מהירות סגר

winny

New member
מהירות סגר

זכור לי שדיברנו על מהירות סגר, ונדמה לי שנאמר שמתחת ל- 50 סביר שרעידות היד יטשטשו את התמונה. האם אני זוכרת נכון? כחלק מהתרגול צילמתי היום מספר תמונות במהירות 45 ובמהירות 30, ואני חושבת שהן יצאו ממש בסדר. האם יכול להיות שהמהירות שבה תורגש רעידה משתנה ממצלמה למצלמה?
 
מתחת ל60..

אולי זה משתנה מיד ליד
.
 

Lord Vishnu

New member
זה תלוי גם באורך המוקד של העדשה

אם את משתמשת בעדשת 50 מ"מ אז מהירות תריס של 1/50 אמורה למנוע את הבעיה של רעידת הידיים. אבל זה לא אומר שאם תשתמשי בשהו איטי יותר, כמו 1/30 אז תקבלי מריחה, אני הרי בטוח שאת לא מנפנפת המצלמה כשאת מצלמה והיד שלך לא רועדת כמו ויברטור (סליחה, זה הדבר היחיד שיכולתי לחשוב עליו כרגע). ישנו חוק שאומר שאם אורך המוקד של העדשה הוא 50 מ"מ למשל, אז מהירות התריס המינימלית צריכה להיות לפחות 1/50 כדי לקבל תמונה יציבה, אם אורך המוקד הוא 200 למשל אז המהירות המינימלית תהיה 1/200 לפחות וכן הלאה, פשוט, נכון? אבל זה חוק שאפשר לשבור אותו ולא להיתפס, לדוגמה, אולי קצת קיצונית, אני פעם צילמתי בקניון ולא רציתי להשתמש בפלש, הייתי בסביבות ה-70 עד 80 מ"מ עם אורך המוקד של העדשה, ומהירות התריס שלי הייתה 1/6 וקיבלתי תמונה די טובה.
 

SkyEye

New member
זה תלוי בעיקר באורך המוקד... ../images/Emo26.gif

והכלל עליו הצביע קרייזי וישנו מדוייק וישים למרבית הצלמים והמצבים. בגדול - הזמן המקסימלי שניתן לפתוח את התריס מבלי לקבל מריחות כתוצאה מרעד היד הוא 1 חלקי אורך המוקד. אבל, יש עוד גורמים שכדאי להתחשב בהם - כמו מריחות כתוצאה מתזוזת האובייקט או הצלם והפרספקטיבה שבה את רוצה להשתמש. מה זה אומר - שלמרות שתיאורטית 1/30 היא מהירות מצויינת עם עדשה באורך 28 מ"מ, עצמים שאינם נייחים עשויים להימרח עקב תזוזתם. בנוסף, נניח שהצמצם פתוח למקסימום והמהירות הנדרשת היא 1/45 עפ"י מד האור. אם לצורך מניעת מריחות בחרת במוקד נמוך מ-35 וצילמת דיוקן ממרחק קרוב מאד, קרוב לוודאי שהוא יתעצבן כשיראה את התמונות... אלא אם כן האף הבולט יצחיק אותו עד דמעות
... עניין של פרספקטיבה. במקרה כזה עדיף כבר להתרחק קצת מהאובייקט, להגדיל טיפה יותר את הזום, להעלות מהירות ולהשלים את האור החסר באמצעות המבזק. שימי לב לא להתרחק יתר על המידה על מנת להימנע מעיניים אדומות!
 

SkyEye

New member
ויש עוד סוג של רעידה, הנובע מרתע ../images/Emo22.gif

המצלמה בזמן קיפול המראה כלפי מעלה. אבל אין לך מה לדאוג, מצלמות קנון ידועות ביכולתן הטובה לספוג את הזעזוע הזה לפני פתיחת התריס, בדרך כלל
זו גם הסיבה, אגב, שהפתיחה אינה מתחילה מיידית עם הלחיצה על המחשף, אלא חלקיק שניה לאחר מכן, בתום הגל המשמעותי של הרעידות. חוצמזה, התופעה באה לידי ביטוי במהירויות תריס של 1/4000 ומטה, ובמצלמות המספקות שרות זה ניתן על פי רוב גם להעלות את התריס ולנעול אותו במקומו ידנית, לפני החשיפה.
 

winny

New member
לומדים כל הזמן. ../images/Emo13.gif

לא חשבתי בכלל על האפשרות הזאת, של ביצוע הצילום בפועל אחרי גל הרטיטות. אני שמחה שמשהו אחר כן חשב על זה. זה אחלה של רעיון!.
 

winny

New member
אז איך מחשבים את...

אורך המוקד? אני לא זוכרת שראיתי את הנתון הזה בשום מקום. מה אני מפספסת?
 

SkyEye

New member
אורך המוקד זה המספר המציין את הזום ../images/Emo2.gif

והוא רשום כטווח על גבי טבעת הזום של העדשה, כשהמספר מול הסימון הקבוע על גוף העדשה הוא הזום הנוכחי. בדוגמא המצורפת טווח העדשה הוא 28-80 וכרגע אורך המוקד בה הוא 60 (יכול להיות ששיניתי אותו מאז
)
 

winny

New member
תודה על התמונה, זה באמת עזר...

באמת מצאתי את הסימונים האלו על העדשה. אני מבינה שאין סימון של אורך המוקד בתוך הכוונת. האם זה אומר שאני צריכה להרים את העין ולבדוק מה מסומן בחוץ? בכל מקרה, אני מניחה שזה יהיה יותר אינטואיטיבי עם הזמן...
 

winny

New member
נכון, אבל...

אני מניחה שאין דרך אחרת ללמוד.
בכל מקרה, אני חושבת שאני כבר מתחילה למצוא את הידיים והרגליים. אני לא בטוחה שאני רואה הבדלים בין תמונות עם צמצם פתוח וצמצם סגור, ואני לא מבינה למה. האם ההבדלים צריכים להיות חדים? אני עדיין מתפדחת לשלוח לפה תמונות, אבל זה בטח יעבור עם הזמן...
 

EyalBM

New member
גם זו דרך ללמוד...

אין מה לפחד לשלוח תמונות. לא כל מי ששלח כאן תמונות הוא בהכרח צלם בעל ניסיון רב. גם אם התמונה לא כל כך מוצלחת, הביקורת בדרך כלל עניינית ולא פוגעת, וניתן ללמוד ממנה לעתיד.
 

SkyEye

New member
כנראה שבמקרה שלך...

השילוב של אורך המוקד והמרחק מהנושא המצולם היה כזה בו ההבדל בין הצמצמים לא בא לידי ביטוי רב. ההבדלים בין "בפוקוס" לבין "לא בפוקוס" מחריפים ככל ש:
מתקרבים לתחום הפתוח של הצמצם. ההבדל בטישטוש הרקע בין 1.4 לבין 1.7 משמעותי הרבה יותר מההבדל בין 19 ל-22
מתקרבים אל האובייקט. עצמים באינסוף יראו הרבה יותר מטושטשים כאשר האובייקט שבפוקוס נמצא במרחק מטר מאשר במרחק 10 מטר)
משתמשים בעדשה ארוכה יותר. הרקע יצא מטושטש יותר אם תצלמי את האובייקט מרחוק עם עדשה ארוכה לעומת קרוב עם עדשה קצרה
 

SkyEye

New member
לא "מפוצצים" אלא "מקצועיים"... ואלו

הם בדיוק אותם המושגים שנתקלתי בהם בעצמי כשהתחלתי להתענין בצילום. איך אתה מצפה שמישהו יוכל ללמוד ולהשתפר אם ידברו אליו בשפה נמוכה תוך החלקת פינות ותרגום המונחים המקצועיים להוראות עמומות שמסבירות איך לעשות דברים "בערך"? לדעתי חשוב הרקע הטכני שעומד מאחורי רגע הלחיצה על המחשף. הבנה בסיסית של אופן פעולת המצלמה וקומץ המושגים הקשורים בה מאפשרת שימוש נוח ואינטואיטיבי בתכונותיה, וכתוצאה תשומת לב רבה יותר מוקדשת לקומפוזיציה ולתפיסת הרגע, מה שבא לידי ביטוי בתמונות טובות יותר. וזאת הרי המטרה, לא?
 

Lord Vishnu

New member
נכון

פשוט בפעם הראשונה ששומעים מושגים כאלה, ועוד בכמות כזאת, זה יכול לבלבל.
 
למעלה