מהות החומר

מהות החומר

על מהות החומר ובריאת העולם באספקט מדעי-פילוסופי אתייחס לכמה שאלות אונטולוגיות ותיאולוגיות מתוך "מורה נבוכים" של הרמב"ם: על שאלת הרוע בעולם -------------------------------- נשאלת השאלה מדוע קיים רוע בעולם? עצם המרכיב החומרי שממנו נברא העולם ע"י אלוהים לוקה בפגמים: אם כדור הארץ מסתובב סביב צירו, כפי שאנו מכירים מן האסטרונומיה, אור השמש קורן רק על מחצית ממנו בכל רגע נתון. המחצית השנייה שרויה בחושך. כאשר הגשם שוטף את ההרים, הסלעים שמהם בנויים ההרים נשחקים ונאכלים. אם הצמחים ובעלי החיים זקוקים לשטח מחיה עבור צאצאיהם, עליהם להזדקן ולמות. " הרמב"ם רואה בכל התחלואים שקיימים בעולם, מחיר שעלינו לשלם עבור קיום העולם. האם זאת באחראיות של אלוהים? הרמב"ם משיב שזוהי אחריות לא ישירה. "כיוון שאי אפשר ליצור עולם שאין בו פגמים הנובעים מטבעם החומרי של רכיביו". כלומר הפגמים נבראו באופן מקרי: "מבחינה זאת, אלוהים "ברא" את הרוע באותה הדרך שבה רופא המבצע ניתוח בחולה "בורא" את הכאב. הרופא אינו מנתח כדי לגרום לכאב. הכאבים המתעוררים בעקבות הניתוח הם תוצאה נלווית הכרחית למעשיו של הרופא, כאשר בכוונתו לנסות ולרפא בלבד." כיצד נברא העולם ------------------- במורה נבוכים, חלק שני, פרק י"ג, הרמב"ם מתאר שלוש השקפות שונות על בריאת העולם: השקפתו של משה - העולם נברא יש מאין, החומר וכל המצויים הגשמיים נבראו בנק´ זמן מסוימת ואלוהים הביא אותם לכלל קיום. השקפתו של אפלטון - התיאוריה שלו רואה באלוהים מעין פסל או בנאי גדול. ולפי תיאוריה זו אי אפשר לברוא יש מאין. אלוהים יכול לעשות כל דבר בגדר התחום הרציונלי. אפילו האל אינו מסוגל לברוא מבלי להשתמש באיזשהו חומר שקדם לבריאה. לפיכך, אלוהים ברא את העולם מחומר בלתי מוגדר, "חומר קדמון" (חסר צורה, או איכות מוגדרת, עד שאלו ניתנו לו ע"י האל). במילים אחרות, כמו שפסל אינו בורא את החומר ממנו הוא יוצר את הפסל, אלא רק עושה בו בחומר זה שינויים כך נתפס גם אלוהים. השקפתו של אריסטו - הקובע כי קיומו של העולם תלוי ברצונו של האל, אבל העולם הוא נצחי ולכן לא היה כלל מעשה בריאה. התיאוריה מקבילה להיפותיזה המודרנית של "המצב היציב". אלוהים היה קיים מאז ומעולם והוא אין סופי, וכך גם העולם. ומסיבה זו לא היתה לו ראשית. מעבר לכך, אריסטו גורס שמכיוון שהאל מושלם אין הוא מתערב בעולם ועושה בו שינויים. אחרת השינויים היו מעידים על חוסר שלמות. במובן הזה, נשללת הבחירה החופשית וכן התפיסה של אלוהים כישות מוסרית המשמשת לנו דוגמה וחיקוי. הרמב"ם אינו מציין במפורש מהי התיאוריה העדיפה, אך מגייס את מיטב כושרו האינטלקטואלי בכדי לתקוף את התפיסה האריסטוטלית. את הפרק הרמב"ם סוגר באומרו כי "האמונה אינה מהווה הוכחה". היהירות היחידה, לעניות דעתי שאפיינה את הרמב"ם היתה הניסיון של להוכיח את מציאות האל. כידוע החל, מהמאה ה18- באה הגישה של קאנט המוכיחה בעליל כי לא ניתן להוכיח או לשלול בצורה אובייקטיבית את מציאותו של האל. אסכם במילים של הגאון מוילנה : "איננו יודעים שאלוהים קיים" - כלומר האמונה היא אקסיומה, ולכן כל שנותר הוא להצטנע ולהאמין.
 

femme_fatal

New member
אם להיות איתך כנה

בתחילה הודעתך דיי קוממה אותי. נעשתה טעות פטאלית בניסוח והעברת המידע עליה התבססת בטענתך. ברגע שאתה משתמש במילים של אדם[פילוסוף] אחר, אסור לעשות עוול ולסעף את דבריו על מנת שיתאימו ויוכיחו את גישתך. ראשית כל- עמנואל קאנט שהשתייך לזרם הרציונליסטים טען שלא ניתן להוכיח את אלוהים מבחינה אמפירית (חיצונית). ובכפיפה אחת הוא טען שגם את המציאות לא ניתן להוכיח מבחינה אמפירית, שהריי זוהי מהות הרציונליזם. בסופו של דבר טענת ה"דבר כשהוא לעצמו" סיפקה כמבוי להוכחת האל, המוסר והמציאות. יחד עם זאת, הוא השתייך לחברת הפילוסופים הגרמניים המודרניים (פיסקה שנייה במאמר) שהאמינו בפנתאיזם -האל מזוהה עם שלמות הטבע. בהקשר לשאלת הרוע בעולם- האדם הוא מכונה בינארית. כל פעולה שהוא עושה היא אגואיסטית. מידת ה"טובות" כביכול שמקושרת לאותה פעולה נובעת מעצם השאלה אם הפעולה עונה לו על הצרכים או לא. במילים אחרות המושגים "טוב ורע" לא קיימים- הם תוצר של ראייה לקויה את המציאות. כדי שלא יהיו אי הבנות, אני לא מטיפה לאנרכיה, להיפך, אדם חכם מבין שטובת הכלל משמעותה טובת הפרט. הוא מזדהה עם הסובבים אותו בצורה כזו שמאפשרת לו לפעול למענם מתוך מודעות עצמית. ואחריי כל הביקורת , אתן לך חיזוק חיובי על הנושא המעניין והמיידע הרב.
 

alissa

New member
אם בהוכחה אמפירית עסקינן...

עושה זאת בצורה מדהימה וילהלם לייבניץ בספרו "טבע העצמים והיחס ההדדי בינהם" או "תורת המונאדות". שם מוכיח לייבניץ ע"י משפטים בעלי קשר לוגי את קיומו של הבורא. אבל כמובן שאפשר לסתור בקלות תיאוריה זו ע"י שלילת הנחת היסוד שלו.
 

זורו22

New member
קצת סתירות פנימיות

ברשותך אתיחס רק לחלק האחרון של תגובתך: קבעת בצורה נחרצת וחד משמעית שאין טוב ורע, האדם הוא אגואיסט וכל החלטה נובעת מעיקרון הסיבה והמסובב. מצד שני אמרת שאדם חכם מבין (אני מדגיש את המילה מבין) את טובת הכלל וכו´. אם האדם החכם מבין -ז"א שוקל ומחליט אז הוא בוחר , בחירה זו לעשות או לא לעשות משהו היא בלתי אפשרית, לגישתך היה לך לטעון שיש אנשים (לאו דוקא חכמים) שהסיבות הביאו אותם להתחשב בחברה ולא לפשוע, לדוגמא : בגלל גנים של פחדנות , חיים מאושרים, חינוך טוב. אך בלי שום קשר למידת הבנתם. לדעתי: בניגוד לדעה של פרויד ועוד כמה וכמה פסיכולוגים ופילוסופים, ובתמיכה של אחרים- אדם בוחר מה לעשות בחייו ואני מקווה שאני מביא את דברי ישעיהו ליבוביץ´ בצורה נכונה: הבחירה החופשית של האדם זה חלק בלתי נפרד ממנו אך לא תלוי כלל בשאר החלקים האחרים הכופים על בן אדם לעשות משהו (גנים סביבה מקרה). קיום נשמה (ז"אחלק לא טבעי באדם) תלוי בצורה ישירה בקיום הבחירה החופשית כי היא היא הנשמה - היכולת "להתגבר" על הסביבה ולבחור. אשמח להוסיף אם יהיה מי שיקשיב...
 

femme_fatal

New member
תוסיף, בשמחה

מה שאתה אומר מעניין. ובכן, לא סתרתי את עצמי. הניגוד היה סמנטי אבל זאת משום שלא היתה לי דרך אחרת לבטא בפשטות את טענתי. הכוונה היתה שאדם שמגיע לרמת מורכבות מחשבתית גבוהה ויש לו יכולת ניתוח מצב מסוגל להבין שמעשה "טוב" כביכול הוא אגואיסטי ביותר. בקשר לפסקה האחרונה שלך, אני בספק אם נפש האדם היא דבר אינדיבידואלי כל כך. החברה מעצבת את אישיותנו. אם לא היא , אלא מה? האדם נולד כטבולה ראסה (לוח חלק), וסוכני החיברות שלו יוצקים בתוכו את אישיותו בהתאם לפונקציה החברתית. אבל כאמור, מאחר ואמרת שאתה לא דוגל בגישתו של פרויד הטענה שלי לא אמורה לספק אותך.
 

זורו22

New member
תגובה

לא הרגשת אף פעם שיש לך את כל הסיבות לעשות משהו אחד אבל החלטת לעשות משהו אחר? אין לי הוכחה ביולוגית לקיום נשמה, לאף אחד אין כי זה לא חלק ביולוגי, אבל אני מרגיש שאני בוחר, וגם אם יהיו לי את כל הסיבותלעשות א אני עדיין יכול לעשות ב. האדם בוחר לא כי הוא חכם או כי הוא שקל את כל ההביטים למעשהו כי כמו שאמרתי אין לזה ערך, אם אדם הוא יצירה ביולוגית טהורה , זה לא משנה כמה הוא יחשוב הוא עדיין נשלט ע"י הסביבה הגנים והחינוך.
 

קולפילד

New member
רוע

בכל דיון ברוע צריך קודם להגדיר אותו. רוע מוחלט אובייקטיבי, מוסרי, מקומי. קשה לי לקבל מוות כרוע. אני תופס אותו כשלילי אבל הקיום הכולל מציב אותו כחלק איטגרלי. שמעתי דעה יהודית שאין יצר טוב ו"יצר הרע". יצר במקורות הוא אחד והוא המקיים את האנושות. החטא הוא תוצאה של יצר לא מיושב. תפישת יצר הרע התפתחה ממקורות נוצריים פרוטסטנטים (לא שזה רע). אני לא חושב שאנחנו חייבים למצוא את מהות העצם או קיום אל. כמו שבמדע ויתרו לעת עתה על חלוקה נוספת של האטום וגילוי יסוד בסיסי לחומר, עדין ניתן לעסוק בחומרים ועצמים הבנויים מאטומים. ולדעתי כל שנותר הוא להחליט אם להאמין.
 

זורו22

New member
קצת הרחבה

יצר במקורות הוא כוח. כוח יכול לשמש לרעה וההפרדה בין טוב לרע היא לפי השימוש בכוח הזה. כמה דוגמאות: אם אני הורג ילד קטן חסר הגנה אני רוצח ומה שעשיתי היה רע. אם אני הורג אדם שמתכנן להרוג או אדם שהרג (לפחות לפי חלק מהדעות) עשיתי משהו טוב. מכאן שיצר ההרג שלי הוא כוח שיכול לשמש לטוב או לרע . וכך כל תכונה שיש לי (כל יצר) , יכול להיות טוב ורע עוד דוגמא פחות קיצונית: יש אנשים שלא מבזבזים כסף, חלק יגידו "קמצנים" וחלק "חסכנים". השאלה היא : איפה היא מערכת החוקים שמנווטת אותנו ומעמידה את הגבול מתי תכונה היא טובה או רעה? היהדות מעמידה את התורה בתור ספר המוסר המוחלט שמבדיל בין טוב לרע. כמו כן יש הוגי דעות ופילוסופים ומחוקקי חוקים שגם מתימרים לשים את הגבול בין טוב לרע.
 

קולפילד

New member
אמממ

אני מסכים שיצר הוא הכח (מסובב, אם לזה אתה מתכוון) אבל לטענה שרצח ילד חף מפשע הוא רע מוחלט, אני צריך איזשהו ביסוס. זה נשמע נכון, אבל יש שיקריבו ילדים כפולחן דתי, ירצחו אותם להישג פוליטי-מדיני ועוד. האם הם רשעים או שבתרבותם המעשה (גרימת מוות בכוונה תחילה של ילד סחר מגן) הוא אינו רע?
 

זורו22

New member
תגובה

בחזרה לדברים שאמרת קודם, אין רוע מוחלט במערכת של חברה אנושית, יש טוב ורע, והם נקבעים לפי הגדרות שאנחנו נותנים להם. לדוגמא: חברה מסוימת תתפוס רצח חפים מפשע כהגנה על המולדת ולכן יחשב המעשה לטוב, בעוד חברה אחרת תראה אותו כרצח. כמו שאמרתי כדי להבדיל בין טוב לרע על בני האדם לחוקק חוקים שישימו את הגבול. נקודה זו בעייתית כי אם אני מאמין שיש טוב אבסולוטי כמו רע אבסולוטי, אני צריך להאמין במשהו מעבר לחקיקה אנושית , שהיא תמיד תהיה בעלת פניות ותלויה ביצר האדם. ומכאן אנחנו מגיעים לענין הדת (לאו דוקא יהודית) שקובעת מהו טוב אבסולטי ומהו רע אבסולוטי. ענין של אמונה...
 

קולפילד

New member
אז אולי

אם טוב ורע קיימים רק בתוך מערכת אנושית טוב ורע מוחלטים יכולים להיות קיום/שימור מול פסילה/התעלמות מהמערכת בהתאמה. {אני נוטה לקבל הרבה מהרעיונות של הובס}
 

זורו22

New member
האומנם?!

אני חייב להודות שלא קראתי את כתביו של תומס הובס, אך לגבי מה שאמרת, שטוב ורע מוחלטים הם קיום או התעלמות מהמערכת החברתית (אני מניח) , אין ספק שגם אתה רואה מקרים יוצאי דופן בהם אנשים התעלמו מהמערכת למטרה טובה (כגון כשהמערכת מושחתת. או בצורה יותר כללית, המערכת החברתית מיצגת את הרוב השולט (או דיקטטור במקרים מסוימים) , ולא תמיד הרוב הוא טוב. ראה ערך : המהפכה הצרפתית וכד´ (אין צורך להזכיר דיקטטורים שמרידה בכוחם היתה נחשבת , בעיני לפחות, כמעשה טוב). אם לא הבנתי אותך נכון אשמח לקבל תיקון.
 

קולפילד

New member
אז הנה התיקון - תשמח

המערכת החברתית אינה בהכרח המערכת המדינית ובודאי שלא הפוליטית. המערכת החברתית היא הקיום של החברה (נומר כאורגניזם מתפתח). הובס מניח "מצב טבעי" בו לא קיים מארג חברתי ולכן קיימת מלחמת הכל בכל. כל אחד מנסה לחטוף מכל הבא ליד מבלי בטחון שלא יחטפו לו או יהרגו אותו שכן לא קיים מוסר אוביקטיבי. לכן בני האדם מקיימים אמנה חברתית, לפיה כל אחד יגביל את חופש הפעולה שלו והפיקוח ניתן לסוברן (שליט). להמון אסור לפעול נגד השליט, שכן אז הוא יפר את האמנה מלבד כאשר השליט מפר את הזכויות שהיחיד אוחז בהם תמיד ושלשמם הוא מקיים את האמנה - בטחון אישי. משטר לא צודק (המועצה לשלום הציבור שלאחר המהפיכה הצרפתית למשל) פגעה באזרחם במקום להגן עליהם ולכן החלפת השלטון (לא אנרכיה) היא מטרה לגיטימית.
 

זורו22

New member
לצערי לא הבנת את דברי לעומק

אני אכתוב בקיצור: גם אם ישנה מערכת חברתית (לא פוליטית) שמטרתה תהיה לטובת האזרחים (חברי המערכת) היא לעולם לא תוכל להיות טובה לכולם (מה שטוב לי לא טוב לך) לכן , לדעתי, אתה לא יכול בשום פנים ובשום אופן להגדיר אותה כטוב אבסולוטי (מזה התחיל הדיון).
 

Alon16

New member
אפשר לקבל את המקור לדברי

הגאון מוילנה: "איננו יודעים שאלוהים קיים"? תודה מראש, אלון.
 

mmm

New member
התער של אוקאם...

אפשר להוסיף כמובן, את התאוריה "התער של אוקאם" שפוסלת את קיום האל מחוסר ראיות, תאוריה זאת היא בסיס לחלק גדול מהניסויים המדעיים והתאוריות כיום. כל כך פשוטה אך כל כך נכונה. אי אפשר להשתמש בתאוריה זאת כדי לפסול את קיום האל... הבסיס לכל, צריך בסיס הלא כן?. "כל אדם באמונתו יחיה". BY mE
 
למעלה