קרדיט לתמונה FREEPIK
מדחס לרכב הוא חלק מרכזי במערכת המיזוג ברכב. תפקידו לדחוס גז קירור בלחץ גבוה ולהעביר אותו דרך צינורות אל מערכת המיזוג. שם, הגז מתקרר ומתעבה לנוזל, תוך כדי ספיגת חום מהסביבה. הנוזל הקר זורם חזרה אל המדחס, שם התהליך חוזר על עצמו.
איך עובד מדחס לרכב?
מדחס לרכב פועל באמצעות מנוע הרכב. רצועה מחברת את המנוע למדחס, וכאשר מפעילים את המזגן, המנוע מסובב את המדחס. בתוך המדחס, ישנם שני תאים: תא היניקה ותא הדחיסה. גז הקירור נכנס לתא היניקה, שם הוא נדחס בלחץ גבוה על ידי סיבוב מדחף. הגז הדחוס עובר דרך צינור אל המנדף, שם הוא מתקרר ומתעבה לנוזל. הנוזל הקר זורם דרך צינור אל המאדה, שם הוא סופג חום מהאוויר ומתקרר עוד יותר. האוויר הקר זורם דרך פתחי המיזוג אל תא הנוסעים, וכך הרכב מתקרר.סוגים של מדחסים לרכב
ישנם שני סוגים עיקריים של מדחסים לרכב:מדחס רוטורי: מדחס זה נפוץ ביותר ברכבים מודרניים. הוא פועל באמצעות שני להבים מסתובבים שדוחסים את גז הקירור. מדחסים רוטוריים ידועים באמינותם וביעילותם האנרגטית.
מדחס בוכנה: מדחס זה פועל באמצעות בוכנה שמתנודדת קדימה ואחורה ודוחסת את גז הקירור. מדחסים בוכנתיים פחות נפוצים כיום מכיוון שהם פחות יעילים אנרגטית ממדחסים רוטוריים.
תקלות במדחס לרכב
תקלות נפוצות באותו מדחס לרכב כוללות:דליפת גז קירור: דליפה זו עלולה להיגרם כתוצאה מפגיעה במדחס, שחיקה של אטמים או צינורות פגומים. דליפת גז קירור תגרום לירידה בביצועי המזגן ואף עלולה להוביל לכך שהמזגן לא יעבוד כלל.
תקלה במצמד: המצמד הוא חלק במדחס שמחבר אותו למנוע הרכב. תקלה במצמד עלולה לגרום לרעשים חריגים או לגרום למדחס לא להסתובב.
שחיקה של רכיבים פנימיים: שחיקה של רכיבים פנימיים במדחס עלולה להוביל לירידה בביצועי המזגן ואף לתקלות חמורות יותר.
טיפול במדחס לרכב
חשוב לבצע טיפול במדחס המזגן באופן קבוע, בהתאם להוראות יצרן הרכב. טיפול זה כולל בדיקת לחץ גז הקירור, בדיקת אטמים וצינורות ובדיקת תקינות המצמד. במקרה של תקלה במדחס, חשוב לפנות למוסך מוסמך עבור תיקון מזגן לרכב.טיפים לשימוש נכון במדחס לרכב
הפעילו את המזגן רק כאשר אתם זקוקים לו: הפעלת המזגן ללא צורך עלולה להוביל לשחיקה מוגברת של רכיביו.ודאו שמערכת המיזוג תקינה: חשוב לבצע טיפול במערכת המיזוג באופן קבוע ולפתור כל תקלה שמתגלה.
אל תשתמשו במזגן בטמפרטורות קיצוניות: שימוש במזגן בטמפרטורות קיצוניות עלול להוביל לעומס יתר על המדחס.