מהות הנבואה!
אני רוצה שתבינו דבר אחד, כת` אוזן שומעת ועין רואה ה` עשה גם שניהם, ככה אומר שלמה המלך עליו השלום עין רואה ,מה פרוש עין רואה? אדם רואה דרך העיניים דברים הקרובים לו, ואוזן שומעת מה שאני לא יכול לראות בחושים שלי מקרוב, דברים שהתרחשו מעבר לים לדוג` אז אני נזקק לשמיעה, אלה שראו אותם מעבירים לי את הדברים דרך חוש השמיעה ואז אני שומע את מה שהם ראו, אז הייתי אומר אולי לא צריך שמיעה אפשר להסתדר גם עם ראיה, אבל יש בעיה אם הייתם בפורום רואים כל דבר במהות האמיתית שלו והראיה שלכם היתה נכונה פרושו של דבר שהדבר שאתם מסתכלים עליו הוא כמו שאתם רואים אותו בסדר, אבל אם זה סוג דבר שהחיצוניות שלו והפנימיות שלו שונים, תחילתו טובה אבל סופו יהיה לא טוב אתם לא רואים כרגע רק את העכשיו, את האח``כ אתם לא רואים אז לא תספיק לנו הראיה, צריך גם שמיעה לדוג` כשיבא מישהו ויגיד לנו אל תסתכל בקנקנן אלא מה שיש בתוכו, נכנס אחד נראה הדור בלבושו לבנק אז מה רואה שמה הפקיד הנה אחד בא להשקיע עכשיו סכום רציני, העינים מראות לו אדם אמיד, עשיר נכנס עם תיק יש לו שעון מזהב, שרשרת מזהב, זה בסדר, לקוח טוב, אבל זה רק בראיה הוא ראה, אבל אם היה שמה מישהו בדיוק מבנק אחר והיה אומר לו תשמע זה נוכל כבר עבד על הבנק שלנו תזהר ממנו, אז הראיה שלו לא היתה מטעה אותו, אם קדמה שמיעה לראיה אז אתה יכול להנצל מהראיה הלא נכונה לכן, אמר שלמה המלך עליו השלום אוזן שומעת ועין רואה ה` עשה גם שניהם שצריך את שניהם ביחד באותה שעה, גם שמיעה וגם ראיה, בואו נבין עוד דבר, כתוב" שמעי בת וראי והטי אזנך נאמר על כנסת ישראל ע``י הנביא שמעי בת וראי למה מקדימים שמיעה לראיה? כיון ששמיעה שהשמיעו אותנו הנביאים מראש כשתבא אח``כ הראיה ראית הדברים כשקדמה לזה השמיעה נדע בדיוק מהם הדברים שאנחנו רואים, אבל אם נראה סתם דברים בלי שיהיה לנו הקדמה מה שאנחנו עתידים לראות אז כל אחד יכול לתת את הפרוש שלו לפי ראות עיניו ומי אמר מי יצדק? אני רוצה רק להגיד לכם דבר אחד יהודים יקרים הקב``ה אומר אל משה רבינו בא אל פרעה כי אני הכבדתי את ליבו, שואלים למה משה רבינו צריך ללכת אל פרעה ולהתרות בו ולומר שלח את עמי ויעבדוני" כשאתה יודע מפורש שההתראה לא תועיל מאומה כי אני הכבדתי את ליבו אז זה לא יעזור, בשביל מה להתרות בו? תן לו את המכות בלי התראה וזה הכל, מסבירים חכמים סיבת שליחת הנביא משתי סיבות אחת לומר שובו מדרכיכם הרעים ואם יחזרו בתשובה תתבטל הגזירה אז לכן הנביא בא להתרות ואם העם שומע או האדם שמתרים בו אז הנבואה לא תתקים כיון שהיא על תנאי, אבל מה הטעם שנביא ילך להתרות בשעה שלא יצא מזה כלום ובפרט שהקב``ה אומר מפורש שזה לא יעזור כי אני הכבדתי את ליבו? אז אומר הקב``ה אתם יודעים למה? שכשיבוא על אותו אדם או על אותו עם, המכות והאזהרות שאני הזהרתי לא יוכלו לתלות את המקרים במקרה, לא יאמרו מקרה היה לנו אלא יקשרו את זה עם מה שאמר הנביא מראש "וידעו שמאת ה` היתה זאת, זה מה שאומר בפר` בא" ויאמר ה` אל משה בא אל פרעה כי אני הכבדתי את ליבו ואת לב עבדיו למען שיתי אותותי אלה בקרבו, בשביל שאני ישים את האותות האלה בקרבו ולמען תספר באזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים הרי ה' יודע שפרעה לא ישמע אבל בשביל שאתה תוכל לספר לבנים שלך ולבני בניך שאני התעללתי במצרים, זה אני עשיתי את זה בשביל זה שלחתי אותך מראש שתתרה, כל העם ידע שפרעה הותרה, פרעה לא יסכים, כשיבואו המכות דם צפרדע כינים ערוב לא יגידו וירוס, מחלות, מגיפה, הנילוס היה משהו לא בסדר, ככה קרה מזג האויר גשם לא גשם, בלי סיפורים, אני התעללתי במצרים ואת אותותי אשר שמתי בם אני שמתי בם וידעתם כי אני ה`, בזה תדעו שאני ה` עושה כל אלה ולא תוכלו לפרש מה שנח לכם לפרש אלא יהיה לכם ברור שזה אני העושה כל אלה לכן חשובה השמיעה קודם לראיה כי אם קדמה השמיעה כשתבוא הראיה יהיה ברור למה זה קרה, בסדר? עד פה ברור? יהודים יקרים אני אראה לכם שהנביאים והתנאים הקדושים דברו על התקופה שלנו מראש אז לכן שמעי בת וראי והטי אזנך,
אני רוצה שתבינו דבר אחד, כת` אוזן שומעת ועין רואה ה` עשה גם שניהם, ככה אומר שלמה המלך עליו השלום עין רואה ,מה פרוש עין רואה? אדם רואה דרך העיניים דברים הקרובים לו, ואוזן שומעת מה שאני לא יכול לראות בחושים שלי מקרוב, דברים שהתרחשו מעבר לים לדוג` אז אני נזקק לשמיעה, אלה שראו אותם מעבירים לי את הדברים דרך חוש השמיעה ואז אני שומע את מה שהם ראו, אז הייתי אומר אולי לא צריך שמיעה אפשר להסתדר גם עם ראיה, אבל יש בעיה אם הייתם בפורום רואים כל דבר במהות האמיתית שלו והראיה שלכם היתה נכונה פרושו של דבר שהדבר שאתם מסתכלים עליו הוא כמו שאתם רואים אותו בסדר, אבל אם זה סוג דבר שהחיצוניות שלו והפנימיות שלו שונים, תחילתו טובה אבל סופו יהיה לא טוב אתם לא רואים כרגע רק את העכשיו, את האח``כ אתם לא רואים אז לא תספיק לנו הראיה, צריך גם שמיעה לדוג` כשיבא מישהו ויגיד לנו אל תסתכל בקנקנן אלא מה שיש בתוכו, נכנס אחד נראה הדור בלבושו לבנק אז מה רואה שמה הפקיד הנה אחד בא להשקיע עכשיו סכום רציני, העינים מראות לו אדם אמיד, עשיר נכנס עם תיק יש לו שעון מזהב, שרשרת מזהב, זה בסדר, לקוח טוב, אבל זה רק בראיה הוא ראה, אבל אם היה שמה מישהו בדיוק מבנק אחר והיה אומר לו תשמע זה נוכל כבר עבד על הבנק שלנו תזהר ממנו, אז הראיה שלו לא היתה מטעה אותו, אם קדמה שמיעה לראיה אז אתה יכול להנצל מהראיה הלא נכונה לכן, אמר שלמה המלך עליו השלום אוזן שומעת ועין רואה ה` עשה גם שניהם שצריך את שניהם ביחד באותה שעה, גם שמיעה וגם ראיה, בואו נבין עוד דבר, כתוב" שמעי בת וראי והטי אזנך נאמר על כנסת ישראל ע``י הנביא שמעי בת וראי למה מקדימים שמיעה לראיה? כיון ששמיעה שהשמיעו אותנו הנביאים מראש כשתבא אח``כ הראיה ראית הדברים כשקדמה לזה השמיעה נדע בדיוק מהם הדברים שאנחנו רואים, אבל אם נראה סתם דברים בלי שיהיה לנו הקדמה מה שאנחנו עתידים לראות אז כל אחד יכול לתת את הפרוש שלו לפי ראות עיניו ומי אמר מי יצדק? אני רוצה רק להגיד לכם דבר אחד יהודים יקרים הקב``ה אומר אל משה רבינו בא אל פרעה כי אני הכבדתי את ליבו, שואלים למה משה רבינו צריך ללכת אל פרעה ולהתרות בו ולומר שלח את עמי ויעבדוני" כשאתה יודע מפורש שההתראה לא תועיל מאומה כי אני הכבדתי את ליבו אז זה לא יעזור, בשביל מה להתרות בו? תן לו את המכות בלי התראה וזה הכל, מסבירים חכמים סיבת שליחת הנביא משתי סיבות אחת לומר שובו מדרכיכם הרעים ואם יחזרו בתשובה תתבטל הגזירה אז לכן הנביא בא להתרות ואם העם שומע או האדם שמתרים בו אז הנבואה לא תתקים כיון שהיא על תנאי, אבל מה הטעם שנביא ילך להתרות בשעה שלא יצא מזה כלום ובפרט שהקב``ה אומר מפורש שזה לא יעזור כי אני הכבדתי את ליבו? אז אומר הקב``ה אתם יודעים למה? שכשיבוא על אותו אדם או על אותו עם, המכות והאזהרות שאני הזהרתי לא יוכלו לתלות את המקרים במקרה, לא יאמרו מקרה היה לנו אלא יקשרו את זה עם מה שאמר הנביא מראש "וידעו שמאת ה` היתה זאת, זה מה שאומר בפר` בא" ויאמר ה` אל משה בא אל פרעה כי אני הכבדתי את ליבו ואת לב עבדיו למען שיתי אותותי אלה בקרבו, בשביל שאני ישים את האותות האלה בקרבו ולמען תספר באזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים הרי ה' יודע שפרעה לא ישמע אבל בשביל שאתה תוכל לספר לבנים שלך ולבני בניך שאני התעללתי במצרים, זה אני עשיתי את זה בשביל זה שלחתי אותך מראש שתתרה, כל העם ידע שפרעה הותרה, פרעה לא יסכים, כשיבואו המכות דם צפרדע כינים ערוב לא יגידו וירוס, מחלות, מגיפה, הנילוס היה משהו לא בסדר, ככה קרה מזג האויר גשם לא גשם, בלי סיפורים, אני התעללתי במצרים ואת אותותי אשר שמתי בם אני שמתי בם וידעתם כי אני ה`, בזה תדעו שאני ה` עושה כל אלה ולא תוכלו לפרש מה שנח לכם לפרש אלא יהיה לכם ברור שזה אני העושה כל אלה לכן חשובה השמיעה קודם לראיה כי אם קדמה השמיעה כשתבוא הראיה יהיה ברור למה זה קרה, בסדר? עד פה ברור? יהודים יקרים אני אראה לכם שהנביאים והתנאים הקדושים דברו על התקופה שלנו מראש אז לכן שמעי בת וראי והטי אזנך,