מה דעתכם?

s o m e o n e19

New member
מה דעתכם?

בכתבה במעריב טוען פרס שבעידן האינטרנט, לא צריך ללמוד היסטוריה. אני אישית מאוד אוהב לקרוא היסטוריה (ולראות תוכניות היסטוריות בטלוויזיה), אך אני יודע שלא כל מה שאני קורא יעזור לי בחיים (יש דברים שכן), כלומר, אני קורא בשביל הכיף. כשהייתי בתיכון, שמעון פרס בא להרצות לנו, הוא נתן כבר אז כמה הערות ציניות על לימודי ההיסטוריה (למשל, מה זה משנה כמה פילים היו לחניבעל ועוד כמה שאלות ציניות רטוריות כאלה), והמנהל של הבית ספר, שהוא ד"ר להיסטוריה, ענה לו על כל אחת מהשאלות האלו בצורה ממש מצחיקה (וכולם התפוצצו מצחוק. הוא ממש ייבש את פרס), ואמר את טיעוניו (שאני לא זוכר אותם) בעד לימודי ההיסטוריה. סתם זיכרון ישן שהעלתה לי הכתבה הזו... האם יכול להיות שיש משהו במה שפרס אומר? אולי עדיף ללמוד היסטוריה בצורה יותר ממוכדת על ההיסטוריה של עם ישראל ומי שלא רוצה, שלא ילמד על נפוליאון? מה דעתכם?
 
שמעון מי?

באותה מידה ניתן לטעון שבעידן האינטרנט אין צורך בנשיא המדינה... או מה משנה מי היה ראש הממשלה בשנים 1984 - 1986 או הקים את מפעל הכותנה בדימונה ועוד... וברצינות, העובדה שהמידע באינטרנט הפך נגיש יותר עדיין לא גורם לתלמידים לעוט על המידע הזה בשעות הפנאי שלהם. יש לזכור שגם לפני עידן האינטרנט, ההיסטוריה הייתה נגישה למדי ונכתבו שניים-שלושה ספרים בתחום ואף נעשו כמה סרטים תיעודיים... בנוסף, לא כל האתרים מהימנים היסטורית ואין להם תעודת כשרות אקדמית (כאן כבר יש בסיס לויכוח אחר) ואפשר להניח שאדם מקצועי בתחום היה יכול להיות לעזר רב. כלומר הנגישות של המידע עדיין לא הופכת את בני האדם לאוטודידקטיים. העובדה שיש מערכת חינוך עם כל בעיותיה המרובות יוצרת בסיס חברתי של מידע, הבנה, ערכים ומנסה לגרום "לכולם" ללמוד. בי"ס בתיאוריה נועד להקנות ערך נוסף מעבר לקריאה הבסיסית של ההיסטוריה אם ע"י דיון אם ע"י חקר שאלות ואם ע"י חשיפת תלמידים לתחום שספק אם היו פונים אליו אם היה דבר נתון להחלטתם. העובדה שמקצוע כמו גיאוגרפיה הולך ונעלם ממערכת החינוך יוצרת בורות בנושא (הגרמנים סיפחו את "אוסטרליה" בשנת 1938 כדוגמה אחת מתוך רבות - ויש שיטענו שזו לא טעות גיאוגרפית אלא סתם בלבול. אוקיי). כלומר, אפשר להמשיך את המגמה של פרס ולבטל מקצועות נוספים כמו תנ"ך, ספרות, אזרחות ובכלל את כל המקצועות ההומניים. אין צורך לעצור שם, הרי יש גם אתרים בנושאי מדע ומתמטיקה, כך שבעצם על בסיס טענת "עידן האינטרנט" אפשר לוותר על מערכת החינוך בכללותה, ויהיו מי שיחשבו שזה לא רעיון כל כך גרוע. קצת קשה להבין איך פוליטיקאי כמו פרס שעסק פה ושם בסכסוכים היסטוריים מתנער מתחום הדעת הזה.
 

s o m e o n e19

New member
מסכים עם מה שכתבת, אבל...

אני חושב שבאמת יש בעיה בדרך בה מלמדים היסטוריה בבתי הספר. שיעור ההיסטוריה כשהייתי בתיכון היה נראה כך: המורה נכנסת, מכתיבה את כל החומר בקצב מסחרר במשך 45 דקות, וזהו. באמצע השנה החלטתי להפסיק לכתוב, קניתי ספר של אנקורי, וגיליתי, להפתעתי, שמה שהיא הכתיבה לנו, אחד על אחד, נמצא בספר, אז בשביל מה לכתוה את זה? זה לא שאם אני כותב את זה אני זוכר משהו, כי הקצב לא מאפשר לך לקלוט כלום. לדעתי, לא צריך לכתוב כמעט בכלל בשיעורי היסטוריה. המורה צריכה לתת הסברים על החומר, להעמיק ולתת קישורים לימינו. את הגורמים עצמם לעלייה הראשונה אפשר ללמוד לבד. וגם אני מאוד הופתעתי כששמעתי את פרס בתיכון מדבר כך על שיעורי היסטוריה. איך אדם, שהשלום כל כך חשוב לו, חושב שתלמידים לא צריכים לדעת היסטוריה (כפי שכתבת, כמעט אף אחד לא יילך לבד למקור אינטרנטי ללמוד היסטוריה), שכן אם הם לא יודעים שקרו מלחמת העצמאות/קדש/ששת הימים/יום כיפר/לבנון 1ו-2, למה צריך שלום?
 
נכון, הנוהל צריך להיות כזה:

התלמיד צריך לקרוא לבד את הפרק בספר לפני השיעור ובשיעור המורה צריך לעשות בוחן בקיאות קצר לענות על שאלות ולקיים דיון שמעודד חשיבה לעומק על משמעות הארועים, ההקשר, התהליכים, ההשלכות ארוכות הטווח, השוואות וכד' ואכן אסור להתעמק בפריטי טריוויה חסרי חשיבות.
 
תלאות הוראת ההיסטוריה

ודאי שיש בעיות באופן הוראת ההיסטוריה או ליתר דיוק בהוראה בכלל. זאת טענתי כבר בתגובה הראשונה שלי. עם זאת, בעיות אלה לא בהכרח קשורות לאינטרנט. היסטוריה נחשבה למקצוע "משעמם" גם לפני שהפציעה ויקיפדיה. בעיות המערכת מורכבות: גודל הכיתות, כמות החומר שהמורים אמורים "להעביר"/ללמד ע"פ תכניות הלימודים של משרד החינוך, המאבקים על התכנים שיופיעו בתכניות הלימודים, הלחצים שלפני בגרויות, העובדה שקיימים תלמידים בכיתות גבוהות שלא יודעים קרוא וכתוב ברמה הנדרשת וקשה להם להתמודד עם טקסטים לא מורכבים, הקושי של המערכת לאכוף הכנת שיעורים ועוד. לפיכך, מוצא המורה את עצמו מעביר את הפרטים הבסיסיים לתלמידיו. במובן מסוים, העידן האינטרנטי הפוסט מודרני בעל הזכרון האינסופי מצד אחד אך המתעתע מצד שני הופכים את לימודי ההיסטוריה לרלוונטיים מתמיד.
 

תמיר1991

New member
צודק.

יש חשיבות עצומה בהוראת ההיסטוריה ובמקצוע ההיסטוריה. אצרף משהו קצר שכתבתי שלשום בנושא דומה, ברשותכם. בברכה, תמיר.
 

Y. Welis

New member
מראה עד כמה המורה היה משמעותי

אצלך. במקרה שלי אגב הספרים היו משמעותיים יותר, אבל המחנכת שבחטיבה עזרה גם.
 

תמיר1991

New member
אצלי שניהם היו משמעותיים,

אבל כן, המורה ב- ז'-ח' היה מאוד. היסטוריה זה מקצוע שמאוד מאוד תלוי במורה. יותר מכל היתר, אולי חוץ מתנ"ך. תמיר.
 

Y. Welis

New member
בעיקר העדר ה-passion מההוראה

של התחום, שאולי תורם יותר מכל דבר אחר לשיעמום. אני מניח שכמו הרבה אחרים, עד שלא שמעתי את הרסגור, לא ידעתי שיש דבר כזה מעניין.
 

תמיר1991

New member
אין בזה כלום. פרס מוכיח את טיפשותו

שוב ושוב
 

שינובי5

New member
האמת ניתנת להאמר

כי זקנתו של מר פרס אכן מביישת את צעירותו. כידוע - עם שאיננו מכיר את עברו לא יבין את ההווה והעתיד שלו, מכאן שמר פרס סותר לא פעם את דבריו הוא בנדון. יתירה מזאת - אי לימוד ההיסטוריה הינו ה"בייבי" של החרדים, ככל הנראה האיש מתחנף לקולות החרדים במרוצו לנשיאות. אם בכך עסקינן - הרי שדמותו של פרס כנשיא הינה איך נאמר? בעייתית מאוד. השערה נוספת שיש לי הינה שפרס חושש מהיסטוריונים שיאששו עליו את דברי רבין ההם מפנקס שירות. בכל מקרה אני מניח שהאיש לא יבחר לנשיאות וכך יקשה עליו להשפיע יותר. בזמנו אמר לי איש ליכוד שגם אם האיש יתמודד מול עצמו הוא יפסיד... בקיצור רוב מהומה על מאומה
 

Fkl0ster

New member
עצוב ומדאיג מאד.

אני מנסה להבין את ההגיון הטמון באמירה שכזו ולא מצליח. בהחלט לא משהו שהייתי מצפה לשמוע מאדם אשר נחשב עוד בחיוו לאחת מדמויות המפתח בהוויתה של מדינת ישראל לאורך שנים רבות. להערכתי זוהי אמירה פופוליסטית שמקורה בנסיון לזכות לאהדה בקרב חוגים מסוימים, צעירים ורעננים יותר המבקשים ליישם את עקרונות הקידמה הטכנולוגית במערכת החינוך. אין בכך כל רע, כמובן - להיפך. אך אין לבלבל בין יישום לתחליף! ידע הוא כוח, מכל סוג שהוא; ללימודי ההיסטוריה יש חלק מכובד בהרכבת מה שמכונה ידע כללי של אדם. אומה השואפת לקידמה ונאורות ודאי אימצה מכבר את העקרון לפיו חינוך לתושביה הוא מעמודי התווך החשובים ביותר להשגת יעדים אלו ולפיכך אין מקום להתבטאות כזו מצד אנשי שילטון. כילד וכנער זוכר אני היטב את ההתלהבות והחדווה שזכיתי לה בעת לימודי ההיסטוריה, במיוחד בתיכון. מתי מעט הרגישו כך ואני משער שהמאזן לא השתנה לטובת אלו המביעים עניין רב בתחום זה. עם זאת, אני חושב שכל מתבגר זכאי להזדמנות במימוש פוטנציאל הסקרנות שלו. באמירה רחבה יותר מערכת החינוך צריכה לספק קרקע מגוונת ככל הניתן של מקצועות בכדי לאפשר לתלמיד "לטעום" כמה שיותר בגילו הצעיר. לבטח זה יטיב עימו בעתיד בכל אשר ילך; ידע נוסף הרי לעולם לא הזיק לאף אחד. שלילת לימודי היסטוריה תהווה חסך אדיר לכל אדם באשר הוא - בגיבוש השקפת עולמו וההשפעה על סביבתו וכמובן בטווח הארוך גם על החברה ככולה וזה בניגוד גמור לאינטרסים של אופי המשטר הנוכחי.
 
למעלה