מה בין יחס גלישה לשיעור שקיעה

שי גנדל

New member
מה בין יחס גלישה לשיעור שקיעה ../images/Emo35.gif

כשאני מסתכל בפרטים של גלשנים (וגם דאונים וכו'), אני רואה שיש שיעור שקיעה מינימלי המושג במהירות טיסה X ויש יחס גלישה מקסימלי שמושג במהירות Y. ההגיון שלי אומר ששקיעה מינימלית וגלישה מקסימלית הן הבטים שונים של אותו דבר. מדוע אם כן הן מתקיימות במהירויות שונות? בתודה מראש
 

חגי זיו

New member
ההיגיון שלך טועה לחלוטין

יחס שקיע מינימלי מאפשר לגלשן לאבד מינימום גובה ליחידת זמן יחס גלישה מקסימלי מאפשר לגלשן לאבד מינימום גובה ליחידת אורך! יעני - כשאני רוצה לטוס הכי רחוק (בתנאים של 0 רוח) אטוס במהירות יחס גלישה מקסימלי שהיא בגלשנים מתקדמים בסביבות 45-48 קמ"ש כאשר אני רוצה לשרוד באוויר מקסימום זמן אני טס במהירות שקיעה מינימלית שהיא בסביבות 35 קמ"ש בגלשנים מתקדמים. אגב - כמעט בטוח שבהתחלה לא תבין את מה שאמרתי. אם לא הצלחת להבין את ההבדל אחרי מחשבה נוספת שאל שוב ואסביר לך דרך הקצנה של העניין.
 

amitceder

New member
הסבר גרפי

שי שלום, אמנם לא צרפתי לתגובה גרף מתאים, אך אם משהו יוכל לצרף אותו או שתמצא אותו בעצמך בכל ספר העוסק בכלי תעופה תכיר את גרף הפולרי. ציר הX של הגרף הוא מהירות אופקית, ציר Y היא המהירות האנכית. הגרף הוא מעין גאוסיאן, או הר לצורך העיניין, אך לא סימטרי (שוב, צריך לראות את הגרף ואני מצטער שאין לי אחד לצרף להסבר). בכל מקרה - הנקודה בה קצב השקיעה הוא מינמלי מתאימה למשיק לגרף בנקודת המקסימום. (הציר האנכי הולך מאפס כלפי מטה ולכן קצב שקיעה מינמלי מתאים למהירות אנכית מינימלית). אולם, וכאן החלק המבלבל - יחס שקיעה מיטבי מתקבל עבור קו היוצא מראשית הצירים ומשיק לגרף הפולרי. נקודת השקה זו אינה אותה נקודה אותה ציינתי קודם, והיא מתקבלת עבור מהירות אנכית גבוהה יותר וגם עבור מהירות אופקית גבוהה יותר (כלומר מהירות שקולה גם גבוהה יותר). ------------------------| | * | * * | * * | * | * | זה נסיון עלוב לצייר את הגרף ותסלח לי על האיכות הירודה. מקווה שזה עוזר להבין. עד כאן תאוריה, עכשיו צריך רק ליישם... בהצלחה.
 

Yoram Rozen

New member
This time with a real graph

Shalom Shay, First let me apologize for the way some of my colleagues express themselves. If you care enough to ask for information, you shouldn't be insulted by us. Now for the answer. The minimum sink is achieved with a high angle of attack. This particular angle is almost the maximal angle of attack possible before a stall takes place. At this angle, maximal lift is produced and hence the difference between the weight and the lift is minimal which translates to maximal time in the air. However, at this angle the induced drag is very high and the speed is quite low. This means that the aircraft will not cover a large distance. At another angle of attack (lower), where the speed is higher, a larger distance is covered but at the same time the lift isn't as high. However the combination of the two can be maximized for distance at some angle/speed. In the attached graph (if I fail to attach it, look at http://phep6.technion.ac.il/~rozen/Polar.gif which I took from Wills Wing) the highest point in each graph is the point of minimum sink. The point for max glide ratio will be the tangent to the graph starting from the 0,0 point (note that the highest tic mark is at -100 not 0) this as you can see, happens at a different speed. If you do have any question feel free to ask.
 

שי גנדל

New member
תודה רבה ../images/Emo13.gif

לתשובה כזו ציפיתי, בתוכן וגם בסגנון. עכשיו אני גם מבין מה זה "פולרות" עליהן שמעתי בהקשר של דאונים, וגם למה שיעור שקיעה מינימלי, כפי שראיתי במפרטים טכניים, מושג במהירות קרובה למהירות ההזדקרות.
 

חגי זיו

New member
מקווה שהצלחת לעלות על ההטעיות

הקטנות שפרופ' רוזן השחיל להסברו המלומד. ולמי שחושב שמגיע לו דרגה 4 - מה הטעות בהסברו של יורם רוזן?!?
 

amitceder

New member
סחתיין על ההסבר

יורם, הוכחת את ההבדל בין התלמיד לרב... אבל בינינו - הלינק של אברון עם האנימציות באמת הכי מדליק. מלבד זאת: 1. צריך להשחיל קורס כזה בטכניון וסוף סוף אני אקבל ציון גבוה לשם שינוי. 2. באווירונאוטיקה שנה שניה ועדיין לא שמעו על המושגים האלה. 3. יפה שיש לי זמן לקשקש בפורום במקום להתכונן למבחני סוף סמסטר. 4. יפה שיש לך זמן (לכתוב ברצינות) בפורום.
 

harlev

New member
../images/Emo23.gifבתשובה לשאלתך!

שי שלום! אני מבין את אשר אינך מבין. כדי להבין יש מספר דרכים, כולם כבר יסבירו לך ויוסיפו גרפים וזה אחלה. אבל לנקודה. כל כלי טייס בעולם מתנהג באופן מיוחד ואישי לו. ואנו רק יודעים לנתח את התנהגותו וכאשר אנו עושים זאת אנו מקבלים גרף התנהגות(גרף פולרי)אישי לכלי הטייס. אנו אלה שמשתמשים פשוט יודעים באיזה מהירות יבצע הכלי מה?. ולכן כדי להגיע רחוק אנו נטוס במהירות הגלישה הטובה ביותר. כדי לעלות גבוהה אנו נטוס במהירות השקיעה הנמוכה ביותר וכך הלאה. אני מקווה שעזרתי, מכאן צא ולמד ותגיע רחוק וגהוהההה. ארנון הר לב עגור
 
למעלה