מה ההבדל בין סוגי הB12 השונים? ואיך נדע שחסר

מה ההבדל בין סוגי הB12 השונים? ואיך נדע שחסר

מחסור ב B12 עלול להתאפיין בסימפטומים הבאים:

עייפות, הרגשת קור, ירידה במצב הרוח, דיכאון, השמנה, אנמיה
שיבושים הורמונליים
לחץ-דם נמוך, סחרחורות, חולשה גופנית, התעלפויות
בעיות בריכוז
כשל במערכת העצבים, חרדתיות ומצבי מתח
חילוף חומרים איטי שגורם להשמנה ותת פעילות של בלוטת התריס
טרשת עורקים, אוסטאופורוזיס, מחלות לב וכלי דם (שנגרמים עקב הומוציסטאין גבוה)
טרשת נפוצה, פרקינסון, פיברומיאלגיה, ALS, אלצהיימר.
איבוד זיכרון, חוסר התמצאות, רפלקסים מוזרים, חולשת שרירים, בלבול, ראיה חלשה ועוד.
ויטמין B12 הינו אחד הויטמינים החשובים ביותר לצמיחה והתפתחות, לייצור החומר הגנטי של התאים
המפקח על תהליך היצירה של תאים חדשים בגוף ובעיקר כדוריות הדם האדומות. מחסור בוויטמין B12 עלול לגרום לאנמיה.


האם כל סוגי הB12 זהים?


ויטמין B12 בצורתו הנפוצה שנמכר ברוב החנויות בארץ נקרא cyano-cobalamin. (בעברית: ציאנו-קובלמין.) B12 מסוג Cyano-cobalamin מורכב מקובלמין (נגזרת של B12) וציאניד (תרכובת כימית רעילה).

"ציאנוקובלמין זו הצורה הסינטטית של ויטמין B12 אשר אינה קיימת בטבע, אבל קיימת ביצור של תרופות ותוספי תזונה רבים עקב המחיר הזול של הייצור. בגוף מתבצעת המרה לצורה הטבעית המתילקובלמין ומשאירה את הציאניד הרעיל מאחור". לטקסט המלא



מה ההבדל בין B12 מסוג ציאנוקובלמין למתילקובלמין?


(בלועזית: Cyanocobalamin VS Methylcobalamin)

1. B12 מסוג Cyanocobalamin הינו אחד מתוך סדרה של תרכובות המכונות ויטמין B12. הציאנוקובלמין מורכב מציאניד (תרכובת כימית רעילה) וקובלמין (אחת הנגזרות של B12). כשלוקחים ציאניד, כמו כל חומר רעיל אחר, לאורך זמן זה עלול לגרום לנזקים גם לכליות בפינוי הציאניד וגם למערכות שונות בגוף.

2. כשלוקחים B12 בצורה הטבעית (צורת המתילקובלמין) אנחנו בעצם תורמים לגוף קבוצות מתיל אשר תורמות לתהליכי מתילציה, במהלכם מתווספת קבוצת מתיל ל-DNA ושומרת עליו, כמו כן מסייעות לשמירה על הגלוטטיון (האנטי אוקסידנט הכי חזק בגוף), מעודדות פעילות בריאה של תאי המוח, תאי זיכרון, מצב הרוח, ותפקוד קוגניטיבי.

3. המתיל B12 מתפקד כקופקטור חשוב לחילוף חומרים תקין של הומוציסטאין, ובייצור של SAMe. (חומר טבעי בגוף החשוב להתמודדות עם חרדה, דכאון, והפרעות קשב וריכוז).

4. אנשים אשר סובלים מאי ספיקת כליות אינם מסוגלים לנטרל את רעל הציאניד שבצינוקובלמין, ולכן גם להם חשוב מאד לקחת את התרכובת מתיל.

5. ויטמין B12 מסוג מתיל -קובמלאמין הינו הסוג היחיד אשר נספג בגוף ללא צורך בהמרה נוספת!



מה חשוב לבדוק כשלוקחים ויטמין B12?


1. וודאו שכתוב על האריזה B12 מסוג Methyl או Methylcobalamin. ולא הסוג הסינטטי הזול Cyanocobalamin.

2. וודאו שהמוצר מגיע ללא ממתיקים מלאכותיים כלל.

3. וודאו שהמוצר מגיע בצורה הנוזלית ולא בצורה של כדורים. הוכח שB12 בצורה הנוזלית יספג משמעותית יותר מכדורים.
B12 נוזלי נקי מממתיקים מלאכותיים מומלץ גם לילדים ותינוקות.






רופאים ממליצים…
מהו אותו 'צינוקובלאמין'? מדוע חברות תוספי התזונה מכניסות אותו לתוספים מלכתחילה?

ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה, הרבליסט ומומחה לתזונה טבעית מסביר: "הציאנוקובלמין היא צורתו הסינטטית של ויטמין B12 אשר אינה קיימת בטבע, צורה שכן שכיחה בקרב יצרני התרופות ותוספי תזונה. לאחר נטילה של ציאנוקובלמין , הוא הופך בגוף לצורה הטבעית הנקראת מתילקובלמין , ומסננת את הציאניד הרעיל דרך הכליות."


מי צריך להזהר במיוחד מציאנוקובלמין?

"באופן עקרוני הן במזון והן בתוספי תזונה תמיד עדיף לצרוך טבעי ככל האפשר . הדבר חשוב במיוחד עבור הסובלים מאי ספיקת כליות מסיבות של קושי בפינוי, במעשנים מסיבות של קושי בהמרת הציאנוקובלמין למתילקובלמין בשל הצטברות רעלים ומתכות , שמקשים על הכבד לבצע ההמרה, וכן עבור פגים.

למה כדאי לחסוך לגוף שימוש מיותר במתיל? ומהו המתיל?
"תהליך של מתילציה היא הוספת קבוצות מתיל (פחמן ו3 מולקולות מימן) למולקולת ה-DNA , היום אנחנו כבר יודעים שקבוצות מתיל הן אלה שאחראיות על תיקון נזקים במולקולת הDNA וביכולתן להדליק או לכבות גנים מסוימים . תוסף B12 מסוג מתיל קובלאמין נספג ישירות מבלי שהגוף יצטרך " לגנוב " קבוצת מתיל ממולקולות חיוניות כמו הגלוטטיון, שהוא נוגד חמצון חשוב . המתיל קובלמין חשוב לחילוף החומרים של הומוציסטאין ( שעודף שלו קשור בקרישתיות יתר ) ובייצור של SAME – חומר בגוף העוזר להתמודד עם חרדה ודיכאון. כמו כן לקבוצות מתיל יש קשר ישיר לאדרנלין ולהפקה וייצור של מלטונין – הורמון השינה. המתיל חשוב גם לעיבוד רעלים בגוף".

"כשהגוף מקבל בי12 בצורת הציאנוקובלמין הוא צריך לעבוד הרבה יותר קשה גם בשביל לפרק אותו מהציאניד, וגם בשביל להמיר אותו למתילקובלמין על מנת שייספג. תהליך זה עולה לגוף בקבוצות מתיל, שהוא כאמור גונב מהגוף במקום לשמור אותן לתהליכים חשובים אחרים. יתרון נוסף לצורת המתילקובלמין הוא הספיגה הגבוהה והשמירה שלו ברקמות לאורך זמן. חוסר בבי12 לא קשור רק בצריכה ירודה כי אם גם בספיגה ירודה ולכן יש חשיבות לצורה בה הספיגה יעילה יותר".

ד״ר שולמית לוריא, מומחית ברפואת משפחה, רפואה פונקציונלית והומאופתיה מסבירה:
״תוספת של קבוצת מתיל במקומות שונים על גבי ה DNA ,מדכאת את הביטוי של גנים ויראליים ואלמנטים מזיקים אחרים שנכנסו לתוך ה DNA במשך הזמן ועשויים לגרום למחלות. ועוד – מתילציה של מולקולת הומוציסטאין נחוצה על מנת להפוך אותה למתיונין. רמות גבוהות של הומוציסטאין נמצאו קשורות לרמת קרישיות גבוהה ובעקבות זה – הופעה של מחלות כלי דם ולב.
תהליך זה מתקיים באופן ספציפי בעזרת מתילקובלמין. תוספת טבעית של מתילקובלמין יכולה אם כן לסייע לגופנו במלחמתו נגד מחלות הזמן והסביבה.״
 
למעלה