מה המצב - שאלה קצת מוזרה

מה המצב - שאלה קצת מוזרה

רציתי לדעת, אם מישהו כאן מכיר את השיר "יכול להיות" של היהודים, באיזה סולם הפתיחה שלו... הצורף אתר עם טאבים של השיר:
 

slowhand1

New member
איך באמת מוצאים סולם של שיר?

ואגב בדקתי את הטאב והוא לא מדוייק יש לי אחד מדוייק שהמורה שלי הוציא לי פעם כשהתחלתי ללמוד..נדמה לי שיש לי אותו..בכל אופן אני זוכר אותו אז אני אעלה אותו על טאב בהזדמנות...
 

גאיה55

New member
למי שאין אבסולוטית,

אפשר לנסות לנגן עם השיר עצמו ברקע, ולראות לאיזה סביבה הוא מוביל אותך.בדרך כלל, במוסיקה הקלאסית למשל, אקורד הסיום הוא גם הסולם של היצירה כולה. לא בטוחה שזה תקף לכל השירים החדשים, אבל בטוחה שלרובם כן.
 

slowhand1

New member
את לא עובדת עם איי סי קיו?

זה הרבה יותר נוח לתפעול..לדעתי...
 

גאיה55

New member
לא אוהבת איי סי קיו. אפשר במייל?

אפילו אם תשלח רק חלק שיר אוכל להוציא לך זה לא בעיה. לא צריך את כל השיר.
 

slowhand1

New member
בכל מקרה השיר חוזר על עצמו מבחינת

המנגינה..אבל נמחק לי האי מייל ואני לא יודע לעבוד איתו כמו בנאדם..אולי בכל זאת?
 

גאיה55

New member
סורי, אבל העפתי את האיי סי קיו.

מסנג'ר אולי? זה יש לי. תן שם משתמש. גם שם אפשר להעביר קבצים כאלה בקלות.
 

slowhand1

New member
אני לא מבין בזה..

אצלי המחשב הוא רק עוד דרך ללמוד מוזיקה ולדבר עם חברים..
ואני חייב לעוף כי שבת ניכנס..חג שמח..אני אשתדל להשיג אי מייל במוצא"ש..
 
אתה לפחות יודע באיזה אקורד/צלילים

השיר מתחיל או נגמר? הטאבים לא אומרים לי הרבה...
בדרך כלל האקורד שמתחיל את השיר (ובמקרים רבים יותר האקורד שמסיים השיר) - הוא הסולם שאתה מחפש. אפילו אם אין לך אקורדים אלא רק מלודיה של השיר - תגיד באיזה צליל השיר נגמר..
 

slowhand1

New member
הוא מתחיל בתו

דו והתו הבא פה דיאז האקורד הראשון הוא סי חמש.. מקווה שעזרתי רק דליתי את התוים האלה מהזיכרון... אני אשתדל לעזור יותר במוצא"ש...
 

Ohad18

New member
אני מוצא סולם לפי...

האקורדים של השיר, השיר הזה נראה לי סולם G, למרות שיש שם יציאה מהסולם (C#m) וכמו שאמרה גאיה, בד"כ אקורד הסיום הוא הסולם.
 
ורק כדי לסבר את האוזן יש לומר-

ששיר כלשהו יכול להיות מושר ב-12 סולמות שונים... כלומר דו מינור, דו# מינור, רה מינור וכו'. זאת אומרת - ההתיחסות לשירים במוסיקה קלה היא אחרת מאשר ההתיחסות ליצירות קלאסיות: קונצ'רטו לכינור במי מינור לעולם לא ינוגן בסול מינור. אך בגלל נטייתו של הקול האנושי, בשירים מודרניים בדרך כלל מתאימים את גובה השיר בביצוע מסוים ליכולותיו של הזמר. סביר להניח שהטאבים שמופיעים באתר של היהודים הם על פי הביצוע של אורית שחף, וההגדרה של "השיר הוא בסולם X" נכונה רק לביצוע זה (הבנתם את כוונתי...). דרך אגב - זה דבר שאנחנו בדרך כלל לא חושבים עליו (או - אני כזמרת לא חושבת עליו...
) אבל לקול האנושי יש תכונה שאין לאף כלי אחר, וזה מה שנקרא "דו יחסי" - כלומר: יכולים להשמיע לי צליל, ולהגיד לי שזה דו (במידה ואין לי שמיעה אבסולוטית), ואז אני אוכל מאותו "דו" לשיר סקסטה גדולה ל"לה" וכו'. או דוגמה אחרת - אם אני קוראת קטע מהדף (ללא ליווי של כלי נגינה) אני יכולה לשיר אותו במגוון סולמות שונים, בלי שאני אצטרך לחשוב על טרנספוזיציה. בכל כלי אחר, אם אני רוצה לשנות סולם אני צריכה להדיש לזה מינימום של מחשבה - אם לא טרחה לכתוב את התווים מחדש. אולי אפשר להשוות את זה ל... גשר (?) בגיטרה (ככה קוראים לדבר הזה שמחברים לשריגים אם רוצים לעלות סולם?). שוב - כדרכי - אני מרגישה שדיברתי סינית ומקווה שכוונתי הייתה ברורה. חג שמח לכולם נועה
 

Ohad18

New member
ברוב המקרים...

העברת סולם בגיטרה (גם בלי גשר) לא מצריך שום מחשבה (של סולו, לא של מהלך אקורדים) ולפעמים גם באקורדים. קוראים לדבר הזה קאפו (יכול להיות גם גשר
, לא זוכר
...) זה גם יתרון שיש לגיטרה על כלים אחרים.
 
תלוי כמה אתה מיומן, לא?

כלומר - אני יכולה לנגן בכינור קטע מהמחשבה בכל סולם שארצה, אבל זה עדיין דורש את ה-טיפטיפה יותר מחשבה מאשר לשיר בכל סולם אחר. אפילו אם יש לך קטע שכל הליווי האקורדי שלו הוא: C - F - G7 - C, ופתאום הזמר מתחיל לשיר לך ב... מי במול מז'ור. אולי לא תחשוב על זה המון - אבל תצטרך להבין שאתה כבר לא בדו מז'ור ושצריך לשנות את האקורדים. מהזמר זה לא ידרוש שום מחשבה...
 

Ohad18

New member
לא...

אני אסביר את עצמי, נגיד שבפסנתר, מנוגנים התוים: סי דו רה, אם אתה מעלה את זה בחצי טון לדוגמא, אתה עובר ל-דו רהb מיb, (שזה כולל כבר תוים שחורים) בשביל לעבור את זה הפסנתרן צריך לחשוב על התוים. בגיטרה זה מבנה, אתה רוצה לעלות בחצי טון, אתה מזיז את האצבעות שלך שריג אחד ימינה, אתה רוצה לעבטר לסולם אחר, אתה מזיז את האצבעות שלך למיקום של הסולם החדש ומגן בדיוק את אותו הדבר רק במקום אחר בגיטרה. יש מקרים בהם הסולו הוא במיקום הנמוך ביותר בגיטרה, ואז כשאתה רוצה לרדת בטונים, אז אתה צריך לעבור מיתרים - וזה כבר דורש מחשבה, אבל בחלק גדול מהמקרים לא צריך. לגבי אקורדים, כמו שאמרתי אקורדים ה כבר משהו אחר. למרות שגם אקורדים הם נעים: לדוגמא: עם שני אצבועים של אקורד 79, אפשר לעשות את כל האקורדים שהם 79. (זאת סתם דוגמא, זה תקף לכל סוגי האקורדים) (אפשר גם עם אצבוע אחד אבל אז חלק מהאקורדים יהיו עם צלילים ממש גבוהים, וחלק ממש נמוכים וזה ישמע רע). והזמר הוא שר סולו ולא ליווי, ליווי זה יותר קשה לשנות מאשר סולו. (טוב נו... לזמר לא כ"כ)
 
אוקיי, הבנתי, פשוט חשבתי שבגיטרה,

זה כן ידרוש מחשבה בגלל שיש מיתרים פתוחים (שאתה פורט על המיתר בלי שום שריג - אצבוע 0)... אבל הבנתי למה אתה מתכוון לילה טוב
 
למעלה