כח/סטיק - גובה/מהירות ?
שאלה רבת שנים העליתם. שאלה דומה עלתה במכתבו של קורא לעיתון E-Mentor של איגוד המדריכים האמריקאיים - NAFI בגליונו האחרון. החל שם ויכוח מר, ומכיוון שסופו משרת את נקודת המבט שלי על העניין, אסכמו במילים אחדות: לאחר שהובעו דעות לכאן ולכאן, כתב אחד המדריכים שהוא לא מבין מדוע הויכוח, מכיוון שה FAA בכבודו ועצמו הכריע זה לא מכבר בספרו, אשר מהווה את התנ"ך האמריקאי לתלמידי טיס, Airplane Flying Handbook וכתב כי המנוע הוא זה המשפיע על המהירות והסטיק ( ה PITCH) משפיע על קו הגלישה. או אז, סיכם קורא נאמן אחרון את הויכוח, בהביאו תיקון לדברי הקורא הקודם. צדקת, אמר האחרון לקודמו, שכך היה כתוב בספרי ה FAA , אך כיום, אם תואיל נא להסתכל, הפנה את הקודם בנימוס אמריקאי, בספר העדכני, המהדורה האחרונה של אותו Handbook , ששמו כעת, Flight Training Handbookושם מה כתוב, תשאלו? זווית קו ההנמכה (Descend Angle במקור), מושפעת מכל ארבעת הכוחות הפועלים על המטוס: עילוי, גרר, דחף ומשקל. אם כל הכוחות שווים - זוית ההנמכה תשאר קבועה. שינוי של גורם אחד, ידרוש שינוי מתואם של כח שני. את זוית ההנמכה הנכונה יש לשמור בעזרת שינויי עלרוד מתואמים עם שינוי של כח המנוע. ועכשיו לדעתי שלי - לא ניתן לומר "כח מנוע משפיע על מהירות וזוית אף על קו גלישה" ולא להיפך. כך פיסיקלית. מה שכן, ניתן להגדיר במשפט זה את שיטת העבודה של הטייס. כמו בטיסה במהירות איטית - מהירות - אף וגובה - מנוע. נסו לשים מנוע ולהשאיר את האף באותו מצב - מה יקרה? תטפסו מעט והמהירות תגדל קצת. כל העסק הוא מנטלי. מה נוח לזכור וליישם? לדעתי נוח להמשיך עם שיטת העבודה של טיסה איטית. אם קו הגלישה נמוך - קודם כל תוסיף מנוע ואח"כ תתקן עם האף כדי לחזור למהירות הפיינל (אף אצלי קשור לזווית התקפה, הקובעת גרר ומהירות ולא לגובה). אם המהירות בפיינל צונחת ל 50 כי החניך חושה שהוא נמוך מדי ומרים אף - מה כל מדריך יעשה? ידחוף את האף ולא יוסיף מנוע. כמובן, שכנראה הוספת הכח תדרש מיד אח"כ. אלו 2 הסנט שלי...