מה זו אהבה אמיתית ?

מה זו אהבה אמיתית ?

אני תוהה מה זו אהבה אמיתית ? האם אפשר להגיע אליה אני כמהה להרגיש אותה בחיפושים גילתי משהו מאד מעניין מקובלים כבר מצאו את התשובה שתהיה לכולנו שנת אהבה
 
שנה של אהבה

מצורף לינק חשוב שנה של אהבה סיפוק ואושר אהבה סיפוק ואושר
 

Y. Welis

New member
שאלה טובה

מעניין שאצל היוונים, אפרודיטה אינה אלת האהבה, אלא אלת היופי. אבל האהבה היא תוצאה של היופי, כי בנה קופידון הוא אל האהבה. למעשה הוא גורם לאנשים להתאהב באופן שמשנה אותם והופך אותם כמו למי שנתונים בכישוף. רעיון האהבה הרוחנית, המופשטת, למשהו עליון ולא מוגדר, הוא דבר חדש יותר שהופיע בדתות המונותאיסטיות. בהן האהבה ה'אנושית' של האל לזוגתו או צאצאיו, הוחלפה באהבת האל העליון לעולם שיצר, ולמי שנבראו בצלמו. האדם המאמין נדרש מצידו לאהוב את האל ('ואהבת את ה' אלוהיך') ולייחד לו מקום במחשבתו, רגשי הרבה יותר מאשר לאלים הישנים.
 
תקנו אותי אם אני טועה.....

אבל לפי גרסה שונה קופידון הוא בנה של ארטמיס, בין היתר אלת המוות. מכאן אפשר להסיק דברים אחרים בנוגע לאהבה.
 

Ferma

New member
אני לא חושב שהוא הופיע רק בדתות המונותאיסטיות

אבל אולי פשוט לא הבנתי את הכוונה שלך
בהקדמה לספר הזה (אך במהדורה ה-20 שלו, משנת 75'), W.H. Auden כותב (עמ' 26):
"... It is not until we come to Plato that we find descriptions of something like what we mean by romantic love spoken of with approval, yet the differences are still greater than the resemblences. In the first place it is assumed that this kind of love is only possible in a homosexual relations; and in the second, it is only approved of as the necessary first stage in the growth of the sould. The ultimate good is the love of the impersonal as universal good; the best thing that could happen to a man would be that he should fall in love with the Good immediately, but owing to the fact that his soul is entangled in matter and time, he can only get there by degrees; first he falls in love with a beautiful individual, then he can progress to love of beautiy in general, then to love of justice, and so on. ..."​
אז אנחנו כן רואים כאן אהבה רוחנית, מופשטת, למשהו עליון ולא מוגדר בתור אידיאל ראוי להשגה, אצל אפלטון, היוונים העתיקים, והדת הפוליתאיסטית. אבל באופן כללי, אין ספק שאתה צודק - יותר מאוחר בהקדמה הוא מדבר על התנועה לכיוון מונותאיסטי על ציר, או שזאוס נעשה חזק וחזק יותר בחיי הרוח של יוון העתיקה, ושאר האלים הופכים לאנלוגיות, מטאפורות, אנקדוטות, ויוכצ"ב (זהו הכיוון האישי); לחילופין, יותר ויותר חשיבות מיוחסת לגורל ולמזל, ושאר האלים כורעים לו ברך, או שהתפקיד היחיד שלהם הוא לכוון את הגורל (זהו הכיוון הלא אישי - שכן הגורל הוא דבר מופשט חסר צורה ודמות, הוא הרבה דברים ביחד וכו'). אז אני חושב שהמובאה הזו של אודן רק מחדדת את הדברים ומראה שכן היה זרע (לכל הפחות) של אהבה מופשטת בפילוסופיה של יוון העתיקה.
כרגיל, תמיד כיף לקרוא את התשובות שלך
 

Y. Welis

New member
בפילוסופיה - כמובן. אפלטון עסק בשאלה מדוע

היופי מעורר אהבה (או חיבה). גם ההתייחסות לאהבה של קופידון כמצב נפשי קיצוני (לאו דווקא חיובי) אומרת לא מעט. אכן גם מבחינת אפלטון ואנשי תקופתו, אהבה אמיתית יכולה להיות רק בין גברים: זה אפיין את החברה הצבאית של יוון של אז, ששמה דגש על אחוות לוחמים מעל לכל. אבל היו זמנים קדומים יותר שבהם זה לא היה מקובל; אבל לרוע מזלינו, כמעט ולא שרדו משם טקסטים (או מהתרבות המינואית, שהיתה כנראה שוויונית יותר מכל מה שהיה אחריה). אגב לפי כמה פרקים מרתקים מסידרה על העולם העתיק ששודרו בסוף השבוע ב'לופ' בערוץ 23 ('החינוכית'), נראה שהאלים היו משמעותיים מאוד בספרטה העתיקה, והם זכו שם לסגידה יותר מברוב ערי המדינה של יוון. הספרטנים לא זזו מבלי לבדוק בכבדן של עיזים, את דעתם האלים על הדבר שצריך להעשות. מלכם גם ראה עצמו צאצא של הרקאלס ודרכו של זאוס. נראה שאהבתם לאלים היתה ממשית יותר מזו של האתונאים, ואולי ברמה אינטימית יותר - כמו לקרובים רחוקים. אחרי אפלטון (די הרבה אחריו - 500 שנה פלוס, אבל עדיין בתקופה ה'קלאסית') באה המחשבה המאחדת, שחיברה את הנאצל והיפה והמושלם, עם האלוהי, לתפיסה שנקראת 'ניאו-פלאטוניזם' (שהשפיעה רבות על הנצרות המוקדמת, הגנוסטיקה ולא מעט גם על הקבלה). אז האהבה עברה אכן לשלב שווה ערך למונותאיסטי. אבל אין ספק שהיא הושפעה מאוד מהדתות המונותיאיסטיות שהחלו להתחזק באימפריה. באשר למוצאו של קופידון (זה אגב השם הלטיני; ביוון הוא היה 'ארוס') - יש מגוון דעות. במקור היווני העתיק ביותר (הסיודוס) הוא נוצר בתחילת הזמן, והיה שווה-ערך לכאוס ולארץ (גאיה). בגירסה אחת הוא אכן בנה של ארטמיס, אבל היא ממש אינה אלת המוות (אלא ארס ואחותו אריס).
 

MetalSinagouge

New member
אהבה אמיתית זה שילוב של...

חומרים ביוכימיים וקליטה\עיבוד מידע עצבי :) סתם. לכבוד כנס האייקון הקרב ובא, יש לכם אולי המלצה לאיזה ספר טוב בעברית\אנגלית שנותן סקירה קצרה על מה זה בעצם אגדות מבחינה אנתרופולוגית, פסיכולוגית, פולקלורית וכאלה?
 

לגוטל

New member
ממליץ פשוט להנות מהאגדות ומהמיתולוגיות עצמן

כלומר להנות מהיצירה והכוח שלה, ולא לעסוק בהגדרות חוץ-סיפוריות שהן עיסוקיהם של פרופסורים למיניהם שמבלים את רוב הזמן בלא להסכים אחד עם השני.
 

Y. Welis

New member
באנגלית אני מניח שיש הרבה

תלוי מאיזו נקודת השקפה - יונגינאנית, פרוידיאנית; פוסט-מודרנית או קלאסית. בעברית תורגם ולא זכה להד, ספר הראיונות של מויירס עם ג'וזף קמפבל, חוקר המיתוסים המרתק. כדאי לחפש אותו ('כוחו של מיתוס' / ג'וזף קמפבל עם ביל מויירס, 'מודן', 1998).
 

MetalSinagouge

New member
אותו קראתי, תודה :)

לגוטל, אתה צודק אבל עדיין אני מרגיש קצת אבוד כי לאגדות האלה (למרות שבאופן מפתיע די מהנה לקרוא אותן) אין בדיוק את אותו אפקט שהיה להן בילדות. אני מניח שאני מחפש להוציא מזה יותר. הבנתי שהפריטים הכי לכאורה לא חשובים בהרבה אגדות הם בעצם אלמנטים שונים מטקסי חניכה, טקסים שאפשר לומר ולא קיימים בעולם שלנו יותר, ואולי זה מסביר דבר או שניים... ואולי לא.
 

Y. Welis

New member
נסה את הלקסיקון למיתולוגיה היוונית של גרייבס

הוא מצא בסיפורים האלה הדים לעבר הרחוק - לעיתים לעבר קצת פנטסטי. אבל הרעיון שהפולחן (שבלי ספק בא מהעבר הרחוק מאוד) נמצא מאחורי רובם נחשב כיום למקובל, ולא מעט בזכותו.
 
למעלה