מה כבוד דר ליבוביץ היה עונה אילו

ben1b2e3n

New member
מה כבוד דר ליבוביץ היה עונה אילו

ביהדות יש יחס מפלה ולא טוב כלפי גויים נשים ובעלי חיים. ליבוביץ להבנתי העיף את המדע מיהדות והערכים ואז אמר שהוא בוחר בערכים דתיים כי בא לו. אבל יחס מפלה ולא טוב כפי שציינתי אלו ערכים טובים? מר ליבוביץ אני צודק כשאני מגנה תערכים הללו? או שאני טועה ואתה מצדד בהם? אשמח לתשובה
 

u r i el

New member
ליבוביץ

היה ער לשינויים התרבותיים שבין עולמנו לבין עולמם של חכמים מעצבי ההלכה.
ליבוביץ היה פתוח להתאמת העולם הדתי לעולם התרבותי העכשווי ( כך בחלק מהנושאים, כמו למשל מעמד האישה, חידושים טכנולוגיים ומעמדם בשמירת השבת, וכן הוא עצמו התייחס לגויים מבחינה אישית בידידות, פרופ' דבואה האב הנוצרי הדומניקני, היה בן שיח קבוע שלו שנים רבות ), אולם לדעתו החברה עדיין לא בשלה דייה לשנות את דפוסי הנורמות ה"מסורתיות" הללו.
 

פיקסעלע

New member
מעמד האישה

אליבא דל' קשור למעמדה בחברה שבאה לשינוי עם המהפכה התעשייתית. משא"כ היחס לגויים ובע"ח (לבע"ח יש התייחסות מפורשת בשיחות עם ששר). ידידותו עם דיבואה לא מלמדת כלום, גם ר' יהודה הנשיא היה ידיד של אנטונינוס.
 

u r i el

New member
ידידותו של ל' לדיבואה מלמדת

אותי של' לא דחה ידידות עם נוצרים בניגוד לבטויי דחייה מהנצרות.
זה שעובדה זו איננה מלמדת אותך דבר, לא מחייבת אותי.
 

פיקסעלע

New member
יש להבחין בין ל' האדם להגותו

השאלה היא האם דבריו בנוגע למעמד האשה תקפים גם למעמד הגוי
 

ben1b2e3n

New member
איך ליבוביץ

אומר שכל התורה באה לתת רק מוסר ולא מדע ובדרך
הוא מתעלם מכל הטענות המדעיות בתורה ובמסכתות התלמודיות. ?
-בריאת העולם, ספירת הזמן ההיסטורית- גיל העולם

- בתלמוד על הלידה והתינוק ..ובטח שיש עוד מידע רב שאיני יודע.. חח
 

פיקסעלע

New member
מבחינתו

אמונתו בתורה אינה האמונה שהתורה צודקת במציאות, אלא הכרעתו לקיים את ציווייה.
 

u r i el

New member
ליבוביץ איננו מתעלם

אלא מפרש.

לדעתו כל אותן העובדות ה"היסטוריות" או "המדעיות" אינן רלוונטיות למה שהוא רואה בו עיקר - מעמד האדם לפני האל.
לפיכך כל מה שכתוב, בין אם זה מוסר או מדע או היסטוריה או סיפור או משל או אגדה או מצווה או שירה או רשימת שמות וכו' - הכל נועד כדי להנחות את האדם במסלול המאמץ להכרת האל.

ומותר לך להתווכח איתו.
 

ben1b2e3n

New member
אני חולק לגבי מוסר

יש לכל אדם חובה לקחת אחריות על מעשיו שיהיו טובים ולא רעים
זה גם ציווי אלוקים ואלוקים רוצה שנהיה טובים לכולם
מצוות בין אדם לחברו חשובות וקודמות לבין אדם למקום.
על כן לא אהיה עיוור ואשמור שבת אף על פי שגוי נפל לבור והוא אנוש
אלא אתקשר למדא בשביל להציל אותו
לא תעמוד על דם רעיך - גוי רעיך כי יש לו נפש אלוקים ממעל

מבחינתי ליבוביץ כמו כל הדתיים שמאמינים בצורה עיוורת ולא שכלית
 

u r i el

New member
אתה בחברה טובה מאד. אל דאגה.

ליבוביץ משקף רק דעה אחת.
"היהדות" איננה ליבוביץ, וליבוביץ אינו היהדות.

כבר התורה והנביאים ירמיהו ועמוס מבחינים בין שתי השיטות, השיטה האחת רואה במוסר עבודת ה' ואחת לא. הדברים משתקפים בספר ויקרא במפורש ובנבואות הנביאים הנ"ל. ליבוביץ מעדיף את אותה השיטה שאיננה רואה במוסר לכשעצמו עבודת ה' אלא רק באותו מוסר המתחייב מתוקף המצוות. אין זה כמובן מעיד על כך שליבוביץ אינו מוסרי, הוא וודאי מוסרי - אלא שאין הוא מבטא במוסריותו את עבודת ה' שלו.

מותר לך לומר על ליבוביץ כל דבר, אולם מבלי שאתה מוכיח את דבריך - הם נחשבים להשמצה ללא סימוכין.
 

פיקסעלע

New member
תשובה

לגבי היחס לנשים הרי שדעת ל' הייתה שזה קשור למעמדן בחברה אז. לגבי היחס לבעלי חיים הוא בפירוש שולל את זכויתיהם בשיחות עם ששר (אני, אגב, בעניין זה לא מסכים איתו). לגבי גויים, הרי שיש בהלכה (לפחות לפי הרמב"ם) הבחנה בין עובדי עבודה זרה למי שאינם. עם עובדי עבודה זרה אנו במאבק ערכי. אסור לנו לפגוע בהם, אבל גם לא לעזור להם (בשפה הלכתית: אין מורידין ואין מעלין).
 

ben1b2e3n

New member
התורה אמורה להיות אובייקטיבית

וככזאת היא צריכה להיות נכונה לכל הזמנים

אבל אני מבין שהיא לא כזאת ויש בה אבולוציה -היא מתאימה את עצמה
לשיגעונות החברה.

בכל מקרה החברה פעם לא התקיימה נכון ומוסרי

אני מוחה על כך שאשה שרוצה להתגרש ובעל לא רוצה אינה יכולה
והיא עגונה מסכנה. על כך אני מוחה!
אני מוחה שגבר יכול לקחת לפי התורה יותר מאשה אחת!
 

פיקסעלע

New member
לא מדויק

אישה שאינה אוהבת את בעלה, כופים את בעלה לגרשה. אצלנו האשכנזים כבר הרבה זמן אסור להתחתן עם יותר מאשה אחת. עכ"פ אם אינך דתי כל מחאותיך אינן רלוונטיות כי אין בסיס משותף לוויכוח.
 

ben1b2e3n

New member
איך בדיוק כופים??

לפני זמן מה ראיתי בטלויזיה דתיה שהבעל שלה ברח לחול והיא
מסכנה.

חוץ מזה שאלה: אם הבעל של האשה נעלם אחרי שנלחם במלחמה
ולא חזר הביתה.. ולא מוצאים את הגופה המתה שלו , אך מבינים
שהוא כנראה מת..
מה עושים? כמה זמן משאירים אותה עגונה??
 

פיקסעלע

New member
אתה מציע שיתירו איסור אשת איש מסיבות

הומניסטיות. זה מנוגד להכרה הדתית הבסיסית שהא-ל הוא מעל הכל. לכן אפשר להקריב לו בע"ח (עקרונית אפילו בני אדם - עקדת יצחק) ולא מחללים שבת כי השבת קדושה יותר מהחיים אלא בשביל שמירת שבתות הרבה.
 
שתוק יא הומו

ככה אני נוהג לענות בכאלה מקרים. יש שיגידו שאני וולגרי. אני קורא לזאת יעילות.
 
למעלה