מה בתוך האימון מה מחוץ לו?

tlingit

New member
מה בתוך האימון מה מחוץ לו?

האם לדעתכם נושאים כמו ניהול זמן, פרזנטציה (הרצאה מול קהל), התארגנות, וכדומה הם חלק מאימון או שהם חלק מהקניית כישורים ומקומם אינו באימון? בעצם זו שאלה רחבה יותר: הרי בהגדרה הבסיסית ביותר אימון מיועד לקחת את האדם כמו שהוא ועם מה שהוא יודע ויכול ועם החסרונות או ההעדפות לעצב תוכנית להגעה לחזון. מה קורה עם מה שחסר למתאמן? האם אתם שולחים את המתאמן ללמוד נושאים שחסרים לו (כמו פרזנטציה מול קהל או ניהול זמן והתארגנות או שיפור תדמית והופעה חיצונית וכדומה) או שאתם מלמדים אותו כחלק מהאימון? איך אתם מאזנים את היחס בין הדברים? ומה עושה מאמן שלא יודע ללמד חלק מהנושאים האלה והם עולים באימון או מתגלים כמשהו שחסר למתאמן ונחוץ לו כדי להגיע למטרותיו?
 

ramib6

New member
נושאים באימון

לפי תפיסתי אין הבדל בין אימון עסקי לאימון אישי באימון לא מלמדים מתודולוגיות של ניהול זמן או מתודולוגיות הדרכה באם חלק ממה שעולה אצל מאומן כזה או אחר מעלה צורך לשפר ,ליצור או לשדרג יכולות אלה תפקיד המאמן הוא לתת למאומן ליצור את הדרך לשם לדוגמא - מאומן הרוצה לרכוש יכולות פרזנטציה יקבל משימה לכנס חברים ,משפחה ,אנשים מהעבודה ולעשות הרצאה או הסבר קצר בנושא כלשהו וימשיך עם יצירת מצבים להעברת מידע לאחרים כך הוא יכול לשפר כנ"ל בנוגע לניהול זמן השלב הראשון יהיה התבוננות של המאומן בזמן שלו ולאחר מכן הסקת מסקנות ותרגילים הלכה למעשה לביצוע. ללמד מתודולוגיות הופך בעצם לייעוץ. רמי בוכניק מאמן
 
סכימות באימון

יש כמה תפיסות באימון. האחת - אומרת שהמאמן יהיה שם בעבור המתאמן אבל ללא ידע ספציפי מלבד הידע התהליכי (היינו היכולת ליצור את התהליך האפקטיבי ביותר עבור המתאמן ויעדיו). השניה - גורסת שיש מקום רב גם לידע הספציפי שלך כמאמן, בתהליך האימון הכולל. אגב, בכדורסל נשענים על התפיסה הזו. המאמן - יודע הכי טוב מה נכון לשחקנים, איך הם צריכים לעלות, מתי לעשות תרגיל כזה או אחר וכו' מפני שזה תחום הידע שלו, בתוכו הוא צמח וממנו הוא מגיע לקבוצת הכדורסל. אף קבוצה ב NBA לא תיקח מאמן שאין לו מושג איך לתרגל אותך, באופן הישיר ביותר, בקליעות לסל..... אני לא אוהבת סכימות, כובעים ומגירות. אם יש לך ידע ספציפי במשהו ולידע הזה בדיוק נזקק המתאמן שלך - יהיה מגוחך אם תשלח אותו לחפש בחוץ את הידע, להתנסות בעצמו ולבזבז זמן מיותר. מיומנויות ספציפיות יכולות וצריכות להיות חלק מהאימון במקרה ועולה הצורך. יש הבדל גדול בין אימון אישי ואימון ניהולי (אני לא מכנה את זה אימון עסקי. השם מחטיא את ההגדרה). התהליך יכול להיות אפילו זהה אבל ההקשרים שונים וחשוב להבין אותם. יתרה מזו, אם אתה לקוח שאינו מכיר את המאמנים ובפניך ניצב מאמן טוב בעל ידע והבנה בארגון ובניהול ומולו - מאמן לא פחות טוב שחסר את הידע הזה. במי תבחר ?? החכמה באימון היא להבין את הספקטרום הרחב של התחום ולפעמים לדעת להחליף כובעים במידה והידע שלך מאפשר את זה. לפעמים תפעל כיועץ בתוך התהליך, לפעמים (אם באת מתחום טיפולי) תכניס אספקטים טיפוליים, לפעמים תהיה מורה ומדריך ולפעמים - אוזן קשבת. זו הגדולה של אימון. אחרת... אנחנו נכנסים לסכימות וסכימות חונקות - את המאמן, את המתאמן ואת התהליך כולו. ענת אם אתה מאמן מנהלים והם זקוקים גם לאימון (training) במיומנויות מסויימות, אתה שם עבורו גם בזה - כל עוד זה נכנס כמובן לתחום הידע שלך. הרבה יותר קל למנהל לקחת מאמן
 

ramib6

New member
תגובה

ברור שאם יש כלים שאפשר להיע אז א ין מה לשלוח למומחה בתחום אך מבחינת המרחב באימון יש לזכור שמדובר במרחב שונה ממרחב של ייעוץ מרחב בו המתאמן צריך לבחור לתרגל וכו זה לפי שיטתי כלומר לא עבודת ייעוץ של תעשה א ב ג וזהו אלה גישה יותר תשאולית גישה שבה המאומן מגיע לרוב התוצאות בעצמו ולא על ידי הצעות ממוקדות. רמי
 
בסוף, בחיים......

ההבדלים מטשטשים. לפעמים אפילו... מטשטשים מאד. אני עוסקת גם באימון אישי וגם באימון מנהלים. בזה הראשון - ההנחה היא שמקור הידע הוא אצל המתאמן עצמו ואל מקור הידע והעוצמה מגיעים אכן באמצעות שאלות. ובכל זאת - אני מגייסת לשם כלים הקשורים ברוחניות, מודעות והתפתחות אישית שרכשתי עם השנים. ויש שם גם ידע קונקרטי. בשלב כזה - אין לי מושג אם אני חובשת את כובע היועץ או את כובע המאמן והאמת... לא ממש אכפת לי. באימון מנהלים אני לחלוטין משתמשת גם בידע הניהולי-ארגוני שיש לי (זה התחום המקצועי ממנו באתי ואני מלמדת אותו באוניברסיטה). שוב - המקור והבסיס להכל הוא המנהל המתאמן, יעדיו, יכולותיו והידע העצום איתו הוא בא אבל יש שימוש רחב ונדרש גם לידע שלי ובאותם שלבים אני חובשת את כובע היועצת וחוצה תחומים, ואז - חוזרת שוב לאימון. ובכלל... תמצא הרבה יועצים ארגוניים שלא למדו מעולם אימון וזו שיטת העבודה שלהם - השיטה האימונית. בסופה של דרך - שני הדברים נפגשים לא פעם ויוצרים סינגריה לטובת המתאמן. ענת
 

tlingit

New member
על הגבול...

שניכם מציירים בדיוק את הדילמה ומוסיפים מחשבות ונקודות ראות מעניינות מאד מעניין אותי לשמוע אם לעוד מאמנים יש דעות או מחשבות בנושא
 
זה נראה לי באמת לא ברור

וכמי שעוד רק לומדת להיות מאמנת, אני באמת שואלת את עצמי מה עושים במצב שאני רואה שהמאומן צריך ידע או כישורים שחסרים לו, או שאני מזהה (למרות שזה שיפוטי) שהמאומן לא יודע איך לעשות משהו. מפני שכמו שמלמדים אותנו וכמו ששמעתי בכמה מפגשים שהלכתי כשהתלבטתי לבחור מקום ללמוד בו, אימון לא נועד ללמד כישורים נוספים אלא להצליח עם מה שיש אני ממש לא מצליחה לראות איך זה קורה באימון (אני משערת שזה תסכול של תלמידה שעוד רואה רק את ההתחלה...)
 
אסכולות שונות

ישנם כל מני שיטות אימון ישנם לימודים שמדגישים את העצמת המאומן עם כישוריו. ישנה אסכולה שרבדים נוספיים שזיהינו כחסרים לתת להם מענה או ע"י גורם נוסף או ע"י המאמן. אסכולה רוחנית , ובטח יש עוד אסכולות שלא שמעתי עליהם ואשמח לשמוע וללמוד עליהם. מנסיוני אני למדתי הפנמתי וכל !!! מאומן שלי בעל צרכיים אחרים. בלימודים וגם אחרי בתחילת האימונים יש המון !!! למידה . וכל כך מבינה את התסכול שלך אבל זה גם היופי שחולשה להפוך אותה ליתרון אותי היא דירבנה לקרוא,להתייעץ לחשוב ולאמן בדרך שהכי התחברתי אליה. והעיקר לא להשאר בקפאון !!! בהצלחה
 
למעלה