מדל"ד אוטומטי במד"א

OnlineOne

New member
מדל"ד אוטומטי במד"א

כבר הרבה זמן תהיתי למה במד"א מתעקשים להישאר עם המדל"דים הישנים והאנלוגיים בזמן שהיום המדל"דים האוטומטיים כבר הוכרו כמדוייקים ויעלים לא פחות (והראיה לכך היא שבבתי החולים עצמם לא תמצאו אף סניטר או אחות עם סטטוסקופ ומנג'טה ביד...)? העלות סבירה לחלוטין והתועלת של מדל"ד אוטומטי, שמשחרר איש צוות או נותן קריאה נכונה או לא נותן קריאה בכלל (ואז אפשר לקחת ידנית) יכולה לפעמים להיות יקרה מזהב. ובינינו, כל אחד מאיתנו הרי מכיר (אישית או לא אישית) לפחות סיפור אחד שבו האגו הכריע וגרם לאיש צוות מסויים להנפיץ לחץ-דם אחרי שנכשל כמה פעמים. תארו לעצמכם את הסיכון שיש לפעולה כזו באט"ן, למשל...ככה שזה עוד גורם. מדל"ד חשמלי אפשר להפעיל על בטריות, או לחבר לספק הכוח באט"ן, שגם ככה צריכים לטעון. מכאן, שגם האנרגיה היא לא בעיה. אז למה לא, בעצם?
 
לדעתי הוא עדין מידי

ובדרך כלל לא מתחשבים בציוד שיש בתיק והתיק בדרך כלל מושלח בתוך האמבולנס נופל וכדומה עד היום לא ניתקלתי במדלד אוטומטי שהראה לחץ דם ודופק נורמאליים אצלי לפחות
 
עלות אני מניח.

למה אין מסך של GPS בשביל לנווט טוב למקרים דחופים? למה אין מד סטורציה להחיאות ולמקרים חמורים באמבולנס לבן? למה לא משתמשים בLMA במד"א? שיקולי עלות. חוץ מזה, לקחת ל"ד זה לא סיפור כזה מסובך.
 

EagleEye

New member
מסכים עם אלה שמעליי

גם אני לא פגשתי מדל"ד אוטומטי יותר אמין מאחד אנלוגי. חוץ מזה, לא נשכח שכן קיים מדל"ד אוטומטי בניידות טיפול נמרץ, לפחות בת"א.
 
וואלה? יפה..

אגב, יש מדלדים אוטומטיים שמתחברים לפרק של כף היד, משהו נורא נורא נוח..
 

עמיחי נ

New member
יש לנו אחד...בדן 13

הבעיה היחידה שלו היא לסדר את המיקום של החיישן... שזה לפעמים קצת בעייתי מכיוון שזה גורם לסיבוך עם הכבל... חוץ מזה הוא עובד מצויין... ובנוגע למדלד"ים חשמליים... היום מקובל שתיהיה סטייה של 4 יחידות למעלה או מטה, שזה אחוז שגיאה קטן מאוד ובאמבולנס הוא כמעט ולא משנה, הזמן שהוא חוסך עולה בהרבה על הטעות שתגרם בעקבות קריאה מוטעת של ל"ד ע"י איש צוות לא מיומן, אך חשוב מאוד להכין תו"ל לעבודה נכונה עם המדל"ד החשמלי, כי כבר הייתי במקרה שבו לנהג המתנדב ולחובש המלווה שלו היו מדלד"ים חשמליים והם פשוט עמדו ליד הפצועים(היו איזה 5 פצועים) וחיכו עד שהמדל"ד יסיים לעבוד... סתם בזבוז זמן...
 

OnlineOne

New member
כמה הערות:

אור- אני חושב שהיחס שהצגת כלפי הציוד בהודעה שלך הוא בעיה בפני עצמה. אצלינו (אזור ירקון, שרון ודן) לא ראיתי מקרים כאלה של תיקים שנזרקים או ציוד שמתוך עצלות נשאר בתיק, מה גם שהמדל"דים באזורים שציינתי נמצאים בתיק האמבו, ולדעתי הסדר הזה זהה גם באזורים בהם לא הייתי. הולדר- באט"נים יש GPS. בלבן עוד אין, אבל so far גם לא ממש היה צריך. הנחיצות נמוכה יותר ובמקרים חריגים תמיד אפשר לקבל הדרכה מהמוקד. אני מניח שבבוא היום גם בלבנים יהיה GPS. מד סטורציה אין בלבן כי פשוט לא יהיה מה לעשות איתו. אם יש מצוקת נשימה, חובש מיומן תמיד ידע שצריך לחמצן, אבל ההבדל בין 70% לבין 35% חמצן בדם הוא לא רלוונטי לציוד שיש בלבן בכל מקרה. את המונח LMA עוד לא שמעתי. תוכל בבקשה להסביר במה מדובר? ונכון שלקחת ל"ד זה לא מסובך, אבל זה יכול להיות קריטי במצבים מסויימים ותמיד עדיף לנסות ולייעל את כל הפרמטרים כשמדובר במצבים בהם כל שנייה קובעת. EagleEye (וכל המצדדים): בכל בתי-החולים בעולם המערבי, כמו גם בישראל, משתמשים הצוותים הרפואיים במדל"דים אוטומטיים. אתה חושב שאם היה סיכון מסויים של טווח שגיאה שעלול להיות בעייתי מישהו היה לוקח על זה צ'אנס?! היום, מדל"ד אוטומטי יעיל לפחות כמו מדל"ד אנלוגי!!. עובדה. עמיחי- כמו שאמרת, סטייה קטנה מקובלת כי בכל מקרה נקודת המוצא של כל חולה היא שונה (ל.ד בריא שונה מאדם לאדם ושונה בכל אדם מרגע לרגע). ושוב, אני מסכים, קיום מדל"ד אוטומטי באמבולנס לא מחייב לסלק את המדל"ד האנלוגי- ההפך, חובה לשמור על האנלוגי ולדעת מתי להשתמש בו. ו...אני לא בטוח ש"תו"ל" הוא המינוח הנכון ;)
 
מספר הערות

1. מד ל"ד אוטומטי אכן מונהג בבתי חולים וברוב קופות החולים, הוא מעט שונה ואמין יותר מהמוצר הבייתי. אך גם כן וגם כאן נקודת המוצא היא זהה - מד ל"ד אוטומטי בשימוש במקומות אלו הוא נייח, כלומר בזמן מדידת לחץ הדם לא תהיה תזוזה של המכשיר או של החולה. במקרה של אמבולנס אין כך הדבר כיוון שתוך כדי נסיעה הסביבה רועשת וגועשת מה שעלול ליצור מצב של שגיאות ואי דיוקים שעלולים להיות משמעותיים. על אף שבהרבה מן המקרים ניתן למדוד בבית, לא תמיד כך הדבר ויש צורך במדידה בזמן נסיעה. 2. בנטנים/אטנים בהם יש את ה LP 12 מהדור החדש יותר הם מציודים במד ל"ד אוטומטי, גם כאן, מניסיון שלי לפחות, במידה ויש צורך במדידת לחץ הדם בזמן נסיעה, ימדד הל"ד באופן ידני. 3. שום דבר לא יחליף את הגורם האנושי. מד ל"ד אוטומטי כשמו כן הוא עובד בצורה אוטומטית. בעוד אתה בתור איש צוות שעבר את ההכשרה לכך יכול לדעת את הל"ד ואז להוריד את לחץ האוויר מהמנג'טה ולעבור הלאה, המכשיר עצמו מנפח את המנג'טה בצורה קבועה בכל פעם ואף מוריד את האוויר בצורה קבועה. רק אם המכשיר מגלה כי לא ניתן לחוש את ל"ד הוא עושה זאת בשנית וחוזר חלילה - דבר שבטווח הארוך לוקח זמן רב יותר ומבזבז לאנשי הצוות את הזמן עם ההמתנה למדד שלעיתים יכול להיות קריטי. 4. איש צוות שזייף ל"ד אינו אמין ועל כן מקומו אינו במד"א. אני אישית מעולם לא ניתקלתי במתנדב או עובד שעשה כן ועל כל אחד שמגיע למערכת לדעת שבזמן מקרים - האגו נשאר בחוץ. שבת שלום.
 
הערות

לא אמרתי שהGPS בלבן הוא ענין של חיים ומוות, בדיוק שמדל"ד חשמלי הוא לא לא משהו קריטי. אבל גם הוא יועיל הרבה בעבודה, במיוחד בניווט למקרים רציניים ודחופים, ועדין לא נכנס לאמבולנסים סטורציה זה מכשיר מצוין בכל מה שקשור להחייאות, האם ההנשמה יעילה, או שאתה סתם מנשים כיבה. ובכלל לניטור חולים\נפגעים קשים. הכל עולה כסף
 
ממממ

עד כמה שידוע לי הנשמה יעילה במקרה של החייאה נמדדת באמצעות קפנומטר שמודד את רמת הפחמן הדו חמצני הנפלטות בזמן הנשיפה.
 

wanna get high

New member
סטורציה בהחייאה

לא יעיל במיוחד, גם כי אתה לא יוצר מספיק ל"ד בדרך כלל בשביל להגיע עד הידים וגם אם כן אתה מגיע בזרזיפים, ובכלל סטורציה בהחייאה גם נותנת לך מדד על עיסויים- אין לך הפרדת משתנים, לך תדע מה אתה לא עושה נכון... מה גם, אבל אני לא בקיא בזה מספיק, המוגלובין משתנה מאוד בהבדלי רמות pH קטנים יחסית, כך שבטוח לחמצת מטבולית של החייאה יש השפעה חזקה שגורמת לכך שקריאת סטורציה לא תהיה יעילה...
 
אבל דווקא לי לא היית צריך להגיד את

זה
 

wanna get high

New member
לא התכוונתי לזה כתגובה לך...

אלא כתגובה להמשך דיון מרתק ומעשיר זה
 
למעלה