מהו טיפול ABA?

קרן ארז1

New member
מהו טיפול ABA?

ניתוח התנהגות יישומי Applied Behavior Analysis , הוא מדע הנשען על התיאוריה ההתנהגותית ועוסק בשינוי התנהגות. ההנחה הבסיסית בניתוח התנהגות היא שההתנהגות תלויה בגורמי הסביבה. אנחנו מתנהגים שונה בסביבות שונות. כל אחד מאתנו יכול לבחון האם מתנהג באותו האופן בביתו ובמקום העבודה, במסיבה או בהרצאה.

למאמר המלא: [URL]http://www.tapuz.co.il/forums2008/articles/article.aspx?forumid=2460&aId=109406[/URL]
 

schlomitsmile

Member
מנהל
שיטה מאד שנויה במחלוקת
יש לה תומכים נלהבים (בעיקר הורים ואנשים שמתפרנסים ממנה יפה)
יש לה מתנגדים נחרצים (בעיקר אנשי הספקטרום האוטיסטי וגם לא מעט הורים).
&nbsp
הנה כמה קישורים:
ראשית, מתוך טקסט של סולה שלי (אשת ספקטרום- א"סית, ואם לא"ס)
http://www.tapuz.co.il/blog/net/ViewEntry.aspx?EntryId=1068007&skip=1
סולה בוחנת את הסוגיה בצורה שקולה, מאירה על סכנותיה הגדולות וחסרונותיה של השיטה,
אך גם מראה כיצד ניתן להשתמש בכמה מכליה באופן חיובי, לטובת הילד.
&nbsp
והנה מחקר של ד"ר צחור, שהיא מתומכי הABA, ובכ"ז עולה ממחקרה שאין עדיפות ל ABA בטיפול באוטיסטים
(בתגובות להודעה המקושרת, שבה נמצא המחקר, אפשר לפגוש גם כמה התבטאויות סוערות ומנומקות נגד ABA)
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=612&MessageId=156404301#156385420
&nbsp
והודעה שנכתבה אצלנו (בפורום אוטיזם אספרגר ו PDD ) לפני זמן קצר
http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=612&messageid=177520672
&nbsp
כשלעצמי, אני נוטה לעמדתה של סולה:
השיטה מבוססת על תפיסת עולם מסוכנת ומזיקה לטעמי.
יש בה לא מעט מאפיינים של אילוף והתעללות.
אבל
אפשר ללקט מתוכה כמה כלים ולעשות בהם שימוש מושכל
לא כדי להכחיד התנהגויות שבעיניי המבוגרים אינן ראויות
אלא כדי לעזור לילד לשכלל מיומנויות שהוא רוצה לשכלל.
&nbsp
 

קרן ארז1

New member
ABA כגישת טיפול- אילוף או חינוך?

תודה רבה על התגובה ועל ההפניה לקישורים המצויינים.
חשוב לי להתחיל ולומר שכמו כל שיטה או גישה טיפולית שאינה מבוצעת כהלכה, גםטיפול ABA שאינו מבוצע כראוי הוא בעייתי מאוד. ואכן, מי שמפעיל תכניות התערבות התנהגותיות נוקשות ולא מקצועיות עשוי לעשות נזק. עם זאת, הגישה ההתנהגותית איננה נוקשה ואיננה מבוססת על נוקשות וענישה כלל וכלל.
אחד מאבני הגישה המרכזיים בניתוח התנהגות עוסק בחשיבות ההתנהגויות אותן אנו רוצים לשנות. למה הכוונה "חשיבות חברתית"? מחובתינו לבחור התנהגויות אשר ישפרו את איכות חייו של האדם וייסיעו לו להשתלב בחברה בצורה טובה יותר עבורו. אנחנו לא נבחר לשנות התנהגות רק כי היא לא נוחה לחברה. נבחר לשנות התנהגות אשר מפריעה לאדם בחייו ועשוייה לפגוע בו. אדם אשר פוגע בחבריו למשל, עשוי להיות בודד ומקור ללעג בהמשך. על כן אנו עשויים לבחור התנהגות זו כהתנהגות לשינוי. עם זאת לא אנסה לשנות התנהגות של ילד אשר אוהב לחקור גלגלים (או כל חפץ אחר), על אף שההתנהגות יכולה להראות חריגה לסביבה. אנסה לחשוף אותו לתחומי עניין נוספים על מנת לעורר את סקרנותו ולחשוף אותו לעוד משחקים אך כמובן שלא אעניש אותו על התעסקותו.
קשה לי מאוד האמירה כי ניתוח התנהגות הוא בעל מאפיינים של אילוף והתעללות.
בעודנו מאלפים בעל חיים מטרתנו לשנות אותו לצרכים שלנו. משתמשים בחוקי טבע (כמו חיזוים וענישה) על מנת לגרום לבעל החיים לספק את צרכינו.
חינוך מטרתו היא שונה לחלוטין! לשפר את איכות חייו של האדם ולסייע לו להסתגל לחברה בה הוא חיי. להקנות לו מיומנויות שייסיעו לו בחייו ולשנות תפיסות והתנהגויות שמשקות עליו.
תיאוריות רבות מבוססות על ההנחה שאנו שואפים לעונג/ הנאה (חיזוק) ונמנעים מכאב (ענישה) ברבדים שנים של חיינו. השאלה המרכזית היא מה המטרות שאנו בוחרים. וכפי שציינתי לעיל, חובתנו כמנתחי התנהגות, לבחור מטרות בעלות חשיבות חברתית, שמטרתן לשפר את חייו של האדם.
נקודה נוספת שחשוב לי מאוד לציין היא כי ניתוח התנהגות המבוצע בצורה נכונה, מתייחס לרגש, למחשבה ולתחושה גופנית והן מהוות חלק מהטיפול. אין כל סתירה או התעלמות מהם. להפך!.
בכל תכנית שלי יש מקום לרגשותיו של האדם (ילד או מבוגר), לרצונותיו, העדפותיו, הקצב האישי שלו והפרופיל התחושתי שלו. כל תכנית נבנית באופן ייחודי לאדם תוך התייעצות עם אנשי מקצוע שונים בהתאם לצרכי האדם.
אני מטפלת רגשית (עובדת סוציאלית MA מזה עשור) והתנהגותית (ABAׂ) ואני מאמינה כי הגישות שלובות אחת בשנייה ואינן סותרות זו את זו.
בבסיס הגישה והטיפול ההתנהגותי אנו מאמינים כי חובה עלינו ליצור תנאים נעימים ומזמנים ללמידה, ללמד מתוך חוויה של הצלחה ולשפר את הביטחון העצמי של האדם על ידי חיזוקים והצלחות ובכך להביא כל אחד לעצמאות והסתגלות טובה.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות...
מאמינה לך שכוונותייך טובות, ועדיין-
"כל תכנית נבנית באופן ייחודי לאדם תוך התייעצות עם אנשי מקצוע שונים בהתאם לצרכי האדם"-
עם כולם, רק לא עם האדם עצמו...

כולם יודעים טוב ממנו מה הצרכים שלו? מה נכון לו?
&nbsp
"בעודנו מאלפים בעל חיים מטרתנו לשנות אותו לצרכים שלנו. משתמשים בחוקי טבע (כמו חיזוים וענישה)
על מנת לגרום לבעל החיים לספק את צרכינו.
חינוך מטרתו היא שונה לחלוטין! לשפר את איכות חייו של האדם ולסייע לו להסתגל לחברה בה הוא חיי.
להקנות לו מיומנויות שייסיעו לו בחייו ולשנות תפיסות והתנהגויות שמשקות עליו."
ואני טוענת שאין הרבה הבדל.
בשני המקרים, מישהו מפעיל מניפולציות, משתמש בהתניות של עונג וסבל,
כדי לאלף מישהו אחר לנהוג כפי שלדעת בעל הכח ראוי שהמאולף יתנהג.
לשפא את איכות חייו? מי מחליט מה נחשב שיפור?
האם תמיד להתאים את עצמך לחוקי הסביבה, זה שיפור באיכות החיים?
&nbsp
 

קרן ארז1

New member
שיתוף האדם בטיפול

ההנחות שלך אינן מבוססות כלל. מדבריך עולה כי את מניחה שכל המטפלים (כולל מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, מטפלת רגשית וכדומה) כולם לא שואלים את הילד, לא משתפים אותו בטיפול ומתעלמים מצרכיו????
כאשר מטפלים בילד קודם כל לומדים להכיר אותו, שואלים אותו מה הוא אוהב, בודקים איתו מה עושה לו טוב, מה מתחשק לו. בוחנים מה המצבים שמתסכלים אותו ונותנים לו כלים להתמודד עם הגורמים הללו.
בוודאי שיש מקום נכבד לאדם ולדעותיו וחוויתו בטיפול.
זאת תוך הבנת הסביבה בה הוא חי והשפעת התנהגויותיו על הסביבה. כיוון שהסביבה היא בעלת השפעה גדולה, שינוי מושכל בסביבה מסייע לאדם להתמודד טוב יותר עם מצבים מתסכלים. אין זה משנה אם האדם על הרצף האוטיסטי או לא, הבנת הצורך של האדם שעומד בבסיס התנהגותו וסיפוק הצורך באופן מתאים, משמעותו התאמת הסביבה לצרכי האדם.
ד' למשל לא יכול לסבול רעש. אביו מנגן מדהים על אורגן אך נגינתו מכאיבה לד' והוא צועק ומכה את אביו בכל פעם שמנגן. שינוי הסביבה כלל קניית אוזניות כך שהאב יכל להמשיך לנגן מבלי שד' יסבול.
מטרתנו לסייע לאדם ליצור שפה משותפת עם החברה על מנת שיהיה מובן לחברה והחברה תבין אותו.
כמובן שהורה הוא הדמות המחנכת את הילד לערכי המשפחה והחברה, כך מתנהל העולם. בין אם האדם על הרצף האוטיסטי ובין אם לא, ההורים, המורים והחברה שסביבו מקנים לו את ערכיה. על האדם להבין את העולם סביבו וכלליו על מנת שיוכל לבחור מה מתאים לו. טיפול ABA מסייע לאדם להבין את הכללים והערכים הללו בצורה מתוכננת ושיטתית.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
הבעיות שהועלו בקישורים מתייחסות לאבני היסוד של השיטה
לא לשגיאות של אנשים לא מקצועיים.
 

dina199

New member
לי לא מפריע לקרוא ללימוד אילוף או אילוף ללימוד.

מבחינתי אין הבדל ביניהם. כי זה כולל חזרה על דברים כדי לתרגל מה שחשוב למלמד ללמד את התלמיד.
כך זה בספורט , מחול , לימודי משחק, לימוד חומר עיוני רגיל בבית ספר רגיל, לימוד כישורי לחיים בחינוך מיוחד (שחבל שלא מלמדים אותם בחינוך רגיל), לימודים באוניסרסיטה.
מה שמפריע לי זה להחליט שיש שיטת לימוד אחת ויחידה שהיא מעל כולם. כי בכל התחומים שהזכרתי (וברור שיש יותר) יש שיטות לימוד מגוונות
 

קרן ארז1

New member
מגוון שיטות טיפול

היי דינה
איש לא מתיימר לומר שיש רק שיטת טיפול אחת, יתרה על כך, אנו עובדים עם מטפלים מגישות שונות בשיתוף פעולה. במרכז אנו עובדים עם מנתחי התנהגות, קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ומטפלת רגשית, עבודה בצוות רב מקצועי שמטרתו לקדם את הילד בכל תחומי חייו.
מטרת הפורום היא להנגיש את הידע ההתנהגותי לכל מי שמעוניין ואין בכך שום כוונה לבטל גישות אחרות.
אני מאמינה בגישה ההתנהגותית וביכולתה ליצור שינוי משמעותי אצל ילדים ובוגרים כמו גם ביכולת של הכלים ההתנהגותיים לסייע למשפחות להתמוד עם קשיים מסוגים שונים.
לכן, כל מי שמעוניין להעלות שאלות ולקבל את הפרספקטיבה ההתנהגותית מוזמן בשמחה!
 

schlomitsmile

Member
מנהל
האם מותר בפורום הזה גם להעלות שאלות ביקורתיות על השיטה
או להציג מידע מהימן וביקורתי?
 

קרן ארז1

New member
מטרת הפורום

מטרת הפורום היא לתת מענה וייעוץ בתחום ההתנהגותי וכמובן להעלות סוגיות ושאלות שמטרידות.
אשמח לתת ייעוץ מנקודת מבט התנהגותית.
יש מקום להעלות ביקורת כמובן, וכפי שראית נתתי מקום ומענה לשאלות ביקורתיות רבות שהעלית. כמובן, הכל בגבול הטעם הטוב ולא מתוך רצון להכפיש את התחום.
לא כל אחד צריך להתחבר לתחום או להאמין בו, איש איש בדעותיו ובדרכו.
אני מכבדת כל גישה טיפולית אחרת ומפרגנת על בחירה בכל דרך טיפולית המקדמת את האדם.
ולכן אני מבקשת להעלות תכנים ודיונים ענייניים.
 
למעלה