יכול לטעות, לא שואלים שאלות, לא מחפשים הגיון.

היהודים לעומת זאת תמיד שואלים שאלות, מנסים להבין.
אם לא הבנתי אין זה אומר שלא קיבלתי אבל תמיד ננסה להבין.

לידיעתך, יש ת"ת כמו אלה שלומדים בשיטת זיברמן שבהם לומדים את כל התנ"ך, ת"ת שמקובלים על גדולי ישראל.
יש עוד דרכים ללמוד. (לא שאני תומך במיוחד בשיטת זילברמן אבל זאת דוגמא לכך שלא כולם נרתעים מנ"ך)

חז"ל אולי לא היו חשובים מספיק בעיניך אבל הם תקנו את הקריאה בפרשת השבוע כדי לעודד את העם לעסוק בתורה.
הם תקנו גם את ההפטרות כדי לעודד את העם ללמוד את דברי הנביאים.
נוצר מצב בו אנחנו, וזה כולל אותי, מקדישים הרבה זמן לפרשת השבוע ורק לעתים נדירות טורחים ללמוד בצורה רצינית גם את ההפטרה.

אני רואה בבית הכנסת שלי איך בזמן קריאת התורה כולם עוקבים אחרי הבעל קורא, אולי מרפרפים שוב לרש"י ואיך בזמן ההפטרה יש ירידת מתח, ההקשבה יורדת.
אם אחרי התפילה הייתי עושה מבחן, כנראה שרוב המתפללים היו יכולים לענות שאלה ברש"י מול רמב"ן על פסוק מהפרשה אבל מעטים היו יכולים לספר לי מה היה נושא ההפטרה ואיך היא מתקשרת לפרשה.

בעיני זאת בעיה, זה מצב שצריך לשפר אותו, אבל אני מבין שמבחינתך זה בסדר להתעלם מדברי חז"ל כל עוד אנחנו חושבים בלי שום סיבה בעולם שגדולי הדור בסדר עם זה.
 

קליט

New member
א) זה בסדר גמור וזו תשובה מצוינת לענות שכך צווי לנו רבותינו

"לשרת בצבא בשלב מאוחר יותר !" או ש"אסור לשרת בצבא כי כך פסקו רבותינו !", ואפשר לנסות להסביר את זה, וכמובן שתמצא טיעון נגדי מנצח - ולא בטוח שזה טיעון מכריע בנושא . ב) ההערה שלך נכונה, יש ללמוד יותר נ"ך . ג) ברבים מתלמודי התורה לומדים הרבה נ"ך, אצל החסידים מדלגים על קטעים מנ"ך וקטעים מהגמרא כי החסידים מקפידים יותר על הציווי בתורה של "ונשמרת מכל דבר רע" מכאן אמרו חז"ל ; "שלא יהרהר אדם ביום - ויבוא לידי טומאה בלילה", "והתקדישתם והייתם קדושים" וכו` וכו`, ואצל החסידים הדגישו את החשיבות של לימוד תורה בקדושה שזה מסייע גם לפסיקה הלכתית נכונה ! . כמדומני שיש גם את הנימוק שדברי הנ"ך - אין בהם דברי הלכה, ויש בהם קטעים מביכים - ואין טעם ויש בזה גם איסור !!! שנערים יתפלפלו בסוגיות של "פילגש בגבעה" או "דוד ובת שבע" או "אמנון ותמר" . . . אז מעדיפים בישיבות לעסוק בתורה שבכתב, בספרי מוסר והשקפה בהלכה, ובגמרא, ואין שום מניעה שכל נער ילמד לעצמו את מה שליבו חפץ . אני זוכר בערגה את הקדושה והשקט שהיתה לי בישיבה, את התפילה החמה, את עבודת המידות, את השיחות הנפלאות של הר"מים וכו` וכו` מי יתננו ירחי קדם
 

קליט

New member
יתכן שטעיתי ואין איסור כלל לנערים ללמוד נ"ך ולהתפלפל בקטעים מ"שיר השירים"

אלא שמדובר בהנחיה של גדולי ומחנכי הדור זצ"ל בעבר
 
אני אחדש לך שגם אצל הכיפות הסרוגות

מדלגים על פרקים בעייתיים שאינם מתאימים לגיל התלמידים.
סיפור תמר ויהודה, פילגש בגבעה שלא לדבר על קטעים ביחזקאל לא ילמדו גם בבתי ספר ממלכתיים דתיים.

התשובה שניתנה לי היתה "האם אתה חושב שאתה חכם יותר מגדולי הדור".
זאת לא תשובה בסגנון "כך צוו רבותינו" אלא "לא שואלים ולא מנסים להבין".

זאת לא תשובה מקובלת, לפחות לא ביהדות.


=====
קשה לקרוא את התשובות שלך כשהן בגוש כזה.
האם אתה כותב כך בכוונה או שמדובר בדפדפן לא סטנדרטי?
 

קליט

New member
אני מפון לא הכי מתקדם, וכותב דרך `אופרה מיני`

נראה לי שמיצינו, כיף להתכתב עם מישהו כמוך - שמכיר את היהדות, אתה מוזמן לפתוח כאן שירשורים בנושאים שמעניינים אותך . *אגב, קורה שיש ביטויים שנראים בעינך מוגזמים צורמים ואסורים, שאף גורמים להסתה וקיטוב בעם . א) לא כולם בקיאים בנבכי השפה העברית והמשמעות שיש לביטויים שונים . ב) כולנו מדברים מתוך כאב, ולא לענין שתתמקד בביקורת על ביטויים . ג) אני וכן רבים כמוני מחבבים כל אדם וכל יהודי, ההכרח לא יגונה . ד) יש מקרים שאנשים כמו שי פירון הרחיקו לכת והתחברו לרשעים ונהיו רשעים כמותם, יש מקרים שחייבים לדבר קשות, יש מקרים שמתבקש להראות לכולם - איך אנשים מלומדים נראים כשהם לא הולכים בדרך התורה . ונאמר "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים, ובדרך חטאים לא עמד, ובמושב לצים לא ישב, כי אם בתורת ה` חפצו, ובתורתו יהגה יומם ולילה, והיה כעץ שתול על פלגי מים . . . . אמן !
 
למעלה