מהירות למדפים

מהירות למדפים

ככל הידוע לי ב 172 אסור להוריד מדפים במהירות העולה על 85 קשר (ראו תמונה מספר המטוס). מדריך אמר לי שמותר להוריד ל 10 מעלות גם במהירות שבין 85 ל 110 קשר. האם ישנם דגמים של 172 (172 רגיל ולא RG) בהם זה אכן כך?

 

talben

New member
גם בדגמי N ו-P מותר להוריד 10 מעלות במהירות גבוהה יותר

 
אני לא יודע לענות לגבי כל דגם של 172

כידוע לך יש כמה דגמים. ותתפלא, במטוסים, לפעמים יש ההבדלים והגבלות על פי מספר סידורי של המטוס (ממספר סידורי YYYY עד מספר XXXXX).
לדוגמא, הצסנה שלי היא 172N שבדכ"ל לכולן מותר להוריד מדפים עד 40 מעלות ואילו בשלי ספציפית, אסור לעבור 30 מעלות (לא רק באמירה, יש גם מעצור ב-30 מעלות)
חפש בספר את ההוראות\הסבר "מורחב" להפעלת המדפים (יש הסבר מקוצר והסבר מורחב כמעט לכל מערכת במטוס) ואז תבין טוב יותר.
למדפים יש כמה דרגות וכאן מדובר על מקסימום מדפים.
במטוס שהמדריך שלך התכוון, המהירות 85 היא כנראה למקסימום מדפים ולא מקסימום מהירות.
הבט גם בטבלת כיול של מד המהירות, ותראה היכן מתחיל ומסתיים הטווח הלבן (כנראהמתחיל ב- 110 קשר ) שם מותר לך להוריד מדפים רק 10 מעלות.
 
נכון, אבל לא בהכרח

רת"א בעקבות ה-FAA כנראה, בודקת התאמת מספר סידורי של המטוס לספר תפעול שנמצא במטוס.
למשל: יש 172N עם מיכל 40 גלון דלק ואותו דגם מטוס עם 52 גלון ואז יש הבדל ממשי בתפעול המטוסים.
ההערה שלי לא מתמקדת ב-172, יש מטוסים גדולים שיש הבדלים משמעותיים כולל מגבלות שונות בין מטוס למטוס.
 

טל ר

New member
הבנתי, תודה!

לפני כמה חודשים טסתי ב-Arrow לאיזה מקום, עצרתי לתדלוק אחרי כמה שעות.
הבחור ב-FBO הסתכל עלי קצת מוזר, שאלתי כמה דלק מילאו, הוא אמר ש-42 גלון (או משהו כזה), שבאמת לא נשאר לי הרבה דלק ושהיה לי מזל. הוא חשב שתכולת המיכלים היא 48 גלון (כמו ב-Warrior, כך שנחתתי עם שישה גלונים), אבל ב-Arrow התכולה היא 72 גלון וכך אמרתי לו.
&nbsp
כמה חודשים אח"כ שכרתי Arrow ישן במיוחד במקום שונה מאיפה שאני טס לרוב, והפלא ופלא - המיכלים היו רק 48 גלון, כפי שחשבתי שהמצב רק ב-Warrior.
&nbsp
שורה תחתונה - אני מאוד מסכים עם שכתבת, וספר המטוס אכן צריך להיות זהה תמיד למטוס.
 

leo80

New member
גם ב-172P מותר

בססנה 172P שלנו מותר, ואפילו זה רשום ליד ידית הורדת המדפים.
 
המדריך שלך צודק, יאיר בססנה שלך יש מנוע 180

ואם אני זוכר נכון גם מיכלים מוגדלים ופרופ' שייוט ובטח בגלל הנ''ל יש הגבלת מדפים ל30 ב STC
(אישית אני אוהב מאוד את ה 40 מע' מדפים, אפשר לגעת במהירות נמוכה מאוד למשוך סטיק לבטן ולהיעצר בלי ברקסים בכלל) לדעתי דגם ה N של ה172 עם מנוע D2J הוא הדגם המוצלח ביותר של ססנה
לתפעול ממנחתים, יש לדגם זה ביצועי המראה ונחיתה פנטסטיים יחסית למטוס 4 מקומות סטנדרטי.
 
הדגם המוצלח של צסנה?

טוב, כנראה שטרם נולדת. 172 מודל N היה המודל הגרוע ביותר של צסנה. 5000 מטוסים קורקעו, רבים קורקעו לאחר נחיתת אונס, כולל CEU שהייתי מארבעת השותפים שהבאנו אותו חדש מצסנה(במקרה פרשתי לשותפות בדו מנועי כמה שבועות קודם) הכל בגלל המנוע שהיה H2D ולא D2J שנכנס אחר כך. המודל ה"מוצלח" הזה הוא אחד התורמים לקריסתה הכלכלית של צסנה וליקומינג ופשיטת הרגל שלהן בשלהי שנות ה-70 כמובן, בנוסף לסיבות אחרות.
למנוע הייתה בעיה מולדת שהשסתומים היו נתפסים ומרגע שעלו על הבעיה, היו חייבים בתוסף יקר מאוד לשמן כל 50 שעות לכל חייו.
באשר ל-40 מעלות מדפים, אני חושב (לא בטוח) שכל ה-172 הבאים הגיעו מראש עם 30 מעלות מדפים. אין לזה שום קשר למיכלי דלק, אלא לכוח המוגדל של המנוע (לא רוצה להסתבך בהסבר על האווירודינמיקה בגללה הוגבלו המדפים)
 
נכון מאד!

גם ה-172 שלנו, 4X-CET היה מדגם N ׁׁׁ(מועדון הטייס "שחק") ועשה לנו צרות. קנינו אותו חדש וכבר מיד לאחר ההרכבה, בטיסות הראשונות, בבדיקות שמן התגלו שבבים בשמן. החברה נאלצה להחליף את המנוע על חשבונה, כולל כל ההוצאות. לא חסרו בעיות גם אח"כ, עד שהחלפנו גם את המנוע הזה, אבל אחרי ה-TBO.
אשר
 
יאיר תקרא טוב, ציינתי בפירוש עם מנוע D2J

הצסנה 172N שהיה בבעלותי (4X-CDJ) תקופה ארוכה היה עם מנוע H2AD
ולא עשה לי בעיות בכלל כי כל טיפול שמתי לו תוסף שעלה גרושים
מכיר היטב את הסיפור של המנוע הזה וחברת צסנה
התכוונתי שמבחינת ביצועי טיסה, (בעיקר בהמראה ובנחיתה) אני חושב שזה הדגם המוצלח ביותר
 
מה לעשות שכל הסדרה N הגיעה עם מנוע

H2D (לא זוכר A אבל זה לא הנושא)
כל מטוסי ה-172 טובים מאוד מבחינה אווירודינמית (בין מטוסי המתכת עם כנף עילית) וגם מבחינת החוזק המכני, אבל המודל N יצא גרוע מבחינה כלכלית לצסנה בגלל המנוע. אתה כנראה לא ממש זוכר את מחיר התוסף שאומנם פתר את בעיית השסתומים, אבל לא שיפר את שמו ה"טוב" של המנוע הדפוק הזה ולכן מי שיכול היה, עבר למנוע אחר, אמין יותר ולא מצריך תוסף.
כשרכשתי את המטוס בגרמניה, כבר תיכננתי לעבור למנוע 180 כ"ס ואחרי יותר מחצי אורך חיי המנוע אני מאוד מרוצה (אף שזה גרר אותי למלחמות מיותרות מול רת"א) בכלל וזה גם תורם מאוד לבטיחות הטיסה מבחינת שיפור הביצועים והיכולת להחלץ ממצבים מבישים......
 
למעלה