כיצד מספרים לילד שהוא עתיד ללמוד
במסגרת מיוחדת. (הרמז נקלט שרוני
) אין ספק כי יש לספר לילד את האמת. ילדים מטיבעם רגישים ונבונים ולא יקח להם הרבה זמן על מנת להבין שיש כאן משהו שונה. כמו בכל תחום גם בנושא זה, השלמות של ההורים לגבי המסגרת החינוכית חשובה מאוד עבור הסתגלותו המוצלחת של הילד. ילד אשר מרגיש כי ההורים אינם שלמים או חמור יותר מתנגדים למסגרת ורואים בה דבר שלילי, יתחבר מאוד לרגשות של ההורים והסתגלותו בעקבות כך ומידת השתלבותו במסגרת עלולות להפגע. כאשר הורים בוחרים שלא לספר לילד על סוג המסגרת, הם עדיין מעבירים לילד מסר, יש להניח שהוא יקלוט בעדינות או בבוטות מגורמים חיצוניים (מבוגרים, ילדים) כי מדובר במסגרת שונה והיות וההורים לא אומרים דבר כנראה שמשהו כאן לא בסדר. לכן חשוב ורצוי להפוך את הילד לשותף מלא עוד לפני שהוא מגיע לבית הספר. כדאי לשוחח עם הילד לגבי העליה לכתה א' בכלל. ילדים מאוד מתרגשים מכך ובצדק, אך גם חרדים וחוששים מהשינוי. לכן כדאי ליזום שיחות ספונטניות בנושא בכלל. לנסות לברר עם הילד מה הוא מרגיש לקראת העליה לכתה א', ממה הוא הכי מתרגש, מה הוא מאחל לעצמו, ממה הוא חושש, לתת לילד לגיטימציה לספר ולהביע את עצמו. ניתן לספר לו כי גם אתם ההורים חוששים משינויים, אפילו אם השינוי הוא טוב ורצוי. למשל כאשר עוברים דירה, או עוברים לעבודה חדשה. הרגשות הם מאוד מבלבלים וחשוב לאפשר שיחה פתוחה בנושא. תוך כדי שיחה אפשר לדבר על מה עושים בבית הספר (המטרות של בית הספר בשפה מובנת וברורה לילד) רוב הילדים ידעו לספר כי בבית הספר לומדים לקרוא ולכתוב וגם משחקים וכאן אפשר לפתח שיחה על כך שכל ילד לומד בדרך אחרת, דרך שמתאימה רק לו ולכן יש גם כתות שמתאימות לילדים שונים כדי שיוכלו ללמוד בדרך שהכי מתאימה להם ושיוכלו להצליח ולהנות מהשהייה שלהם בבית הספר. אפשר גם לשוחח עם הילד על החוזקים החולשות שלו. "במה אתה חושב שאתה מאוד טוב?" ציור, כדור-רגל, להקשיב לסיפור, למשל. ובמה אתה חושב שאתה מתקשה? לכתוב את השם שלי, לספור עד עשר, לדוגמה. וכאן שוב לציין כי בכתה בה ילמד, בדיוק בנושאים הללו ובנוספים יעזרו לו ויאפשרו לו להתקדם. ולסיכום, חשוב שילד יקבל תחושה של פתיחות וקבלה של הוריו לגבי המסגרת. תחושה כזו תאפשר לו לפתח הרגשה חיובית והשלמות שלו תקרין גם על ילדים אחרים גם בכתות הרגילות. לא שלא יתכנו בעיות בנושא, אך פתיחות וגישה חיובית בהחלט יצמצמו אותן. בהצלחה לכל העולים לכתה א'.
דיאנה