מה בפינה
חינוך לעצמאות

מה בפינה
חינוך לעצמאות

לכבוד יום העצמאות. איזה סוג הורים אתם?

נכתב ע”י רונה רוזנפלד – קוויקים
http://www.quickim.co.il/lazy-wrote-this-mother-brave-and-honest-post-each-of-you-must-read/

“אני אמא עצלנית. חוץ מזה, אני אנוכית ולא אכפתית”. כך מתחיל הפוסט של אנה ביקורבה, אם צעירה שהחליטה לשתף את אשר על ליבה ברשתות החברתיות.
הפוסט הזה לא יחליק לכן בקלות בגרון. הוא מעורר מחשבה, שנוי במחלוקת, ואולי לא הכי תזדהו איתו, אבל מה שבטוח – אתן חייבות לעצמכן דקה של קריאה.
את המסקנות תסיקו בעצמכן.

“אני אמא עצלנית. חוץ מזה, אני אנוכית, ולא אכפתית.
רוצים לדעת למה? כי אני רוצה שהילדים שלי יהיו עצמאיים וידעו להסתדר בעצמם.
בתור גננת, אני נתקלת בהרבה ילדים שההורים מגנים עליהם קצת יותר מדי. יש אחד שאני זוכרת במיוחד, קולין שמו. הוא חונך לאכול כל מה ששמים לו על הצלחת, בלי קשר להאם הוא רעב או לא, או האם הוא בכלל אוהב את אותו המאכל שהוצע לו. כתוצאה מכך, הוא פיתח הפרעות אכילה קשות: בפעם הראשונה שהאכלתי אותו – שכן לא לימדו אותו לאכול לבד, שמתי לב שאין לו שום הבעה על פניו בזמן שהוא לועס ובולע. זה טעים? לא טעים? רוצה עוד? כלום. פני פוקר.
שאלתי אותו – “זה טעים לך? ” והוא ענה שלא, אך עדיין פתח את הפה וחיכה שאביא לו ביס נוסף.
“רוצה עוד?” שוב, ענה שלא, אך פתח את פיו והמשיך לאכול. אמרתי לו שהוא לא חייב לאכול אם הוא לא רוצה, והוא הסתכל עליי בפליאה. “באמת”? הוא לא ידע שהאופציה הזו בכלל קיימת מכיוון שהוא התרגל לאכול כל מה שדוחפים לו, בלי לבחור ובלי שתהיה לו איזה שהיא דעה בנושא.
בהתחלה, קולין נהנה מהזכות שלו לסרב לאוכל ושתה רק מיץ. לאחר מכן הוא התחיל לאכול רק מה שהוא אוהב וסרב לכל השאר.
הוא למד לבחור לעצמו מה טוב לו ואפילו החל לאכול לבד. אוכל זה צורך טבעי של כל ילד, וילד רעב ילקק את הצלחת. לבד. הוא לא צריך אותנו שנאכיל אותו.
אני הייתי אמא עצלנית לילדיי. כשהם הגיעו לגיל שנה נתתי להם כפית ביד וישבתי לאכול לידם. כשהם הגיעו לגיל שנה וחצי הם כבר אכלו לבד עם מזלג.
עוד בעיה שהייתה לקולין היתה חוסר שליטה בצרכים שלו. אמו ביקשה שניקח אותו לשירותים בכל שעתיים ולכן בגן הוא התרגל לחכות שכל פעם יקחו אותו לשירותים. הוא לא ידע ללכת לבד לשירותים או לבקש עזרה, וכתוצאה מכך אם הוא חיכה יותר מדי זמן אז היה בורח לו במכנסיים.
שבוע לאחר מכן הבעיה נפתרה. “אני צריך פיפי” הכריז קולין בגאווה והבין שאם הוא צריך לשירותים, כל שעליו לעשות הוא ללכת בעצמו.
אני אמא עצלנית. אני אוהבת לישון עד מאוחר בסופי שבוע, ובאחת השבתות התעוררתי בשעה 11.00 בבוקר. בני בן השנתיים צפה בסרט מצויר בטלוויזיה ואכל עוגייה, ואחיו הגדול בן ה – 8 כבר לא היה בבית. ערב לפני כן הוא ביקש ממני רשות ללכת עם חבר והוריו לקולנוע, ואני אמרתי לו שאני רוצה לישון עד מאוחר ולכן אם הוא רוצה ללכת בבוקר – עליו לקום ולהתארגן לבד.
כמובן שלא באמת ישנתי. כיוונתי שעון מעורר לשמוע שהוא קם, מתארגן, ויוצא מהבית וחיכיתי להודעת טקסט מאמא של החבר שהוא הגיע והכל בסדר. אבל בני לא ידע על כל ההתנהלות הזו, שהתנהלה לגמרי מאחורי הקלעים.
אני גם עצלנית מדי בכדי לבדוק את התיק לפני בי”ס, ליבש את הבגדים אחרי הבריכה ולעשות עם בני שעורי בית. אני גם לא מוציאה את הזבל – זו האחריות שלו.
ואני אפילו מבקשת ממנו להכין לי כוס תה מידי פעם! נראה לי שאני אהפוך ליותר עצלנית בכל שנה שהם יגדלו.
אבל רוצים לשמוע משהו? כשאמא שלי מגיעה לבקר אותנו, ההתנהגות שלהם משתנה מהקצה אל הקצה. הגדול שלי פתאום “שוכח” איך להכין שעורי בית לבד, לחמם ארוחת ערב במיקרוגל, ואפילו מפחד לישון לבד בחדר. כנראה שזה בגלל שסבתא שלו לא עצלנית בכלל”
ילדים אף פעם לא יהיו עצמאיים אם ההורים שלהם לא ירצו שהם יהיו כאלו.
 

forglemmigej

New member
אם מדובר בעצלות

נתקלתי במנשר הזה ממשרד החינוך, מצאתי בו 7 טעויות דקדוקיות וחשבתי איך היא הגיעה לתפקיד ניהולי ומה יהא על רמת הילדים מבחינת עברית..לא סתם הוספתי שלוש ..., ומה יהא גורלה של המאה ה21?

 

Lhuna1

New member
מיומנויות ה121


זה יותר נורא בעיני מטעויות הדקדוק. האם יכול להיות שהיא באמת לא יודעת מהי המאה ה-21?
&nbsp
 

forglemmigej

New member
2day זה אותו דבר כמו 121

הפסיקים לא במקומות הנכונים ומרווח בין מלה לפסיק עושה לי רע.

זו בעיה רצינית היום בארץ נהדרת, אנשים שאי אפשר להבין איך הגיעו לתפקיד מפקח או מפקחת,
הייתי לפני שנתיים שלושה חודשים כדי לטפל במספר בעיות ביורוקרטיות, בכל משרד ציבורי יושבים אנשים עילגים כוחניים שלא ברור בדיוק איך הוצנחו לשם, אלא אם הם מצביעי ליכוד נאמנים.
 

KallaGLP

New member
אני חושבת שאין צורך בקיצוניות.

זו לא חוכמה לתאר מקרה חריג של ילד שאפילו לשירותים לוקחים אותו על פי שעות קבועות ולא נותנים לו לעשות כלום באופן עצמאי בתור דוגמה להתנהלות טיפוסית כביכול של הורים שלכאורה, בניגוד אליה, אינם עצלנים. זה אמנם משרת את צורכי הכתיבה, אבל להערכתי לא מתאר איזשהו מצב נפוץ. זה אמנם נכון שהורים רבים מפנקים את הילדים יתר על המידה ודורשים מהם מעט מדי, אך זה בדרך כלל לאו דווקא בא לידי ביטוי בתחומים שהכותבת מתארת. אם כבר, לדעתי במציאות הבעיה היא הפוכה - הילדים יותר מדי עומדים על דעתם ולא ממש מקשיבים להורים (אוכלים רק מה שבא להם ולא מה שבריא וכד').
לדעתי ללמד את הילדים לעשות דברים לבד מצד אחד, אך שלא יקחו זאת לקיצוניות של לעשות שטויות ולא להקשיב להורים בכלל, זו לפעמים עבודה יותר קשה מאשר פשוט לעשות הכל במקומם. לדעתי הורים שיודעים לאזן נכון בין הצורך להניח לילד להיות עצמאי לבין לזהות את הרגעים שבהם הוא זקוק לעזרה או הכוונה או הצבת גבולות ברורים עובדים הכי קשה.
אני אגב לא באמת מאמינה שהכותבת חושבת שהיא עצלנית. אני חושבת שזה רק אמצעי רטורי שלה להוכיח כמה שהיא אמא טובה בהפוך על הפוך. מנימת הכתיבה עולה שהיא קוראת לזה עצלנות באירוניה ולמעשה טוענת שככה צריכים הורים טובים שמשקיעים בגידול ובחינוך ילדיהם להתנהל.
 
אני אמא קצת יותר מידי תומכת הייתי אומרת

אני גם אמא טוטאלית, כל כולי הייתי באמהות כשביתי היתה בגיל המדובר. ובשילוב של דברים צריכים להעשות בדרך שלי, הרבה פעמים עשיתי בשבילה קצת יותר ממה שנראה לי נכון, אבל בשביל שנוכל להיות בכייף, זה נראה לי הדבר הנכון לעשות.
כרגיל, מדובר בקיצון, ואני מאמינה בשביל הביניים. אני גם מאמינה שכל ילד צריך ורוצה מידה שונה של עצמאות וידע, וחשוב שאנחנו ההורים ניתן לכל אחד מהילדים מה שהוא צריך.

היום, כשבוני כבר בת 12, הרבה יותר חשוב לי להראות לה איך לעשות. ללמד אותה עצמאות.
 
נירית - מקווה שתסלחי לי

אבל לא סיימתי לקרוא. זה עיצבן אותי.
אין קשר בין הטקסט לחינוך לעצמאות.
מה שעשו לילד הזה זו התעללות (ואכן מסופר שגרמו לנו נזק קשה שנים קדימה).
ילדים יכולים להיות לא עצמאיים ומפונקים, אבל להכריח לאכול, ולעשות צרכים בשעות מסויימות זה כבר חולני וגובל בהתעללות בחסר ישע. ממש ככה.
אני משתדלת לחנך לעצמאות, אבל מודה שגם יש לנו מגבלות (למשל לא יכולים להגיע לחוגים לבד כי זה רחוק ואין תחבורה ציבורית).
מצד שני, אני גם אוהבת לפנק את הילדים שלי, להיות איתם, וזו החלטה מודעת שעשינו עם בעלי, כשהגדולה נולדה. החלטתי להיות אמא נוכחת. אפשר לקרוא לזה מפנקת, אפשר לקרוא לזה מלא דברים. אבל אני אוהבת לקרוא לזה אמא נוכחת.
אני אוהבת למשל לאסוף אותם מבית הספר, למרות שהם יכולים ללכת לבד. אני בעיקר הולכת עם הצעיר בחבורה (כי לגדולים זה כבר פחות מגניב והם הולכים עם החברים) שהוא כבר בן 8, וכל הדרך הביתה אנחנו מדברים.
אני אוהבת לשבת לידם לפעמים כשהם עושים שיעורים על השולחן במטבח (הגדולה כבר עושה למעלה בחדר). אני לא עוזרת אבל מתעניינת בחומר, והם משתפים. אני כאילו כלכך מודעת לעובדה שזה זמני, שאני מנצלת כל רגע שזה עדיין קיים.
כלכך חקוק לי בזיכרון משפט שאמר לי לפני שנים, רופא הילדים המדהים שלנו בישראל - "אם את לא תפנקי את הילדים שלך, מי יפנק?"
ואני לקחתי את המשפט הזה בשתי ידיים

מצד שלישי - אני כבר משאירה אותם לבד בבית כשאני הולכת להתאמן מספר פעמים בשבוע, ולפני שבועיים השארנו אותם לראשונה לבד בערב ויצאנו עם בעלי למסעדה. אז כן, הם יודעים להתסדר לבד, יודעים להכין כמה מנות של אוכל ועוד כמה דברים של עצמאות, ועם זאת, אני שומרת בקנאות על הזכות שלי לפנק אותם כל עוד זה אפשרי.
 
לסלוח???? על מה?

אני בדיוק כמוך!!!! בדיוק כמו שכתבתי
גם לי הזמן הזה שלהיות עם ההבת שלי כשאני מרגישה שזה נכון לה, הוא זמן יקר. הבת שלי כבר בת 12 ואני מרגישה את שעון החול הזה. היא כבר לא ילדה יותר. היא כבר לא ממש צריכה אותי רוב הזמן, ואני מנסה מאוד להיות רגישה למקומות המפגש בינינו, ליצור זמן יחד ולא להבלע לתוך היום יום של כל אחד מאיתנו

ולגבי אותו ילד ש"אילפו" אותו - אלוהים יעזור לו אם זה אמיתי. זה לא רק אוכל וצרכים, זאת גישה מזעזעת!!!
 
למעלה