מדוע 90% מהמרקידים ....

motyp2

New member
מדוע 90% מהמרקידים ....

רוקד ותיק מאזור חיפה אני ויוצא לי לרקוד גם באזורים אחרים כמו כן מסתובב אני מידי פעם במרתונים ובפסטיבלים למינהם ובכל המקומות נתקל אני בשמות של מרקידים כמו - אוחיון,אמסלם,נעים,ברזילי,ביטון,אלפסי, ניסים,ממן,גבאי,סימן טוב ועוד רבים אחרים שנשכחו מראשי. יסלחו לי סלוצקי,מילשטיין,הראל,לוסקי,קליין,טישלר ועוד כמה שלא הזכרתי אך שם אני לב לעובדה כי מרבית המרקידים והיוצרים הטובים והאיכותיים ביותר בשטח ריקודי העם הינם ממוצא מזרחי, סקרנותי גואה ושואל אני את עצמי ואותכם חברי הפורום ,למה זה? האם בגלל שהמזרחיים בעלי שמחת חיים רבה יותר? או שמא קשור הדבר בגנים, תורשה מתקופת הפח והדרבוקה מצנעה וממראקש? ואולי זה המירב לו הם מסוגלים? (בטוח אני שאמירה זו תקפיץ כמה פיוזים לרבים,אני אישית אינני חושב כך אך בכל זאת מעלה אותה לצורך הדיון) ואולי יש למישהו מכם משתתפי הפורום דעה בנושא??? לסיום אומר רק שבאם יקום מישהו אשכנזי/ספרדי ויטען לגזענות מצידי בעצם העלאת הנושא אז אומר לו, רד מזה, כבן לאם מרוקאית ואב רומני חי אני כבר 47 שנים בזהות כפולה (ואולי שמא בחוסר זהות) אולי בשל כך מרשה אני לעצמי לגעת ב"פרה קדושה" זו, בכל מקרה אין לי דבר כנגד אשכנזים או ספרדים והעלתי את הנושא אך ורק מסקרנות גרידא וכדריסת רגל כמשתתף חדש בפורום.
 
ל- motyp2 - לדעתי יד המקרה!

לא ערכתי סטטיסטיקה בנושא אך אם אתה רואה זאת כך אולי זה באמת כך! לדעתי זה לא מגמתי - פשוט יד המקרה. לפני הרבה שנים כשהגיעו לכאן ארצה והיוו כאן "קיבוץ גלויות" היו כאן השפעות מעורבות, מזרח אירופה, תימן, אשכנז או ספרד כפי שכתבת, לפי דעתי לכולנו יש את שמחת החיים אשכנזי ומזרחי כאחד. מה שאוכל לומר על תימנים שהם ניחנו בחוש קצב יוצא מן הכלל, קלות תנועה וקול מדהים. אך כמובן שכך גם בכאלה ממוצא אשכנז או ספרד או מזרח... בקיצור זה מה שעושה לנו כאן בארץ את החיים לקשים - אך גם מאד מעניינים.
 

motyp2

New member
תודה

תודה לחברים שהגיבו להודעתי המקורית אך נראה לי עדה שמכולן תגובתך היתה הכי קצרה וקולעת לעניין אשר לשמו נדרשו חברי הפורום לצערי מרבית העונים גלשו לאפיקים עדתיים לא עיניניים וגלשו אפילו להשמצות וחלקם אפילו הפליגו בכתיבת בבליוגרפיה עצמית שאינני יודע בדיוק מה מטרתה.
 
אתה צודק לגבי מה שכתבתי אני

ובשתובתי לקחתי כ"מובן מאליו", שלב קודם שהייתי צריך להסבירו. ובכן: לפני שבאו אמסלם, נעים, ברזילי, ביטון, אלפסי, ניסים, ממן,גבאי, סימן טוב ו: סלוצקי, מילשטיין, הראל, לוסקי, קליין, טישלר. היו: אלזה דובלון, שלום חרמון, ירדנה כהן, לאה ברגשטיין, רבקה שטורמן, גורית קדמן, זאב חבצלת, שאולי רוזנפלד, תמר אליגור, ברוך אגדתי, צבי פרידהבר, רעיה ספיבק, יונתן כרמון, יואב אשריאל, משה תלם, יונתן גבאי, תרצה הודס, יזרעאלה כהנא, צבי הילמן, ברכה דודאי, יענקל´ה דקל, שלמה בכר, יעקב קימחי, דני היימן, גיורא קדמן, כל אלה ואחרים מהצד ה"אשכנזי" שכדבריך "פחות מחבר ריקודים" והמקבילים להם מהצד המזרחי: בנצי תירם, שרה לוי תנאי, מרגלית עובד, יענק´לה לוי, משה אסקיו, ישראל יעקובי, דני דסה (איני בטוח במוצא, אולי דווקא הוא שייך לראשונים), מושיקו הלוי, אליהו גמליאל, מוטי אלפסי, מישאל ברזילי ויש כנראה עוד, משני הסוגים כמובן. רוצה לומר שבתחילת הדרך החלוצים והפורצים היו ברובם (לא כולם) ממזרח אירופה דווקא, ז"א "אשכנזים" והיתה להם שמחת חיים וקצב ורצון לשינויים. הם הרקידו וגם חיפשו דרך לביטוי התרבות הישראלית החדשה באמצעות ריקודים ה"שווים לכל נפש - ריקודי עם". לכן רבים מהם גם חיברו ריקודים בנוסף לכך שלימדו והרקידו. עם הזמן, כפי שהסברתי בשירשור זה, באו אלה שאתה מנית (והמוזכרים לעיל) ואכן מבין המרקידים של היום רבים מאלה המחברים ריקודים הינם בני עדות המזרח וזאת, לדעתי, לא בגלל שהם "יותר שמחים" או ש"הקצב אצלם בדם", אלא פשוט הם רבים הרבה יותר מבחינה מספרית מאותן סיבות שהסברתי אתמול ואחזור על כך: כיוון שהדרכת ריקודי עם הינה פרנסה קלה יחסית ושאינה דורשת השקעה ברכישת תואר אקדמאי. כיוון שה"מזרחיים" רבים יותר בין המרקידים, כך גם רבים יותר אלה מביניהם המחברים ריקודים. ואין כאן, לדעתי, כל קשר לאופיים המיוחד. מעבר לזה, ושיהי ברור לחלוטין: אני לא רואה כל הבדל בין העדות. לגבי דידי כולנו ישראליים וכל אחד נבחן לפי אופיו ולא לפי מוצאו.
 
ל- motyp2 - תודה על מילות התודה!

אל תקח את זה ללב. הנושא רגיש ותמיד היה רגיש כאן בארץ. הוויכוח סביב אשכנזים ומזרחיים הוא ויכוח שהיה ישנו ואני מקווה שאי פעם יסתיים! היום כאשר אלו מתחתנים עם אלו כבר כמעט כולנו בעתיד נראה אולי אותו דבר, השכלתנו תרכש כאחד, ההבדלים לא יהיו חדים והלב העיקר הלב יהיה לב אחד!
 
יכול להיות שבגלל שאחוז בוגרי

האוניברסיטה אצל האשכנזים גדול יותר מהמזרחיים, אז הם גם עובדים באותם מקצועות שלמדו באוניברסיטה ולא מתלהבים לעבוד בעוד מקצוע כמו מדריך לריקודי עם. אל תשכח שרוב המדריכים בהתחלה היו רק רוקדים רגילים שהיה להם עודף זמן לרקוד ואילו אלה שלמדו באוניברסיטה בערב היו מכינים את עבודות הגמר שלהם והיו חוזרים על חומר הלימוד וכל זה אחרי יום עבודה כדי לממן את שכר הלימודים והספרים. אל תשכח שהרבה אשכנזים אוהבים לשמוע מוסיקה קלאסית ולהיות בקונצרטים ובשבילהם המוסיקה של ריקודי העם היא סתם בולשיט וזאת לא מוסיקה איכותית ומי שלא מבין את המוסיקה הזאת הוא כמו חמור,בור ועם הארץ. כמובן שכל מה שכתבתי הוא רק ניחוש ואולי אני טועה.
 

No name for now

New member
סליחה?

אני חצי אשכנזית וחצי מזרחית (לא ספרדית!) למדתי ב-4 השנים האחרונות באוניברסיטה ובמקביל עבדתי 30 שעות בשבוע, ובכל זאת פעמיים בשבוע, כל שבוע, הגעתי להרקדות מהרגע שהתחלתי לפני יותר מ-3 שנים. מה הקשר? אם אתה הולך לאוניברסיטה אתה עסוק מדי בשביל דברים כמו ריקודי עם. וחוץ מזה, העובדה שאני באה מעדות המזרח לא אומרת שאנחנו פחות משכילים מאשכנזים, והעובדה שאני אשכנזית לא אומרת שאצלנו רק שומעים מוצרט ומנגנים על הפסנתר. די עם הדעות הקדומות המגעילות האלה.
 
אני רוצה לאמר לך שלא כולם כמוך וכמו

גדי ביטון,אבי פרץ ברגיל לוי שהם עובדים ולומדים לתוארים שונים כמו דוקטורט ואין להם מנוחה מספקת לדעתי. זה ידוע שאחוז האשכנזים באוניברסיטה הוא גדול יותר מעדות המזרח ובמשך השנים הפער בניהם הולך וקטן פעם היה היחס 1 ל-9 כלומר רק 10 אחוזים מעדות המזרח למדו באוניברסיטה. אל תשכחי שהאשכנזים מקבלים את המשרות הבכירות במשרדי הממשלה השונים וזה עובר מדור לדור על ידי פרוטקציה. אין מה לעשות נגד התופעה הזאת ומי שחושב אחרת הוא רק טומן את ראשו באדמה כמו בת יענה.כידוע התפקידים הבכירים דורשים גם זמן עבודה גדול יותר ומקבלים גם משכורת גבוהה מאד. אני עבדתי לא מזמן במפעל ממשלתי ענק וכל המנהלים ובני משפחותיהם עבדו באותו מפעל בתפקידים בכירים רק במחלקות שונות.כמו כן אני לא אמרתי שכל האשכנזים אוהבים לשמוע מוצרט. אמרתי שאחוז אוהבי המוסיקה הקלסית אצל האשקנזים הוא גבוהה יחסית לעדות המזרח וכל אחד עם טפת שכל בראש יודע את זה.אולי את נאיבית וכל מה שכתבתי לא בראש שלך אלא לימודים וריקודי עם.
 

עממי

New member
מר כרמל עזרא היקר

המרקידים שציינת (ואתה יכול לבדוק איתם) לא חשבו להיות מרקידים, לאבי פרץ למשל, היה חוג קטן בב"ש כתחביב, כבר אז הוא למד וסיים תואר - גדי, סיים את הלימודים ולאחר מכן החל להרקיד, מה יהיה עם חוסר הדיוק העקבי שלך? בנוסף כדאי שתתנצל על הפגיעה באנשים, ראה מה כתבת לפני כן. שבוע טוב
 
עניתי לך באריכות יתר ולא הסכמתי אתך

בשום מילה שכתבת בצורה חריפה ביותר ושוב המחשב לא הסכים לקבל את מה שכתבתי. אני מכוה שלירון לא היתה יד בכל זה.
 
נולדתי עם כפית כסף בפי

נולדתי בקיבוץ, להורים יקים ממצרים. את הנסיעה הראשונה בחיי, מבית היולדות לקיבוץ עשיתי ברכב מפואר ומשורין, עד כה חשבתי שזה היה בגלל שהערבים ירו עלינו (היינו מתנחלים?) אבל אתה הארת את עיני שנסעתי כך כדי לשמור על אוצרות העתק שהורי נשאו עימם. בשנתיים הראשונות לחיי גרתי באוהל דולף. עכשיו אני מבין שזה רק היה "כאילו", ולמעשה חייתי בארמון מפואר. אבי, שהיה בעל תואר דוקטור וגם רב (היתר הוראה), עבד ברפת ובלילות חרש עם ה- D4 המפורסם או שמר, עשה מארבים או סיורים. אבל עכשיו אני מבין שהוא בכלל היה מנכ"ל מפורסם במשרד ממשלתי ממוזג. כשהייתי בן שנתיים קיבלו הורי חדר בצריף שוודי, אני מבין עכשיו שזו היתה אחוזת פאר. כשהייתי ילד בן 8 התחלתי כבר לצאת עם הצאן למרעה. עכשיו אני מבין שבסך הכל זה היה טיול תענוגות. כשהייתי ילד בן 12 כבר עבדתי חצי יום בפלחה, מעביר צינורות, קוטף וכו´, עכשיו אני מבין שבסך הכל העברתי את ילדותי בבטלה עצלה של עשירים. משך שנים חייתי במקום בו כל לילה היו יריות ונפילות פגזים. בדשא מאחרי ביתי היתה מוצבת כל לילה מכונת יריה כבדה שלעיתים קרובות הופעלה כנגד מסתננים. גדלתי בידיעה שאם יורים אסור לי לקום מהמיטה, כי שקי החול הקיפו את הצריף רק עד לגובה החלון. האם אי פעם בילדותך זחלת אל השירותים בגלל שכדורי מקלעים חוררו את קירות ביתך? חברי הקיבוץ חירפו נפשם בשמירה, סיורים ומארבים כל לילה. כי כוחות צה"ל היו מעטים. הם עשו זאת כדי שחס וחלילה לא יגיעו הערבים למעברה שהוקמה כמה קילומטרים מאיתנו. חברי הקיבוץ הבוגרים הגיעו כל יום למעברה בהתנבות, לימדו, עזרו ותרמו ככל יכולם. אני לא חושב שמגיעה להם הוקרה מיוחדת. היו אלו שנים קשות לכולנו, וותיקים ועולים חדשים. גם לנו (לאשכנזים) בקיבוץ לא היה הרבה יותר מלאנשי המעברה, שאגב היו באמת מארבע כנפות תבל. עם כל זאת, היתה לי ילדות מאושרת. אני באמת לא מתלונן. כיום, לאחר שנים רבות של עבודה קשה אני פנסיונר המשלים את הכנסתו בעבודה במחשבים. מדבריך אני מבין שאני לפחות "טייקון"... יש מוזיקה קלאסית שאני אוהב ויש שאיני אוהב. יש מוזיקה מזרחית שאני אוהב ויש שאיני אוהב (דרך אגב, אני קורא, כותב ומדבר ערבית כשפת אם, וגם גרמנית) אני אוהב לשמוע את הגבעתרון וחלק מהזמרים בארץ, ובכלל לא איכפת לי מאיזה מוצא הם. ילדי נשואים עם כל מיני... שגם הם "מעורבים" ... מדבריך אני מבין שנכדי מסכנים כי אם לחלקם קוראים אזולאי, יהיו להם חיים קשים בגלל השם ... ? כבר הרבה שנים לא שמעתי את ההתבכינות העדתית. ואני חושב שאין לה מקום כיום (גם לפני שנים לא היה לה שום סיבה). אני מבין פוליטיקאים שמנסים לעשות הון-פוליטי מהקצנת ניגודים פיקטיביים בין חלקי העם. ולא משנה אם זה משמאל, הימין, הדתיים, החילונים או על רקע עדתי. אבל אני מניח שאתה לא פוליטיקאי (תקן אותי אם אני טועה) אז מה לך ולכל התשפוכת העדתית הזו ? וכד לסיים בחיוך - בשבילי השיר "שן בני שן במנוחה, אל נא תבכה מרה" אינו סתם עוד שיר. את השיר הזה שרה לי אימי, ובאמת היו יריות, וטרטור הטרקטור עליו חרש אבי זימזם מרחוק... שיהיו לך רק ימים טובים ומאושרים
 

בעיה1

New member
לזקן - דברים כדורבנות

מאוד שמחתי שענית כל כך יפה לכרמל. הגיע הזמן שיתיחסו לכל עבודה בכבוד. אנחנו צריכים הרבה א.ד. גורדון, שילמדו את כולם שעבודה היא חיינו , אבל גם בשבילנו , ולא בשביל , תילאנדים ו רומנים. הדרכת ריקודי עם אינה מלאכה בזויה, שמיועדת לעדות המזרח בלבד. שומו שמים - למה הגענו.
 

עוז 2002

New member
זקנמוךקרח - אתה טועה.

אתה טועה מאוד בסיפא. גם אני חשבתי פעם כמוך. אבל לאחר שיחות וויכוחים רבים, נסיון חיים ומחקרים מדעיים, הגעתי למסקנה הנחרצת שהיתה וקיימת אפליה. ואני רואה כאן שני סוגים של אפליה: 1. אפליה על רקע נקודת פתיחה: אין ספק שילד הגדל להורים אקדמאיים מקבל נקודת פתיחה, הדרכה והכוונה טובה יותר. לא דחיפה חזקה יותר אלא הדרכה והכוונה, עזרה בהתברגות למקומות מסוימים ועוד. 2. אפליה על רקע עדתי: העדפת האשכנזי על המזרחי. מחקרים הראו שגם כיום קיימת אפליה ברורה, ויתרה מכך, אפליה המתבצעת אפילו ע"י מזרחיים עצמם. הן במישור התעסוקתי ואף במישור האישי. אחד המחקרים האחרונים הראה שרזומה (קורות חיים) של פונה מזרחי קיבל הרבה יותר הזמנות לראיון כשנשלח שוב תחת שם אשכנזי. מחקרים הראו שבמשחקי סימולציה נבדקים אשכנזיים ונבדקים מזרחיים העדיפו בבירור פרטים ממוצא אשכנזי. אז אל תספרו לי שאנו חיים בעולם יפה. אבל עם זאת, אני בעד לקבור את הנושא עמוק באדמה, לתת לזמן להשכיח ולרפא וליצור מציאות חדשה.
 

CHENPROG

New member
הוצאתם שוב את השד העדתי מהבקבוק?

הרי זה ידוע , עזרא , שהנשיא משה קצב הוא מעדות המזרח , מופז ממוצא (כנראה) כורדי / פרסי וכו´. כך למשל את עריית רחובות - יש טענה שכל העובדים שם תימנים אז אפשר לטעון לפרוטקציה... אין לזה סוף צריך להדגיש שכולנו ישראלים ומתאחדים בריקודי העם, כשאנו רוקדים ריקודים עם צעדים תימניים , דבקות וכו´. ולא לשכוח מה שקרה בשנתיים האחרונות (הרציחות הנוראות של בני עמנו בידי בני-עוולה טרוריסטים ערבים), שגרמו למותם של מאות ישראלים ולאבלם של אלפי משפחות ולמרות זאת המשכנו לרקוד וחלק מהריקודים אף קיבלו צביון של המצב בארץ.
 
בוא אתן לך תשובה שאולי "תקפיץ"

גם היא את הפיוזים. במאבק על פרנסה ומקצוע יש מקצועות הדורשים זמן הכשרה רב יותר וציונים גבוהים באוניברסיטה ויש מקצועות אחרים הדורשים פחות. פעם, כאשר ריקודי העם לא היו מקצוע אלא תחביב לאחר שעות העבודה - רוב העוסקים בכך היו אנשי חינוך מורים ומחנכים של בתי ספר שראו בכך ייעוד ושליחות. עם הזמן, כשהדרישות מהמדריכים- מרקידים לריקודי עם עלו ודרשו יותר השקעה בזמן, בכסף (לציוד), אך לא בהכשרה פורמלית - התקבצו במקצוע זה אלה שזה יותר התאים לכישוריהם ולא אפרט יותר. גם אני, לצערי, כשהגעתי לעיר מצאתי שעיסוק בהדרכת ריקודי עם לאחד כמוני החסר אמצעים כדי לממן לימודים גבוהים, הינו עיסוק נוח ואולי גם דרך קלה יותר להתפרנס. היום אני קצת מצטער על כך שלא דרשתי מעצמי יותר. ד"א גם אני חצי אשכנזי וחצי ספרדי אך אין לי כל הרגשה של חוסר זהות אני ישראלי והתרבות שלי הינה תרבות יהודית-ישראלית.
 
לירון. אני מקוה שאתה לא מערבב. האם

החצי שלך הוא מספרד שננקרא ספרדי או מארצות המזרח שנקרא מזרחי.
 
פעם ... וכיום ...

לפני שנים רבות, כשהיינו צעירים חסרי כל. רעייתי שתחיה למדה באוניברסיטה ואני עבדתי בעבודת כפיים (כיום יש לה ... דוקטורטים). מכיוון שרקדה ריקודי עם (ובלט) משחר נעוריה, לימדה עולים חדשים, ריקודי עם כדי לעזור בפרנסה. זו היתה עבודה קלה יחסית, עם הכנסה צנועה (היא קיבלה תשלום מההסתדרות), עבודה שלא הפריע לה בלימודיה. כמדומני שהיו עוד רבים כמוה, שראו בהדרכת ריקודי עם פרנסה זמנית, תוך כדי לימודים. ובהקשר לשירשור על ה"רטוריקה", לפחות אז דיברו המרקידים עברית מובנת ונכונה, ולא נהמו כל מיני נהמות לא מובנות כשהם חושבים שבכך הם "מלהיבים" את קהל הרוקדים (אירפע טיזק, הזכרנו ?) כיום, מכיוון שהדרכת ריקודי עם הינה עסק פרטי הדורש השקעה כספית גדולה, כמו כל עסק, אם הולך ... ממשיכים ... הרוב לא עושים זאת לשם הנאה או מתוך אידיולוגיה כל שהיא, אלא כפרנסה גרידא, בדיוק כמו כל חנווני או סוחר אחר. לכן אני גם לא מבין את הטרוניות המושמעות כאן על מחירי הכניסה. ובדיוק בגלל זה חורה לי כשאני רואה פרסומות למרקידים בפורום. תפסיקו לספר לי כמה מרקיד/ה מסויימ/ת נחמדים וטובים. באתר של ירון יש רשימת כל ההרקדות בארץ, כל אחד יכול ללכת לאן שהוא רוצה ולהחליט לבד. ואם לא מוצא חן בעיני, או שאני חושב שהמחיר מופרז, לא אלך. בכלל לא מעניין אותי אם מישהו/י דיבר עם מרקיד פלוני ועם מנהל אולם אלמוני. כן מעניינים אותי נושאים עקרוניים שמעניינים את כולם ... ואולי גם איזו רכילות עסיסית למרות שגברים לא מרכלים, הם רק מעבירים אינפורמציה. ודרך אגב, רכילות ... מריח הנעליים הנודע ... היה רקדן קבוע באחד החוגים הנודעים בימי חמישי ... זהו, עכשיו גם אני "העברתי אינפורמציה" ... (לא ריכלתי חס וחלילה).
 
ואפילו אני סובל את עצמי וסובל אותך.

מחבב אותך ואת חברי הפורום. המשפט האחרון שלך לא מוצא חן בעיני אפילו שהוא נכתב כהלצה. אנא, תגובתך חשובה מאד. אתה חייב להגיב. לדעתי זה יכול להכנס עמוק מאד לתת ההכרה שלך ולגרום לך בעיות קשות כגון בעיות בריאותיות.
 
למעלה