מה אומרים לילדים על המצב בצפון?

מה אומרים לילדים על המצב בצפון?

מה אומרים לילדים על המצב בצפון? איך עונים להם על השאלות שלהם? ולמה הם זקוקים אפילו יותר מאשר תשובות? לפניכם מאמר שכתבנו, אשר מדבר על מציאת ביטחון באמצעות תקשורת - ונשמח לקבל את תגובותיכם. על ביטחון ותקשורת – לפי תקשורת מקרבת (לא-אלימה) פתאום לפני כמה ימים נתקלנו כולנו במציאות חדשה. אשר כהרגלה, מְספקת לנו אירועים. וכהרגלנו, יש לכולנו מה להגיד עליהם. האמת היא, שככה בעצם נולדת תקשורת. קודם כל כמה מלים על תקשורת ... אמונות, מחשבות, רגשות, דעות ושיפוטים. אלו הם חומרי-הגלם של עולמנו הפנימי. ומהותה של תקשורת היא לבטא את התכנים הללו כלפי חוץ ולשמוע אנשים אחרים מבטאים כך את עולמם שלהם. זוהי דרכנו, בני-האדם, להקל במעט אלו על אלו את משא החיים, על המצוקות והשמחות שבהם. וזו הדרך שמצאנו לעצמנו לענות על הצרכים העמוקים ביותר שלנו – קירבה, תמיכה, אחווה, שייכות, אכפתיות, הקשבה, קבלה, אהבה – בעצם קיומה של תקשורת בינינו. עד כאן יופי. ומכאן העניינים מתחילים קצת להסתבך. לפעמים לא ברור לנו מה אנחנו מרגישים או רוצים. לפעמים אנחנו נדרשים לתת תשובות כשאין לנו אותן, או לְחוות את דעתנו כשזו לחלוטין לא ברורה לנו. ובמקרים רבים, גם כשיש לנו דעה, אנחנו לא תמיד יודעים איך לבטא אותה ולהגיד את מה שיש לנו לומר כך שיובן כפי שהיינו רוצים. על אחת כמה וכמה במצבים בלתי-שגרתיים, כמו במציאות העכשווית שלנו, כשרמות הבלבול הפנימי, הדאגה והחרדה מתעצמות אל מול חוסר-הוודאות שאנחנו חשים, והתחושה של העדר ביטחון אישי מקשה עלינו לבטא את עצמנו בבהירות. ועכשיו כמה מלים על ביטחון... (מה הקשר? תיכף תבינו) ביטחון הוא אחד הצרכים העמוקים ביותר שלנו. הוא היכולת לספק לעצמנו ולסובבים אותנו הגנה על הדברים שחשובים לנו באמת – הקיום שלנו, הבריאות הפיזית והנפשית שלנו, הערכים והצרכים הבסיסיים שלנו. אנו זקוקים לביטחון כדי להמשיך ולתפקד בשגרת-חיים חדשה כשזו נכפית עלינו. אנו זקוקים לביטחון כדי להשקיט את פחדינו מהלא-נודע. ואנו זקוקים לביטחון גם כדי שנוכל לנסוך אותו גם בסובבים אותנו – משפחה, חברים, ובעיקר בילדינו, בָּבוּאתנו הקטנה, הנושאים אלינו עיניים שואלות, דרוכים לכל ניואנס דקיק שמתרחש בתוכנו, ומבקשים למצוא אצלנו אי של ודאות וביטחון ותשובות לשאלות מטרידות שמציקות להם. לא קל בימים אלו להישאר שלווים ורגועים לנוכח כמות האירועים החדשותיים הקיימים במציאות שלנו והיקפם. לא פשוט לשמור על שיגרת-חיים רגילה במדינה הקטנה שלנו, שבה כולם מכירים את כולם וכמעט כל אחד מאיתנו מחובר באופן אישי לנעשה. אז מה בכל זאת אפשר לעשות באמצעים הביתיים שלנו, כדי להעלות את רמת הביטחון האישי שלנו ושל הסובבים אותנו? ההצעה שלנו, מפתיעה ככל שתישמע, היא – להשתמש בתקשורת ככלי ליצירת ביטחון. רוב חיינו הורגלנו שהביטחון יבוא מבחוץ ושהוא תלוי באנשים ובמצבים. כשמישהו בעל-סמכות, נגיד ראש-הממשלה, מכריז שהמצב בשליטה, אנחנו נרגעים. רגיעה יחסית, או את היפוכה המוחלט, למדנו לתלות גם בחשבון הבנק שלנו (בהתאם לכמות הכסף שיש או אין בו), בעיקר כאשר המצב הבטחוני לא ברור ואנחנו בוחנים אסטרטגיות הישרדות לנו ולמשפחתנו. כך גם למדנו להתנות את אושרנו ובטחוננו בגורמים חיצוניים נוספים, כמו המצב, הזוגיות, העבודה והפרנסה. אם תהיתם היכן למדנו את כל אלו, הרי שהמקור להרגל זה נעוץ בשורשים עתיקים של קיומנו, כשהאחריות לביטחוננו הפיזי והנפשי כתינוקות רכים אכן היתה נתונה בידי המבוגרים שטיפלו בנו. וכהרגל, הוא מחלחל באופן טבעי גם לילדינו, אשר באותו אופן ממש מחפשים בנו את מקור הכוח והביטחון שהם זקוקים לו. ואנחנו – מה בסך הכל רוצים בשבילם? לגונן עליהם, לנסוך בהם ביטחון, להיות איתם כנים ולחסוך מהם צער. ואנחנו נוקטים אסטרטגיות שונות לשם כך ומשתמשים בשיחה, הסבר, עצה, הרגעה, ניחום, "פינוקים" קולינריים, חינוך, הרעפת דאגה, חיפוש פתרונות וכיוצא באלו. כי אנחנו משוכנעים, שאנחנו, כַּמקור הזמין והמהימן עליהם ביותר, וכמי שאחראים לביטחונם, צריכים גם לספק להם תשובות. כי למדנו שתשובות (גם אם מאולצות לפעמים) יכולות להרגיע, אבל לא לימדו אותנו ששאלות (אפילו ללא תשובות) גם הן יכולות לנסוך ביטחון. למדנו "לשמור על פאסון" ולהקרין כלפי חוץ תחושה של יציבות וביטחון גם אם אין בה ולא כלום עם הרגשתנו האמיתית. אבל לא לימדו אותנו, שלהיות נוכחים למה שאנחנו מרגישים (גם אם זה צער, חוסר-אונים, או חרדה) נוסך ביטחון. לא לימדו אותנו גם, שחיבור לעצמנו, לַתחושות ולכמיהות שלנו, בכל רגע נתון, יכול לכוון אותנו אל מאגר היצירתיות הפנימי האינסופי של עצמנו ולייצר לנו תשובות ופתרונות שלא חלמנו עליהם. ושהבנת עצמנו והסובבים אותנו היא מפתח לעוצמה בלתי-רגילה, שהיא למעשה התשתית האמיתית לתחושת ביטחון פנימי. תשובות שאין לנו? הסברים שלא נוגעים? דאגה שלא תמיד פוגשת אותם? האם יכול להיות שקיימת דרך אחרת לתקשר, באופן שיגביר את הסיכויים שלנו להיעזר אלו באלו ולמצוא את תחושת הביטחון שהלכה לאיבוד? להיות נוכחים למה שאנחנו מרגישים, לבטא את עצמנו מהלב, לשאול שאלות ולהתעניין באמפתיה בלבבות הקטנים (והגדולים) שמולנו הם אסטרטגיות תחליפיות שיש לנו להציע. ה"אנטנות" הקטנות של הילדים שלנו קולטות היטב את המצב. וכשאנחנו נותנים ביטוי אותנטי ומדויק לא רק למחשבות ולפרשנויות שלנו, אלא בעיקר לרגשות שקיימים בנו ולצרכים אשר נענים או לא נענים בתוכנו, כשאנחנו נותנים לגיטימציה לכל הקולות הבוקעים מתוכנו ואיננו מתאמצים להשתיק את חלקם לנוכח שאלות נוקבות, וכשאנחנו מקשיבים היטב למה שיש לאחרים לומר לנו, ובעיקר יוצרים איתם תחושה של קירבה באמצעות התקשורת שאנחנו מנהלים איתם – תחושת ביטחון אישי מופיעה לה ממקור אחר. פנימי. נקי. אמיתי. מקור-כוח מדויק ומהימן, המאפשר לנו התנהלות ממוקדת, שקולה ושקטה לנוכח האיומים החיצוניים הפוקדים אותנו. במצב שכזה, כשמקור-הכוח הפנימי שלנו תופס פיקוד, אנחנו מסוגלים להשרות על עצמנו ועל כל סביבתנו ביטחון, יציבות וודאות ביחסים. כך נוצר הקשר בין תקשורת לבין ביטחון אישי. המשך בחלק ב' של הודעה זו...
 
חלק ב' - איך עושים זאת הלכה למעשה?

אז איך עושים את זה הלכה למעשה? תקשורת מקרבת (לא-אלימה) מציעה לנו מודל, שמאפשר ליצור איכות חדשה של כנות וחיבור, כבסיס ליצירת אמון ותחושת ביטחון. אנו עושים זאת באמצעות הפניית תשומת-הלב שלנו לשני כיווני התקשורת שהוא מציע – לבטא את עצמנו או להקשיב באמפתיה, ולארבעת מרכיביו – תצפית, רגש, צורך ובקשה. ללמוד את המודל, זה לא היום. המצב סוער כרגע. ולכן ניתֵן לכם כמה טיפים על קצה המזלג, שיאפשרו לכם להבין את רוח הדברים ואולי אפילו להיות מופתעים מהתוצאות שיישומם יכול להביא. שימוש באמפתיה לפי מודל תקשורת מקרבת (לא-אלימה) ילדים שואלים. אנחנו רגילים לענות. אלא שתשובות (וכמוהן הסברים ועצות), למרות שהן עונות על הצורך בהבנה, אינן קולעות בהכרח לצרכים עמוקים יותר שלהם, כמו שייראו אותם ויקשיבו להם באמת. כי פעמים רבות התשובות יוצאות מהנחה שלנו על מה שקורה להם מבלי שבדקנו איתם מה הם באמת צריכים. לפעמים הם מסתפקים בתשובה, אך פעמים רבות הם ימשיכו לשאול ו"לנדנד", כאילו התשובה לשאלתם כלל לא ניתנה. זהו איתות בשבילנו, שהשאלה שלהם לא נולדה מתוך צורך להבין, אלא מתוך רצון לשתף אותנו במשהו אחר שמתחולל בתוכם. אם ננסה לרגע להקשיב מבעד לדפוס ההתנהגות החוזר שלהם, ונצא אנחנו מדפוס התגובה החוזר שלנו – ייתכן שנצליח לחולל משהו חדש ביחסים בינינו. במקום להתעצבן ולבחור באסטרטגיה האוטומטית של לחזור על ההסבר שוב ושוב במלים אחרות, נעשֶה מאמץ לנחש מה הם אומרים לנו שם בדיוק, מה הם מרגישים, מה נחוץ להם באמת, ונַפנה אליהם את הניחושים הללו באמצעות שאלות. לדוגמא: "נבהלת מהרעש? והיית נורא רוצה שיהיה שקט?"; "נורא דאגת לכלב? פחדת שהוא ייפצע? אתה רוצה להיות בטוח שהוא מוגן?" ניחושים אלו, גם אם אינם קולעים בדיוק, ובין אם הם נענים בחיוב או בשלילה – הם המפתח לדלת-הכניסה אל עולמם הפנימי של היקרים לנו. כך מוּבּעת אמפתיה לפי מודל תקשורת מקרבת ויוצרת, פעם אחר פעם, קסם והקלה, הנולדים מתקשורת אמיתית מהלב. אז איך זה יוצר ביטחון? ברובד הראשוני, ההכלה והקבלה שמספקת האמפתיה נוטעות בנו תחושת ביטחון, כי הן יוצרות בנו את ההרגשה שאנחנו מספיק חשובים לאדם אחר כלשהו, אשר מגן על משהו שמאוד יקר לנו – העולם הפנימי שלנו. ברובד העמוק יותר, כשאמפתיה הופכת לחלק בלתי נפרד מן התקשורת היומיומית, היא מאפשרת לנו ליישם בעצמנו את המיומנות הזאת וללמוד לזהות ולהבין מה מתרחש בקרבנו. מתוך ההקשבה העמוקה לעולם הפנימי שלנו אנחנו לומדים להתחבר למקורות העוצמה שלנו, למצוא פעמים רבות תשובות משלנו לשאלות, ולהפנים את תחושת הביטחון העצמי. שימו לב לכך, שעיקר ההשפעה המיטיבה של האמפתיה טמון בסוד קטן אך מהותי. במקום לקבוע לָאָחֵר מה הוא מרגיש ומה הוא צריך, ובמקום לפעול כאילו הפרשנות שלנו היא מציאות ולספק מתוכה תשובות – אנחנו מכניסים סימני שאלה ליחסים. בכך אנחנו מאפשרים לעצמנו להיפתח לאפשרויות אחרות של ראיית המציאות, ולבני-שיחנו להבין ולשתף את עצמם ברמות כנות ותובנה שעד עתה לא ידענו. נסו ותופתעו. ביטוי עצמי בכנות ואותנטיות לפעמים נרצה להביע את עצמנו ולבטא במלים את מה שעובר עלינו. המודל מספק לנו כלי לעשות זאת מבלי ליצור תחושת ריחוק או ביקורת בצד השני ובאופן אשר מעמיק את ביטחוננו בעצמנו ובקשר. כשאנחנו מנסים לטשטש ולצנזר רגשות או מחשבות שלנו, אנחנו מונעים מעצמנו ומהצד השני לבוא במגע עם חלקים משמעותיים בתוכנו. בכך אנחנו פוגמים באותנטיות שלנו ומחבלים מבלי-דעת באיכות הקשר והיחסים בינינו. לעומת זאת, כשאנחנו כנים ואותנטיים, אנחנו לומדים ומלמדים לא לחיות מתוך כניעה לפחדים (לדוגמא, הפחד שיגלו שאין לנו תשובות להכל), אלא מתוך חיבור למקור החיוניות, האמת והעוצמה שלנו. לדוגמא: לנוכח מצוקה של ילדתנו עשויה לעלות בנו דאגה ואנחנו רוצים למהר ולהרגיע אותה. אנחנו מנסים להסתיר את חוסר-האונים שלנו ולהפעיל אסטרטגיות שונות כדי להסוות את דאגתנו, במחשבה שכך נעניק לה תחושה של יציבות. אנחנו עשויים לשאול אותה שאלה שאיננה חושפת את מה שקורה אצלנו, אלא מבקשת ממנה לספק לנו הסבר באופן שיש בו נימה של ביקורת (שיכולה להיחוות כהתקפה). לדוגמא, נשאל אותה "למה את בוכה?", או נציע לה מגוון רעיונות לפעולה, החל מחיבוק וכלה במשחק ו/או הסחות-דעת אחרות. בזמן שאנחנו פועלים כך, אנחנו נשארים בתוך האי-שקט שלנו והילדה מצידה, שמרגישה ומחקה אותנו באופן אינטואיטיבי, לומדת גם היא להסתיר חלקים מעצמה. מאוחר יותר יופיע מנגנון זה אצל מתבגרים, אשר יבחרו בהסתרה כבאמצעי-מגננה על עולמם הפנימי. שמתם לב לכך, שהתקפה, מגננה והעלמת-מידע הן אסטרטגיות של לוחמה? כשהן מופיעות בתקשורת הבין-אישית (אפילו בין מדינות...) הן מייצרות בדיוק את ההיפך מקירבה, ביטחון ושלום פנימי. אז איך אפשר לעשות אחרת? האלטרנטיבה בתקשורת מקרבת היא להעז ולחשוף בכנות מלאה את מה שאנחנו חווים באותו רגע. גם אם נדמה לנו שאנחנו מְסַכנים משהו ביחסים. לדוגמא, "אני רואה שאת בוכה [תצפית] ועצוב לי [רגש]. חשוב לי לבדוק מה עובר עלייך. [צורך] את מוכנה לשתף אותי מה קורה לך?" [בקשה דיאלוגית]. הייתם אומרים את זה לבת שלכם בקלות? ארנינה קשתן - מומחית לתקשורת בין-אישית יעל ארבל - מאמנת לחיים מיתרים, מרכז רב-תחומי לתקשורת לא-אלימה http://www.meitarim.co.il [email protected]
 

יעלי03

New member
נפלא! פשוט, וניתן לישום ../images/Emo45.gif

אין לי ילדים קטנים, אבל גם ילדים מבוגרים יכולים להנות מהתקשורת המקרבת, ולהשתמש בה. הבת שלי בת 28 ובעלה, הגיעו אלינו מנשר לפני שבוע ( אני גרה בגדרה). בשבת, ביתי התלבטה מאוד האם לחזור לנשר (ליד חיפה) וללכת לעבודה, כי ממקום העבודה שלה, מעודדים אותם לבוא לעבוד והבהירו להם שלא יפוצו על הימים שלא יעבדו. זה הרגיז אותה שהממשלה לא לוקחת אחריות והמסרים בתקשורת מאוד מבלבלים. מקום העבודה לא לוקח אחריות וההתמודדות עם המצב נופלת על האזרח הפרטי. ההחלטה עם לחזור לצפון ולצאת לעבוד עמדה על הפרק.היא אמרה שזאת הרגשה מאד לא נעימה, להגיד לעצמך שאתה מפחד ומרגיש לא בטוח. לאחר שיחות טלפון עם חברים ואנשים מהעבודה, היא הבהירה לעצמה, האם היא חושבת שבאמת יש במקום העבודה שלה מרחב מוגן בטוח? לא! - אין מקלט בבינין וצריך לרדת קומה לפרוזדור שהוא כלל לא בטוח או לרדת שתי קומות וללכת למקלט שנמצא בבינין השני. היא הסבירה לעצמה ולנו איך היא מרגישה בתנאים האלה (חוסר ביטחון וכעס על כך שמקום העבודה מתנער מהאחריות). החליטה לקחת על עצמה את הפסד הכלכלי (לא לצאת לעבודה בצפון) כדי לצור לעצמה ביטחון אישי, ולהשאר עוד כמה ימים במרכז ואז להחליט הלאה. למה רשמתי את ההודעה הזאת? אני לא יודעת. זה מה שעלה לי לאחר שקראתי את מה שיעל כתבה על השימוש בתקשורת מקרבת בימים אילה. אני חושבת שהתקשורת המקרבת היא כלי נהדר ומה שיעל כתבה כאן יכול להיות מאוד שימושי ויעיל. חבל שהפורום הזה קצת ישן בימים אילה. יעלי
 
היי יעלי

ההודעה שלך מאוד נגעה לי. השימוש בתקשורת מקרבת אכן לא מוגבל אך ורק לילדים, אלא כמובן גם למבוגרים. אני חושבת שמה שהכי נגע לי היה החיבור של הבת שלך לעצמה ולמה שהיא מרגישה וצריכה ברגע נתון. במיוחד ברגע של לחץ. זה בכלל לא מובן מאליו החיבור הזה שאת מתארת, שהיא הצליחה להסביר לעצמה מה חשוב לה כרגע ורק לאחר מכן לבקש בקשה מעצמה (להישאר בתנאים יותר מוגנים מאשר אלו שיש לה בעבודה). תודה! ששיתפת אותנו.
 

ברוריהה

New member
יעל שלום

קראתי , הפנמתי ואתחיל ליישם במידי עם ביתי בת ה 4. אמנם לא מהצפון, אבל מהחזית השניה והפחות מתוקשרת בדרום, בכרם שלום. מכיוון שיש אצלינו מצוקה כללית של הילדים , שהולכת ומתגברת בחודש האחרון, אני מבקשת ממך את רשותך להדפיס ולהפיץ בין כל ההורים בקיבוץ, כדי לעזור ולו במעט להקל על ילדינו את המצב והפחדים. תודה מראש, ברוריה.
 
בשמחה רבה, שלחי אליי במסר

את כתובת האימייל שלך ואשלח אלייך את המאמר כקובץ שמיועד להדפסה. נשמח גם לענות על שאלות שלכם אם יהיו - את וההורים האחרים ממש מוזמנים לשאול ולהתייעץ ונשמח לענות לכם על כל שאלה, בפורום, באימייל ובטלפון.
 

יעלי03

New member
מציעה לך לפרסם את המאמר

במאמרי הפורום בסרגל למעלה, כך הוא יהיה זמין לשימוש. יש לו ערך רב יעל
 

LIL1212

New member
יש עוד מאמר שמצאתי בנושא

http://ligdol.co.il/grid2/Article.aspx?ArticleID=2093&ChannelID=3
 
אכן מאמר מעניין אם כי יש בו דברים

שאני לא הייתי משתמשת בהם. לדוגמא: ציטוט: "אפשר להציג את הסיפור שלנו מול 'הרעים'. לילד קל יותר להבין אם מסבירים לו במונחים של רעים מול טובים"... מה שיש לי לומר: כשלעצמי לא הייתי משתמשת בשום אופן בלהציג ככה את הדברים, שכן אז הסבר ברוח הזאת משמר את הפרדיגמה הכל-כך רווחת בעולם שמחלקת את העולם ל- "בסדר"-"לא בסדר", "צודק-לא צודק", "מגיע לי-לא מגיע לי", "טובים-רעים" שלטעמי בסופו של דבר לא משרתת את הצרכים העמוקים שלנו. בתקשורת מקרבת אנחנו מנסים להחליף את הפרדיגמה הזאת בפרדיגמה חדשה שבה כולנו פועלים מתוך צרכים, וגם כשמישהו עושה דבר שאנחנו לא מצליחים להבין אותו, ולא מסכימים לו בשום פנים ואופן - הוא עדיין פועל באיזשהו צורך. ציטוט: חשוב להגיד לילד: "אני חושב שאתה בוכה ככה משום שאתה פוחד בגלל מה שקורה, וקשה לך." מה שיש לי לומר על זה:אני מסכימה עם מה שנאמר שלא להגיד למשל "אני מתפלאה עליך". מצד שני להגיד "אני חושב שאתה בוכה כי..." זה לקבוע לילד מה באמת עובר עליו. אם יש לי ניחוש שכזה הוא לגיטימי בעיניי רק לסיים אותו בסימן שאלה. לדוגמא - "אתה בוכה כי אתה פוחד וקשה לך?" ועוד הערה ברוח המאמר - לדעתי הדגש צריך להיות פחות על הסברים והרבה יותר על הקשבה ויצירת שיחה אמיתית לתוך הלב של הילדים.
 

rivkama8

New member
תודה על הטיפים

כתושבת הצפון אני מודה מאוד המשך יום נעים!
 
למעלה