מה היתרון של מד רוח על GPS - מהירות

גם GPS יכול למדוד את מהירות הרוח.

מכיוון שה- GPS מודד מהירות קרקעית והמהירות של הממ"ג ביחס לאויר קבועה, כ- 50 קמ"ש. אז ע"י בדיקה ב- GPS באיזה כיוון הטיסה הכי איטית ביחס לקרקע, ניתן לדעת את כיוון ומהירות הרוח.
 
נקודה טובה

שכחתי שממ"גים טסים במהירות קבועה פחות או יותר. בכל מקרה יש כאן חיבור פשוט של שני וקטורים - וקטור מהירות ביחס לאויר + וקטור הרוח = וקטור מהירות קרקעית. אם שניים מבין השלושה ידועים ניתן בקלות לחלץ את השלישי (GPS תעופתי בד"כ אפילו מכיל את הפונקציה הזו). אז מה היתה הכוונה בשאלה המקורית - מהו "מד רוח" בכלל?
 
היתרון של "מד הרוח"

ה- GPS אינו מצפן והוא יכול למדוד רק מיקום ביחס לרשת קאורדינטות. לכן, כדי למדוד כיוון עצמי ומהירות הוא חייב להיות בתנועה. מד הרוח מודד את עוצמת הרוח ע"י שבשבת שמסובבת ע"י הרוח ואנו בעצם מודדים את מהירות הסיבוב ולפי זה יודעים את מהירות הרוח. מד הרוח מודד את עוצמת הרוח במצב סטטי. לכן הוא יכול לעזור לנו להחליט על הקרקע אם התנאים מתאימים לטיסה או לא, עוד לפני שפרסנו את הכלי. לסיכום: ה- GPS מודד את עוצמת הרוח באויר ומד הרוח מודד אותה על הקרקע. ישנם מכשירים דיגיטלים קומפקטים ומדוייקים למדידת רוח.
 
עכשיו הבנתי...

מד רוח קרקעי. לנו (במטוסים) מגדל הפיקוח מספק את האינפורמציה הזו... ה-GPS לא "חייב להיות בתנועה" כדי למדוד כיוון עצמי ומהירות - אם הוא נייח, הרי וקטור המהירות שווה ל-0, וזה מה שה-GPS יציג. גם כשהוא נייח וגם בתנועה הוא לא יכול להראות את הכיוון אליו מופנה אף כלי הטיס. כמו שאמרת, ה-GPS יודע רק את הכיוון והמהירות הקרקעיים. אבל במכשירים תעופתיים, אם תזין את כיוון האף ומהירות האויר (או ידנית, או שהוא מקבל את האינפורמציה ממצפן מגנטי וממד מהירות אויר), תקבל גם תצוגה של כיוון ומהירות הרוח באותו רגע.
 
למעלה