סמכות הורית
סמכות הורית אינה רק היכולת לתקשר עם הסביבה בשפת הסביבה. סמכות הורית נובעת מהרבה מאוד דברים, בבית ומחוץ לבית. הבעיה בעליה האתיופית כדוגמא, היא לא רק חוסר יכולת אב המשפחה לתקשר עם הסביבה, אלא זילזול הסביבה באבי המשפחה. קשה לקיים סמכות הורית כאשר הסביבה משדרת לילד כי הוריו נחותים וחסרי חשיבות. למען האמת, טעות זו לא נעשתה לראשונה עם העליה האתיופית, אלא ברבות מן העליות ההמוניות לישראל שקדמו לה. כאשר הורה מצליח לקיים את הסמכות ההורית שלו מול ילדיו, גם אם הם אלו השולטים בשפה המקומית ובניואנסים המקומיים, לא נוצרות צרימות ביחסים הפנים משפחתיים.
הרבה לפני שאימצנו את כאוס, היה ברור לנו שילד שלנו לא יהיה ילד ישראלי, אלא ילד מקומי עם הורים ישראליים. לא ציפינו מכאוס שתדע מה שילדים ישראליים בני גילה יודעים, ולא ציפינו שנוכל לדעת מה שהורים אחרים לבני גילה ידעו. מכיוון שלא ניסינו ליצור מצב זהה להורות שהיינו יוצרים אם היינו הורים בישראל או להתחרות בהורות שיוצרים פלמים, איננו מתייחסים להבדלים כאל גורם מרכזי בחיינו ובהורותינו.
כאוס שולטת בפלמית ואנו לא. כאוס תשלוט בצרפתית, ואנו לא. סביר להניח כי האנגלית שלה תהיה טובה משלנו. אך שפת התקשורת שלנו איתה היא עברית, ואותה אנו יודעים טוב יותר ממנה, וזה כנראה לא ישתנה. כך שגם אם אנו עושים טעויות בפלמית, וגם אם האיש אומר paardenstoel (כסא סוסים) במקום paddenstoel (פטריה) כאשר הוא מתכונן איתה להכתבה (מה שלא קורה יותר לאחר הטעות הזו), עדין בשפה שלנו אנו מסוגלים להבהיר לה היטב שהיא הילדה ואנו ההורים, שאנו מגינים עליה, שומרים עליה ונמצאים שם לתווך בינה לבין עולם המבוגרים האחרים (אך לא בינה לבין ילדים, שזה בכל מקרה גם מה שהיה בישראל ובעיברית). בכל מקרה, גם בישראל ובעברית, תמיד יש דברים שילד מלמד את הוריו, ולמי שאין מלכתחילה בעיה שילדיו ילמדו אותו דברים מסויימים, לא יתקל בבעיה כאשר ילדיו ילמדו אותו ניואנס מקומי לא מוכר.
הורות היא הליך משתנה. לא רק שהילד גדל, גם אנו גדלים בהורותינו. אם חשבתי ששום מנהג חג-מולדי לא יכנס הביתה, ולא טרחתי לשים לב למנהגים לפני בואה של כאוס, הרי המנהגים מסופרים לי גם כך וגם כך, ויש מה שנכנס. לא ככניעה, אלא כקבלה. הסינט, למשל, מביא מתנות לילדים טובים, ממש אחרי שהמכשפות, הזומבים ורוחות-הרפאים עוזבים. אלו מנהגים כיפיים לילדים, שלא הייתה שום סיבה שאכיר לפני שהפכתי לאם לילדה פלמית, ושאין שום סיבה שלא נקבל אותם ברגע שנכנסה לחיינו ילדה פלמית.
אין שום סיכוי שאדע להחליק על הקרח ואוכל לקחת את כאוס להחליק, ולכן אנו נעזרים בהורים שכן מסוגלים. ממש כפי שהורים אחרים נעזרים בנו בתחומים אחרים. אם כאוס הייתה מוכנה ללכת ללמוד לרכב על סוסים, אז גם ללא יכולתנו שלנו לרכב, היינו מצוותים אותה למשפחות אחרות שעושות זאת. עוד משהו שחשוב בעיני שילדים ילמדו על הוריהם - הם לא יודעים הכל, אך הם ימצאו דרך לתת לילד ללמוד את אותו דבר, אם הדבר ההוא חשוב מספיק.
האיש ואני, אם לא ברור, ישראלים. שנינו. שנים מחוץ לישראל לא גרמו לנו להפסיק להיות כאלו, ולא יגרמו לנו בעתיד. גודלנו על ידי הורים ישראלים ילידי הארץ. לא רואה הבדל גדול בין הורותינו להורותם, מעבר לשינויים שהתרחשו בעולם בין חציה השני של המאה העשרים לתחילת המאה העשרים ואחת, ואלו הבדלים שהיינו חווים בכל מקום.