תשובות נוספות, מה קרה לסעיף 3?
אתחיל מזה שכדאי לפחות לייעוץ מקצועי אישי אצל איש מקצוע כמו יועץ מס, רואה חשבון או עורך דין.
1. ניתן לפתוח עוסק מורשה עם מחזור קטן, אך כדאי לבחון את העניין. הכרה במע"מ הוצאות כומ שציינת, האם במשך השנה המחזור יעבור את הרף של העוסק הפטור למשל?
יש שיקולים גם להעדפה של עוסק פטור, עלויות נמוכות יותר להנהלת חשבונות בדרך כלל, מע"מ הוצאות לא מוכר, אך גם לא משלמים מע"מ,
לדוגמה - לקוח פרטי שצריך עיצוב הזמנה לחתונה, מקבל הצעות משני גרפיקאים שונים האחת ב990 ש"ח בלבד (עוסק פטור, ללא גביית מע"מ), והאחרת ב1168.2 ש"ח (עוסק מורשה, כולל מע"מ 18% - כאשר מדובר כמובן באותו הסכום, 990 ש"ח לפני מע"מ, 178.2 ש"ח מע"מ בלבד, ו1168.2 כולל מע"מ)
את הלקוח הפרטי לא מעניין המע"מ, או ההגדרה של העוסק לעניין מע"מ, הוא רק רואה שהצעה אחת הוא קיבל במחיר נמוך יותר, כאשר מבחינת העוסק מדובר באותו סכום שנשאר אצלו.
2. ניתן לבד. לא מסובך, אבל צריך להכיר הרבה דברים בצורה טובה, כדאי מאוד מאוד לעבוד עם איש מקצוע שילווה אותך, לא משנה אם יועץ מס או רואה חשבון (מנהל חשבונות לא יכול לייצג אותך מול רשויות המס), ואפילו רק בשביל הדו"ח השנתי וההתנהלות השוטפת ועניינים מקצועיים שונים.
רואה חשבון בטח יבקש יותר תשלום, אבל זה לא מחייב.
בכל מקרה, ליווי של איש מקצוע עוזר לך בצורה משמעותית וחוסך לך כסף בפועל (!) על טעויות שהיו נעשות ללא עזרת איש מקצוע.
הסכומים שגובים משתנים מאוד, כל אחד גובה לפי מה שנראה לו לנכון, כדאי לבקש המלצות ולבדוק את ה"מועמדים".
אני יכול להגיד שחשוב שיהיה חיבור בין העוסק לאיש המקצוע.
בהרבה מקרים אנשים מעדיפים לשלם יותר, ולקבל שרות ממישהו שהם מכירים, סומכים עליו, קיבלו עליו המלצות והתרשמו לטובה (גם אם מעבר לכביש יש מישהו שמוכן לעשות את אותו הדבר בחצי מחיר).
3. דילגת על סעיף 3
4. אל תקשיבי לביטוח לאומי, בטח ובטח שלא לעניין ההגדרה שלך בנושא מע"מ. לביטוח לאומי אין שום קשר לזה בכלל. ההגדרה כעוסק פטור או כעוסק מורשה היא אך ורק לעניין המע"מ לפי חוק המע"מ.
לגבי ביטוח לאומי, יש שכיר או עצמאי (עצמאי שאינו עונה להגדרה, נכניס את זה לתוך העצמאי), [או לא שכיר לצורך העניין לגבי מי שאינו עובד כלל]
ביטוח לאומי אוהבים אותנו, את משלמת מהתלוש שלך כשכירה את כל מה שחייבים לנכות לך מהתלוש על פי חוק ובנוסף את משלמת עוד בתור היותך עצמאית (לא משנה אם עוסק פטור או עוסק מורשה).
אמליץ בחום להיום בקשר עם הביטוח הלאומי בכתב, לתעד ולשמור כל דבר. כל פניה ואישור שאת מגישה, תדאגי ל2 עותקים, כאשר אחד תמסרי להם, ואת השני תחתימי אותם בחותמת "נתקבל" עם ציון התאריך.
אנשים שניכוו מביטוח לאומי ימליצו גם בנוסף (לא חס וחלילה במקום) לשלוח להם את אותו המסמך/אישור גם בדואר רשום, גם בפקס וגם בדואר אלקטרוני תוך שמירת אישור משלוח הפקס ותיעוד המייל שנשלח אליהם.
5. מיסים והוצאות בצורה פרטנית כדאי לפנות לאיש מקצוע - יועץ מס או רואה חשבון.
6. זמן לפתיחת תיק והוצאת חשבונית - העניין תלוי בך, לאחד יכול לקחת 5 דקות, לאחר יכול לקחת חודש וחצי (לא מאמינה? נסי למשל לשלוח בדואר ישראל - פסח, סופי שבוע, שביתות, זכיינים, פיטורי עובדים ועוד ועוד )
כדאי להכין אישורים נדרשים כמו ת.ז , אישור ניהול חשבון בנק, חוזה שכירות
עם המסמך של מע"מ (תעודת עוסר פטור / עוסק מורשה) כדאי לגשת לביטוח לאומי ומס הכנסה.
7. ייעוץ פרטני מקצועי אישי כדאי לפנות לאיש מקצוע - יועץ מס או רואה חשבון.