סביר בעיניי, שאריאל אריאלי יוכל להשיב לך מענה הולם, משלי,
וגם זה כנראה "רק" בתנאי שהוא מכיר דוגמאות ספציפיות שמציקות לך.
ובכל זאת, מהניסיון שלי, אוכל לומר לך 2 דברים...
1. סביר מאד, שאנשי הסאונד שעובדים באולפן, מעבים או משנים רמות תדרים כאלה
ואחרות, כי "ככה זה נשמע להם הכי מתאים".
אז למרות כל השאיפה ליצור "מצב שקוף", קורה שהם חושבים אחרת, ולך זה לא נעים
לשמוע זאת, אף על פי, שבעבור אוזנם, נדמה היה להם שזה מה ש"צריך" להיות.
2. והדבר הנוסף יהיה כרוך בסיפור ארוך למדיי.
בסוף שנות ה-70 ובתחילת שנות ה-80, אהבתי מאד להקליט מוסיקה מתקליטים
על סרט מגנטי, וזה "חסך" לי גם כסף וגם זמן. כסף, כי סרטים עלו פחות מתקליט,
ועל הסרט, יכולתי לבחור איזה שירים כן או לא להקליט, ככה שלא נאלצתי להאזין
לכל התקליט, אם וכאשר אהבתי רק 3-5 שירים ממנו.
וזמן? כי משך הזמן שסרט מתנגן הוא ארוך בהרבה מזמן נגינה של צד של תקליט,
ועל כן, לא הצטרכתי לקום כל 23 דקות, כדי להפוך את התקליט או להחליפו.
עד כאן הצד ה"טכני".
אז היה לי טייפ סלילים של REVOX, A-77 ובסך הכל די אהבתי אותו.
https://shop.die-roehre-frankfurt.de/out/pictures/master/product/1/dsc02309(copy).jpg
נכון. היו גם השגות. תמיד חשתי, שככל שיש לו מנוע CAPSTAN בעל מהירות מבוקרת,
הוא קצת רטט, והדבר הציק במיוחד בהאזנה לנגינה איטית של פסנתר. 'קיבינימט!
מאיפה הויברטו'?
ודבר נוסף? טווח התדרים שלו לא סיפק. בתדרים הגבוהים הוא "חתך".
ואני ה"קמצן" לא השתמשתי במהירות 7.5, כי אז הוא "זלל" את הסרט, ועל כן,
הסתפקתי תמיד ב-3.75 אינטש לשניה, שזה '1/2 כוח'. [וזה עוד לפני שאזכיר, שהשתמשתי
בטייפ 4 ערוצים ולא ב-2 ערוצים, שהוא כמובן ה"בחירה העדיפה"].
אז ביום בהיר אחד, התפתיתי, וקניתי מ"משוגע אחד" טייפ סלילים כמעט חדש של
AKAI במחיר אטרקטיבי מאד. זה היה דגם GX365, שידע גם להפוך את כיוון הסרט
בעת שהגיע לסופו. איזה כיף...
https://cloud10.todocoleccion.online/radios-fonografos-grabadoras/tc/2016/04/19/10/56223456.jpg
אלא שאז, ביום בהיר אחד, כששמעתי מוסיקה לאורך כמה שעות רצופות דרך ה-AKAI,
חשתי כאב ראש נוראי ודיברתי על זה עם חבר, שהייתה לו גישה למעבדה עם ציוד
סאונד מעניין.
לאחר כבוד, לקחנו את 2 המכשירים למעבדה, ועשינו להם סידרת עינויים.
בהתחלה, הקלטנו ממחולל תדרים גל סינוס בתדר עולה, חיברנו את היציאה לסקופ
והאזנו לתוצאה.
נסינו לבדוק, היכן ההקלטה "נחתכת" ולאילו תדרים היא כן הגיעה בצורה משביעת רצון.
אז כן. ה-AKAI "לקח" את ה-REVOX "בהליכה".
אבל אז, נסינו להקליט גל מרובע.
ו... וואו. זה היה איום ונורא. 2 המכשירים לא הצליחו "לשמר" את הצורה ה"יפה" של
הגל, אבל כן היה כאן "מנצח" ו"מפסיד". ה-REVOX איכשהו, די "שימר" את צורת
הגל, ולאוזן הוא נשמע כמעט סביר.
ה-AKAI לעומתו, לא די בכך שלא שימר את צורת הגל, (בכל "נפילה" או "קפיצה"
של הקו האופקי, הוא הוסיף שפיץ רוטט בתדר גבוה ולאוזן זה נשמע כמו "יללות של תנים".
לפעמים זה לא הפריע, אבל לעתים זה נשמע היטב, כשהיללות ליוו תדרים מסויימים.
ככל שעלינו בסולם התדרים, כך היללות התחזקו או נעלמו, והופיעו שוב וחוזר חלילה.
לפעמים זה נשמע כמו תן אחד, אבל לעתים זה נשמע כמו להקת תנים, שהצטרפה
ב"כיף שלה" לצליל שהיה אמור להיות "בודד".
ואז הבנתי.
הבנתי שנכון: צליל מוסיקאלי אינו אמור להיות גל מרובע, אבל צליל לעולם לא יהיה דומה
לסינוס. לכן, היכולת של ה-AKAI לשחזר צלילים מוסיקאליים, הייתה נחותה בהרבה
מזו של ה-REVOX.
אז די מיהרתי להיפטר מה-AKAI, והבנתי מאז, על איזה צד של הפרוסה מרוחה החמאה.
ככל שהחמאה נמסה, ל-REVOX היה עדיין יתרון מובהק.
אז אתה לא תוכל לבצע בדיקה כזו, כי אתה משמיע במערכת שלך הקלטות "מוכנות",
ואין לך אפשרות לשחזר באמצעות סקופ את צורת הגל הייחודית של מה שיש על הדיסק.
אבל אתה כן יכול (אולי), להשוות את מה שניתן לשחזר מיציאת הנגן, לעומת יציאת
המגבר, בעזרת סקופ בעל 2 קרניים, בתנאי שיש לך אפשרות "לשים יד" על כזה.
חומר למחשבה...