מה זה הילוך "סרק" ?

מה זה הילוך "סרק" ?

ומה זה הילוך "משולב" ?
קראתי שבנהיגה בירידה אסור לנהוג בהילוך סרק, ושבנהיגה בירידה חייבים לנהוג בהילוך משולב ומופעל בכל מצב.
מה זה "הילוך משולב ומופעל"

למה הכוונה בכל המושגים הזה ? איך מכוונים הילוך להילוך משולב ומופעל ?
ואיך מכוונים בהילוך סרק ומתי נוהגים בהילוך סרק ? ומה זה בכלל הילוך סרק ?
 

be_roo

New member
מושגים טכניים בסיסיים בתפעול רכב

קודם כל צריך להבין מהי תיבת הילוכים ומה תפקידה. אנסה להסביר בקצרה בלי להתעמק (ובלי לדייק), כדי לתת תמונה כללית.

לרכב יש מנוע ויש גלגלים.

המנוע פועל ויוצר בסופו של דבר תנועה סיבובית. וכעת הבעיה היא להעביר את התנועה הזו לגלגלי הרכב.

את התיווך הזה עושה תיבת ההילוכים, שקל לדמיין אותה בתור מערכת של גלגלי שיניים בגדלים שונים שמקשרים בין המנוע לגלגלים.

החיבור דרך תיבת ההילוכים יכול להתבצע על ידי גלגלי שיניים בגדלים שונים, וכך לתרגם את כח המנוע למהירויות שונות, אלה הם למעשה ההילוכים.

בהילוך נמוך התיבה מעבירה לגלגלים הרבה כח, אבל המהירות המקסמלית שבה הם יכולים להתגלגל נמוכה.
בהילוך גבוה המצב הפוך, הגלגלים יכולים להסתובב מהר אבל הכח המועבר אליהם קטן.

בירידה ארוכה, שבה הרכב עלול להאיץ בגלל כח המשיכה, האטות מרובות ע"י שימוש בבלמים יכולות לחמם אותם יותר מידי, בלמים חמים לא מתפקדים טוב ולא עוצרים את הרכב. לכן במקרה כזה עושים שימוש במה שנקרא "בלימת מנוע", מנצלים את ההילוכים הנמוכים של התיבה, אלה שאינם מאפשרים לגלגלים להסתובב מהר, כדי למנוע מהרכב להאיץ יתר על המידה, בלי הצורך להתשמש בבלמים.

"הילוך סרק" הוא למעשה לא הילוך בכלל, הוא שם למצב שבו התיבה בעצם לא מחברת בין המנוע לגלגלים, אפר ללחוץ על דוושת הגז והמנוע יעבוד יותר, אבל על הגלגלים זה לא ישפיע כי תיבת ההילוכים בסרק (ניוטרל) ולא מחברת בינהם.
 

טליה778

New member
כל מה שיש לדעת על הנהיגה במורד

שלום לך,
אני מבינה שאתה מבולבל ולא כל כך מבין למה הכוונה בכל המושגים המסובכים האלה...
אנסה לעשות לך קצת סדר בבלגן:
הילוך סרק הוא מה שנקרא ניוטראל - והרעיון הכללי הוא שאסור לנהוג בירידה ללא הילוכים, הווי אומר בניוטראל שכן הדבר מסוכן מאוד וניתן לאבד את השליטה על הרכב.
ב"הילוך משולב ומופעל" הכוונה היא שצריך להפעיל את אחד ההילוכים - זה יכול להיות הילוך שני או שלישי בתיבת הילוכים ידנית או "P" בתיבת הילוכים אוטומטית ואולי גם הילוך אחר - אבל הנהיגה צריכה להיות כשהרכב נמצא בהילוך כדי להימנע ככל האפשר מלחיצה ממושכת על הבלמים. .
כדי שתוכל להבין טוב יותר את הדברים אני מפנה אותך לחומר הלימוד באתר לילך תיאוריה בעניין זה.
כנס ל"לילך תיאוריה" ולחץ בחומר הלימוד על "התחלת הנסיעה" ועל הנושא של "תיבת הילוכים ידנית ואוטומטית".
כן מומלץ לקרוא גם את הדברים הבאים:

נהיגה במורד
הסכנות הצפויות בנהיגה במורד הן: אובדן כושר הבלימה, התנגשות חזיתית, וירידה מן הכביש.
לפיכך, בעת נהיגה במורד תלול ומתמשך יש לנהוג ברכב כאשר אחד ההילוכים מופעל, זאת כדי להיעזר במנוע לשמור על מהירות נסיעה נמוכה וקבועה, מבלי להיעזר בבלמים העלולים להתחמם.
השימוש בהילוך סרק (ניוטרל) אסור בהחלט בשל החשש מאיבוד שליטה על הרכב.

מקווה שהייתי לעזר,
 
למעלה