מה נסגר עם המוהלים?

רן72

New member
מה נסגר עם המוהלים?

קטע שלא הבנתי -
לפני שבועיים וחצי נולד לי אחיין והברית הייתה צריכה להיות בראש השנה, שהשנה יצא בחמישי ושישי. כמה ימים לפני ראש השנה אח שלי הודיע לנו שהמוהל אמר שאפשר לחכות עם הברית ליום ראשון. שאלתי את אחי למה זה והוא אמר משו על חילול החג, שאנשים יגיעו ברכב לברית ויש למוהל בעיה עם זה. מה זה עניינו של המוהל בכלל מה אנחנו עושים בחג? אם הוא לא רוצה לנסוע שהוא יישאר שלושה ימים - נראה לי שאח שלי היה יכול למצוא לו מקום עם אוכל כשר.
חוץ מזה אני זוכר לפני כמה שנים שגם הייתי בברית בשבת וכן - באו אנשים ברכב - והמוהל לא התעניין בזה בכלל! בא, עשה את העבודה והלך בלי חוכמות. את הכסף כבר שילמו לו ביום ראשון...
חשוב לי להדגיש שאני לא בא לזלזל, פשוט אני לא מבין מה כל מוהל מחליט לעצמו לפי הנוחות שלו אם מתאים לו לעשות ברית בשבת או לא.
 

יאיר5741

New member
ברית בשבת

ערב טוב רן
האמת ששניהם צודקים....
בעיקרון ברית מילה בזמנה דוחה שבת וחג. זה לא אומר שמותר לעשות מה שרוצים; למשל - אם אין למוהל סכין מושחזת לפני שבת אסור לו להשחיז את הסכין בשבת. הכלל הוא, שרק מה שחייבים לעשות בשבת - כלומר: החיתוך, החבישה וכל מה שיהיה צורך אחר כך - עושים.
אבל נסיעה של אורחים לברית היא לא חובה, הם יכולים גם להגיע מראש - לזה אין היתר.
אתה צודק מבחינתך שזה לא עניינו של המוהל - אבל מבחינתו הוא גרם לחילול השבת שלך, ואולי קיום הטקס כשהקהל שסביבו הגיע ברכב עלול להתפרש כהסכמה מצדו.
מקובל שאם רבים באים לאירוע בשבת ברכב - עדיף לדחותו, אך אם בשולי האירוע יש כמה שבאים ברכב, אפשר פשוט להתעלם מזה.
נראה לי שבכוונה לא הוגדר כמה זה "רבים" וכמה זה "מעטים" - יש מקום לשיקול דעת של המוהל, מתוך שאיפה שלא הנוחות שלו תנחה אותו אלא שיקול במאזניים של הפגיעה בשבת מול הערך של ברית מילה בזמנה, ביום השמיני.
 
למעלה