מדוע צפירה ועמדת החרדים

מדוע צפירה ועמדת החרדים

מצאתי את זה: שאלת תם - למה יש צפירה? יום שלישי, 2 במאי 2006, 11:00 מאת: חדשות וואלה! פעם ביום השואה ופעמיים ביום הזיכרון נשמעת צפירה ברחבי הארץ וכולנו מתייחדים עם זכר המתים. למה? פרופ' עזריהו נותן תשובות (צילומים: רויטרס) מדי שנה מציינת מדינת ישראל את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ושבוע לאחר מכן את יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. צפירת הדומייה, חלק בלתי נפרד מימי הזיכרון האלו, הפכה מזמן לסמל רב משמעות בתרבות הישראלית. פרופסור מעוז עזריהו, מהחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת חיפה, המתמחה בנושא ההנצחה, מכיר היטב את הריטואל הישראלי הזה ומגדיר אותו כ"סממן קולקטיבי, סמן תרבותי בעל עוצמה רבה. יש כוח עצום ודרמה בהקפאה של החיים לדקה או שתיים". לשאלה מדוע ביום השואה אנחנו עומדים בצפירה אחת ואילו ביום הזיכרון לחללי צה"ל יש שתי צפירות, עונה פרופ' עזריהו בפשטות - "לא יודע". התשובה טמונה, כנראה, בהחלטות היסטוריות של ועדת הסמלים והטקסים של הכנסת. חוק יום הזיכרון לחללי צה"ל מדבר על "דומיה בת שתי דקות" ולא מאזכר את הצפירה בערב יום הזיכרון. "זה לא קשור אלינו" היתה התשובה שקיבלנו ממשרד הביטחון. כך או כך, פרופ' עזריהו אומר שמקורה של הצפירה הוא בצורך לסנכרן את דקת הדומייה שעומדים אזרחי המדינה. "דקת דומייה היא דבר שקיים בדיונים בכנסת ובמקומות עבודה, אבל המדינה לא יכולה להחליט שעושים דקה של דומייה סתם כך. איך ידעו האזרחים מתי לעמוד? לכן החליטו להשתמש בצפירות, כך שיהיה סינכרון". פרופ' עזריהו מספר, כי הצפירה היא לא מנהג ישראלי. "הבריטים הנהיגו צפירה אחרי מלחמת העולם הראשונה, אך נטשו מאוחר יותר את המנהג הזה. נתקלתי בתיעוד של צפירות מצופרי בתי חרושת בשנות השלושים במהלך מסעות ההלוויה של אנשים חשובים, דוגמת המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. גם בחיפה הייתה צפירה בשנת 1949 לציון יום השנה הראשון לקרב על חיפה. "במקביל לצפירה חוזר מדי שנה ריטואל אחר", אומר פרופ' עזריהו. "עיתון זה או אחר שולח כתב למאה שערים או לבני ברק, והוא מתעד את החרדים הממשיכים ללכת במהלך הצפירה. הם טוענים שהם לא מכבדים את הצפירה כי זהו מנהג של גויים, והם צודקים בעקרון, אבל עולה השאלה - איך ייתכן שהדתיים הלאומים עומדים בצפירה?" שואל פרופ' עזריהו. [עד כאן הכתבה מחדשות וואללה!]". ———— וקצת פרפראות כדי להכנס לפרופורציות: בציבור החילוני במספרים יש יותר אנשים שאינם עומדים בצפירה מן הציבור החרדי.. על זה לא עושים רעש גדול, להלן מדגם כתבות של "פוסט ציונים","אנטי ציונים" ו"אלטרנטיבים" חילוניים למהדרין שלא יעמדו בצפירה: כתבה ב WALLA | כתבה בבלוג הבוץ | ה"אינטלקואל" [אינטלקטועלק] בני ציפר [הערת המפיץ:] פרופ' עזריהו הנו חילוני איננו חובש כיפה ותחום התמחותו:הנצחה בחוג לגאוגרפיה באונ' חיפה. לסיכום, על קצה המזלג, עמדת החרדים בעניין הצפירות למיניהן שאלה : למה החרדים אינם עומדים דום בזמן הצפירה ביום הזיכרון לשואה? החרדים, ברובם הגדול, אינם מציינים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה החל בכ"ז בניסן. זו הבנה מוטעית נפוצה לחשוב שהסיבה לכך היא שלחרדים לא אכפת מהשואה. זו אמונה שגויה. הם פשוט לא מצדדים בצורת הזיכרון שנבחר על ידי המדינה. הפרספקטיבה החרדית על השואה שונה באופן מהותי מהפרספקטיבה החילונית. אפילו היום שנבחר לזיכרון זה נחשב לפגיעה מסויימת בנספים. התאריך שנבחר הינו יום השנה למרד גיטו וורשה, בו יהודים חמושים לחמו בצורה פעילה בנאצים. בעוד הלחימה עצמה היתה מוצדקת, מכיוון שהנאצים עמדו לחסל אותם בלאו הכי, הרי שהעלאתה על נס עשויה, עד כמה שהדבר אינו מכוון, להיראות כאילו יש בה משום הבעת בוז למליוני היהודים שבנסיונם לשמור על החיים ככל שניתן _לא_ ניסו להילחם חזרה. החרדים, בניגוד לחילונים, חשים כי אותם יהודים שהלכו בשקט אל מותם מבלי לאבד את אמונתם בה' ומבלי לאבד צלם אנוש היו גיבורים בדיוק באותה מידה כמו מורדי הגיטאות. החרדים מאמינים כי ימים מסויימים נחשבים כ"מועדים לפורענות", ומתאימים יותר לציון טרגדיות לאומיות. "מגלגלים זכות ליום זכאי וחובה ליום חייב", אמרו חז"ל. דוגמה ראויה לציון הוא תשעה באב. ביום זה אירעו, לדברי חז"ל, לא פחות מ-5 צרות נפרדות בתקופות שונות. הצורה אותה לובש הזיכרון היהודי לימי אסון היא צום, אמירת קינות ותפילות מיוחדות, לימוד תורה לעילוי נשמות הנספים, ותשובה וחשבון-נפש. עמידת דום תוך השמעת צפירה, לעומת זאת, נתפסת כצורת זיכרון לא-יהודית במהותה, ונחשבת במידה מסויימת ל"חוקות הגויים". יש בה מידה מסויימת של כאילו מתן ביטוי להצלחה של הרשעים במטרתם להשמיד את רוחו של העם היהודי. אף על פי כן, בדרך כלל נוטים החרדים לעמוד דום בזמן הצפירה כשהם נמצאים בסביבה לא-חרדית.
 

Shame in you

New member
אני חשבתי שביום הזכרון יש פעמיים צפירה

כי זה צפירה אחת לזכר החללים ואחת לזכר קורבנות פעולות האיבה (פיגועים)...לא?
 

masorti

New member
פרופ' עזריהו לא מכיר כנראה את הדוגמא ההולנדית

יום הזכרון ההולנדי חל ב- 4 במאי (מחרתיים), והוא בא יום לפני יום העצמאות שחל ב-5 במאי (בעצם, יום השחרור מהכיבוש הנאצי). ביום הזכרון, שנקרא בהולנדית Dodenherdenking, זוכרים את החיילים שנפלו במלחמת העולם השנייה וגם במלחמות אחרות. לענייננו חשוב שביום הזכרון בשעה 8 בערב מתקיימות 2 דקות של שקט בכל רחבי הולנד. כדי לראות מה כוללות אותן דקות של שקט, נסתכל בקטע המופיע בקישור הבא:
It's at 8 PM on May 4th. Many people take part so you'll find people parking their cars, trains stopping & people stopping whatever they were doing anywhere, and almost every town has a short ceremony at the local war monument.​
חוץ מהאלמנט הטכני של צפירה, יש זהות כמעט מוחלטת בין השיטה הישראלית לשיטה ההולנדית. (ההולנדים קצת יותר ממושמעים מהישראלים, והם יעמדו ברחוב בדיוק ב-8 בערב גם בלי צפירה.) לגבי צפירה אחת ביום השואה מול שתיים ביום הזכרון... אולי זה לא פוליטקטי קורקט לומר, אבל לדעתי יש לזה קשר לזהות הנספים ולנסיבות. יום הזכרון ציין את נפילת בני הארץ במאבק הצבאי לעצמאות, ויום השואה ציין את הליכת היהודים הגלותיים כצאן לטבח. יש כאן אמירה ברורה שחייל שנפל בקרב בארץ שווה פי שניים ממי שנספה בשואה. אותי אישית זה מעצבן. לגבי הצפירה והחרדים... צריך להעיר באופן כללי שניסן נחשב חודש שאסור לנהוג בו מנהגי אבלות (לכן גם לא מבקרים בבתי קברות בחודש זה), ואילו קביעת יום השואה שהוא מעצם הגדרתו יום אבל בכ"ז בניסן נעשתה בלי להתחשב ברגישות הדתית הזו. אז לחרדים יש בעיה כללית עם יום השואה.
 

deebeebee

New member
לגבי ההערה האחרונה

אם בחודש ניסן אסור לנהוג מנהגי אבלות כיצד זה שקיימים מנהגי אבלות של ספירת העומר? באזכרה בה נכחתי אתמול- לקדושי העיירה בילגוראי, נכחו ארבעה חסידי בעלז הקשורים לעיירה זו ושניים מהם אפילו ניהלו את החלק הדתי של הטקס (פרק תהילים, אותיות שם העיירה, אל מלא רחמים וקדיש). האזכרה נערכה בבית הקברות בחולון.
 

masorti

New member
אכן יש לכאורה סתירה...

אז ראשית צריך לתקן שמנהגי האבלות אינם קשורים לספירת העומר אלא למות 24,000 תלמידיו של רבי עקיבא. אם אני לא טועה, הטענה היא שבגלל שמדובר בתלמידי חכמים מותר לנהוג אבלות. אבל כללית חודש ניסן לא אמור להיות חודש עם מנהגי אבלות. שימי לב בלינק הזה בעיקר לחלקים שכותרתם "תענית בניסן" ו"אבלות ובית עלמין".
 

deebeebee

New member
מנהגי אבלות בתקופת ספירת העומר

ולא בגלל ספירת העומר.
 

deebeebee

New member
למען האמת

רצוי לבדוק איזה אחוז ומיהם אותם חרדים/קבוצות חרדים שאינם מכבדים מנהג ישראלי זה.
 

deebeebee

New member
ועוד דבר

אין להפלות בין שני ימי הזכרון. לדעתי יש להנהיג צפירה גם בערב יום השואה וגם בבוקר יום השואה.
 
מסכימה איתך לחלוטין

ביום השואה צריכה לדעתי להיות צפירה בערב ולמחרת.. ובכלל לדעתי צריך לתת יותר משקל ליום השואה..לא רק יום אחד..לדעתי שבוע שבו גם יהיה לאנשים יותר מרווח זמן לראות את כל התכניות הכ''כ חשובות.. כך גם נושא השואה יחלחל יותר טוב ולא יקרה מה שקורה שלמחרת יום השואה אנשים חוזרים לאכול אחד ת'שני כאילו לא היתה שואה..
 

schlomitsmile

Member
מנהל
טוב לשמוע שלא רק אני מרגישה ככה... (בעניין אורך הצפירות וזהות המתים)...
 
../images/Emo213.gif שבוע אחרי - השמחה

איך אפשר שבוע אחרי יום השואה לשמוח ביום העצמאות... (ולא לדבר על החגיגות שמתחילות ממש סמוך לסיום יום הזכרון) אנחנו (אני ובטח עוד) לא מספיקה לעכל את יום השואה (בעצם הוא בכלל לא ניתן לעיכול) וכבר טראח עוד יום זכרון שמייד אחריו החגיגות. זה ממש לא הגיוני ולא בריא. צריך לדעתי לעשות מרווח של לפחות חודש בין יום השואה ויום הזכרון.. ורק כשבוע או שבועיים אחרי יום הזכרון לפתוח בחגיגות..
 

deebeebee

New member
בשאלה זו כבר דנים עשרות שנים

אני עצמי חושבת שהחיבור בין יום הזכרון ליום העצמאות נכון. זה מדגיש את הנקודה שלא על מגש של כסף מוגשת לנו המדינה.באלפי שנות הסטוריה יהודית היו מקרים רבים בהם היה חיבור בין אבל לשמחה. אפילו במחנות הריכוז מצאו אנשים לחגוג ולו רק לזמן קצר.
 

רפפם

New member
אמנם לי אין קרובים שמתו במלחמות

אבל תשאלי את אלו שבני המשפחה מתו במלחמות ופיגועים אם הם חושבים שזה הגיוני המעבר החד הזה, מה שקורה בפועל זה שאנשים במשך יום הזיכרון עסוקים בתכנון החגיגות של יום העצמאות
 

deebeebee

New member
אנשים שאיבדו את יקיריהם

במלחמות ישראל זוכרים את יקיריהם כל השנה. הם לא זקוקים ליום זכרון אחד בשנה ויום זה נועד לכלל הציבור.
 

ליעתע

New member
אני לא בפורום אבל הרגשתי צורך להגיב

כמו שכבר כתבו פה, יש קשר הגיוני וטוב בין יום הזיכרון ליום העצמאות. להראות שהמדינה שלנוזה לא דבר ברור מאליו ושאנשים איבדו את חייהם כדי שתיהיה לנו מדינה. זה שכיום חגיגות יום העצמאות הם הופעות של להקות ושתיתאלכוהול בפארק העירוני, זה כבר סיפור אחר.. לדעתי חגיגות יום העצמאות צריכות להיות יותר מעמיקות. וכמו שמקדישים בבתי הספר זמן ליום השואה ויום הזיכרון, ככה גם צריך להקדיש שיעורי חברה וזמן ליום העצמאות.
 

deebeebee

New member
ובאותו עניין- הבדלה

היום עברתי ליד לוח מודעות ובו הזמנה לציבור להשתתף ב- הבדלה. מדובר בטקס הבדלה שבין יום הזכרון ליום העצמאות והוא אמור להתקיים עם תום יום הזכרון בבית ציוני אמריקה.
 

almog45

New member
כח ההשרדות

כבת להורים ניצולי שואה גדלתי על ברכי השואה והצלקות ילוו אותי כל חיי,וכחלק ממשפחת השכול של מלחמת יום הכפורים, ברצוני לברך את היכולת שלנו כעם לעבור מעצב לשמחה, אנחנו לא נשכח,אנחנו לא נסלח, אבל נמשיך בחיינו ביתר שאת נחייך לעולם ונשרוד את מלחמת הקיום בגאווה גדולה
 

רפפם

New member
אירופאים ואמריקאים

אמרו לי שאצלם לא קיים כזה דבר אז התירוץ של החרדים "מנהג גויים" די חסר בסיס
 
למעלה