מה מקור המצוות ביהדות? בהנחה

גיטרה

New member
מה מקור המצוות ביהדות? בהנחה

שאין לנו אפשרות לתקשר עם האל? ואם המצוות לא התקבלו ע"י האל, מה תוקף יש להם אחרי אלפי שנים?
 

יחיאב

New member
למה בהנחה שאין לנו אפשרות

לתקשר עם האל? אומנם לא תקשורת דו-סיטרית, אך מה זה משנה לנו, אנו מעוניינים למלא את חובתינו, שהיא אותה התקשרות חד-סיטרית שלא מותנה בכלום, מצידנו כלפיו. שוב, כל שאנו יכולים לומר הוא על הכרתינו מן הפנים ולחוצה, ולא מן החוץ ולפנים. לכן מקור המצוות הוא התושב"ע שהיא מלאכתם של דורי דורות של יהודים לפרש את התושב"כ כאשר כל תכלית כוונתם היא לפרש את התורה לא לפי מאווייהם וצרכיהם האנושיים (המכוונים כלפי אדם), אלא מתוך התכוונות למלא רצונו שבשמים. וליבוביץ היה מרבה לומר שבשום מקום לא תמצא בש"ס "אמרה רוח הקודש" או "אמרה השכינה הקדושה" אלא "אמר אביי, אמר רבא". אגב, זה כלל לא משנה אם אנו הכרענו נכון בהבנתינו את התורה אם לאו, ולהלן דברי קצות החושן בהקדמתו: "...לא ניתנה תורה למלאכי השרת, ואל האדם ניתנה אשר לו שכל אנושי, ונתן לנו הקב"ה התורה ברוב רחמיו וחסדיו כפי הכרעת השכל האנושי גם כי אינו אמת בערך השכלים הנפרדים .... הקב"ה בחר בנו ונתן לנו את התורה כפי הכרעת השכל האנושי אע"פ שאינו אמת ...רק שיהיה אמת בהכרעת השכל האנושי... שתעלה אמת מן הארץ, והאמת יהיה כפי הסכמת החכמים בשכל האנושי... וזוהי ברכת התורה אשר נתן לנו תורת אמת - שיהיה האמת איתנו... דאם היה הכל בכתב מיד ה´... מה לשכל האנושי להבין בתורת ה´, אבל תושב"ע משלנו היא...
 

גיטרה

New member
תקשורת, כוונתי במובן של לדעת את

רצון האל וכי לייבוביץ האמין שנוצרה תקשורת כזו שבה קבלנו את המצוות של תורה שבכתב? ואם חכמי התורה שבע"פ הם שהכריעו בשכלם האנושי האם לא השתנו הנסבות מקצה לקצה? האם ליבוביץ התייחס למושג "שכלים נפרדים"?
 

יחיאב

New member
מסיבה זו

ליבוביץ קרא ל´חקיקת הלכה´ גם בימינו ולא רק ל´פסיקת הלכה´, שכן קיימות היום מציאויות שההלכה לא חזתה ושלא יכלה כלל לחזות. (אם אתה צריך שאני אסביר לך מדוע אין הדבר דומה לדברי הרפורמים - שנגדם יצא גם ליבוביץ עצמו - אמור נא לי). אני ממליץ לך לקרוא את המאמר "מצוות מעשיות", נדמה לי שהוא יענה על רוב שאלותיך, לפחות הראשוניות שבהן.
 
למעלה