מה יותר עדיף

צחי נבו

New member
מה יותר עדיף ../images/Emo4.gif ../images/Emo35.gif

אני בפיינל, קצר. 20 מעלות מדפים, 1500 סל"ד. ומה לעשות, אני קצת גבוה (לא אישית, הכוונה למטוס). מה לפני מה - עוד מדפים או פחות מנוע?
 
מדפים או כח

העדפתי האישית היא פחות כח. אני לא אוהב לשנות תצורה קרוב מידי לקרקע (פיינל קצר).
 
מדפים/כח

אהלן צחי, אז ככה:.... אני הייתי מורידה כח ומדפים במכה אחת, כשהמטוס יתייצב לגובה ולמהירות שמתאימה לי אשחק עם המנוע.
 

רן בג

New member
מצערת = גובה. סטיק = מהירות

כך משננים לחניכים כאן..אני חושב שהשליטה על הגובה בעזרת כוח מנוע סבירה יותר. בכל אופן לא כדאי לתת "מכות" לאף אחד.אם אתה ממש "יצירתי" אתה יכול לעשות מה שלימדו אותנו בדאיה, רגל וסטיק נגדי יביא להחלקה ואובדן גובה...
 
נפרט קצת בעניין מדפים

כפי שאמרו קודמיי, כח שולט בגובה וסטיק במהירות. בפיינל אתה אמור להיות בגלישה כשהמטוס מקוזז. מאחר והמטוס מקוזז למהירות מסויימת בתצורה מסויימת, כל שינוי בתצורה יוציא את המטוס ממצב מקוזז. לעומת זאת, שינוי בכח יקטין/יגדיל את מרחק הגלישה אבל לא ישנה את מהירות הגלישה, והרי במהירות אנו שמים מבטחינו. בנוסף לכך, הורדת מדפים משנה מיידית את מצב אף המטוס. מטוס עם כנף תחתית מוריד אף לעומת מטוס עם כנף עילית שמרים אף. וכך תאלץ להתמודד עם עוד בעיה בפיינל קצר. לעניין הורדת מדפים:מומלץ להוריד מדפים בהדרגה ולא בבת אחת. הורד 10 מעלות מדפים והמתן עד להתייצבותם במקומם. והיה וקרתה תקלה ורק מדף אחד ירד, יהיה לך הרבה יותר קל להשתלט על תנועת גילגול של 10 מעלות מאשר 20 מעלות.
 
לא זה ולא זה...

תוריד את האף ואם יש צורך אז תוריד מנוע לשמור מהירות. הגה גובה = גובה (כשמו הוא). מנוע (כוח) = מהירות. רק כאשר מנוע מלא או מנוע בסרק: הגה גובה = מהירות וגם גובה. אין מה לעשות. חוקי הפיסיקה קבועים הם. מייק..
 
מייק, אני חושב שטעות ביידך

התגובה הראשונית להגה גובה, נכון, תהיה שינוי בגובה. אבל לאורך זמן זה לא ככה. תעשה ניסוי קטן. משיוט תמשוך קצת סטיק ותחזיק. מה יקרה? נכון בהתחלה המטוס יטפס קצת ויפסיד מהירות. אבל אחרי שהעסק יתייצב תגלה שהוספת רק קצת גובה ושינית מאוד את המהירות. אם אנחנו מדברים על חוקי הפיסיקה אז זה עוד יותר ברור. למשל, ע"מ להוסיף גובה אתה צריך להוסיף אנרגיה. הדרך היחידה שלך לעשות את זה זה בעזרת המנוע. וגם להיפך. ברור שבסופו של דבר הגה הגובה שולט גם בגובה וללא ספק המנוע שולט במהירות, הרי אנחנו משתמשים בשניהם כל הזמן. אבל אם אתה רוצה לאבד גובה בפיינל הכי כדאי להוריד מנוע כי לדחוף את האף רק יוסיף מהירות ובסופו של דבר תגלוש יותר רחוק.
 

צור בנר

New member
כח/סטיק - גובה/מהירות ?

שאלה רבת שנים העליתם. שאלה דומה עלתה במכתבו של קורא לעיתון E-Mentor של איגוד המדריכים האמריקאיים - NAFI בגליונו האחרון. החל שם ויכוח מר, ומכיוון שסופו משרת את נקודת המבט שלי על העניין, אסכמו במילים אחדות: לאחר שהובעו דעות לכאן ולכאן, כתב אחד המדריכים שהוא לא מבין מדוע הויכוח, מכיוון שה FAA בכבודו ועצמו הכריע זה לא מכבר בספרו, אשר מהווה את התנ"ך האמריקאי לתלמידי טיס, Airplane Flying Handbook וכתב כי המנוע הוא זה המשפיע על המהירות והסטיק ( ה PITCH) משפיע על קו הגלישה. או אז, סיכם קורא נאמן אחרון את הויכוח, בהביאו תיקון לדברי הקורא הקודם. צדקת, אמר האחרון לקודמו, שכך היה כתוב בספרי ה FAA , אך כיום, אם תואיל נא להסתכל, הפנה את הקודם בנימוס אמריקאי, בספר העדכני, המהדורה האחרונה של אותו Handbook , ששמו כעת, Flight Training Handbookושם מה כתוב, תשאלו? זווית קו ההנמכה (Descend Angle במקור), מושפעת מכל ארבעת הכוחות הפועלים על המטוס: עילוי, גרר, דחף ומשקל. אם כל הכוחות שווים - זוית ההנמכה תשאר קבועה. שינוי של גורם אחד, ידרוש שינוי מתואם של כח שני. את זוית ההנמכה הנכונה יש לשמור בעזרת שינויי עלרוד מתואמים עם שינוי של כח המנוע. ועכשיו לדעתי שלי - לא ניתן לומר "כח מנוע משפיע על מהירות וזוית אף על קו גלישה" ולא להיפך. כך פיסיקלית. מה שכן, ניתן להגדיר במשפט זה את שיטת העבודה של הטייס. כמו בטיסה במהירות איטית - מהירות - אף וגובה - מנוע. נסו לשים מנוע ולהשאיר את האף באותו מצב - מה יקרה? תטפסו מעט והמהירות תגדל קצת. כל העסק הוא מנטלי. מה נוח לזכור וליישם? לדעתי נוח להמשיך עם שיטת העבודה של טיסה איטית. אם קו הגלישה נמוך - קודם כל תוסיף מנוע ואח"כ תתקן עם האף כדי לחזור למהירות הפיינל (אף אצלי קשור לזווית התקפה, הקובעת גרר ומהירות ולא לגובה). אם המהירות בפיינל צונחת ל 50 כי החניך חושה שהוא נמוך מדי ומרים אף - מה כל מדריך יעשה? ידחוף את האף ולא יוסיף מנוע. כמובן, שכנראה הוספת הכח תדרש מיד אח"כ. אלו 2 הסנט שלי...
 

צור בנר

New member
פיינל גבוה, 20 מעלות מדפים

ראשית לשאלתו של צחי. לתלמיד או לטייס צעיר, לא הייתי מייעץ לשנות את תצורת המטוס בפיינל קצר (מתחת 200 רגל מעפ"ש). לטייסים ותיקים יותר, הייתי עונה אחרת. אם אנו מחליטים לנחות במסלול נתון, אנו צריכים להגדיר את כמות המדפים הדרושה ואת מהירות הפיינל לאותו מסלול ע"פ אורכו, רוח צד, מכשולים וכו´. אם הגדרת מהירות מסוימת וכמות מדפים של 30 מעלות, אני הייתי מייעץ לך לא לתת לפיינל שאותו ביצעת לקבוע את כמות המדפים, אלא ללכת ע"פ ההגדרות שלך (אם התנאים לא השתנו, כגון רוח צד חזקה יותר מהצפוי, למשל). לכן, אם נתקעת עם 20 מעלות מדפים, תוריד ל 30 מעלות ותפצה עם מנוע על מנת לשמור על המהירות . אם אתה עדיין גבוה, אל תפצה עם מנוע, אלא פשוט תוריד אף (ככל שיש יותר מדפים, האף צריך להיות יותר מטה כדי לשמור על מהירות מסוימת , אם סל"ד המנוע נשאר קבוע). אם אתה לא מרגיש נח להוריד מדפים כ"כ קרוב, הפחת כח מנוע ושקול העלאת מהירות גישה במספר קשרים עקב חוסר המדפים והתקרבותך למהירות ההזדקרות.
 
למעלה