מה זאת המדוכה הזאת

מטחנת מן

ז וְהַמָּן, כִּזְרַע-גַּד הוּא; וְעֵינוֹ, כְּעֵין הַבְּדֹלַח. ח שָׁטוּ הָעָם וְלָקְטוּ וְטָחֲנוּ בָרֵחַיִם, אוֹ דָכוּ בַּמְּדֹכָה, וּבִשְּׁלוּ בַּפָּרוּר, וְעָשׂוּ אֹתוֹ עֻגוֹת; וְהָיָה טַעְמוֹ, כְּטַעַם לְשַׁד הַשָּׁמֶן. משמע, מדוכה - כמין מכתש. השורש הוא דו"ך ועניינו כתיתה, כתישה, ושחיקה. והנה מעשה ממין העניין: אמר להם אח קטן יש לי בכור שטן הוא ויונתן שמו והוא מתלמידי שמאי והזהרו שלא יקפח אתכם בהלכות לפי שיש עמו שלש מאות תשובות בצרת הבת שהיא מותרת אבל מעיד אני עלי שמים וארץ שעל מדוכה זו ישב חגי הנביא ואמר שלשה דברים צרת הבת אסורה עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית ומקבלים גרים מן הקרדויין ומן התרמודים. מן המדוכות דלעיל קשה ללמוד על הביטוי של ימינו, אך ישנה השערה (של כנעני) הגורסת שאת המשמע החדש השאילה המדוכה מן המילה הקרובה אליה בצלילה - מבוכה.
 
וגם זה

אין עושין גבינה ביום טוב--שאם גיבן מערב יום טוב, אין בזה חסרון טעם. אבל דכין את התבלין כדרכן--שאם ידוך אותן מבערב, יפוג טעמן. אבל מלח--אינו נידוך ביום טוב אלא אם כן הטה המכתש או שידוק בקערה וכיוצא בה, כדי שישנה: שאם שחק המלח מערב יום טוב, לא יפוג טעמו. ואין שוחקין את הפלפלין בריחיים שלהן, אלא דך אותן במדוכה ככל התבלין. נראה שבתנ"ך זו מילה יחידאית. אבל בתלמוד מופיע כעשר פעמים או יותר.
 

גנגי

New member
אני, בגלל בעיות אקונומיות,

יש לי אקונומיקה אבל אין לי מדוכה לשבת עליה. יושבת על הגדר במקום. רגל פה רגל שם, אתם יודעים.
 
למעלה