מה מה מה מה
- פינה מס' 2

מה מה מה מה../images/Emo35.gif - פינה מס' 2

מה המצב? בפעם הקודמת, שהאמת הייתה לפני יותר מדי זמן, הסברתי לכם מה זה רידימים. הפעם נעסוק בפינה שמבערת לכם את כל המושגים שאתם שומעים כל כך הרבה ולא מבינים לעומק, במושג "סאונד סיסטם". נתחיל בארבע שאלות "מה": מה זה בעצם "סאונד סיסטם"
או, הפעם לא קיבלנו מושג בפטואה, אלא גם באנגלית אתם יודעים את פירושו-מערכת קול. לא צריך להיות גאון כדי לדעת. מערכת הקול המקורית כוללת שני פטיפונים, מיקסר, מיקרופון, מגברים עם עוצמה אדירה וכמובן רמקולים אימתניים בגודלם ובעוצמת הרעש שבוקע מתוכם(שהוא כמובן איכותי במיוחד). האם זה הכל? ממש לא! מעבר למערכת עצמה, הדגש ניתן בעיקר לאנשים שמתפעלים אותה. בכל סאונד בסיסי צריך שיהיו תקליטן(Selector), הבוחר את התקליטונים שינוגנו, מגיש(MC) המנחה את הערב, זמר(בג'מייקה נקרא DJ) ומפעיל המערכת ואחראי אפקטים(נקרא אופרייטור או אינג'ניר). כך שבעצם, מעבר למערכת סאונד, יש לחנו כאן מערכת אנושית, הרכב של אנשים מנוסים ומוכשרים, הפועלים על מנת לבדר את הקהל הרב שיש להם בדרך כלל. סאונד סיסטם נחשב לבילוי מס' 1 בג'מייקה, ישנם עשרות אם לא מאות מערכות שכאלה, לכל אחת כיוון מוזיקלי וסטנדרטים משלה. ההרכב שציינתי הוא אומנם המקורי, אך התחוללו בו שינויים רבים והסאונד סיסטם של היום בג'מייקה שונה מאוד מבעבר. כיום(לצערי האישי) סאונדים רבים משתמשים בסידי ולא בפטיפונים כיוון שקצב הופעת השירים בגרסאות פרומו מהיר בהרבה מזה של התקליטונים וגם זול ונגיש יותר(בגלל האינטרנט) ויש הטוענים כי גם איכותי יותר, אך בעיניי אין ולא תהיה אותנטיות כבשל התקליטונים. דבר נוסף שלא קיים תמיד הוא DJ, זמר אורח שמתלווה אל הסאונד. זה לא שאין כלל, אך הדבר שכיח פחות מבעבר. לפני 10-15 שנים נניח לא היה דאנס(מסיבה שיש בה סאונד סיסטם אחד או יותר) ללא זמר אורח, שכמובן מלהיב את הקהל ביכולות שירה ואילתור. ישנם המוני זמרים ג'מייקאים שהחלו את דרכם בסאונד סיסטם, לדוגמא BUJU BANTON, BABY CHAM, BEENIE MAN וכיום אומנים מתגלים בדרכים אחרות, וחבל. האם צריך לשמר מסורת שכזו ולא לשנותה? הדבר הרי קשה עד בלתי אפשרי כיוון שתמיד יהיו חידושים, אך בעיניי תמיד חשוב לשאוב מן העבר ולהתבסס בכך על ההוה. סאונדים מובילים בג'מייקה: Adonai, One Love, Stone Love, Jaro, Katarack, Black Kat, Cave Man. מה זה "ספיישלים" ואיך זה קשור לסאונד סיסטם
ספיישלים, או Dub Plates כפי שהם נקראים בג'מייקה, הם למעשה גרסאות מיוחדות לשירים מוכרים הנועדו לפאר את הסאונד. לוקחים שיר מוביל במצעד ומבקשים מהאומן(כמובן עבור תמורה כספית נאה ברוב המקרים) להקליט עבורם גרסא מיוחדת עבור הסאונד בה הוא משנה את מילות השיר כך שיכוונו לספר על גדולת הסאונד ואפסות הסאונדים המתחרים. לעיתים קרובות סאונדים מכינים גרסאות מיוחדות לערב מסויים או מנגנים דאב פלייטס(שמתם לב איזה שם גאוני נתנו למושג?) נדיר ובלעדי ובכך מעוררים ריגוש רב אצל הקהל השואג, השורק, העולה באש מרוב מצתים וזיקוקים דלוקים באוויר!!! מה לגבי תחרויות בין סאונד סיסטמס
דבר נפוץ מאוד ומלהיב בכל פעם מחדש הוא תחרויות בין שני סאונדים ולפעמים יותר. תחרויות אלו נקראות Clash. לכל קלאש(דוגמאות מוחשיות לקלאש בהמשך!!!) מגיע כל סאונד כאשר הוא מצוייד בדאב פלייטס יחודיים, פעמים רבות בכאלה שהוקלטו במיוחד עבור הערב המסויים, כדי לשמור על בלעדיות וייחודיות של הסאונד. מערכות השמע זוכות לתיגבור ולטיפוח בקלאשים, כיוון שכמות האנשים שמגיעה לערב שכזה היא לרוב גדולה בהרבה ממה שהמקום יכול להכיל וצריך לעלות על הרעש שהקהל עושה... ישנן שתי דרכים עיקריות בהן מתנהלות התחרויות: האחת פועלת כך שישנם מספר סיבובים. בכל סיבוב מוקצב לכל סאונד מוקצב זמן מסויים(נניח רבע שעה). בזמן זה על הסאונד להלהיב את הקהל ככל האפשר. מפאת הזמן הקצוב מתנגנים רק מספר שניות מכל טיון, והאם סי יגיד הרבה דברים כנגד הסאונד המתחרה כדי לחמם את הקהל. יאמרו הרבה מילים גסות בניב הפטואה, ואולי אף ידובר שהסאונד המתחרה הולך "למות" הלילה, "להיקבר". אך חשוב לזכור שהכל בהומור וכבידור ולא צריך להיסחף. אם ישנם גם זמרים(DJ), הם ישירו על רידים בסיגנון חופשי-פלוס רציני בתחרות שכן מדובר במופע לייב עם כל המשתמע מכך... דרך שניה נקראת Tune Fe Tune, כל סאונד מקבל את העמדה לזמן בו ינגן שיר אחד מול הסאונד המתחרה , ויורשה כמובן לדבר במיקרופון. כאן נבחנים הדאב פלייטס בעין דקדקנית עוד יותר-לאיזה סאונד יש טיונים שהם יותר ארטיקל, יותר אומנותיים ואיכותיים. בכל מקרה-השופטים היחידים תמיד יהיו הקהל וסאונד אהוב יותר יזכה תמיד ליותר קולות. סתם לידע כללי-הקלאש הראשון התקיים לפני למעלה מ50 שנה!!! ולשאלת השאלות-מה לכל זה ולישראל
אז האם גם לנו יש סאונד סיסטם בישראל? התשובה הבסיסית היא לא. מערכות הגברה אימתניות אין בבעלות אף סאונד בארץ. אז בהגרה, אולי המושג Sound Station, בו משתמשים בג'מייקה ובעולם הרכבים שאין ברשותם סאונד סיסטם, יתאים יותר. אך המושג אומץ על ידינו לא מהיום, ודבר אחד בטוח-יש לנו תקליטנים מוכשרים ביותר בארץ, והצוותים בהם הם עובדים מפתיעים את כולם, גם אצלנו וגם בחו"ל! קלאשים אין לנו בארץ גם כן, על אף שבשנה שעברה התקיים קלאש בינלאומי ראשון בין איי-מאר לסאונד שוויצרי. ספק אם בישראל כבר מוכנים לקלאש בסיגנון הג'מייקאי, הכולל אלימות וגסויות, ואולי עדיף בעצם ככה כשכולם חברים ויש אחווה בין סאונדים. או שבעצם עדיף לפלפל את העניינים?! לא יודע כבר... ספיישלים דווקא יש לנו-והרבה! בעיקר לA-MAR יש ספיישלים של אומנים ג'מייקאים מהשורה הראשונה ומכל הזמנים-גרגורי אייזקס, שוגר מיינוט, בוג'ו בנטון, דמיאן מארלי, סיזלה, קפלטון ועוד! גם לרודבוי יש כמה, וליוניטי יש מגוון בלתי נידלה של ספיישלים בעברית. יש לנו רמה בארץ, אם זה הותיקים כמו סטאק ארמגדון, גיל ראסטה, אייל 12טרייבס, אם הצעירים כמו יסאיה, שוקביט, מיי לורד. אנשים מוכשרים עם טעם מוזיקלי מצויין. כן ירבו!
 
Clash Ting

רציתי להדגים בצורה הטובה ביותר מה זה קלאש, ולא יכולתי לחשוב על הסבר יותר טוב מלתת למוזיקה לדבר. -זהירות-להרחיק מילדים!!!- בחרתי בשני סאונדים שאני מאוד אוהב-קילמנג'רו, סאונד ותיק מאוד עם קהל מפה ועד להודעה חדשה, ומייטי קראון, סאונד שמגיע מיפן וזוכה בתחרויות בכל העולם, ואהוב מאוד בג'מייקה! הלינק הראשון מציג סיבוב של ג'ארו עם טיונים מעולים ובעיקר משפטים מפולפלים וארסיים כנגד הסאונד המתחרה שנאמרים מפיו של פרדי קרוגר, האם סי האימתני של הסאונד. לחצו להורדה-JARO. הלינק השני הוא של קלאש של ממש, Tune fe Tune בין שני הסאונדים עם הרבה רעש... להורדה לחצו-Jaro VS Crown למטה צירפתי שני דאב פלייטס מעולים של ג'ארו, אחד מהם הוא אחד הנדירים שלהם, של דניס בראון!!! אני אשמח לתרגם אם יהיו הרבה שלא יבינו כלום, אבל בבקשה תנסו, מה יש להפסיד?
 
עוד

-הסאונד המוביל בג'מייקה ובעולם, מספר 1 הוא ללא ספק STONE LOVE. לפני יותר מ10 שנים פרשו סטון לאב מהתחרות הגדולה ביותר בג'מייקה, כיוון שרצו לתת הזדמנות גם לסאונדים אחרים לנצח... עם סטון לאב אין תחרות, הם מספר 1 ולא יעזור... -סאונדים קלאסיים-Coxsone Dodd\DOWNBEAT האיש שהקים את סטודיו 1(שגם במושג זה נדון בפינה בהמשך) היה באמת אחד הראשונים. יש גם ROCKERS INT(שביקרו בארץ-גברי סלאסי וראס מאליקוט ב2001!) שקים אחד ממלכי הדאב האגדיים אוגוסטוס פאבלו. סאונד אגדי וחשוב נוסף הוא KING STUR GUV של שלושת המלכים U-Roy, Charlie Chaplin ו-Jossie Wales.
 
ובארץ הקודש... ../images/Emo104.gif

יש לנו במה להתגאות כפי שאתם בטח כבר יודעים... רק כדי להמחיש את זה אתן תזכורת לשני לינקים מוכרים מכאן כדי שתוכלו לשמוע שוב מה קורה כאן בארץ: רודבוי סאונד-פינת ההורדות חוד המחט-יגאל גאנג'ה וייבס באתר עם רדיו המתעדכן בתוכניות מוקלטות(מהתוכנית המעולה ב106FM)/סטים שונים.
 
שננו את החומר הנלמד...

כי תיבחנו עליו בהמשך!!! ועד אז, מחכה לתגובות עבדתי די קשה על הפינה הזו היא גם לקחה לי המון זמן כי רציתי לעשות משהו מוצלח ומעניין. נראה לי שהצלחתי :))
 

eviaman

New member
עוד מעט תהפוך לגיל ראסטה בונשטיין!

מאן! סחטיין...כל הכבוד על ההשקעה אחלה כתיבה , ממש מעניין ומעשיר את הידע. כל הכבוד תמשיך ככה.
 
לא צריך להיסחף... -המשך!-

תודה על התגובות, שמח שחידשתי לכם יהיו עוד הרבה פינות בזמן הקרוב אחת נוספת אפילו ממש מחר! יש לכם כוח לעוד קצת פרטים? למי שיש אז הנה: -סצינות הרגאיי התוססות ביותר ביבשת אירופה נמצאות בלונדון מן הסתם(אליה הגיעו מהגרים ג'מייקאים רבים החל משנות ה60), בצרפת(הגיעו ארצה מספר פעמים: Soul Stereo Sound), בשווייץ(הגיע פעמיים Asher Selector מפוזיטיב איירליין סאונד) ובאיטליה. התמזל מזלי ופגשתי בטיול שלי ביארד סאונד סיסטם מוכר מאיטליה בשם Nameless Sound. פגשתי אותם בטרז'ר ביץ' ואחר כך בקינגסטון, אצל גברי סלאסי מRockers int. Sound Station, שעשה מסיבה קטנה אצלו בבית וכשנכנסתי לאתר שלהם(באיטלקית אבל אתר נחמד, שער מצחיק...) בלוח הופעות שהיו ראיתי: 23/02/06 Inna Kingston Rockers International Sound meet Nameless sound [LIVE IN KINGSTON - JAMAICA] והייתי מבסוט שנכחתי שם, במסיבה פרטית של 15 אנשים בערך מכל העולם(פולין, איטליה, לונדון, ג'מייקה ואני מישראל
) על ההרים של קינגסטון... -תופעה שעוררה הרבה בעיות בעבר וקיימת גם היום אך פחות היא שמהגרים ג'מייקאים בלונדון קראו לעצמם על שם סאונדים מוכרים מהיארד. כך קרה שהטעו הרבה אנשים עם שמות של סאונדים גדולים כשבעצם היה מדובר בחיקוי. ישנם למשל Sir Coxsone Outernational, Channel One ו Jah Tubbys. -שני סאונדים ותיקים נוספים הם Champion Sound וVolcano Sound. צ'מפיון סאונד היו מהראשונים שהשתמשו בדאב פלייטס וזכו בהרבה קלאשים בזכות כך ווולקיינו סאונד היו פופולריים בשנות ה80. הוקדשו להם הרבה שירים למשל ברינגטון ליוי שר בHere I Come לסלקטור של הסאונד: "Pull it Dani Dreadyo". הנה קטע וידאו שכבר פורסם לא זוכר אם כאן, של וולקיינו סאונד עם ים אומנים מההכי מצליחים באותה תקופה(בורו בנטון, ילומאן, ג'וזי וויילס, פופא טויאן), במקום אגדי ששמו סקייטלאנד. כדאי לראות מדהים כל פעם מחדש! -לונדון היא בירת הדאב העולמית. הדאנסהול הג'מייקאי הוא דבר שלאירופאים קצת קשה לאכול לרוב... סאונדים מפורסמים מלונדון: Saxon Sound-כבר שלושים שנה. סאונד מספר 1 באירופה! טרבור הסילקטה ביקר המון פעמים בארץ והופיע בת"א ובירושלים! Aba Shanti I-קוסם הדאב, ביקר בארץ מספר פעמים. כל ביקור שלו וכל תיקלוט שלו זו חוויה בפני עצמה. נחשב לאחד הסאונדים האגדיים בעולם! Jah Shaka-אומן אגדי נוסף. ביקר בארץ בשנת 2000 ורבים תוהים מתי יהיה הביקור הבא, שכן מדובר באחת ההופעות המדהימות שהיו בארץ כך אומרים. עוד פרטים תוכלו למצוא בוויקיפדיה. -מדי שנה מתקיימים בלונדון מספר פסטיבלים. הגדול שבהם הוא כנראה פסטיבל פורטבלו. מדובר בדאנס בצורה הכי מפורשת שיש-כמו פעם, משאיות ברחובות, אנשים רוקדים בלי הפסקה... בשנה שעברה הוזמנו A-Mar שלנו מישראל לתקלט בNOTTING HILL KARNIVAL!!! עד כאן סקירה עולמית
למי שיש מה להוסיף אני אשמח :))
 

Jah 3

New member
תודה גיל

מגניב לאללה כל הקלאשים האלה, אכל אני עדיין לא מבין פטואה כל כך טוב בשביל להבין את מה שהם אומרים בפעם ראשונה שהם מדברים כל כך מהר
 

fleaboy

New member
ריספקט ענק

גיל כל הכבוד כל פעם שאני חושב שאני יודע על משהו אתה פותח פינה ומחדש ומעניין תמשיך ככה
 

טובא

New member
../images/Emo127.gif../images/Emo45.gifכבוד גיל

ללא ספק בית-ספר לרגאיי. תן בראש עם עוד פינות כאלה כן ירבו
 

ZeusMan

New member
מדהים !!!

לוקח קצת זמן לקורא אבל שווה כל רגע... תודה על המידע...
 
למעלה