מה המשמעות של "בכור לה'"?

השערה

מכיוון שבני ישראל לא היו ראויים להנצל ממכת בכורות, הרי שבכוריהם הוקדשו לה' במקום מיתה שהייתה אמורה להקנס עליהם. הדברים ידועים
 

גל נעים

New member
אם נאמר שאתה צודק...

מה עניין שחיטה להר גריזים?, והרי מיתה נקנסה על דור המדבר, מה שייך להמשיך לפדות את הבכורים לאחר שמת דור המדבר?. עדכן את פירושך, מצא פירוש שאינו מיסטי (כדרכם בקודש של רבנים שנתקעים ללא פירוש מוצדק) ושהינו תקף גם לאחר שמת דור מדבר. להזכירך:"תורה נבראה 2000 שנים לפני בריאת העולם" ואם בתורה כתוב על אחרית ימי העם, אזי שפרשנותך שלא היו ראויים להנצל ממכת בכורות איננה בת אמיתות השווה לתיזה שתורה נבראה לפני בריה"ע.
 
כתבתי את לפי הכתוב בתורה

אם אתה מאמין בתורה אז זה מה שיש, זה הנימוק הכתוב בתורה. ולכן אוכלים מצה בפסח. התורה המופשטת קדמה לעולם, לא התורה שבידינו. והדברים עמוקים, אולי נבאר פעם אחרת.
 

גל נעים

New member
ואם נאמר שאתה צודק...

מה עניין שחיטה להר גריזים?, והרי מיתה נקנסה על דור המדבר, מה שייך להמשיך לפדות את הבכורים לאחר שמת דור המדבר?. עדכן את פירושך, מצא פירוש שאינו מיסטי (כדרכם בקודש של רבנים שנתקעים ללא פירוש מוצדק) ושהינו תקף גם לאחר שמת דור מדבר. להזכירך:"תורה נבראה 2000 שנים לפני בריאת העולם" ואם בתורה כתוב על אחרית ימי העם, אזי שפרשנותך שלא היו ראויים להנצל ממכת בכורות איננה בת אמיתות השווה לתיזה שתורה נבראה לפני בריה"ע.
 

גל נעים

New member
ואם נאמר שאתה צודק../images/Emo42.gif

מה עניין שחיטה להר גריזים?, והרי מיתה נקנסה על דור המדבר, מה שייך להמשיך לפדות את הבכורים לאחר שמת דור המדבר?. עדכן את פירושך, מצא פירוש שאינו מיסטי (כדרכם בקודש של רבנים שנתקעים ללא פירוש מוצדק) ושהינו תקף גם לאחר שמת דור מדבר. להזכירך:"תורה נבראה 2000 שנים לפני בריאת העולם" ואם בתורה כתוב על אחרית ימי העם, אזי שפרשנותך שלא היו ראויים להנצל ממכת בכורות איננה בת אמיתות השווה לתיזה שתורה נבראה לפני בריה"ע.
 

גל נעים

New member
גם אם הצדק עמך../images/Emo42.gif

מה עניין שחיטה להר גריזים?, והרי מיתה נקנסה על דור המדבר, מה שייך להמשיך לפדות את הבכורים לאחר שמת דור המדבר?. עדכן את פירושך, מצא פירוש שאינו מיסטי (כדרכם בקודש של רבנים שנתקעים ללא פירוש מוצדק) ושהינו תקף גם לאחר שמת דור מדבר. להזכירך:"תורה נבראה 2000 שנים לפני בריאת העולם" ואם בתורה כתוב על אחרית ימי העם, אזי שפרשנותך שלא היו ראויים להנצל ממכת בכורות איננה בת אמיתות השווה לתיזה שתורה נבראה לפני בריה"ע.
 
תשובה פשוטה - מצוות מלך !

ולהבדיל, תיקון יסודי : מיתה נגזרה על דור המדבר רק למי שהיה בן 20 עד 60. כלומר לא על כל יוצאי מצריים נגזרה מיתה זו ובוודאי שלא על כל הבכורות.
 

גל נעים

New member
ראה מ"ש רב' יצחק שדה לעיל.

הרי הוא סובר לשיטתו שבגלל שנקנסה מיתה על בכורות ישראל, אזי מבצעים עד היום פדיון בכורות. ותשובתך עלומה וסתומה ללא פירוש אכסיומי הניתן לביאור ונימוק. כמו שכתבתי-כשאין פירוש המתיישב על דרך השכל בורחים אל מחוזותיה של המיסטיקה\קבלה (ראה ערך "מצוות מלך")
 
הנסתרות לד' אלקינו ...

חוץ מזה - מומלץ לקרוא בספר החינוך איך הוא מסביר את טעמי מצוות פדיון פטר רחם. (מצטער, אין לי כרגע זמן להעתיק את טעמי המצווה מהחינוך)
 
מה עם המחקר?

אתה לא עסוק בפריקת תכולת ביתך? http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/archive/viewmsg.asp?id=129&msgid=11936375 וגם מסתבר שפרשת אך ורק מלדון בדילוגים, ככל הנראה לאור חוסר יכולתך להתמודד עם המציאות והשאלות הנוקבות. http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?id=129&msgid=14768912
 
הכתיבה הורחבה - מקווה תוך חודש.

כתיבת ההסבר בנושא הורחבה ולכן טרם פירסמנו אותה, גירסה ראשונה עומדת לצאת בשפה האנגלית, ברגע שתצא אמסור את הלינק ומקווה שבשלב מאוחר יותר נתרגם גם לעברית. כל טוב
 

גל נעים

New member
כמו שכתבתי וגם צדקתי...../images/Emo42.gif

ספר החינוך פרשת בּׁא ,מצווה י"ח. ------------------------------------------- אין שום הקשר בין מכת בכורות לבין מצוות הקדש הבכורים. ובהאי לישנא פורס החינוך את מתווה המצווה: "לקַדֵש הבכורות- כלומר שיהיו כל הולדות הנולדים בראשונה...בין באדם בין בבהמה,הזכרים קודש לה' שנא':"קדש לי כל בכור...", [ואת הבהמות מצווה להקריב] ...ובכור אדם ופטר חמור, נפרש עניינים במצוות הפדיה שבכל אחד... משרשי מצווה זו- שרצה ה' יתברך לזכותינו לעשות מצוה בראשית פריו, למען דעת כי הכל שלו ואין לו לאדם דבר בעולם רק מה שיחלק לו השם יתב' בחסדיו..." כלומר-כל המצווה עוסקת למעשה בזכירת הטובה שעושה ה' ית' לאדם, ולא קשקושים על עניין מיתה במדבר ושאר ירקות. עכשיו שאלה למר נטעים:מדוע אין חילוק בין בכור בהמה לבכור אדם לעניין הקדש, כי מן הדין היה שנקריב את הבכור לאדם כפי שמקריבים את הבכור לבהמה...
 
כפי שכתבת

כיוון שהכל של הבורא יתברך הוא שקבע כי בכור בהמה יוקרב ולא חלילה בכור אדם. ובכור האדם נפדה על ידי הכהן. והסיבה שעד חטא העגל היו הבכורות מצווים על עבודת הקרבנות והמקדש ומחטא עגל תפסו הלויים את מקומם. ועוד טעם מובא בחינוך כפי שהבאת לעיל. בהערה כללית: שמנו לב שאתה מרבה לחפש טעמי המצוות. אין בכך רע אך דע לך כי שורשי המצוות וסיבותיהם עמוקים מיני ים ןאין חקר. גם ספר החינוך בהקדמה לספרו כותב שכתב הספר בעיקר לנשים וקטנים שדעתם קצרה. אך מי שגדל בלימוד התורה ומצוותיה ורואה את אפס קצהו של המבנה המפואר של תורת ישרא-ל אינו זקוק לחיזוקים ושאלות כשלך לא נשאלות, כי הן מובנות מאליהן. אשר על כן עצתינו לך כי אם חשקה נפשך בחקר האמת באמת, תקבע סדר לימוד עם אדם בקי וירא שמים אשר ינחה אותך להגיע לאמת כפי שניתנה בתורה על ידי בורא עולם לעם ישראל.
 
למעלה