שיידי ראנקס 10
New member
מה מה מה מה../images/Emo35.gif - פינה מס' 2
מה המצב? בפעם הקודמת, שהאמת הייתה לפני יותר מדי זמן, הסברתי לכם מה זה רידימים. הפעם נעסוק בפינה שמבערת לכם את כל המושגים שאתם שומעים כל כך הרבה ולא מבינים לעומק, במושג "סאונד סיסטם". נתחיל בארבע שאלות "מה": מה זה בעצם "סאונד סיסטם"
או, הפעם לא קיבלנו מושג בפטואה, אלא גם באנגלית אתם יודעים את פירושו-מערכת קול. לא צריך להיות גאון כדי לדעת. מערכת הקול המקורית כוללת שני פטיפונים, מיקסר, מיקרופון, מגברים עם עוצמה אדירה וכמובן רמקולים אימתניים בגודלם ובעוצמת הרעש שבוקע מתוכם(שהוא כמובן איכותי במיוחד). האם זה הכל? ממש לא! מעבר למערכת עצמה, הדגש ניתן בעיקר לאנשים שמתפעלים אותה. בכל סאונד בסיסי צריך שיהיו תקליטן(Selector), הבוחר את התקליטונים שינוגנו, מגיש(MC) המנחה את הערב, זמר(בג'מייקה נקרא DJ) ומפעיל המערכת ואחראי אפקטים(נקרא אופרייטור או אינג'ניר). כך שבעצם, מעבר למערכת סאונד, יש לחנו כאן מערכת אנושית, הרכב של אנשים מנוסים ומוכשרים, הפועלים על מנת לבדר את הקהל הרב שיש להם בדרך כלל. סאונד סיסטם נחשב לבילוי מס' 1 בג'מייקה, ישנם עשרות אם לא מאות מערכות שכאלה, לכל אחת כיוון מוזיקלי וסטנדרטים משלה. ההרכב שציינתי הוא אומנם המקורי, אך התחוללו בו שינויים רבים והסאונד סיסטם של היום בג'מייקה שונה מאוד מבעבר. כיום(לצערי האישי) סאונדים רבים משתמשים בסידי ולא בפטיפונים כיוון שקצב הופעת השירים בגרסאות פרומו מהיר בהרבה מזה של התקליטונים וגם זול ונגיש יותר(בגלל האינטרנט) ויש הטוענים כי גם איכותי יותר, אך בעיניי אין ולא תהיה אותנטיות כבשל התקליטונים. דבר נוסף שלא קיים תמיד הוא DJ, זמר אורח שמתלווה אל הסאונד. זה לא שאין כלל, אך הדבר שכיח פחות מבעבר. לפני 10-15 שנים נניח לא היה דאנס(מסיבה שיש בה סאונד סיסטם אחד או יותר) ללא זמר אורח, שכמובן מלהיב את הקהל ביכולות שירה ואילתור. ישנם המוני זמרים ג'מייקאים שהחלו את דרכם בסאונד סיסטם, לדוגמא BUJU BANTON, BABY CHAM, BEENIE MAN וכיום אומנים מתגלים בדרכים אחרות, וחבל. האם צריך לשמר מסורת שכזו ולא לשנותה? הדבר הרי קשה עד בלתי אפשרי כיוון שתמיד יהיו חידושים, אך בעיניי תמיד חשוב לשאוב מן העבר ולהתבסס בכך על ההוה. סאונדים מובילים בג'מייקה: Adonai, One Love, Stone Love, Jaro, Katarack, Black Kat, Cave Man. מה זה "ספיישלים" ואיך זה קשור לסאונד סיסטם
ספיישלים, או Dub Plates כפי שהם נקראים בג'מייקה, הם למעשה גרסאות מיוחדות לשירים מוכרים הנועדו לפאר את הסאונד. לוקחים שיר מוביל במצעד ומבקשים מהאומן(כמובן עבור תמורה כספית נאה ברוב המקרים) להקליט עבורם גרסא מיוחדת עבור הסאונד בה הוא משנה את מילות השיר כך שיכוונו לספר על גדולת הסאונד ואפסות הסאונדים המתחרים. לעיתים קרובות סאונדים מכינים גרסאות מיוחדות לערב מסויים או מנגנים דאב פלייטס(שמתם לב איזה שם גאוני נתנו למושג?) נדיר ובלעדי ובכך מעוררים ריגוש רב אצל הקהל השואג, השורק, העולה באש מרוב מצתים וזיקוקים דלוקים באוויר!!! מה לגבי תחרויות בין סאונד סיסטמס
דבר נפוץ מאוד ומלהיב בכל פעם מחדש הוא תחרויות בין שני סאונדים ולפעמים יותר. תחרויות אלו נקראות Clash. לכל קלאש(דוגמאות מוחשיות לקלאש בהמשך!!!) מגיע כל סאונד כאשר הוא מצוייד בדאב פלייטס יחודיים, פעמים רבות בכאלה שהוקלטו במיוחד עבור הערב המסויים, כדי לשמור על בלעדיות וייחודיות של הסאונד. מערכות השמע זוכות לתיגבור ולטיפוח בקלאשים, כיוון שכמות האנשים שמגיעה לערב שכזה היא לרוב גדולה בהרבה ממה שהמקום יכול להכיל וצריך לעלות על הרעש שהקהל עושה... ישנן שתי דרכים עיקריות בהן מתנהלות התחרויות: האחת פועלת כך שישנם מספר סיבובים. בכל סיבוב מוקצב לכל סאונד מוקצב זמן מסויים(נניח רבע שעה). בזמן זה על הסאונד להלהיב את הקהל ככל האפשר. מפאת הזמן הקצוב מתנגנים רק מספר שניות מכל טיון, והאם סי יגיד הרבה דברים כנגד הסאונד המתחרה כדי לחמם את הקהל. יאמרו הרבה מילים גסות בניב הפטואה, ואולי אף ידובר שהסאונד המתחרה הולך "למות" הלילה, "להיקבר". אך חשוב לזכור שהכל בהומור וכבידור ולא צריך להיסחף. אם ישנם גם זמרים(DJ), הם ישירו על רידים בסיגנון חופשי-פלוס רציני בתחרות שכן מדובר במופע לייב עם כל המשתמע מכך... דרך שניה נקראת Tune Fe Tune, כל סאונד מקבל את העמדה לזמן בו ינגן שיר אחד מול הסאונד המתחרה , ויורשה כמובן לדבר במיקרופון. כאן נבחנים הדאב פלייטס בעין דקדקנית עוד יותר-לאיזה סאונד יש טיונים שהם יותר ארטיקל, יותר אומנותיים ואיכותיים. בכל מקרה-השופטים היחידים תמיד יהיו הקהל וסאונד אהוב יותר יזכה תמיד ליותר קולות. סתם לידע כללי-הקלאש הראשון התקיים לפני למעלה מ50 שנה!!! ולשאלת השאלות-מה לכל זה ולישראל
אז האם גם לנו יש סאונד סיסטם בישראל? התשובה הבסיסית היא לא. מערכות הגברה אימתניות אין בבעלות אף סאונד בארץ. אז בהגרה, אולי המושג Sound Station, בו משתמשים בג'מייקה ובעולם הרכבים שאין ברשותם סאונד סיסטם, יתאים יותר. אך המושג אומץ על ידינו לא מהיום, ודבר אחד בטוח-יש לנו תקליטנים מוכשרים ביותר בארץ, והצוותים בהם הם עובדים מפתיעים את כולם, גם אצלנו וגם בחו"ל! קלאשים אין לנו בארץ גם כן, על אף שבשנה שעברה התקיים קלאש בינלאומי ראשון בין איי-מאר לסאונד שוויצרי. ספק אם בישראל כבר מוכנים לקלאש בסיגנון הג'מייקאי, הכולל אלימות וגסויות, ואולי עדיף בעצם ככה כשכולם חברים ויש אחווה בין סאונדים. או שבעצם עדיף לפלפל את העניינים?! לא יודע כבר... ספיישלים דווקא יש לנו-והרבה! בעיקר לA-MAR יש ספיישלים של אומנים ג'מייקאים מהשורה הראשונה ומכל הזמנים-גרגורי אייזקס, שוגר מיינוט, בוג'ו בנטון, דמיאן מארלי, סיזלה, קפלטון ועוד! גם לרודבוי יש כמה, וליוניטי יש מגוון בלתי נידלה של ספיישלים בעברית. יש לנו רמה בארץ, אם זה הותיקים כמו סטאק ארמגדון, גיל ראסטה, אייל 12טרייבס, אם הצעירים כמו יסאיה, שוקביט, מיי לורד. אנשים מוכשרים עם טעם מוזיקלי מצויין. כן ירבו!
מה המצב? בפעם הקודמת, שהאמת הייתה לפני יותר מדי זמן, הסברתי לכם מה זה רידימים. הפעם נעסוק בפינה שמבערת לכם את כל המושגים שאתם שומעים כל כך הרבה ולא מבינים לעומק, במושג "סאונד סיסטם". נתחיל בארבע שאלות "מה": מה זה בעצם "סאונד סיסטם"