מה הנהלים כאשר

gf1234

New member
מה הנהלים כאשר

קצין ביטחון של חנות דורש לראות ת.ז. ? חיבים לתת פרטים ? להזדהות? האם יש לו סמכות כלשהיא לעצור מישהוא ?
 
תשובה

כעיקרון מעיון בשאלתך אין מספיק פרטים בכדי לדעת היכן "קמה" הדרישה להציג ת.ז. בתוך החנות על רקע חשד של ביצוע גניב למשל או בפתח החנות לצורך בדיקה ביטחונית. היה ומדובר במקרה הראשון, קרי, בתוך החנות אזי קצין הביטחון אינו שונה מכול אדם וככזה יש לו סמכות עיכוב הנתונה לכול אדם פרטי. לעניינו מדובר בעיכוב עד לבואו של שוטר ובתנאי שאותו אדם שמבקשים לעכב חשוד כי ביצע בפניו עבירת אלימות, פשע, גניבה או עבירה שגרמה נזק של ממש לרכוש. תשומת הלב כי העיכוב מוגבל למקסימום של 3 שעות וכי מבצע העיכוב רשאי להשתמש בכוח סביר אם החשוד סירב להיעתר לעיכוב ובלבד שלא יהיה בשימוש בכוח כדי לגרום לחשוד חבלה. היה ומדובר במקרה השני. מכוח חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור מפני פעילות חבלנית עוינת ומפני אלימות (לא מפני גניבות - התוספת שלי) אזי למאבטח שהוסמך, בין היתר, על-ידי קצין משטרה מוסמך והשר לביטחון פנים ובדרך שנקבעה בחוק, יש סמכות לדרוש ממך להציג לו תעודת זהות והיה ותסרב תקום לו הסמכות למנוע ממך להיכנס לאותו מקום או להוציא אותך ממנו ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך. לא זה המקום להיכנס לעוד ועוד פרטים מהחוק דנן אבל חשוב לציין כי אותו מאבטח חייב לענוד באופן גלוי לעין תג המזהה אותו ואת תפקידו, כמו גם שהוא חייב להראות לפי דרישה כי יש בידו תעודה חתומה על-ידי קצין מוסמך. באף אחד מהתרחישים אין לקצין הביטחון סמכות מעצר (להבדיל מעיכוב)
 

gf1234

New member
התרחיש שהיה ובו מדובר על המקרה הראשון

מדובר על חשד לכאורה של קצין ביטחון בגניבה למרות שלא היתה כוונה כזאת (מדובר על מוצרים שהיו גלויים לעין בסכום של 20 ש"ח) כאשר שולמה התמורה עבור שאר המוצרים וזה נשכח כאמור ביציאה מהחנות קצין ביטחון פנה וביקש לשלם עבור שאר הדברים מה שאכן נעשה למרות זאת בא בדרישה לקחת פרטים לשם הגשת תלונה על גניבה האם מחוץ לחנות יש לקצין סמכות כלשהיא? האם יש לו את היכולת לדרוש להציג בפניו .ת.ז או לתת לו את המספר/פרטים מזהים אחרים? האם יש לו את היכולת להחריך לחתום על "טופס גניבה" כי "זה הנוהל" האם בכלל כדאי לעשות כן? בתודה מראש
 
תשובה

צר לי אך במסגרת הפורום אני לא מסוגל להעניק ייעוץ משפטי פרטני. כעיקרון, מהתיאור שנמסר עולה כי מדובר בטעות בתום לב. יכולה להישאל השאלה איך שוכחים מספר פריטים ומה גודלם ועוד... העובדה כי המפגש התקיים מחוץ לחנות יכולה להיות דו-משמעית שכן מחד יש לעשות את התחקור/ עיכוב במקום שיגרום הכי פחות נזק למעוכב - למשל מבחינת העובדה כי שאר הציבור צופה מהצד ומקבל את הרושם שהוא גנב וכו'. לגבי הפרטים אם תקרא את התשובה אזי יש לו סמכות לעכב עד שיבוא שוטר ולשוטר יש סמכות לדרוש ממך להזדהות - מה עדיף אתה תחליט. לגבי ההחתה על הטופס זה נראה לא תקין שכן אתה מודה בכך שביצעת גניבה. שום לא ניתן לדעת שכן אין מספיק פרטים על תוכן הטופס. רצוי לשלוח מכתב לאחראי על קצין הביטחון במקום הספציפי ולקצין הביטחון לתאר בו תיאור נכון של האירוע וזאת בכדי להימנע מכך שבטופס נרשמו דברים לא נכונים או מדוייקים. ויודגש!!!!!!!!! אין מדובר בייעוץ משפטי והאמור הינו רק בגדר "זווית" הסתכלות מהצד של איש מקצוע הא ותו לא!!!!
 
למעלה