מהי באמת חזרה בתשובה ?

חזרה בתשובה היא דבר די פשוט

אדם שהיה חופשי הופך להיות עבד ה'. אין לזה שום קשר לרע וטוב, אמת או שקר. האמונה בקיומו של אלהים אינה משנה דבר. היהדות החילונית שונה במהותה מהיהדות הדתית (כמובן שאין יהדות דתי אחת). שפה, תרבות, אורך חיים, מדינה, משטר, דמוקרטיה, חגים, היסטוריה וכו' על כל מרכיבהם מהווים את הבסיס ליהדות החילונית. הגיע הזמן שהדתיים על כל גווניהם יבינו שהיהדות איננה הנכס שלהם וילכו לילמוד יהדות מהי. הגיע הזמן שיפסיקו ללמד אותנו חזרה בתשובה מהי.
 

masorti

New member
תזכיר לי איזה חגים מהווים את הבסיס...

ליהדות החילונית. אתה בטח מתכוון לחג האופניים שהומצא כידוע בנהלל, ואין לו שום קשר ליום צום דתי מסוים. או שמא התכוונת לחג המנגל בכנרת, שאינו קשור כלל למועד אכילת הקרשים במקום לחם מסיבות דתיות. אה כן... יש חג חילוני אחד ויחיד... יום העצמאות. ואיזה תכנים יצקה בו התרבות החילונית? א. התזת קצף ממיכלים. ב. צפייה ב"לול" וב"מציצים" עד אמצע הלילה. ג. מנגלים בחורשות (... בניגוד למנגל בפסח, סוכות ושבועות, ובראש השנה).
 
דוקא לא

התכוונתי לחגי ישראל פסח, שבועות, סוכות, ראש השנה, יום כיפור, חג העצמאות, חנוכה, פורים, ל"ג בעומר, ראש השנה הלועזי, המימונה וכדומה. ישנם כמובן גם פסטיבלים למינהם אבל מי סופר. אני מניח שאתה כמובן תנכס את החגים העתיקים יותר מדאורייתא ומדרבנן, בדיוק כמו שאתה עשוי ליפסול אי אלו אחרים (חג העצמאות למשל אם אתה שייך לנטורי קרתא). אתה כמובן עשוי להתלונן על הדרך בה חוגגים האנשים החופשים את החגים האלה (וכבר עשית זאת) - שיהיה. אני לא מאמין ביכולתו של פורום זה לשנות לאדם כלשהו את כיוון החיים שלו.
 

masorti

New member
חשבתי שמדברים על החגים...

ש.. "מהוים את הבסיס ליהדות החילונית". חגי ישראל הם הבסיס ליהדות הדתית, והיהדות החילונית היא בחזקת "משתמש" בהם ולא יותר. אין שום דבר "יהודי-חילוני" מובנה בחגי ישראל המסורתיים. בטח שישנם פסטיבלים למיניהם ויש גם הסילבסטר (גניבה מהדתיים הנוצרים). אבל ממתי הופעות של כמה שחקנים הן בחזקת "חג לאומי"? שלא תבין אותי לא נכון. אני ציוני ואין לי בעיה עם יום העצמאות. הטענה שלי היתה שהישראליות החילונית לא הצליחה להפוך אותו לחג עם סממנים ייחודיים עמוקים, והוא הפך ליום חופש שכל כולו מנגלים והתזת קצף. פשוט ענין של רדידות.
 
אני מניח שאם תיבחן היטב את ההסטוריה של החגים

היהודיים תגלה מהר מתי כל חג החל להחגג, מהו למשל המקור של חג המסכות (פורים), איזה ספרים הוכנסו לתנ"ך היהודי ואיזה הושמטו ממנו (לגבי איוב הייתה מחלוקת די רצינית). עתיקותם של החגים ותיעודם במסמכים דתיים איננה מהווה חותמת לדתיותם. קח למשל את לבוש הגויים בו מתהלכים חבריך החרדים - הם וכת האיימיש. פעם כל הגויים הטובים הילכו כך ברחבי הארץ. הזהו הלבוש היהודי. בקיצור, מה שבאתי להגיד הוא שבכל דור ודור העם משתדל להמשיך את מסורת אבותיו (לא חשוב מה מקורה הראשוני) בהתאם לתקופה בה הוא חי. חגים משתנים, נוספים, מורדים, מקבלים אופי שונה. כך היה מאז ומעולם, הדבר הזה מתקיים למעשה בכל עם ללא קשר כה הדוק לדת.
 

masorti

New member
תודה רבה על ההסבר ההסטורי...

הנקודה שלי היתה שכל חגי ישראל גובשו ככאלה על בסיס דתי (בלי קשר לשאלה האם חג המסיכות היה קרנבל איטלקי, ואזני המן היו מאכל גרמני), ויסודותיהם אינם קשורים לישראליות החילונית. נכון הוא שבכל דור יש נסיון לשמר מסורת אבות. פרט כמובן לישראליות החילונית, שמטרתה המוצהרת היא למחוק מסורת אבות ולהמציא תרבות חדשה (שבפועל היא חיקוי רדוד וחיוור של מנהגים אמריקניים ואירופיים).
 
רק הדתיים מוחקים מסורת ועובדות

ליהודים החופשיים אין שום מטרה מוצהרת בנדון. לאנשים החופשיים אין שום רווח אמוני ממחיקה של עובדה כזו או אחרת. כמו כן אין להם שום דין וחשבון אותו הם צריכים להעביר ליושב במרומים. אם תעיין היטב בתלמוד תמצא שגם בעת ההיא רוב היהודים או הישראלים היו חופשיים לגמרי, זה פשוט מתועד שם. פורים למשל זו המצאה חילונית או אפילו גויית לגמרי שאומצה ע"י הדתיים. הייתי קורא לזה חיקוי רדוד וחיוור לחג המסכות המקורי, לחלקים במגילה הייתי קורה "בלתי מוסריים בעליל". בכלל, ברור לי כיהודי שהדת אכן שמרה על עם ישראל הרבה יותר מאשר עם ישראל שמר על הדת. האם זה טוב? האם זה רע? זו שאלה שאפשר לדון בה. מה תפקידה של היהדות הדתית היום? כמעט כמו ההסתדרות - בנתה את המדינה אך נכשלה בשלב זה בתהליך השינוי אותו חייבת הייתה לעבור. הנסיעה באופניים ביום כיפור והמנגלים בחג העצמאות זה החג האמיתי. גם הדתיים (אלה שחוגגים עצמאות) נוהגים לעשות על האש ביום חביב זה. ביום כיפור לצערכם אתם מנועים מהשמחה האמיתית של היציאה לרחובות באופניים. לרחוב הרי רובכם יוצאים ביום כיפור להסתודד בקבוצות על הכביש ולהעביר בכייף וברכילות את הצום (במיוחד בערב יום כיפור).
 

masorti

New member
ליהודים החילונים אין מטרה למחוק מסורות?

כדאי שתלמד הסטוריה ציונית, ובפרט על המושג "יהודי חדש" והאידיאולוגיה שמאחוריו. החלוצים שבאו לא"י הגיעו במטרה מוצהרת להתנתק מהעולם היהודי-דתי ולבנות מציאות חדשה ומנוגדת. תזכיר לי למה בקיבוצים המציאו הגדה חילונית לפסח, ולמה גזזו פיאות של ילדים תימנים שהגיעו לשם. אני שמח לדעת שחג האופניים הוא החג האמיתי. זה אולי מוסיף נופך נחמד, אבל זה לא בדיוק משהו בעל עומק שיכול להוות אבן-יסוד תרבותית. בעצם, עבור הציבור שלך אולי כן. נ.ב. תשתדל מידי פעם לכתוב "חילונים" במקום "חופשיים". המינוח המלאכותי שלך פשוט פתטי.
 
חמוד אתה

לקחת נישה שכוחת אל של החילוניים אי שם מההיסטוריה ולהפוך אותה לאלה חילוניים נראה לי הוצאת דברים מהקשרם. "בוקע שערי רקיע" זה עם הרבה עומק ומחשבה. כדאי שתפשפש קצת בגמרא ולפחות תילמד מה הכוונה בכך. יש הבדל עצום בין יהודי חופשי ליהודי דתי. היהודי החופשי מודה בטעותו משנה ומתקדם עם התקדמות האנושות- נדמה לי שגזיזת הפאות נפסקה איכשהו (את הסיבה לגזיזה זו אני לא לחלוטין יודע - יתכן שהסיבה הייתה רפואית). הדתי הקפיא את הזמן ופועל במציאות מעוותת שיתכן שהייתה נכונה וטובה לפני מאות שנים. יש דווקא מצווה אחת שרק מעטים מבין הדתיים לא שוכחים אותה - דינו של יהודי שמחלל שבת. אני בטוח שכולם יזכרו בה במידה וחילול השבת יעשה בבני ברק או בירושלים. דוקא בפסח האחרון שמעתי את ההגדה הקיבוצית ודי נדהמתי, מעט מאד שונה בה מההגדה המקורית, אם הדבר היה תלוי בי הייתי משנה אותה באופן הרבה יותר משמעותי. חילוני היא מילה פטתית כמו המילה דתי. ההגדרה ממש לא טובה ולא נכונה וברור שנעשתה ע"י אנשים דתיים מתוך מטרה לגמד את האנשים החופשיים. אני לא עושה קודש חול וכדומה, לא מכיר בשום קדושה שהיא מלבד קדושת החיים. אני גם לא עובד אף אחד, לא עבודה זרה ולא עבודת אלהים, מה שאתה כאדם דתי מבצע ללא הרף. לכן המינוח עבד אלהים הוא שם הרבה יותר מוצלח מדתי. דתי בכלל אינו מעיד על היותך יהודי. אז תמשיך לעבוד את אלוהיך ואולי פעם תדע למה.
 

masorti

New member
נישה שכוחת אל?

בן גוריון עשה עכשיו כמה היפוכים בקברו למשמע הטענה שלך. כל האידיאולוגיה של תנועת העבודה לאגפיה השונים היתה להתנתק מהיהודי הדתי שסימל את הגלות. אין דבר כזה "יהודי חופשי". מי שמתעקש לכנות את עצמו "חופשי" הוא בדיוק זה שמקובע על דוגמות קיצוניות של שייכות לכוחות האור ומלחמת נצח בכוחות החושך. אתה ושכמותך לא שונים מהותית מהאיסיים באורח החשיבה שלהם. התפישה העצמית של היותך לוחם בקומנדו של כוחות הנאורות היא בדיוק ההיפך מלהיות חופשי. אתה הרי לא מסוגל להכיר בכך שאפילו פרומיל מכלל ההגות הדתית הוא חיובי, והסגירות שלך מחייבת אותך להגדיר את הדת כסיטרא אחרא מוחלטת. אתה עובד את הכפירה שלך בלא פחות אדיקות מאשר החרדי עובד את האל. תן לי לנחש שביום כיפור אתה מקפיד להזמין את ידידיך לסעודה חגיגית דשנה. טוב... הרי עבורך יום כיפור אינו יום ככל הימים, אלא יום חג "אנטי כיפור" שיש להקפיד עליו באדיקות דתית. "יהודי חופשי"...
נ.ב. הסיבה שההגדה של פסח בקיבוצים נראתה לך דומה לדבר האמיתי היא משום שהקיבוצניקים הבינו בעצמם עד כמה ההמצאה שלהם מגוחכת, והם חוזרים בהדרגה לנוסח המסורתי.
 
תודה רבה לך על כך שטרחת והגדרת אותי

אין קומנדו חילוני או חופשי כי אין הטפה כזו. נדמה לי שכבר כתבתי על כך. לאדם החופשי אין שום רווח מלהחזיר אותך בשאלה. אין לו חוב לאלהים ומן הסתם הוא אינו מתפרנס מכך. לכן, מלבד להביע את דעותי אינני עושה הרבה. את דעותי אני נוהג להביע רק לאחר שהוזמנתי לעשות זאת, הפורום הזה באמצעות הפרסום שבו השקיע ממון אכן הזמין אותי (מקווה שהם לא מצטערים על כך). במילים מלחמתיות, תוקפניות ומיליטנטיות בשלב זה רק אתה עושה שימוש. למרות שהפכתי לאתאיסט המשכתי עוד מספר שנים לצום ביום כיפור. גם היום כשכבר אינני צם אני מקפיד לא לאכול בפרהסיה. לא בגלל קדושת היום אלא מפני הכבוד שאני נותן לאנשים שנוהגים לצום ביום זה. אם כך, כמובן שאינני נוהג לעשות דוקא או להזמין מי מידידי לארוחה דשנה. מצטער אם שברתי לך את התאוריה. בנוסף, ככל שהדבר ניתן אני משתדל להדליק נרות ביום שישי. מגיל 7 בערך ועד היום בניתי סוכה בכל שנה ושנה כולל שנה זו. אני רואה בכך מסורת וכך אני נוהג. הייתי שמח אם הדתיים לא היו מנכסים לעצמם את המסורות האלה. הכפייה הדתית עושה רק רע להתהוות מסורת יהודית בארץ ישראל. זו הסיבה שלמרבה הצער אי אלו חילוניים נגררים לעשיית דוקא. הפרדת הדת מהמדינה תעשה רק טוב למסורת היהודית. לכן מספר דתיים תומכים בהפרדה זו.
 
קי-ש-קוש

masorti ..מסורת זה לא קדוש וגם לחילונים יש מסורת המסורת מבטאת ערך שרוצים לשמר ובישראל חילונים (סטטיסטית זה מוכח) מקיימים הרבה מסורות אצלנו במשפחה, הנחלנו מנהג קצת קיבוצניקי..אנחנו עירוניים שנקרא "טקס חילוני" ובו אנחנו מחברים את המלל בחג עם זיקה למשמעות אתה חייב להודות שזה יצירתי לפחות.. ואני ושכמותי נגד הרס...
 
וזה ההבדל בינינו: "אני לא מאמין ביכולתו של.."

"אני לא מאמין ביכולתו של פורום זה לשנות לאדם כלשהו את כיוון החיים שלו" אולי לא את הכיוון הדתי (ואגב, אני לא שוללת אפילו את זה, אתה יכול להיות מופתע ממה שפתיחות יכולה להביא לאנשים... יש לי בתיבת המסרים מסר ששמרתי מבחור שהודעתו הראשונה בפורומים שאני נכחתי בהם היתה הודעה מאד שוביניסטית, מאד פרמיטיבית, ואחרי התדיינויות הלוך ושוב בפורומים- הוא למד אי אלו דברים, והשתנה בדרכו ממש, או שכך לפחות הוא הצהיר בפני באותו מסר), אבל בטח שאת האופן שבו שני הצדדים מדברים זה לזה, או לפחות את הכבוד ההדדי שהם רוחשים זה לזה. נראה לי שזו היתה מטרתו של הפורום... אני, ו"מטרות הפורום" המליציות שלי
די, אני מוותרת...
 
שלום

אף אדם הוא לא אדם חופשי, כולנו עבדי ה' ועל ידי עבודת ה' אפשר להגיע לחופשיות. אני אתן לך דוגמא: אני מתכנן ללכת למקום מסויים, לדבר עם אדם מסויים, להגיע למקום מסויים או סתם משהו שאני מאד מאד רוצה ואני מתאמץ בשבילו ובכל זאת הוא לא יוצא... איך זה קרה? אפשר להגיד כי איחרתי את הטיסה או פיספסתי את הבן אדם או לא הסתכלתי בשעון אבל אם באמת הייתי חופשי אז איך זה שזה לא יצא? אם אנחנו אומרים שאנחנו שולטים על החיים שלנו אז איך לא כל מה שאנחנו רוצים קורה? זה בגלל שיש גורם שנהוג לכנות אותו: אלוקים/מקרה/מזל והוא מתבטא בדרך שבה פועל העולם. פיספנו את הטיסה? היה פה מקרה-קרה משהו שלא בשליטתנו כל רגע ורגע מחיינו לא עובד בדיוק כפי שהיינו רוצים.
 

arriy80

New member
חזרה בתשובה

חזרה בתשובה היא מצווה, והרמב"ם הקדיש לה קובץ הלכות בספרו הראשון הקורי "מדע" (!). חזרה בתשובה היא בעצם התבוננות בכשלונות, חרטה עליהם, וקבלה פנימית שלא לחזור עליהם. חזרה בתשובה היא מצווה של כל יהודי באשר הוא, בין אם הוא שומר תומ"צ או שעדיין לא, בין אם הוא יהודי "פשוט" ובין אם הוא רב גדול. חזרה בתשובה על חטאים שבין אדם לחבירו קשה יותר מאשר על חטאים של בין אדם למקום, שהרי תיקון הכישלון תלוי בסליחתו של אדם, וממנו צריך לבקשה, ועד שלא יעניק אותה - התשובה לא תתאפשר.
 
חזרה בתשובה היא

להתחרט על משהו שאינך שלם איתו בפנימיות שלך. לאו דווקא אם עברת עבירה כמו חילול שבת או משהו דומה. פגעת במישהו? כעסת על עצמך או על אחרים?התעצבנת כשנפסלת במשחק מחשב? התגאית ברכב שלך ועשית רושם על החבר'ה?- אם אתה מרגיש את הצער הכי קטן בפעולות כאלו -זו חזרה בתשובה. אתה מתחרט במידה כלשהי על משהו שעשית ומחליט שבפעם הבאה תשקיע עוד חצי שנייה של מחשבה ותנסה להימנע מזה. גם אם הפעם שאחרי הייתה יותר גרועה מהפעם שלפני- שוב אפשר להתחרט, אף אחד לא מונע זאת בעדינו. בגלל זה אצל הקב"ה גם מי שכל חייו עבר עבירות, פגע באחרים, פגע בעצמו ובדקת חייו האחרונה התחרט והצטער על כל מה שהוא עשה- מוחלין לו, כי ההתחרטות על המעשה והידיעה שבפעם הבאה שתגיע למצב דומה תשתדל להתאמץ בשביל לא ליפול שוב-הם החזרה בתשובה.
 

arriy80

New member
יפה. ../images/Emo45.gif

אך "אליה וקוץ בה". כיצד אפשר לדעת האם המעשה שעשיתי הוא כזה שצריך להתחרט עליו? ייתכנו מקרים של פגיעה בחבר, שאפשר להיות שלם עם זה. ייתכנו מצבי כעס - שאינם איבוד עשתונות - שאין סיבה להתחרט עליהם. ודאי שצריך "מצפן". הערה, הקב"ה אמנם מוחל (לאחר תשובה) על עבירות שהם "בין אדם למקום", אך חז"ל למדו אותנו שעל עבירות שהם "בין אדם לחבירו" אין יוה"כ מכפר עד שירצה את חבירו [יומא פה ב]. לכן, בפגיעה באדם, הלבנת פנים, לשון הרע, צריך תחילה לפייס את האדם, ולאחר מכן לשוב בתשובה על עצם העבירה על מצוות ה' שלא לפגוע בזולת.
 
יפה שאלת

ב"ה יש לנו את התורה וממנה נגזרים ספרי ההלכה כדי שלא נצטרך לחשוב יותר מדי. ביטויי כעס לדוגמא:אסור להכות, אסור לקלל, אסור להראות פנים זועפות. איך אפשר להוכיח בן אדם שעשה מעשה לא ראוי כפי ששאלת? יש תשובה: אין חובה לחייך אל בן אדם שעשה מעשה פסול, אין חובה לעודד אותו, אין חובה להתחבר איתו- מתוך כך יובנו הדברים לבד אצל אותו בן אדם מבלי שתצטרך להוכיח אותו בכעס( כמובן שאם זה מעניין אותך יש דרכים רבות למנוע כעס, גאווה וכו'.. ספרי ההלכה מציינים את הכל).
 

arriy80

New member
תודה

אכן, לכך התכוונתי. לגבי תוכחה. הנה פירוש יפה לפסוק: "אַל-תּוֹכַח לֵץ, פֶּן-יִשְׂנָאֶךָּ; הוֹכַח לְחָכָם, וְיֶאֱהָבֶךָּ" [משלי ט ח]. כשתבוא להוכיח אדם, אל תאמר לו "אתה לץ", כלומר בסגנון: "אתה טיפש! איך אתה מתנהג?" - פן ישנאך. אלא "הוכח לחכם", תאמר לו: "אתה חכם, לא מתאים לך" - ויאהבך.
 
למעלה