מה דעתכם על המאמר המצורף?

<<

מאמר סביר. לא הוסיף חידוש כלשהו, ויחסית למאמרים מסוג - כלומר מאמרים שנכתבים כדי להיכתב - זה יש בו רק מעט טעויות.

חשוב לתת את הדעת על כך שההנגדה בין שפינוזה לבין קודמיו במאמר הזה מבוססת על פירוש מאד ספציפי של שפינוזה, ופירוש מאד [מאד!] מצומצם של ההגות היהודית. זה כלל לא מוסכם שב"אתיקה" מוצגת הגות פנתאיסטית, כשם שזה כלל לא מוסכם שהיהדות דוגלת בדואליזם חמור. אפילו אצל הרמב"ם, שנוהגים להביא אותו כמייצג של התפיסה הטראנסצנדנטלית יש כמה מקומות שגם אם לא משתמע מהם פאנתאיזם, משתמע מהם פאנאנתאיזם. השווה, למשל, את פרק ח מהראשון עם פרק י', והצלב אותם עם הנאמר בפרק יט מהראשון, ו-כ' ו-כד' מהשני. העמדה המוצגת בפרקים אלו על ידי הרמב"ם היא סתירה מפורשת לזו שהוא הציג בסג מהראשון, ושתי ההשקפות גם יחד סתרות את מה שהוא הציג בפרק סח מהראשון.

מעבר לכך יש במאמרים כמה סופרלטיבים מיותרים וכן ואמירות שאינן תואמות שום ממצא פילולוגי או היסטורי. לדוגמה, המשפט: "מנקודת מבט מסורתית, תאיסטית, הרדיקאליות של תפישת האלוהות של שפינוזה נעוצה בדחיית הדימוי הפרסונאלי של האל כמי שכועס, מצפה, מעניש או חומל, ובדחיית רעיון הבריאה" - זה פשוט קשקוש. מה רדיקלי כאן? דחיית הדימוי הפרסונלי אינה כלל חידוש של שפינוזה והיא נמצאת כבר בכמה מקומות במקרא [מלכים-א יח, 27; שמואל-א טו, 28; ישעיהו מ, 25; שם מה, 15 ועוד], אצל חז"ל [ברכות לג, ב; בבלי, סוכה ה, ב ועוד עשרות מדרשים], בתרגום השבעים ובתרגומים לארמית, אצל אבות הכנסייה ואצל יהודים נאופלטוניים מימי הביניים. שלילת רעיון הבריאה נהגה מאות שנים לפני שפינוזה בתוך המסורות היהודיות והנוצריות. רעיון האימננטיה שאימצו המקובלים בא תחת רעיון הבריאה יש מאין.
 

שיוש82

New member
תודה על ההתייחסות

רק לא ממש דיברת על לב העניין, כלומר על השאלה אם הפאתניאיזם פירושו הנמכת האל או העלאת הטבע. כמו כן, לא ברור לי איך לא עולה פאנתאיזם מהאתיקה כשבכמה וכמה עקרונות הדבר נאמר מפורשות.
 
<<<<

אינני יודע אם יש חשיבות רבה לשאלה הזו. האופן שבו אנו נבחר לדבר על דברים לא באמת יכול להנמיך או להעלות ערכו של משהו. אלו סך הכל דיבורים שתלויים בצורות הניסוח שלנו. למה הכוונה ב"העלאת הטבע"? למה הכוונה ב"הנמכת האל"? ברי שלא מדובר על העתקה פיסית במרחב. ואם כך, אז למה הכוונה? מה גם שלא ברור לאיזה סוג של פאנתאיזם מכוונים הדברים. לפאנתאיזם יש, כידוע, עשרות גוונים. מכיוון שהמילה 'פאנתאיזם' עמומה, כדי לדון על אודותיה עלינו להגדירה כדבעי. הרי במידה רבה רוב התפיסות בהיסטוריה היו פאנתאיסטיות, במערב ובמזרח גם יחד. אחת מהדעות, שבין היתר ליבוביץ אחז בה, גרסה שפאנתאיזם זהה לאתאיזם. אולם למעשה המונותאיזם הרבה יותר קרוב לאתאיזם מאשר שלל הגישות הפאנתאיסטיות.


לגבי התפיסה של שפינוזה: האלהים שעליו הוא דיבר קרוב בהרבה היבטים לאלהי הפילוסופים היהודיים, הנוצרים והמוסלמיים מימי הביניים. זהו בוודאי לא פאנתאיזם פארמינידי או סטואי, לא כל שכן שאין זה פאנתאיזם הזהה לאתאיזם. אם כבר, אולי זהו פאנאנתאיזם. ברור שמושג האין-סוף של שפינוזה לא הושאל מהמתמטיקאים ישירות כי אם במיצוע של המקובלים והפרוטסטנטים. שפינוזה דן במפורש - ובלשון סכולסטית! - על תארי האל, על ממשות אחרונה ותכונות אחרונות [ultimate], על סיבת עצמו וכו'. אלהים של שפינוזה הוא עצם אין-סופי בעל מחשבה [חלק א משפט 1, בעיון, והשווה לעיון בחלק א משפט 7], וכל הדברים "קיימים רק במידה שהם מוכלים בתוארי אלהים" [א, 7 – בתרגום יובל]. כלומר לצד ההתבטאויות שלפיהן אלהים = טבע, ישנן לא מעט שבהן "כל היש ישנו באלהים" [ראה עמ' מא בתרגום קלצקין, משפט טו, והשווה שם משפט ז, עמ' פד].


לו יצויר ששפינוזה היה פאנתאיסט, כי אז הוא לא היה עושה מאמצים כה רבים כדי לבסס את העמדה שניתן לדעת רק שנים מתארי אלהים, כלומר רק את ההתפשטות ואת המחשבה. בהראותו שכל שאר אין סוף התארים אינם נגישים להכרת האדם, או להכרתם של יצורים שונים בעלי תבונה, נשאר שפינוזה בתוך המסורת של התאולוגיה המערבית, להוציא מדעת אלו המפרשים את דבריו ברוח הפילוסופיה של הטבע שרווחה במאה ה-17. לפיכך, למרות כמה הבדלים חשובים בנוגע ליחס שבין המהות לבין תאריה, תפיסת שפינוזה קרובה מאד לזו שמוצגת במורה נבוכים א, נח.
 
למעלה