מדוע ציפורים עפות זו אחרי זו בצורה אלכסונית?

מדוע ציפורים עפות זו אחרי זו בצורה אלכסונית?

שלום ../images/Emo13.gif אני לא בטוח אם יש לשאלה הזו קשר ישיר לאבולוציה, אבל בכל זאת נראה לי שזה פורום די מתאים לשאלה כזו. היום בדרכי הביתה עברה מעלי להקת ציפורים שצורתה קו אלכסוני ארוך, והשאלה הראשונה שעלתה בראשי (ואותה אני שואל אתכם כאן...) היא מדוע בעצם הציפורים אינן עפות בטור עורפי ישר זו אחרי זו בדומה לרוכבי אופניים מסלול מירוץ? הרי אם הציפור רוצה לנצל בצורה המיטבית את לחץ האוויר הנמוך, או "הוואקום" שיוצרת הציפור שלפניה, הגיוני יותר שהיא תעוף מיד מאחוריה ולא לצידה..... מה ההגיון בצורת מעוף שכזו? אני גם רואה כאן עוד בעיתיות מסויימת, שהרי בצורת תעופה אלכסונית נוצרת אסימטריה בלחץ האוויר בצידה הימני ובצידה השמאלי של הציפור, בצד שקרוב לציפור שאחריה היא עוקבת יש לחץ נמוך, ואילו בצד השני יש לחץ גבוה והתנגדות גדולה יותר של אוויר....... זה דומה למטוס דו מנועי שיטוס רק בעזרת מנוע אחד כשהשני מכובה.... ושאלה נוספת, מדוע לפעמים ציפורים עפות בלהקה שהיא קו אלכסוני כמו שראיתי היום, ולעומת זאת לעיתים הן עפות בצורה V כאשר מחצי מהציפורים בקבוצה עפות בצד ימין של הציפור המובילה וחצי מהציפורים עפות משמאלה? האם זה אקראי? תודה מראש ../images/Emo13.gif
 

amni

New member
לדעתי כדי לשמור על שדה ראיה

ועל מרחב תימרון. מרחב תימרון: נניח שציפור מסויימת רוצה לצאת מהלהקה בגלל צרכים אישים אם היא נימצאת בין שתי ציפורים מלפניה ומאחוריה היא עלולה להפריע להן במעופן. אם אני זוכר גם במבני טיסה של טייסת מטוסים יש הערכות שבה אין מטוס אחד מאחורי השני, מאותן סיבות. מבנה V זה פיצול לשני אלכסונים קצרים (במקום אלכסון אחד ארוך).
 

spoon of doom

New member
זה לא הכי קשור

זה בגלל שלטוס בצורה אלכסונית יותר קל הציפור הראשונה יוצרת מערבולות באויר (אבל אל תתפסו אותי על המילה) או משו בסגנון ולכל מי שמאחוריה יותר קל אחרי כמה זמן שהראשון מתעייף ציפור אחרת מחליפה את המובילה
 
אני נוטה להסכים עם הכותב למעלה,

זה לחלוטין סביר שמרחב ראייה יהיה משהו שיברר חיובית, ואני מקיש זאת מעצם העובדה שציפורים נעות בלהקות על-מנת להעצים את הפיטנס האישי של כל אחת מהן. במקרים בהם בא טורף כלשהו או גורם סכנה כלשהו- הציפורים אינן נעות בלהקה או עושות דבר-מה כדי להציל את "אחותיהן" - הסיבה שהן נעות בלהקה זה כדי שיהיה להן יותר אינדיקציה לסכנות (ואף למקורות מזון) בטווח רחב יותר. אם כבר הציפורים ינועו בלהקה - יהיה זה נברר עבורן לנוע בצורה שתאפשר להן למקסם את יכולת הראייה של כל פרט ופרט בלהקה. הייתי שמח לדעת אם יש מחקרים או עוד ממצאים בתחום הנוגעים להשפעות הפיזיקליות (קרי, מה שמערבולות אוויר עושות) כתוצאה ממבנה האלכסון של הציפורים.. אבל בורותי בעניין אינה מאפשרת לי להביע דעה בנושא.
 
הסבר פיזיקלי

ציפור שעפה באוויר (או, לשם הדיוק, כלכנף שעפה באוויר) יוצרת עלוי. אחד מתוצרי הלואי של העילוי שהיא יוצרת הן מערבולות קצה כנף (Wing Tip Vortices). אם נסתכל הל הכנף במבט פנים (כלומר מקדימה) אז נרה שהמערבולות האלו מסתובבות מקצה הכנף, למעלה ואז לכיוון מרכז הכנף. תלוי במהירות הטיסה, צורת הכנף וכו', כך משתנה הגודל של המערבולת הספירלית הזו. אבל מה שבטוח הוא שאם נטוס בדיוק מאחורי אותה כנף - יפעל עלינו כוח אדיר כלפי מטה ונצטרף להשקיע הרבה אנרגיה על מנת להשאר למעלה. אבל, אם נטוס בדיוק במרחק המתאים, לצד הכנף, כפי שתבינו אם תסתכלו על התמונות שצרפתי בקישורים, הכוח שיפעל עלינו יהיה כלפי מעלה - וזו בדיוק הסיבה שהציפורים עושות זאת. לשם המחשה - שימו לב שמטוסים שטסים במבנה נוהדים לטוס כך מאותה הסיבה ומעולם לא מאחור - אלא אם כן יש הפרש גבהים בין המטוס הקדמי לאחורי. במקרה אני לומד את הנושא... אז ידעתי מה לענות ../images/Emo8.gif
 
עוד דבר,

זאת הסיבה שהציפורים המובילות מתחלפות כל הזמן כי הן משקיעות הרבה יותר אנרגיה.
 
למעלה