שניה מונמכת = שניה נפוליטנית שאותה תוכל לשלב
בתוך המהלך AM G F EM ע"י כך שאתה הופך\מחשיב את EM לשורש הסולם ובכך F שמכיל בתוכו את הצליל פה בקר (השניה המונמכת) במקום המצב הרגיל (סולם E מינור טבעי) עם פה# אתה הופך בעצם את הסולם ל E פריגי. משהו מאוד יפה שתוכל לעשות עם השניה הנפוליטנית (במקרה הנ"ל F) הוא לנגן אותה כ-סקסט אקורד (סטקסט אקורד זה אקורד משולש שהבס שלו לא מנוגן כהשורש של האקורד אלא כהטרצה (הצליל השלישי במספרו בסדר עולה מן השורש של אותו אקורד - מה שקובע את אופיו של האקורד מינורית\מאז'ורית)), יהיה יפה עוד יותר אם הרכב הקולות שמלבד הבס לא יכלול בתוכו את הטרצה שכבר מנוגנת בבס כמו בחוקי ההרמוניה הקלאסית\מסורתית. לאחר מכן לנגן את הדרגה ה- V (חמישית) במאז'ור ואז או לחזור לדרגה הראשונה או אפילו לעבור לדרגה ה- VI (שישית) ולהשאר עליה יותר זמן ולהשהות עליה כדי להדגיש את היופי, אחרי זה לעבור (אפשר בירידת הבס מהשורש השישי לעבר ההשורש השני הטבעי (של המינור הטבעי) ואז הרי יצא האקורד F#o ואחר שוב לחמישית מאז'ורית ואז חזרה לראשונה. נתתי כאן דוגמא למהלך המעברים בו אותי ריגשו אישית. אגב כולם היו במסגרת סולם ממפשחת המינורים. יש אין סוף מהלכים. לדוגמא הייתי יכול לשלב בין אותו מינור למאז'ור שמקביל לו אשר השורש שלו נמצא מרחק טרצה קטנה (טון וחצי) כלפי מעלה משורשו של המינור שמקביל לו. השילוב הזה למשל מגניב ומרגש ונעשה למשל בשיר "עלייך ועליי" היחסית חדש של שרית חדד.