אוריאל וקסלר
New member
מהו רווח גולמי של עסק מסחרי?
הרווח הגולמי של עסק ( gross profit ) הוא מדד לרווחיות הראשונית המחושב ע"י הפחתת עלות המכר מהמכירות לתקופה. עלות המכר עצמה היא העלות המיוחסת למוצרים שנמכרו במהלך התקופה המדוברת , בין שממלאי הפתיחה או מהקניות השוטפות של סחורה. מלאי הסגירה בעלות המכר מעמיד את המלאי על היתרה ממנו שטרם שומשה לסוף התקופה.
מדוע חשוב לבדוק את הרווחיות הגולמית / שולי הרווח הגולמי (כנ"ל באחוזים מסך המכירות לתקופה)?
זהו מדד חשוב ביותר לכדאיות העסקית, ללא התייחסות למבנה ההוצאות הספציפי של העסק המדובר.
כלומר: אם מתגלה שכבר ברמה הגולמית העסק סובל מרווחיות נמוכה, הרי שלאחר הפחתת ההוצאות התפעוליות והאחרות של העסק, שרובן נושא אופי קבוע על-פני זמן, לא ייוותר רווח מספיק בעסק מהפעילות המסחרית.
בואו נראה דוגמא להמחשה: נניח עסק מסחרי בתחום העיצוב לבית עובד ברווחיות גולמית ממוצעת (על סל המוצרים ה - 'ממוצע' שלו) של 35% . נניח כעת כי הרווחיות הגולמית המקובלת בענף היא 27%-30% בלבד על אותו סל מוצרים ממוצע. מה המשמעות?
העסק המדובר הוא כמובן עסק רווחי יותר מהמקובל בענף, ללא קשר למבנה ההוצאות הספציפי שלו!
איך הוא עושה זאת? יש כל מיני אפשרויות: כח מיקוח טוב מול ספקים, מקורות זולים יותר של סחורה, ועוד.
אם מבנה ההוצאות של עסקים שונים בענף דומה, הרי שעסק כזה הוא מוצלח ואטרקטיבי יותר.
לחילופין, עם הרווחיות הגולמית של תחום מוצרים מסויים נמוכה מהמקובל בענף או נמוכה אבסולוטית הרי שזו אינדיקציה לחוסר כדאיות לעסוק בתחום, או לחילופין מותירה במשחק רק עסקים גדולים מאוד במידה והמרג'ין (שולי הרווח) המקובל נמוכים.
על-ידי שורה של צעדי חסכון ברכש/הובלה, ניהול מו"מ ממקוד יותר, שינוי תנאי תשלום, הרחבת מקורות אספקה מצד אחד ושינוי מדיניות המחרה ומחירים במקומות שניתן לפעול בהם מצד שני, ניתן לשפר את הרווחיות הגולמית של העסק ומכאן את הרווחיות הכוללת.
אשמח לשמוע את הערותיכם.
אוריאל
הרווח הגולמי של עסק ( gross profit ) הוא מדד לרווחיות הראשונית המחושב ע"י הפחתת עלות המכר מהמכירות לתקופה. עלות המכר עצמה היא העלות המיוחסת למוצרים שנמכרו במהלך התקופה המדוברת , בין שממלאי הפתיחה או מהקניות השוטפות של סחורה. מלאי הסגירה בעלות המכר מעמיד את המלאי על היתרה ממנו שטרם שומשה לסוף התקופה.
מדוע חשוב לבדוק את הרווחיות הגולמית / שולי הרווח הגולמי (כנ"ל באחוזים מסך המכירות לתקופה)?
זהו מדד חשוב ביותר לכדאיות העסקית, ללא התייחסות למבנה ההוצאות הספציפי של העסק המדובר.
כלומר: אם מתגלה שכבר ברמה הגולמית העסק סובל מרווחיות נמוכה, הרי שלאחר הפחתת ההוצאות התפעוליות והאחרות של העסק, שרובן נושא אופי קבוע על-פני זמן, לא ייוותר רווח מספיק בעסק מהפעילות המסחרית.
בואו נראה דוגמא להמחשה: נניח עסק מסחרי בתחום העיצוב לבית עובד ברווחיות גולמית ממוצעת (על סל המוצרים ה - 'ממוצע' שלו) של 35% . נניח כעת כי הרווחיות הגולמית המקובלת בענף היא 27%-30% בלבד על אותו סל מוצרים ממוצע. מה המשמעות?
העסק המדובר הוא כמובן עסק רווחי יותר מהמקובל בענף, ללא קשר למבנה ההוצאות הספציפי שלו!
איך הוא עושה זאת? יש כל מיני אפשרויות: כח מיקוח טוב מול ספקים, מקורות זולים יותר של סחורה, ועוד.
אם מבנה ההוצאות של עסקים שונים בענף דומה, הרי שעסק כזה הוא מוצלח ואטרקטיבי יותר.
לחילופין, עם הרווחיות הגולמית של תחום מוצרים מסויים נמוכה מהמקובל בענף או נמוכה אבסולוטית הרי שזו אינדיקציה לחוסר כדאיות לעסוק בתחום, או לחילופין מותירה במשחק רק עסקים גדולים מאוד במידה והמרג'ין (שולי הרווח) המקובל נמוכים.
על-ידי שורה של צעדי חסכון ברכש/הובלה, ניהול מו"מ ממקוד יותר, שינוי תנאי תשלום, הרחבת מקורות אספקה מצד אחד ושינוי מדיניות המחרה ומחירים במקומות שניתן לפעול בהם מצד שני, ניתן לשפר את הרווחיות הגולמית של העסק ומכאן את הרווחיות הכוללת.
אשמח לשמוע את הערותיכם.
אוריאל