מה ההבדלים בין עוסק פטור לעוסק מורשה/זעיר

Nandn09

New member
מה ההבדלים בין עוסק פטור לעוסק מורשה/זעיר

אשמח למישהו שיפרט לי תודה
 

Nandn09

New member
זה מופנה אל TAPUACH או מישהו מקצועי ויש לי עו

עוד שאלה,

לגבי חשבוניות האם אני יכולה להוציא חשבוניות מודפסות, ז"א יש לי נגיד פורמט במחשב שהכנתי ואני מדפיסה חשבונית מעצמי עם מספר עוסק מורשה ולפי מס' סידורי האם אפשרי או שצריך לרכוש כאלה, והאם צריך גם חותמת?
 

tapuach

New member
עוסק פטור, עוסק מורשה, חשבוניות, קבלות וחותמת

כדאי ללמוד ולהכיר קצת יותר לעומק

עוסק פטור הוא עוסק שלא גובה מע״מ בגין העסקאות שלו ולא יכול לקזז מע״מ בגין ההוצאות שלו
בשנת 2014 עוסק פטור יכול להחשב עד מחזור של 79482 ש״ח והסכום מתעדכן כל שנה.

יש עוסקים שלא יכולים להיות עוסק פטור וזאת ללא קשר למחזור שלהם
בעלי מקצוע חופשיים כמו אדריכלים, מהנדסים, טכנאים, פסיכולוגים, עורכי דין, רואי חשבון, טוענים רבניים, מנהלי חשבונות, רופאים, פסיכולוגים, רופאי שיניים, וטרינרים ופיזיותרפיסטים, מורי נהיגה, סוחרי מקרקעין, מתווכים, סוחרי רכב וגם חברה בע"מ.


בנוגע לחשבוניות, כמו גם לכל הנושא - כדאי לעשות חיפוש בפורום ובאינטרנט
אני בטוח שהכנת פורמט יפה מאוד במחשב ואפילו עם מספר סידורי , רק כמה יפה שזה לא יהיה, זה לא מתאים ולא חוקי.
אז רק למען הסדר הטוב, עוסק פטור לא יכול להוציא חשבונית מס, אלא קבלה.
זאת ניתן לעשות באמצעות פנקסי קבלות מודפסים מראש או באמצעות תוכנה להפקת חשבוניות אשר רשומה במס הכנסה. יש לציין כי תוכנות של יצרנים מחו״ל למשל שלא רשומות במס הכנסה (הישראלי) - לא נחשב כקבלה כחוק.
לדוגמה פייפל או כל מערכת אחרת שמאפשרת להוציא/לקבל חשבונית / קבלה , גם אם זה מעוצב, צבעוני וממוספר, זה לא רלוונטי, כי זה לא עונה לדרישות החוק הישראלי.
הקבלה חייבת להכיל את הנתונים הספציפיים של העוסק, כמו מספר עוסק וציון סוג העוסק, למשל עוסק פטור או עוסק מורשה ושמו / כינויו ועוד
וגם פירוט של העסקה, המוצר הספציפי, הכמות, יחידת המידה (למשל ק״ג, יחידות , ס״מ )
צורת התשלום
סכום העסקה ללא מע״מ
סכום המע״מ בלבד
וגם סכום כולל מע״מ

כמו שתוכלי להבין כה וזה רק מתמצית קצרה, כדאי באופן משמעותי לעבוד עם חשבוניות או קבלות ממוחשבות בצורה מסודרת ומאורגנת בתוכנת מחשב מוכרת ורשומה במס הכנסה.
ולא מדובר בעלויות גדולות, כי ישנם מספר אפשרויות אפילו מחינם והלאה כמובן

כדאי לשלם קצת ולקבל אפשרויות מתקדמות יותר ולנהל את העסק שלך באמת כמו שצריך.

בנוגע לחותמת
עוסק פטור או עוסק מורשה לא חייבים חותמת. בכל זאת, כדאי ומומלץ בחום.
חברה בע״מ חייבת חותמת.
 

Nandn09

New member
שאלות נוספות

אני מעצבת גרפית שכירה ורוצה לפתוח עסק גם כעצמאית, אין לי הכנסות גדולות כעצמאית ויש חודשים שיכול להיות שלא יהיו לי הכנסות בלבד עם זאת יש לי הוצאות כי אני צריכה לפעמים לרכוש פונטים, תמונות , תוכנות עיצוב לפעמים גם לעבור קורסים להתעדכנות במקצוע, אז יש לי כמה שאלות
1. האם אני יכולה לפתוח את התיק המורשה למרות שאין לי כמעט הכנסות?
2. האם אני יכולה לנהל את התיק לבד, האם זה מסובך או שעדיף לקחת מנהל חשבונות, כמה בד"כ הוא גובה על דבר כזה? או רואה חשבון שזה כבר יותר יקר בטח?
4. ששאלתי בביטוח לאומי אמרו לי שאם אין לי הכנסות גבוהות אני לא יכולה לפתוח תיק מורשה אלא רק עוסק פטור האם זה נכון?
5. מה המס שירד לי אם אפתח עוסק מורשה, מה ההוצאות שיהיו לי למס הכנסה, האם נגיד ארוויח 200 ש"ח בחודש לפני מע"מ ירד לי 30% מהם?
6. תוך כמה זמן אני יכולה לפתוח תיק ולהעביר חשבונית?
7. ואחרון חביב, האם ירד לי יותר מס מעבודתי כשכירה בעקבות פתיחת התיק העצמאי?
תודה
 

tapuach

New member
תשובות נוספות, מה קרה לסעיף 3?

אתחיל מזה שכדאי לפחות לייעוץ מקצועי אישי אצל איש מקצוע כמו יועץ מס, רואה חשבון או עורך דין.

1. ניתן לפתוח עוסק מורשה עם מחזור קטן, אך כדאי לבחון את העניין. הכרה במע"מ הוצאות כומ שציינת, האם במשך השנה המחזור יעבור את הרף של העוסק הפטור למשל?
יש שיקולים גם להעדפה של עוסק פטור, עלויות נמוכות יותר להנהלת חשבונות בדרך כלל, מע"מ הוצאות לא מוכר, אך גם לא משלמים מע"מ,
לדוגמה - לקוח פרטי שצריך עיצוב הזמנה לחתונה, מקבל הצעות משני גרפיקאים שונים האחת ב990 ש"ח בלבד (עוסק פטור, ללא גביית מע"מ), והאחרת ב1168.2 ש"ח (עוסק מורשה, כולל מע"מ 18% - כאשר מדובר כמובן באותו הסכום, 990 ש"ח לפני מע"מ, 178.2 ש"ח מע"מ בלבד, ו1168.2 כולל מע"מ)
את הלקוח הפרטי לא מעניין המע"מ, או ההגדרה של העוסק לעניין מע"מ, הוא רק רואה שהצעה אחת הוא קיבל במחיר נמוך יותר, כאשר מבחינת העוסק מדובר באותו סכום שנשאר אצלו.

2. ניתן לבד. לא מסובך, אבל צריך להכיר הרבה דברים בצורה טובה, כדאי מאוד מאוד לעבוד עם איש מקצוע שילווה אותך, לא משנה אם יועץ מס או רואה חשבון (מנהל חשבונות לא יכול לייצג אותך מול רשויות המס), ואפילו רק בשביל הדו"ח השנתי וההתנהלות השוטפת ועניינים מקצועיים שונים.
רואה חשבון בטח יבקש יותר תשלום, אבל זה לא מחייב.
בכל מקרה, ליווי של איש מקצוע עוזר לך בצורה משמעותית וחוסך לך כסף בפועל (!) על טעויות שהיו נעשות ללא עזרת איש מקצוע.
הסכומים שגובים משתנים מאוד, כל אחד גובה לפי מה שנראה לו לנכון, כדאי לבקש המלצות ולבדוק את ה"מועמדים".
אני יכול להגיד שחשוב שיהיה חיבור בין העוסק לאיש המקצוע.
בהרבה מקרים אנשים מעדיפים לשלם יותר, ולקבל שרות ממישהו שהם מכירים, סומכים עליו, קיבלו עליו המלצות והתרשמו לטובה (גם אם מעבר לכביש יש מישהו שמוכן לעשות את אותו הדבר בחצי מחיר).

3. דילגת על סעיף 3

4. אל תקשיבי לביטוח לאומי, בטח ובטח שלא לעניין ההגדרה שלך בנושא מע"מ. לביטוח לאומי אין שום קשר לזה בכלל. ההגדרה כעוסק פטור או כעוסק מורשה היא אך ורק לעניין המע"מ לפי חוק המע"מ.
לגבי ביטוח לאומי, יש שכיר או עצמאי (עצמאי שאינו עונה להגדרה, נכניס את זה לתוך העצמאי), [או לא שכיר לצורך העניין לגבי מי שאינו עובד כלל]
ביטוח לאומי אוהבים אותנו, את משלמת מהתלוש שלך כשכירה את כל מה שחייבים לנכות לך מהתלוש על פי חוק ובנוסף את משלמת עוד בתור היותך עצמאית (לא משנה אם עוסק פטור או עוסק מורשה).
אמליץ בחום להיום בקשר עם הביטוח הלאומי בכתב, לתעד ולשמור כל דבר. כל פניה ואישור שאת מגישה, תדאגי ל2 עותקים, כאשר אחד תמסרי להם, ואת השני תחתימי אותם בחותמת "נתקבל" עם ציון התאריך.
אנשים שניכוו מביטוח לאומי ימליצו גם בנוסף (לא חס וחלילה במקום) לשלוח להם את אותו המסמך/אישור גם בדואר רשום, גם בפקס וגם בדואר אלקטרוני תוך שמירת אישור משלוח הפקס ותיעוד המייל שנשלח אליהם.

5. מיסים והוצאות בצורה פרטנית כדאי לפנות לאיש מקצוע - יועץ מס או רואה חשבון.

6. זמן לפתיחת תיק והוצאת חשבונית - העניין תלוי בך, לאחד יכול לקחת 5 דקות, לאחר יכול לקחת חודש וחצי (לא מאמינה? נסי למשל לשלוח בדואר ישראל - פסח, סופי שבוע, שביתות, זכיינים, פיטורי עובדים ועוד ועוד )
כדאי להכין אישורים נדרשים כמו ת.ז , אישור ניהול חשבון בנק, חוזה שכירות
עם המסמך של מע"מ (תעודת עוסר פטור / עוסק מורשה) כדאי לגשת לביטוח לאומי ומס הכנסה.

7. ייעוץ פרטני מקצועי אישי כדאי לפנות לאיש מקצוע - יועץ מס או רואה חשבון.
 

Nandn09

New member
סעיף 3

תודה קודם כל

1. אני לא יודעת צפי של הכנסות אבל כרגע לדעתי זה יכול להיות חודש חודשיים שאין יותר מ200 ש"ח או בכלל אין הכנסות בגלל שאין לי יותר מידי זמן וזה גם תחילת העסק אין לי את הצפי יותר מזה להכנסות, אבל הוצאות לבטח יהיו.

2-7.
אין לי את הפנאי ללכת לביטוח לאומי וכאלה בגלל שהם עובדים בשעות שאני עובדת כשכירה ולכן השאלה אם המנהל חשבונות שאני מעסיקה יוכל ללכת ולעשות את הכל במקומי? כולל ללכת אליהם במידת הצורך ולמסור טפסים?


סעיף 3 היה הוצאות החשבוניות שכבר כתבתי לך מקודם, באיזו חברה אתה ממליץ להוציא חשבונית ?

תודה
 

aviMalool

New member
האם חברה בע"מ חייבת חותמת?

זה אכן הנוהג. על סמך מה נרשם שחיבת?
 

tapuach

New member
אין חובה חוקית. חברה בע"מ חייבת חותמת.

אומנם אין סעיף ספיציפי בחוק המע"מ או החוק החברות שמחייב חותמת, הדרישה לחותמת היא מהגופים השונים עצמם.

חברה בע"מ לא תוכל לפתוח חשבון בנק ללא חותמת, ולא תוכל להרשם במע"מ ללא חותמת.
גם ביטוח לאומי דורשים חותמת.
 

Nandn09

New member
תודה אבל ענו לי על רוב השאלות מה גם שאני

חושבת שאפנה כבר לאיש מקצוע שיטפל לי בזה, אין לי זמן כל כך להתעסק עם הדברים האלה לצערי...
 

aviklein10

New member
האמת שהתעצלתי לקרוא את כל השרשור

אבל אם אתה מחפש רואה חשבון טוב שיעזור לך בזה אני ממליץ לך לדבר עם רו"ח רותם ליבנה.
תוכל גם לפגוש אותו לפגישת ייעוץ ראשונית בחינם (זה מה שאני עשיתי)
בהצלחה
 
למעלה