מה ההבדל בין התקפה למתקפה ובין הגנה למגננה?

trilliane

Well-known member
מנהל
נשאל את הרב:

הסבר מלא למילה הַתְקָפָה שֵם נ' 1. צורת לחימה שבה הכוחות נעים אל עבר האויב כדי לכבוש מידיו שטח או כדי להשמיד אותו; כלל האמצעים שבהם מתקיפים את האויב. • מלחמת יום כיפור נפתחה בהתקפה משולבת של צבאות מצרים וסוריה על ישראל. • מסכת גז נועדה להגן על האדם מפני התקפה כימית. 2. יציאה תקיפה נגד מישהו (לרוב מילולית); העלאת ביקורת קשה וחריפה, השמעת טענות בוטות וחמורות. • האופוזיציה יצאה בהתקפה נגד הצעת החוק החדשה. • יש הטוענים כי ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה. 3. הופעה פתאומית של מחלה בצורה חזקה מאוד, התפרצותה לפרק זמן קצר; התקף. • נטילת תרופת הכינין מנעה את התקפות הקדחת. 4. ספורט פעולה של קבוצה או של נבחרת המיועדת להשיג יתרון על-ידי כיבוש שער, סל וכו'. הסבר מלא למילה מִתְקָפָה שֵם נ' 1. מלחמה המבוססת על התקפה; מערכת של קרבות התקפה שבהם כוחות גדולים תוקפים את האויב על פני שטח נרחב. בלועזית: אוֹפֶנסיבה. • מתקפה ומגננה הן שתי הצורות היסודיות של המלחמה. • ב-15 באוקטובר 1948 פתח צה"ל במתקפה כללית בנגב וכבש את באר שבע מידי המצרים. 2. התקפה מילולית של מישהו או משהו, העלאת ביקורת קשה ונוקבת כלפיו. • החלק השני של הערעור עוסק במתקפה על הממצאים העובדתיים שבפסק הדין. הסבר מלא למילה הֲגָנָה שֵם נ' (נמצא גם הניקוד: הֲגַנָּה) 1. שמירה על מישהו או על משהו מפני פגיעה, נזק וכד'; התוצאה של פעולה זאת והשיטות המשמשות בה. • הכוורנים לובשים סרבל מיוחד להגנה מפני עקיצות דבורים. • התקנת אזעקה במכונית היא אמצעי הגנה נגד פריצה. • בזמן השיזוף כדאי למרוח קרם שיזוף על העור להגנה מפני השמש. 2. צורת ההיערכות ומכלול הפעולות שנוקט צבא לשם התגוננות מפני התקפת האויב, בלימתו ומניעת כיבוש השטח שמגינים עליו. • בהגנה אווירית נכללים אמצעים שונים נגד התקפות מהאוויר, למשל תותחים נגד מטוסים. 3. משחקי כדור ניסיון לעצור את התקפת היריב, ניסיון למנוע ממנו לצבור נקודות; השחקן או השחקנים שתפקידם העיקרי הוא פעילות זאת. • ההגנה במשחק הייתה חלשה, והקבוצה היריבה קלעה סלים רבים. 4. משפטים כל מה שנטען על-ידי הנאשם או הנתבע או מטעמם כנגד תביעה שהוגשה נגדם; התגוננות בפני תביעה משפטית; הנאשם או הנתבע ועורכי הדין המייצגים אותם במשפט. • הסנגור נקט קו הגנה מתוחכם. • הנאשמת טענה להגנתה כי לא ראתה את התמרור. • העדים שהופיעו מטעם ההגנה הותירו רושם מצוין על השופטים, והם החליטו לזכות את הנאשם. ההגנה הכוח הצבאי המחתרתי הגדול ביותר של היישוב היהודי בארץ בימי המנדט הבריטי, עד להקמת המדינה. תפקידו העיקרי היה להגן על היישוב היהודי מפני התקפות הערבים. הסבר מלא למילה מִגְנָנָה שֵם נ' 1. שיטת לחימה שעיקרה פעולות מאורגנות להגנה מרחבית ולהדיפת התקפות האויב. ההיפך של 'מתקפה'. בלועזית: דֶפֶנסיבה. • לאחר שהצליחו להדוף את התקפות האויב עברו החיילים ממגננה למתקפה. 2. הגנה, התגוננות. • המשרד לאיכות הסביבה יקבע באיזה אמצעי מגננה להשתמש כנגד הרעש שנוצר עקב הרחבת הכביש. ------------------------------------------------- [מתוך מילון "רב מילים"] לסיכום, נראה שזוגות המילים שהצגת מקיימות ביניהן נרדפות חלקית: יש הקשרים שבהם המשמעויות זהות ואפשר להחליף אותן זו בזו, אבל לא תמיד. קח בחשבון שאלה הממצאים שאסף המילונאי; בפועל ייתכנו מקרים שהדוברים יעשו שימוש שונה במילים.
 

יאקים

New member
אני רק שאלה-הערה לכב' הרב,

דא עקא הוא כנראה לא יוכל לענות, לכן אפנה אותה אלייך, טריליאן. נראה לי שההבדל בין הצמדים הללו אינו גדול, והוא בעיקרו סגנוני... וכאשר כבודו טוען-קובע שמתקפה ומגננה הן שתי צורות יסוד של מלחמה, אני יכול לטעון באותה המידה לגבי התקפה והגנה, וכמו בלעז: אופנסיבה ודפנסיבה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אין לי יכולת לענות בשמו

ולשמחתי איני מבינה בצורות מלחמה... הערתך נרשמה בדפי הפורום.
 

יאקים

New member
לצערי, איני מחזיק בביתי את מילונו של הרה"ג,

ואם יתמזל מזלי לרכשו מיד שנייה במחיר מציאה, לא מן הנמנע שאעוט על המציאה. ולגופו של עניין, כדי לחדד את התובנה שהגעתי אליה תוך קריאת השאלה שהוצגה בפורום, ברצוני לציין שבתחילה לא הגבתי, כי נראה לי שאלה מילים נרדפות, ורק ניואנס סגנוני מבחין בין מגננה להגנה ובין מתקפה להתקפה (ויש לקחת בחשבון שמדובר גם בהבדלים שבמשקל - הקטלה - מקטלה. אך הואיל ולאחר המתנה די ארוכה יחסית נקטת גישת "אַת פתח לו" כפי שנאמר בהגדה, החלטתי להגיב על דברייך שהבאת אותם בשם אומרם. אך לפני כן אומַר לשבחך ה פ ע ם שהעדפת לא לנקוט עמדה מתוך הצהרה שבענייני מלחמה אינך מבינה, וכאילו פרשננו הדגול מרבבה, רוני דניאל, מבין בזה... וגם אני פרשן די דרדק בעניינים כגון אלה, אלא שבענייני לשון פועלת עצלי התחושה הלשונית, ולכן אחדד את הסוגיה באופן הבא: אם דפני ליף תוקפת את עמדת הממשלה, היא פותחת בהתקפה (אך גם במתקפה) עליה... ואם הממשלה מתגוננת בפני מתקפה/ התקפה זו היא נוקטת הגנה/ מגננה (או אפשר גם היא נכנסת לעמדת הגנה/ מגננה... האם ההבדלים כל כך חדים, ברורים, החלטיים? לטעמי, לא.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
גם אני לא... ../images/Emo13.gif

יש לי גישה בעבודה לגרסה האינטרנטית של המילון. גם לי ההבדלים בין המילים לא נראים כ"כ חדים ואין לי תובנות אישיות בנושא, ולכן חיכיתי שאחרים יענו. כשראיתי שאיש לא מרים את הכפפה, לא רציתי להשאיר את השואל ללא מענה, ולכן הבאתי את ההגדרות מהמילון. כפי שציינתי, בחלק מההקשרים אלה מילים נרדפות, אבל יש הקשרים שבהם אין אפשר לטעון שהן נרדפות – למשל "הגנה" בהקשר של בית משפט, או במשחקי כדור קבוצתיים; או שהדוברים במפורש מעדיפים מילה מסוימת – למשל כשמדברים על פעולה – "הגנה" יכולה לייצג את "מגן" ו"מגננה" את "מתגונן" (אני בהחלט יכולה להגיד למישהו בדיון "אתה לא צריך להיכנס למגננה" ובהקשר הזה אני לא אחליף את "מגננה" ב"הגנה").
 

יאקים

New member
כלומר, בכל זאת נואנסים סגנוניים.

אני בהחלט מסכים שבמקרים מסוימים מעדיפים את מגננה על הגנה או את מתקפה על התקפה, אבל באופן כללי וגס נראה שהן מעין נרדפות. ואגב, קשה לי, אם כי השתדלתי מאוד, לקבל את הצעתך-קביעתך שהגנה יכולה לייצג את מגן, ואילו מגננה - את מתגונן. האם לא ייתכן שההגנה במשפטה של צנעני לא תיכנס למגננה בעקבות המתקפה של התביעה?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
שוב, לא בכל ההקשרים.

אם אני כותבת למישהו "אל תיכנס למגננה" אבל לא הייתי כותבת לו "אל תיכנס להגנה" (ולא משיקולי סגנון אלא כי זה פשוט לא מתאים לי להעברת המסר בהקשרו) זה אומר שאין כאן נרדפות מוחלטת. המשפט האחרון שלך ממחיש בדיוק את הנקודה ההפוכה – לא ניתן להחליף בו בין "הגנה" ו"מגננה", כי התוצאה המתקבלת מוזרה ולא טבעית: ייתכן ש"ההגנה במשפטה של צנעני לא תיכנס למגננה בעקבות המתקפה של התביעה", אבל לא ייתכן ש"המגננה במשפטה של צנעני לא תיכנס להגנה בעקבות המתקפה של התביעה".
 

sailor

New member
אני דוקא מסכים

ש-offence זו מתקפה ו-attack היא התקפה.
 

יאקים

New member
אכן, באנגלית ישנן שתי מילים שונות,

אבל נא הסבר לי מה ההבדל בין הכיתה הגיבה בהתקפה/ במתקפה בוטה על ביטול החיול השנתי.
 

לשונאי10

New member
לטעמי ולדעתי,

מתקפה היא רצף של התקפות, או במילים אחרות התקפות מתמשכות/נמרצות ולא משהו חד־פעמי. מגננה - מצב שבו אדם נאלץ להגן באופן ממושך/נמרץ על עצמו.
 
למעלה