מכאן שאינך מקבל יסוד חשוב בהגותו
הבחנה בין ידיעות לערכים- על פי ל' ידיעות כפויות על ההכרה- ואינך יכול לקבל או לא לקבל, "להאמין" או "לא להאמין" (אמונה במובן של קבלת דעה ללא עוררין).
ובמילים אחרות- אתה טוען שאתה "מאמין" לדברי ל' אמונה עיוורת. אולי אתה מאותם אלו בפורום הזה שמכנים אותו נביא?
אודה שבדבריו יש הרבה דברים יפים וטובים ואף אמיתות רבות מצויות בהם. אולם ביסוד דבריו- שיטה, והשיטה פגומה. אני מחבב את דבריו (ואותו)- מחבב ולא מאמין.
העולם שהוא מתאר הוא עולם פיקטיבי, עולם בדיה, לא כזה שאני רואה במציאות המוכרת לי ומבחינתי- אין סמכות בעולם, יהיה זה ל', יהיה זה משה רבנו, יהיה זה קול אלוהים- שתדע יותר טוב ממני מה אני רואה. יש סתירה בין ההתבוננות שלי לבין דברי ל'. אני מודה שקשה להביע את הסתירה הזו אבל הראיתי כבר כמה בעיות שמתעוררות בשיטתו, כפי שאני מבין אותה.
תמיד יש את הסיכון שאינני מבין את דבריו, שאני מוציא אותם מהקשרם, אבל ההקשר שלי הוא שפה נורמטיבית מצויה ושכיחה וכאשר ל' משתמש בז'רגון בלתי מצוי (כמו במקרה של הגדרתו ל"אמונה") אני רושם זאת לפני ומשתדל לא להיסחף לרטוריקת סתירה סמנטית עקרה.
כך שנדמה לי שמה שקראתי אצלו הבנתי ברמה די סבירה ובכל זאת קראתי את דברי הנוכחים בפורום הזה כבר לא מעט זמן וישנן הסכמות שונות והדגשים ומושגי מפתח שהכותבים פה תרמו ואותן הבנתי. הבנתי ולאו דווקא קיבלתי.
האמת שלו נכונה בתחום הנחות יסוד מסויימות- כמו שמכאניקה ניוטונית נכונה בתחום הפוסטולאט החמישי של אאוקלידס. אבל ללא הנחות אלו, שהן אינטואיטיביות- אין תקפות לשיטה.
אז הנחות אינטואיטיביות יש בבסיס שיטתו, וזה מובן, אבל אינטואיציה היא רק ביטוי של הרגלי חשיבה מסויימים, היא היוריסטיקה שמותנית בתחום עיסוק מסויים וכאשר היא חורגת מתחום זה, מהעולם השיגרתי של העיסוק, היא נעשית מטעה לעיתים.
אינטואיציה נכונה לא מצויה ברשות בני האדם כלל כי לאדם אין קטגוריות אוניברסליות קונקרטיות (יש לאנשים לעיתים קטגוריות אבסטרקטיות) אלא רק דעות. אילו היו לאדם קטגוריות אוניברסליות קונקרטיות היה יכול להטמיע אותן באינטואיציה שלו (כלומר ברמת ההרגלים החשיבתיים) ולהיות בעל "חוש לאמת אוניברסלית" שכזה. אבל אין.
ולכן האמת האוניברסלית, המוחלטת, פשוט לא ניתנת להגדרה. דברי ל' אינם אמת מוחלטת! יש סייגים להגותו! אל תאמין לדבריו.
ראה- חזל מצווים עליך "עשה סייג לתורה". אז קל וחומר לדברי ל' שאינם תורה מסיני. אל תאמין ליופי דבריו.
ובכלל- האחיזה של האמונה הדוגמטית היא רופפת ואילו האחיזה של מה שעבר את סף הביקורת היא איתנה. אם אתה רוצה להצמיח שורשים בהגותו של ל' העבר עליה ביקורת.