מהו צדק
?

aviel931

New member
מהו צדק../images/Emo13.gif?

הרבה פעמים מדביר על דברים צודקים\לא הוגנים\אפליות וכו'. השאלה שלי היא מהו צדק? האם צדק זה שויון מוחלט? או שאולי צדק זה שויון הזדמנויות? אשמח לקרוא דעות
 

בארבאבא

New member
צדק זה שוויון,זה אמת.

קשזה להסביר במדויק משהו מופשט. צדק זה כשהטוב מנצח והרע מפסיד. או החלש זוכה במקום החזק והגדול.
 

aviel931

New member
מי קובע מי הטוב?

לכ"א יש "טוב" משלו...בשבילי ישראל הטובים ואני מניח שבשביל ערבי בעזה החמאס הם ה"טובים"... ו...אם גנב אחד קטן וחלש מצליח להערים על המשטרה-הוא צודק?אבל הוא הקטן והמסכן! אז למה לא לרחם עליו? האם ליגות הספורט בעולם אינן צודקות?הרי החזק תמיד מנצח שם! האם עובד עצל ובטלן תריך לקבל כעובד החרוץ בחברה?
 

בארבאבא

New member
אבל לפני הטוב האישי,יש לך חוקים

עכשיו..אני נקבה,אל תדבר איתי במושגים של ספורט.תודה
איזה צדק יש במישהו שהוא עצלן ובטלן לקבל את העובד החרוץ?מאיזו סיבה? אין פה צדק הגינות..נתת דוגמא לא טובה פה. יש לך את הטוב והרע.מן הסתם גניבה נחשבת לדבר רע,אז אין פה צדק. ואם נלך על דוגמאות טובות,בוא ניתן את הסיפור של רובין הוד. הוא אמנם גנב.אבל בוא לא נשכח שהוא גנב מהעשירים[שבעצם גנבו מהעניים]ונתן את הכסף למי שחסר.
 
כן . כלומר,

אומנם יש לו בסיס סובייקטיבי , אך הוא זניח לעומת ה"צדק". ראה הצו הקטגורי של קאנט.
 

noamgk

New member
הצו הקטגורי של קאנט הוא כלל למוסר,

ולא כלל מוסרי בפני עצמו - מה שרק מחזק את העובדה שמוסר הוא דבר סובייקטיבי לחלוטין (על פי השקפה שכלית; בניגוד לזו האמונית, הטוענת כי לעומת המוסר האנושי-הסובייקטיבי, ישנו המוסר האלוקי-המוחלט).
 
זה לא מנוגד בהכרח

ניתן לטעון שלכל ישות תבונית ישנו סולם הערכים שלה, לרבות הישות התבונית המכונה "אלוהים" או כל אל/ים אחר/ים. השאלה מי צודק, אתה או אלוהים, נותרת פתוחה.
 

Dragonaut

New member
אין צדק, אין שוויון מוחלט,

מהסיבה הפשוטה שצדק הוא רעיון אינדיבידואלי. בעיני X, צדק הוא חזרת היהודים לאדמתם העתיקה, כפי שנעשה. בעיני Y, מדובר בכיבוש, ואין המעשה צודק. בעיני E, צדק הוא כדור בראש לכל אדם שאינו W.A.S.P. בעיני F, צדק הוא קוסמופוליטיות, על כל השלכותיה. לא יהיה צדק מוחלט, לפני שכל האנושות כולה תסגל לעצמה דיעה אחת מאוחדת.
 
למעלה