מה, בעצם, בודקים כאשר בודקים את כמות השמן במנוע?

מה, בעצם, בודקים כאשר בודקים את כמות השמן במנוע?

כל אחד מאיתנו (אני מקווה....), לפני עלותו למטוס בטיסה ראשונה, בודק את כמות השמן במנוע.
אך, האם רק כמות השמן נבדקת? מסתבר שלא. מבדיקת מדיד הדלק (Dipstick) ניתן ללמוד דברים נוספים על המנוע ועל איכות השמן.
המאמר המצורף (שנכתב, אמנם, לבעלי מטוסים אך לדעתי, חשוב גם לשוכרי מטוסים), מנסה לתת נקודת מבט שונה על בדיקת מדיד השמן.
למרות שהמאמר כתוב אנגלית, אני ממליץ בחום, להשקיע את הזמן ולהפיק ממנו מה שיותר תובנות.
אריאל אריאלי
 

טל ר

New member
אזהרה: צריך לזכור

שההמלצה לפעול בניגוד למגבלות היצרן של המטוס היא בעייתית (בלשון המעטה). זה בדיוק כמו לומר שחריגה ממשקל מירבי להמראה או מגבלת מרכז כובד הם בסדר, כי יש מספיק "מרחב תמרון" מסביב המגבלות האלו.
מה יקרה אם תהיה תאונה ומה יאמר הביטוח - מי ידע.
 

akora

New member
איפה ראית המלצה לפעול בניגוד למגבלות היצרן?

הכותב מצטט את ה POH, שאומר שבטוח לטוס עם גובה שמן בין 6 ל 12 קוארטס.
בנוסף, נאמר שהמנוע עלול לצרוך עד קוארט לשעה.
צריכת השמן של המנוע לא משתנה מעכשיו לעכשיו, וטייס שמכיר את המטוס יודע מה צריכת השמן בפועל, ויכול לפעול בהתאם.
מעבר לכך - מה שכותב המאמר מציין ידוע לכל טייס. מילוי מקסימלי של שמן גורם ל"זריקה" של שמן עד לגובה האופיטמלי למנוע, ולכן כמות שמן זו ממילא לא הייתה יכולה לעזור בטיסה ארוכה. במטוס עליו אני טס, שבו ניתן למלא 12 קוארטס, הגובה הזה הוא 9. כאשר ממלאים 9 - צריכת השמן נמוכה מאד. לאור זאת, ממש אין היגיון למלא 12, אפילו אם מתכננים טיסה של 5-6 שעות.
אגב - אם צריכת השמן במטוס הייתה מגיעה למקסימום שצויין על ידי היצרן, הייתי מאד מודאג, ובודק את הסיבה לכך.
 

mike300L

New member
איפה ראית שהכותב מצטט את ה POH שאומר בטוח לטוס עם

6 quarts???
הנה הציטוט שלו לגבי ה POH :

My POH states that the “minimum for flight” oil level is 9 quarts"

מעניין לי $&@!? שהכותב "גילה״ מה המינימום למנוע שלו...בגלל שתחתית המנוע מלוכלך משמן ושהמנוע זורק את השמן העודף דרך הנשם...ועוד הוא כותב שכדאי לי לנסות כמויות שמן נמוכות עד שאמצא את הכמות המינימלית לתפעול בטוח????
הכותב הולך להחליף לי מנוע???
אני טס עם מנוע שהמקסימום בו הוא 12 Quarts, בטיסה אוירובטית המנוע זורק המון שמן דרך הנשם בגלל מערכת השמן לטיסה הפוכה..מאוד נורמלי לצאת עם 12 ולחזור עם 9 או 8 quarts מטיסה של 20-30 דקות אוירובטיקה!
אם אצא עם 8 או 7 אחזור עם 5 או 4 qts ???
גם כשאני יוצא לטיסת XC של שעתיים שלוש...תמיד יוצא עם 12 Quarts והפלא ופלא אני עדיין עם 12 Quarts בבדיקה של הבוקר למחרת ומוכן למופע ללא צורך להוסיף שמן.
ואם צריך לנקות את בטן המטוס אז צריך....שמן זה זול מנוע זה מאוד יקר!!!
 

טל ר

New member
בדיוק

ואחרי שהוא כותב שהמינימום נדרש ב-POH הוא 9, הוא כותב:
What I discovered was that oil consumption (and the oily mess on the airframe) was drastically reduced if I maintained the oil level at around 8 quarts on the dipstick. Since then, I’ve avoided filling the sump to more than 9 quarts, and I normally do not add make-up oil until the dipstick reads about 7½ quarts. (This still gives me a 1½-quart “cushion” above what the engine needs to operate reliably in all flight attitudes.)

המצוטט מטה ביחד עם הכתוב לעיל, מהווה המלצה לחרוג ממגבלות ה-POH. מייק טס עם מטוס Experimental, אז הוא יכול לעשות מה שבא לו (וגם הוא לא חורג מטה כפי שהכותב ממליץ). אני טס במטוס עם רישוי רגיל, ואני מנחש שגם אתה. מגבלות יצרן מסוג זה נחשבות למחייבות, לא המלצה בלבד.
My POH states that the “minimum for flight” oil level is 9 quarts.
 

mike300L

New member
טל, מטוס אקספירמנטלי שהוסב ממטוס מרושיין מחוייב

בכל המגבלות והבדיקות שלפיהן רושיין במקור. רק אם המטוס נבנה כאקספירמנטלי אז הוא נתון לשינויים על פי ראות עיניו של הבונה. כל שינוי במטוס שלי נרשם במסמך שמצורף לספר המטוס המקורי ומקבל חתימה מה FAA.
 
למעלה