מה לדעתכם יחס האמת בין ציווי התורה לבני ישראל

aloniron

New member
מה לדעתכם יחס האמת בין ציווי התורה לבני ישראל

לבין הציוויים שאותם חיים היום היהודים ע"פ ההלכה ? כאחד שקורא תורה באמונה שלמה כי היא נתנה ע"י בוראנו האחד והיחיד כחוזה (ברית) ומדריך לחיים ע"פ רצונו ובנוסף לומד את היסטורית היהדות בכדי להבין איך הגענו לאן שהגענו ברמת דרך הארץ האנושית היום, שמבחינתי היא קרובה למציאות של סדום ועמורה ("ויאמר יהוה, זעקת סדום ועמורה כי-רבה; וחטאתם--כי כבדה, מאוד" כאב הזעקה הוא של הבריאה ולא של האנושות, הרי את האנושות באזור הוא עומד למחוק למה שיתייחס לצעקתם והיום במציאות שלנו אנחנו מכאיבים לבריאה הרבה יותר ממה שהכאיבו בסדום ) אז מה נשאר מתורת ישראל ? מקווה מלוכלך, הלכות שבת מסורבלות, חגים מוזרים ומייגעים, תפילות בקבלנות, מנהיגים נגועים באגו וממון, מלחמת אחים וצבא שמושבע לנאמנות על גבי חומש ופועל שלא כדרכו. אז מה הקשר בין תורת ישראל ליהדות בכלל, אני טוען שאין שום קשר בין מה שבוראנו מבקש לבין מה שהיהדות שהשלטתה על בעלות התורה מבקשת. אנחנו יודעים שגם כשממשלת יהודה וישראל שלטו (שלא כחוקת התורה) תמיד היו פלגים מתוך העם שזעק כי העם חוטא ללא הרף והפלגים האלו שהיו הם שארית ישראל אנשי אמת לבורא, הם נעלמו והתאדו כיוון וממלכת יהודה הפכו ליהודים ויהודים אכלו משולחנות השלטון והשלטון דאג לגדל ולרבות את היהודים ולמחוק כל מתנגד להם וכך היהודים נהיו ההמשכיות של בני ישראל ע"י כפירה ישירה בחוקי היסוד של התורה עצמה, אז יהודי זה יהודי זאת בסך הכל כת שהתפתחה כי הייתה לה מערכת שיווק משומנת ומסובסדת מכל הבחינות, ובן ישראל הוא בן ישראל הוא יכול מאוד להימצא בכל אחת משלושת הדתות ואין לאלוקים סלקטור גזעני בכניסה למועדון שלו, נשמה טובה ודרך ארץ זה הכרטיס כניסה וכמובן כפי שאומר הנביא ישעיהו ליבוביץ (מבחינתי הוא נביא אמת ) את הבורא עובדים נקודה. ללא קשר לשכר ובקשות אישיות מצידנו פשוט אני חולק עליו בדבר אחד " אני את הבורא עובד ע"פ תורה ולא ע"פ הלכות כפירה שמקורן מכת כופרת. אמונה צריכה להגיע ממקום חושב וצנועה ולא ממקום של רעת רבים שאינם חושבים וכל היום כמו טווס מפגינים בייחודם ע"י שליפת נוצות יפות, בסופו של דבר זה רק נוצות ומתחת לנוצות יש ציפור טיפשה וטמאה. (לא סתם הקיבוצים בחרו בטווס כסמל ההצלחות שלהם ). אני לא פילוסוף ולא מלומד בקושי יש לי 11 שנות לימוד ואני מאוד מקווה שכן הצלחתי להסביר את עצמי כיוון ואני באמת לא איזה חכם דור, אפילו המחשב תיקן לי בכל רגע שגיאות כתיב, אבל דבר אחד אני יודע "דרך ארץ" ורצון הבורא ויש בי צער גדול שאת ליבוביץ לא פגשתי בחיים אפילו לשיחה של 15 דקות רק כדי לשאול " מה הקשר בין תורת משה להלכות היהדות ? "
 

iricky

New member
הקשר הוא זה (בלשונו של ליבוביץ):

דת-ישראל כעולמה של ההלכה, של תורה-שבעל-פה, לא נוצרה על-ידי כתבי-הקודש (=המקרא, ובכללו תורת משה), אלא כתבי-הקודש הם אחת האינסטיטוציות של דת ישראל. מבחינה דתית ומבחינה הגיונית-סיבתית תורה-שבעל-פה, שהיא עולם ההלכה, קודמת לתורה-שבכתב, שהיא עולם האמונה והערכים. במונחיה של הקיברנטיקה המודרנית ניתן להגדיר את היחס שבין המקרא ובין ההלכה כמשוב (feed-back): ההלכה של תורה שבע"פ שהיא יצירה אנושית - שואבת את סמכותה מדברי אלהים חיים שבמקרא, אולם היא הקובעת מהו תכנה, מהו מובנה ומהי משמעותה של תושב"כ."

זהו ניסוח ממצה, אבל תמציתי ביותר. על מנת לעמוד על כל היבטיו והשלכותיו יש צורך בלימוד רב. זיל גמור. ואתן לך גם עצה בחינם. לא כדאי שתבנה את השקפת עולמך על היהדות מנקודת מבט שיפוטית, מה לא טוב בעיניך. לא תקבל מזה שום הבנה. נסה להבין, לא לשפוט ולשלול ולגדף. יש ביהדות גם נקודות אור ודברים יפים, בצד סמטאות אפלות שגם מקומן לא נעדר, כמו בכל חברה אנושית. אבל למה לך ללכת דווקא בסמטאות החשוכות? הרבה יותר חכם והרבה יותר יפה והרבה יותר נעים ללכת באור. כדברי החכם באדם "וְרָאִיתִי אָנִי, שֶׁיֵּשׁ יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן־הַסִּכְלוּת; כִּיתְרוֹן הָאוֹר מִן־הַחֹשֶׁךְ׃ הֶחָכָם עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ, וְהַכְּסִיל בַּחֹשֶׁךְ הוֹלֵךְ". ולקיים את דברי הנביא ישעיה (המקורי): "הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ רָאוּ אוֹר גָּדוֹל".
 

שיוש82

New member
איכשהו נראה לי שהפסקה השנייה קלקלה את הראשונה

הסבר מדויק, ממצא ומעורר מחשבה שאכן יש צורך בלימוד רב כדי לעמוד על כל היבטיו והשלכותיו, לא יכול להיתקל בעצה החינמית שלא להתבונן במבט שיפוטי.
 

iricky

New member
מה פירוש "להיתקל בעצה"?

עצה מקבלים או דוחים, אבל לא ניתקלים בה. מכל מקום, לא ברור לי למה מוכרחים להסתכל על הדברים מנקודת מבט שיפוטית.
הפיסקה השניה באה לקיים את הפסוק "חנוך לנער על פי דרכו"
 

aloniron

New member
לא מקובל ע"פ תורה

ע"פ ההלכה מקובל כל מה שאמרת, כי הרי ההלכה היא פלסטלינה היא משתנה לפי צורך הממשל לכל אורך הדורות והיא מתמקדת לדעתי האישית בתפל של התורה ההלכה בעצם מפספסת את תכלית האמת של התורה עצמה, לא נראה לי שמשנה לבוראנו אם הנחנו או לא הנחנו טוטפות בבוקר וגם לא אם טבלנו במקווה ולא אם שחתנו תרנגולת בלא ברכת שחיטה. מה שחשוב זה "דרך ארץ " איך בצענו את כל הדברים האלו כי הרי אם שחטתי תרנגולת ע"פ ההלכה אבל אותה תרנגולת עונתה בייסורים על דרך גידולה בשלושת חודשי חייה אז מה הטעם מלכתחילה בלשחק אותה צדיק דור שוחט בד"ץ. או אם הנחתי טוטפות ( כמובן בדרך כלל עם עניים חצי עצומות מעייפות ובקבלנות ) על הבוקר ולאחר מכן הלכתי לעבודתי שהיא בעצם פקיד בבנק שמחלק הלוואות בריבית אז 20 דקות בבוקר אני צדיק ובשאר היום אני נוגד את כתבי התורה ללא עוררין. זאת צביעות ואני לא מוכן לקבל את העובדה שההלכה עושה את התורה או מסבירה אותה בגלל שפשט העם לא יבין את התורה מקריאתה בלבד, זה לא נכון אני קורא בתורה לא בקבלנות אלא להבין את עומקי כוונותיה ואני יודע שכל אדם שיקרא אותה יבין את אותו הדבר אם יעמיק בה וירצה להבין אותה. ביהדות מלמדים לבטל את התורה (כמו שעשית עכשיו בתשובתך) ע"י זה שאומרים שאי אפשר להבין את התורה ולכן לך ישירות לגמרא והלכה, זאת כפירה, ליבוביץ רצה אדם מאמין חושב וזו בעצם כל מטרתה של התורה אדם מאמין חושב. והיהדות לא רוצה אדם מאמין חושב אלא אדם מאמין שמקשיב ועושה בלי לערער על המנהיג התורן "אדם מפוחד שחושב שאם לא יתפלל המשכורת לא תגיע בזמן". זאת כת כי הרי כת בעצם לא מאפשרת לך דרך חשיבה אלא פשוט אומרת לך מה לעשות. אני באמת מודה על ההשתדלות לתת תשובה אך התשובה שנתת רק מחזקת את דעותיי בכך שאין קשר בין התורה ליהדות וכואב לי שדעת האדם היא פלסטלינה בידי הרבים ואם השתמשת במילה " כסילים" אז כסיל הוא אדם שהולך בדרך הרבים עם הזרם במקום לברור לעצמו באופן אישי צדק בכל נושא ובטח בנושא האלוקות ודרך חיים. כי הרי אם יעשה עסקת נדל"ן יחפור טוב בכל הנתונים אפילו לעורך דין שלו הוא לא יאמין, אבל אלוקים זה שטויות אני פשוט יעשה מה שאומר הרבי והכל יהיה בסדר, מדרשה לדרשה מעוד מעשיה לעוד מעשיה.
כח כִּי-גוֹי אֹבַד עֵצוֹת, הֵמָּה; {ר}
וְאֵין בָּהֶם, תְּבוּנָה. {ס} כט לוּ חָכְמוּ, יַשְׂכִּילוּ זֹאת; {ר}
יָבִינוּ, לְאַחֲרִיתָם. {ס} ל אֵיכָה יִרְדֹּף אֶחָד, אֶלֶף, {ר}
וּשְׁנַיִם, יָנִיסוּ רְבָבָה:
פרשת האזינו בספר דברים מספרת בדיוק איך ולמה אנחנו מתגלגלים עד היום כמו שאנחנו מתגלגלים, לומר שיש קשר בין יהודי לתורת ישראל זאת כפירה בתורה

עוד משהו קטן לפני מספר חודשים ישבתי עם איזה חסיד של פונוביץ באמת אדם נחמד ויצא שדיברנו על הסאטמרים (נתורי קרתא ) אני אמרתי שמכל החסידויות הם אנשי אמת עם עמוד שידרה מאוד חזק ושאני בטוח שגם אם ההלכה היא לא דרכי בוראנו אז בטוח שנאמנותם לנבואות יביאו להם התייחסות גבוה יותר מכל החסידויות והוא כמובן לא היה לו משהו רע לומר עליהם רק שהוא אמר ואני מצטט "שהלימוד היומי שלהם ושל ילדיהם נפגע כיוון ואין להם את התמיכה הכלכלית מהממשל ומאידך החסידויות שכנועות לממשל מצליחות להעביר חינוך ולימוד תורה הרבה יותר אינטנסיבי מתוך טענה שזה נזק לדורות לא להיכנע כיוון וזה פוגע בלימוד תורה, לא עניתי לו כיוון ולא רציתי לפגוע בו אבל לדעתי בוראנו בתורה מציין בפירוש שלא לקחת כסף בדרך זו בשביל לקדש אותו והתשובה שלו בעצם מסבירה את כל יסוד היהדות וההלכה. אז אני מעדיף ללכת בחושך וברוך ה' אני מצליח לראות גם בחושך וגם אם לפעמים חלק מהדרך היא קשה יותר רק בגלל שאני לא "רוב" לפחות אני יודע שהדרך היא אמת, שלי אישית מול בוראי מתורת ישראל בלי מתווכים תאבי בצע ביני לבינו
 
למעלה