מה זה אפקט בולדווין ומגדל דנט?

sivan120

New member
מה זה אפקט בולדווין ומגדל דנט?

נתקלתי בזה, לא ממש הצלחתי להבין...
 

deathcaster

New member
תגובה

אני מציע לשאול את השאלה בפורום אבולוציה. בגדול אפקט בולדווין היא תאוריה המתארת "קפיצה אבולוציונית" שנוצרת כתוצאה מלחץ של ברירה טבעית הנובעת משינוי התנהגותי של קבוצת פרטים באוכלוסייה או כתוצאה משינוי סביבתי כלשהו. ואותו שינוי כבר יהיה חלק בלתי נפרד מהפרופיל הגנטי של הצאצאים שלו (ע"פ עקרונות EVO-DEVO). אותו דנט, דניאל דנט, התייחס לא מעט לאפקט הזה וכמובן תמך בתאוריה. אפקט בולדווין יכול להתייחס לכל תכונה כלשהי, "מגדל דנט" הוא מקרה פרטי של אפקט בולדווין המתייחס לקפיצה אבולוציונית באינטיליגנציה בכל הקשור לשפה, למידה, מחשבה. בספרו, מתאר דנט את המודל הזה בדמות מגדל, שהקומה התחתונה שלו הם יצורים דארוויניסטיים פשוטים, וככל שעולים בקומות, כך האינטילגנציה של היצורים גדלה. דנט לקחת רעיון דומה של אתולוג מפורסם בשם קונראד לורנץ (התמונה המפורסמת של הברווזים (או שאלה היו ברבורים?) מנשקים אותו מכל צד) ודנט טוען שיש קומה נוספת של המגדל שמכילה את היצורים החושבים (בעיקר בני אדם). משעשע שאותו שאבולוציוניסטים אתאיאיסטים הגו מסיבות מדעיות טהורות, קיים באותה תצורה (פחות או יותר) מסיבות דתיות יהודיות טהורות אוויליות, המגדל הזה הוא תיאור דומה של המדרג (שאותו הגה האר"י) של העולם שהקבליסטים מאמינים בו.
 
אתה רואה?

היהדות היא האמת היחידה ואין בלתה! <הבהרה לטובת חוק פו:
>
 

sivan120

New member
לא הבנתי מה זה evo-devo?

ברירה טבעית אשר נובעת משינוי התנהגותי של קבוצת פרטים- אתה מתכוון נניח ליכולת הנמרים לרוץ מהר יותר ואז האיילים מחוייבים לשינוי? מה גרם לקפיצה האבולציונית של האדם בהקשר לאינטליגנציה?
 

deathcaster

New member
תגובה

כן דוגמת הנמרים והאיילים היא דוגמה נחמדה, (יפה!). "מה גרם לקפיצה האבולציונית של האדם בהקשר לאינטליגנציה?"- שאלה מצויינת, אני לא חושב שיש תשובה אבסולוטית לזה. evo-devo
 

ב ן ח ו ר י ן

Member
מנהל
מגדל דנט...

היה לו רעיון די אלגנטי, לדנט, אז קצת הרחבה עליו- יש במגדל שלו 4 קומות- בקומה הראשונה "יצורי דרווין", יצורים שהאבולוציה שלהם מתחוללת על-ידי ברירה טבעית וכל התנהגותם גנטית (הטעויות יקרות מאוד כך שיצורים שאינם מצליחים נידונים למוות). בקומה השנייה חיים "יצורי סקינר" (על שם סקינר) שיכולים ללמוד לפי ניסוי וטעייה (התנייה אופראנטית) אבל הם צריכים שכר כדי לחזור על פעולה. בקומה השלישית חיים "יצורי פופר" (על שם קארל פופר)-יצורים אלו יכולים לדמיין תוצאות ולחשוב על בעיות ואז לא לנסות כל פעם התנהגות חדשה בשטח (שיכולה להביא לתוצאות הרסניות)- בקומה זו נמצאים יונקים ועופות רבים. בקומה הרביעית אנחנו יושבים- "יצורי גרגורי" (על שם הפסיכולוג האנגלי ריצ'רד גרגורי) שהם מסוגלים גם להגדיל את תבונתם.
 
למעלה